REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efekty zwalczania wyłudzeń VAT w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Efekty zwalczania wyłudzeń VAT w Polsce
Efekty zwalczania wyłudzeń VAT w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Wyłudzanie VAT z budżetu państwa na masową skalę stało się niemal niemożliwe - mówił 15 marca 2019 r. w Sejmie wiceminister finansów Filip Świtała. Poinformował, że zgodnie z szacunkami MF 2018 rok zamknął się luką w VAT w wysokości - 1,1 proc. PKB.

O przedstawienie informacji "w sprawie działań legislacyjnych podejmowanych w latach 2016-2018, prowadzących do uszczelnienia systemu podatkowego i zagwarantowania dochodów budżetowych pozwalających na realizowanie licznych programów społecznych" zwrócił się klub PiS.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gabriela Masłowska, która wystąpiła w imieniu PiS poinformowała, że informacja ma posłużyć do oceny poszczególnych instrumentów. Zwróciła też uwagę na planowane działania służące dalszemu uszczelnieniu systemu podatkowego.

Jak wyjaśnił wiceminister finansów Filip Świtała, pierwszym istotnym elementem uszczelnienia systemu podatkowego jest zespół profesjonalistów zatrudnionych w resorcie finansów, który ma wsparcie Sejmu. Podziękował przy tym także opozycji, za poparcie dla projektów skutkujących uszczelnieniem systemu podatkowego.

Świtała poinformował, że przede wszystkim w 2016 r. wprowadzono pakiet paliwowy, który doprowadził do dużego wzrostu przychodów z VAT i akcyzy od legalnego obrotu paliwami. "W ciągu kilku miesięcy te wzrosty były bardzo znaczne" - powiedział.

REKLAMA

Zwrócił uwagę na JPK-VAT, czyli system miesięcznego raportowania zakupów i sprzedaży VAT. Podkreślił, że dzięki niemu administracja skarbowa otrzymuje bardzo dobry zestaw danych, które można przeanalizować i na podstawie których można podejmować odpowiednie działania. Dodał, że obecnie system ten jest kompletny, bowiem od 2018 r. obejmuje wszystkie 1,6 mln firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazał ponadto na konsolidację służb fiskusa w ramach Krajowej Administracji Skarbowej oraz wprowadzenie systemu STIR, dzięki któremu służby skarbowe mają informacje o przelewach na kontach bankowych.

"To powoduje, że wyłudzanie VAT z budżetu państwa na masową skalę staje się już coraz bardziej ograniczone, niemal niemożliwe" - podkreślił.

Poinformował, że ponadto w zeszłym roku wprowadzono dobrowolny tzw. split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności VAT, który - zdaniem MF - realnie chroni firmy przed wpadnięciem w "karuzelę VAT". Zaznaczył, że resort finansów zamierza wprowadzić obligatoryjną podzieloną płatność w branżach, które są mocno narażone na oszustwa VAT. Ponadto ministerstwo planuje wprowadzić ulepszoną tzw. white listę, gdzie będzie cała historia rejestracji podatnika VAT z numerami kont, na które dana firma przyjmuje VAT.

Odpowiadając na pytania posłów Świtała powiedział, że na skutek działań uszczelniających luka w VAT uległa obniżeniu. Poinformował, że w okresie między 2016 r. a 2018 r. tzw. baza podatku VAT, czyli konsumpcja wzrosła o 16,8 proc., a dochody z tego podatku wzrosły o 42,1 proc., czyli ponad dwa razy więcej niż dynamika wzrostu konsumpcji.

Powiedział, że nie można lekceważyć faktu, że VAT rośnie, bowiem rośnie też gospodarka. Świtała wskazał jednak na dane dotyczące domykania luki w VAT. Z przedstawionych przez niego danych wynika, że w 2012 r. luka wynosiła 2,5 proc. PKB, w 2013 r. spadła do 2,4 proc. PKB, w 2014 - do 2,3 proc. PKB, w 2015 - 2,2 proc. PKB, w roku 2016 - 1,9 proc. PKB, w roku 2017 - 1,4 proc. PKB. Zgodnie z szacunkami MF zeszły rok zamknął się luką w VAT w wysokości - 1,1 proc. PKB.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Mówił także o wpływach z podatków dochodowych oraz skutkach wprowadzonej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Zaznaczył, że klauzula ta nie działa w ten sposób, że przyniesie dodatkowe miliardy do budżetu. Natomiast audytorzy badający sprawozdania finansowe odmawiają ich zatwierdzenia, jeśli podejrzewają, że firma stosowała nieuczciwe praktyki, co może skutkować zastosowaniem klauzuli.

"I to się dzieje na masową skalę. Dzięki temu nasze wpływy z podatku dochodowego wzrosły niesamowicie, to znaczy mamy coś takiego, co budzi takie totalne zdziwienie. W roku 2018 mamy rekordowy wzrost wpływów z CIT-u, który wynosi 16 proc. niemalże" - powiedział. Zaznaczył, że w zeszłym roku PKB wzrósł o 5 proc., nie było wzrostu stawek podatkowych, wręcz przeciwnie - spadł CIT dla małych firm.

"A mimo to mamy 16-proc. wzrost dochodów z CIT-u, bo oczywiście mamy też 15-proc. wzrost dochodów z PIT-u" - dodał.

Podsumowując, przeczytał fragment raportu NIK o kontroli przeciwdziałania wyłudzeniom VAT, który resort finansów otrzymał w piątek. "NIK oceniła, że zrealizowane przez ministra finansów przedsięwzięcia dowodzą, że minister konsekwentnie realizuje strategię uszczelnienia systemu podatkowego. Poprawa skuteczności działania aparatu skarbowego w zapobieganiu wyłudzeniom obok dobrej koniunktury w gospodarce wpłynęła na wyraźny wzrost dochodów z podatku od towarów i usług w 2017 roku. Dochody z VAT w 2017 roku rosły szybciej niż wynikałoby to z tempa wzrostu bazy makroekonomicznej" - zacytował wiceminister. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA