REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posłowie zajmą się kontrolą nadzoru bankowego

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny nie ma uprawnień, aby stwierdzić, czy uchwała o powołaniu bankowej komisji śledczej jest zgodna z konstytucją - twierdzi Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z UW.

Powstała pierwsza sejmowa komisja śledcza w tej kadencji. Posłowie będą badali sprawy dotyczące przekształceń kapitałowych i własnościowych w sektorze bankowym oraz działania organów nadzoru bankowego w okresie od 2 czerwca 1989 r. do 19 marca 2003 r.

Wiadomo już, czym śledczy zajmą się w pierwszej kolejności.
– Komisja powinna zbadać m.in. kupowanie dużych banków przez małe, sprawę prywatyzacji Banku Śląskiego oraz wielką prywatyzację z lat 1998 – 2001. Ta ostatnia sprawa budzi wiele wątpliwości. Zapewne też znajdą się inne kwestie, które będą wymagały wyjaśnienia – mówi Jarosław Kaczyński, prezes PiS.

Szeroki zakres prac komisji budzi zastrzeżenia części posłów i konstytucjonalistów. Ich zdaniem naruszona została konstytucja, która jasno wskazuje, iż Sejm może powołać komisję śledczą do zbadania określonej sprawy.

– Konstytucja wskazuje, by sprawa rozpatrywana przez komisję była dookreślona, a uchwała, która została dzisiaj przyjęta przez Sejm, dotyczy kilkuset decyzji, które były podejmowane na przestrzeni kilkunastu lat – ocenia Cezary Grabarczyk, poseł PO. Przypomina on, że do komisji ustawodawczej wpłynęły dwa projekty uchwały o powołaniu komisji śledczej – PiS-u i LPR-u. Komisja ustawodawcza, która zajmowała się tą uchwałą, otrzymała od konstytucjonalistów cztery ekspertyzy oceniające oba projekty. Ze wszystkich wynikało, że uchwała nie jest zgodna z konstytucją.

– Wszystkie cztery ekspertyzy które były przedstawione komisji ustawodawczej, wskazywały na takie mankamenty dwóch projektów uchwał, które sprawiały, że były one niezgodne z prawem. Ostateczny produkt, który powstał po ich połączeniu, też jest wadliwy – twierdzi Cezary Grabarczyk.

Z taką opinią zgadza się większość konstytucjonalistów.
– Powstaje uzasadniona wątpliwość, czy nałożony na komisję śledczą zakres obowiązków nie jest zbyt szeroki. Sejm w dość specyficzny sposób dokonał interpretacji konstytucji, która mówi, że komisja śledcza może być powołana do zbadania określonej sprawy. Obecna komisja została powołana do zbadania całej wiązki spraw – mówi dr Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z UW.

Uzasadnia on dalej, że podjęcie tej uchwały oznacza, że Sejm właśnie w taki sposób rozumie pojęcie określonej sprawy. Musimy ponadto założyć, że organy państwowe działają zgodnie z prawem i dopóki we właściwym trybie nie zostanie wykazane, że uchwała ta jest sprzeczna z konstytucją, to należy uznać, że jest ona wiążąca. Wskazuje on jednocześnie, że może być problem ze zbadaniem konstytucyjności tej uchwały.
– Trybunał Konstytucyjny nie może stwierdzić, czy uchwała ta jest zgodna z konstytucją. Nie ma on takich uprawnień – mówi Ryszard Piotrowski.

Tłumaczy on dalej, że działalność komisji śledczej podlega kontroli Sądu Okręgowego w Warszawie. Jeżeli jakaś osoba nie stawi się na wezwanie komisji albo się uchyli od składania zeznań, to komisja może zwrócić się do tego sądu o nałożenie kary porządkowej. W postępowaniu tym można podnosić, że komisja nie działała legalnie, gdyż uchwała ją powołująca jest sprzeczna z konstytucją.
Z tymi opiniami nie zgadzają się politycy PiS. Ich zdaniem projekty są jak najbardziej zgodne z konstytucją.

– Sejmowi śledczy będą mieli bardzo szeroki zakres pracy, ale ich działania są dokładnie określone w nazwie komisji – mówi Artur Zawisza, poseł PiS.
Dziesięciu członków komisji śledczej Sejm wybierze na początku kwietnia.

JAKIE UPRAWNIENIA MA KOMISJA ŚLEDCZA
1. Może wystąpić ze wstępnym wnioskiem o postawienie odpowiednich osób przed Trybunałem Stanu.
2. Może zwrócić się do Prokuratora Generalnego o przeprowadzenie określonych czynności oraz zawiadomić organy ścigania o popełnieniu przestępstwa.
3. Formułuje sprawozdanie, które przedstawia Sejmowi.
4. Może żądać od organów władzy publicznej i innych instytucji pisemnych wyjaśnień lub przekazania odpowiednich dokumentów albo akt każdej sprawy.
Arkadiusz Jaraszek

Jan Osiecki
gp@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA