REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posłowie zajmą się kontrolą nadzoru bankowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny nie ma uprawnień, aby stwierdzić, czy uchwała o powołaniu bankowej komisji śledczej jest zgodna z konstytucją - twierdzi Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z UW.

Powstała pierwsza sejmowa komisja śledcza w tej kadencji. Posłowie będą badali sprawy dotyczące przekształceń kapitałowych i własnościowych w sektorze bankowym oraz działania organów nadzoru bankowego w okresie od 2 czerwca 1989 r. do 19 marca 2003 r.

Wiadomo już, czym śledczy zajmą się w pierwszej kolejności.
– Komisja powinna zbadać m.in. kupowanie dużych banków przez małe, sprawę prywatyzacji Banku Śląskiego oraz wielką prywatyzację z lat 1998 – 2001. Ta ostatnia sprawa budzi wiele wątpliwości. Zapewne też znajdą się inne kwestie, które będą wymagały wyjaśnienia – mówi Jarosław Kaczyński, prezes PiS.

Szeroki zakres prac komisji budzi zastrzeżenia części posłów i konstytucjonalistów. Ich zdaniem naruszona została konstytucja, która jasno wskazuje, iż Sejm może powołać komisję śledczą do zbadania określonej sprawy.

– Konstytucja wskazuje, by sprawa rozpatrywana przez komisję była dookreślona, a uchwała, która została dzisiaj przyjęta przez Sejm, dotyczy kilkuset decyzji, które były podejmowane na przestrzeni kilkunastu lat – ocenia Cezary Grabarczyk, poseł PO. Przypomina on, że do komisji ustawodawczej wpłynęły dwa projekty uchwały o powołaniu komisji śledczej – PiS-u i LPR-u. Komisja ustawodawcza, która zajmowała się tą uchwałą, otrzymała od konstytucjonalistów cztery ekspertyzy oceniające oba projekty. Ze wszystkich wynikało, że uchwała nie jest zgodna z konstytucją.

– Wszystkie cztery ekspertyzy które były przedstawione komisji ustawodawczej, wskazywały na takie mankamenty dwóch projektów uchwał, które sprawiały, że były one niezgodne z prawem. Ostateczny produkt, który powstał po ich połączeniu, też jest wadliwy – twierdzi Cezary Grabarczyk.

Z taką opinią zgadza się większość konstytucjonalistów.
– Powstaje uzasadniona wątpliwość, czy nałożony na komisję śledczą zakres obowiązków nie jest zbyt szeroki. Sejm w dość specyficzny sposób dokonał interpretacji konstytucji, która mówi, że komisja śledcza może być powołana do zbadania określonej sprawy. Obecna komisja została powołana do zbadania całej wiązki spraw – mówi dr Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z UW.

Uzasadnia on dalej, że podjęcie tej uchwały oznacza, że Sejm właśnie w taki sposób rozumie pojęcie określonej sprawy. Musimy ponadto założyć, że organy państwowe działają zgodnie z prawem i dopóki we właściwym trybie nie zostanie wykazane, że uchwała ta jest sprzeczna z konstytucją, to należy uznać, że jest ona wiążąca. Wskazuje on jednocześnie, że może być problem ze zbadaniem konstytucyjności tej uchwały.
– Trybunał Konstytucyjny nie może stwierdzić, czy uchwała ta jest zgodna z konstytucją. Nie ma on takich uprawnień – mówi Ryszard Piotrowski.

Tłumaczy on dalej, że działalność komisji śledczej podlega kontroli Sądu Okręgowego w Warszawie. Jeżeli jakaś osoba nie stawi się na wezwanie komisji albo się uchyli od składania zeznań, to komisja może zwrócić się do tego sądu o nałożenie kary porządkowej. W postępowaniu tym można podnosić, że komisja nie działała legalnie, gdyż uchwała ją powołująca jest sprzeczna z konstytucją.
Z tymi opiniami nie zgadzają się politycy PiS. Ich zdaniem projekty są jak najbardziej zgodne z konstytucją.

– Sejmowi śledczy będą mieli bardzo szeroki zakres pracy, ale ich działania są dokładnie określone w nazwie komisji – mówi Artur Zawisza, poseł PiS.
Dziesięciu członków komisji śledczej Sejm wybierze na początku kwietnia.

JAKIE UPRAWNIENIA MA KOMISJA ŚLEDCZA
1. Może wystąpić ze wstępnym wnioskiem o postawienie odpowiednich osób przed Trybunałem Stanu.
2. Może zwrócić się do Prokuratora Generalnego o przeprowadzenie określonych czynności oraz zawiadomić organy ścigania o popełnieniu przestępstwa.
3. Formułuje sprawozdanie, które przedstawia Sejmowi.
4. Może żądać od organów władzy publicznej i innych instytucji pisemnych wyjaśnień lub przekazania odpowiednich dokumentów albo akt każdej sprawy.
Arkadiusz Jaraszek

Jan Osiecki
gp@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA