REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posłowie zajmą się kontrolą nadzoru bankowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny nie ma uprawnień, aby stwierdzić, czy uchwała o powołaniu bankowej komisji śledczej jest zgodna z konstytucją - twierdzi Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z UW.

Powstała pierwsza sejmowa komisja śledcza w tej kadencji. Posłowie będą badali sprawy dotyczące przekształceń kapitałowych i własnościowych w sektorze bankowym oraz działania organów nadzoru bankowego w okresie od 2 czerwca 1989 r. do 19 marca 2003 r.

Wiadomo już, czym śledczy zajmą się w pierwszej kolejności.
– Komisja powinna zbadać m.in. kupowanie dużych banków przez małe, sprawę prywatyzacji Banku Śląskiego oraz wielką prywatyzację z lat 1998 – 2001. Ta ostatnia sprawa budzi wiele wątpliwości. Zapewne też znajdą się inne kwestie, które będą wymagały wyjaśnienia – mówi Jarosław Kaczyński, prezes PiS.

Szeroki zakres prac komisji budzi zastrzeżenia części posłów i konstytucjonalistów. Ich zdaniem naruszona została konstytucja, która jasno wskazuje, iż Sejm może powołać komisję śledczą do zbadania określonej sprawy.

– Konstytucja wskazuje, by sprawa rozpatrywana przez komisję była dookreślona, a uchwała, która została dzisiaj przyjęta przez Sejm, dotyczy kilkuset decyzji, które były podejmowane na przestrzeni kilkunastu lat – ocenia Cezary Grabarczyk, poseł PO. Przypomina on, że do komisji ustawodawczej wpłynęły dwa projekty uchwały o powołaniu komisji śledczej – PiS-u i LPR-u. Komisja ustawodawcza, która zajmowała się tą uchwałą, otrzymała od konstytucjonalistów cztery ekspertyzy oceniające oba projekty. Ze wszystkich wynikało, że uchwała nie jest zgodna z konstytucją.

– Wszystkie cztery ekspertyzy które były przedstawione komisji ustawodawczej, wskazywały na takie mankamenty dwóch projektów uchwał, które sprawiały, że były one niezgodne z prawem. Ostateczny produkt, który powstał po ich połączeniu, też jest wadliwy – twierdzi Cezary Grabarczyk.

Z taką opinią zgadza się większość konstytucjonalistów.
– Powstaje uzasadniona wątpliwość, czy nałożony na komisję śledczą zakres obowiązków nie jest zbyt szeroki. Sejm w dość specyficzny sposób dokonał interpretacji konstytucji, która mówi, że komisja śledcza może być powołana do zbadania określonej sprawy. Obecna komisja została powołana do zbadania całej wiązki spraw – mówi dr Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z UW.

Uzasadnia on dalej, że podjęcie tej uchwały oznacza, że Sejm właśnie w taki sposób rozumie pojęcie określonej sprawy. Musimy ponadto założyć, że organy państwowe działają zgodnie z prawem i dopóki we właściwym trybie nie zostanie wykazane, że uchwała ta jest sprzeczna z konstytucją, to należy uznać, że jest ona wiążąca. Wskazuje on jednocześnie, że może być problem ze zbadaniem konstytucyjności tej uchwały.
– Trybunał Konstytucyjny nie może stwierdzić, czy uchwała ta jest zgodna z konstytucją. Nie ma on takich uprawnień – mówi Ryszard Piotrowski.

Tłumaczy on dalej, że działalność komisji śledczej podlega kontroli Sądu Okręgowego w Warszawie. Jeżeli jakaś osoba nie stawi się na wezwanie komisji albo się uchyli od składania zeznań, to komisja może zwrócić się do tego sądu o nałożenie kary porządkowej. W postępowaniu tym można podnosić, że komisja nie działała legalnie, gdyż uchwała ją powołująca jest sprzeczna z konstytucją.
Z tymi opiniami nie zgadzają się politycy PiS. Ich zdaniem projekty są jak najbardziej zgodne z konstytucją.

– Sejmowi śledczy będą mieli bardzo szeroki zakres pracy, ale ich działania są dokładnie określone w nazwie komisji – mówi Artur Zawisza, poseł PiS.
Dziesięciu członków komisji śledczej Sejm wybierze na początku kwietnia.

JAKIE UPRAWNIENIA MA KOMISJA ŚLEDCZA
1. Może wystąpić ze wstępnym wnioskiem o postawienie odpowiednich osób przed Trybunałem Stanu.
2. Może zwrócić się do Prokuratora Generalnego o przeprowadzenie określonych czynności oraz zawiadomić organy ścigania o popełnieniu przestępstwa.
3. Formułuje sprawozdanie, które przedstawia Sejmowi.
4. Może żądać od organów władzy publicznej i innych instytucji pisemnych wyjaśnień lub przekazania odpowiednich dokumentów albo akt każdej sprawy.
Arkadiusz Jaraszek

Jan Osiecki
gp@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister Neneman: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA