REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na zmianach w podatkach można stracić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Znany jest już projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw datowany na 4 kwietnia 2006 r. Te inne ustawy to wszystkie akty prawne, które Ministerstwo Finansów chce zmienić.

Będziemy mieli zatem do czynienia z nowelizacją 20 ustaw w tym ustawy o PIT, CIT, VAT i o podatku od spadków i darowizn. Dlaczego zmiany wprowadzane są w ten sposób? Prawdopodobnie resort finansów obawia się odrzucenia któregoś z projektów przez Sejm. A tak pakiet podatkowych zmian można będzie łatwiej przepchnąć w całości. W końcu akceptacja parlamentu to jedyna droga do wdrożenia nowych pomysłów w życie.
Forma zmian legislacyjnych nie jest jednak najważniejsza. Dużo ciekawsza wydaje się treść zaproponowanych w projekcie rozwiązań. Znacznie odbiegają one od tych, które słyszeliśmy w obietnicach składanych przez Ministerstwo Finansów. Analiza zawartych w projektowanych przepisach pomysłów bulwersuje i nasuwa pewne wnioski: nie mamy co marzyć o obniżce podatków. Wręcz przeciwnie! Za przejrzysty i uproszczony systemy podatkowy będą musieli zapłacić wszyscy podatnicy. Trudno się dziwić ministerstwu. Po co ciąć wydatki państwa, jeśli za wszystko mogą zapłacić podatnicy z własnych kieszeni. W efekcie będziemy więc płacić za wszystko. I to często dużo więcej niż dziś.
Sprawdźmy zatem, co nas czeka.

Zmiany w Ordynacji

Rozwiązania, jakie mają zostać wprowadzone w Ordynacji podatkowej, zmieniają przede wszystkim zasady wydawania interpretacji podatkowych. Od 2007 roku wydawaniem interpretacji będzie zajmowało się Ministerstwo Finansów za pośrednictwem biur informacji podatkowej: w Bielsku-Białej, Lesznie, Płocku i Toruniu. Opłata za wydanie interpretacji wzroście 10, a nawet 20-krotnie. Od wniosku będzie trzeba zapłacić 50 zł lub 100 zł. Opłata 50-złotowa będzie konieczna przy wnioskach w indywidualnych sprawach dotyczących zaistniałego stanu faktycznego. Przy zdarzeniach przyszłych (czyli gdy pytamy o coś co dopiero zamierzamy zrobić) koszt za złożenie wniosku wrośnie do 100 zł.
Co ciekawe, gdy we wniosku poprosimy o interpretację różnych przepisów, opłata będzie pobierana od każdego interpretowanego przepisu. Zatem może się zdarzyć, że w jednym wniosku zapytamy o przepis PIT, VAT i podatek od czynności cywilnoprawnych, a opłata wzrośnie do 150, a nawet 300 zł. Dziś za wniosek o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej płacimy 5 zł plus 50 gr za każdy załącznik.
W ubiegłym roku urzędy skarbowe wydały około 70 000 interpretacji podatkowych. Gdyby tyle samo interpretacji wydano w 2007 roku – wtedy to zaczną obowiązywać nowe regulacje – i pobrano od złożonych wniosków opłatę tylko w wysokości 50 zł, fiskus wyciągnie z kieszeni podatników 3,5 mln zł.
Drugą sprawą, jaka zasługuje na uwagę, jest instytucja sprawdzonego podatnika. Zgodnie z obietnicami resortu finansów miała to być instytucja, która będzie preferowała podatników uczciwych, nieposiadających zaległości podatkowych, co miało się odzwierciedlać m.in. w ostrzeganiu takich przedsiębiorców na miesiąc wcześniej o kontroli podatkowej.
Rzeczywiście zmiany w tym zakresie zostaną wprowadzone w Ordynacji podatkowej. Owszem – podatnicy będą ostrzegani przed kontrolą podatkową. Jednak nikt wcześniej nie wspominał o tym, że za tę „preferencję” będzie trzeba zapłacić 250 zł. Tyle będzie kosztował wniosek o wpis do rejestru sprawdzonych podatników, który będzie prowadzony przez dyrektorów izb skarbowych.
Zanim to nastąpi podatnik będzie jednak musiał przejść audyt. A za ten też pewnie trzeba będzie zapłacić. I to zapewne niemało.
PODSUMOWANIE
Dziś opłata od wniosku o wydanie interpretacji podatkowej wynosi 5 zł plus 50 gr od każdego załącznika. Od 2007 roku opłata wzrośnie do 50 zł – w przypadku wniosku dotyczącego stanu faktycznego, 100 zł – w przypadku zdarzeń przyszłych. Jeśli zapytamy o kilka przepisów w jednym wniosku, opłata będzie pobierana od każdego interpretowanego przepisu.

Nowości w PIT

Część zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter porządkujący, część można nazwać zmianami rewolucyjnymi. Przykładem może być opodatkowanie osób używających samochody firmowe do celów prywatnych. Wszystkie osoby, które wykorzystują samochód służbowy do celów prywatnych, będą musiały zapłacić PIT. Przychodem dla pracownika korzystającego prywatnie z firmowego samochodu będzie iloczyn 1/30 i 0,5 proc. wartości początkowej samochodu lub ceny wynikającej z zawartej umowy lub ceny rynkowej, jeśli korzystanie z samochodu nie zostało określone w stosownej umowie. Przychód ten będzie liczony za każdy dzień korzystania. Czyli 0,5 proc. wartości samochodu miesięcznie.
Resort finansów szacuje, że tylko z wprowadzenia tego podatku wpływy budżetowe wzrosną o 1,5 mld zł. Gdy ze służbowego samochodu korzystamy cały miesiąc, a jego wartość wynosi np. 60 tys. zł, przychód wzrasta nam o 300 zł (rocznie to już 3600 zł).
Z projektu zmian w ustawach podatkowych wynika także, że zwolniona z opodatkowania będzie część przychodów osób o nieograniczonym obowiązku podatkowym, przebywających za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy za każdy dzień, w którym była wykonywana praca, w kwocie odpowiadającej 30 proc. diety określonej w przepisach w sprawie wysokości diet. Dziś odliczyć można jedynie 30 diet za cały rok.
Bardzo duże zmiany zajdą w kosztach uzyskania przychodów. Przede wszystkim zostaną zlikwidowane zryczałtowane koszty uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich w wysokości 50 proc. oraz z umów cywilnoprawnych, które wynoszą 20 proc. W zamian osobom wykonującym pracę na podstawie umów o dzieło, zlecenia czy z tytułu korzystania z praw autorskich będą przysługiwały koszty, jak z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy oraz pracy nakładczej. Wyniosą one 0,25 proc. kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali miesięcznie. Koszty będą zatem dokładnie takie same jak w przypadku umowy o pracę. Ile z tego będzie zysku? 726 mln zł. Tyle że znów nie dla podatników, ale dla budżetu.
Przy najmie będzie można uwzględniać 30 proc. koszty zryczałtowane zamiast faktycznie poniesionych. O wyborze kosztów będzie decydował podatnik. Podatnik będzie mógł zdecydować, czy woli koszty zryczałtowane (30 proc. przychodu), czy w takiej wysokości, jaką może udokumentować. To akurat zmiana korzystna dla podatników.
Są również inne zmiany korzystne dla podatników. Jedna z nich to możliwość przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego za pośrednictwem urzędu skarbowego.
Kolejna nowość to ulga prorodzinna, z której będą mogły korzystać od przyszłego roku rodziny z przynajmniej trojgiem dzieci. Ulga będzie stanowiła iloczyn liczby wychowywanych lub przysposobionych dzieci i kwoty 572,54 zł. Jednak faktycznie ulga zostanie wykorzystana przez podatników dopiero w 2008 roku przy rozliczeniu dochodów za 2007 rok. Wszystko dlatego, że będzie to ulga uwzględniana przy rozliczeniu rocznym.
Jest też informacja dla korzystających z ulgi internetowej. Niektórzy podatnicy jeszcze nie zdążyli przywyknąć do nowej ulgi, a już w przyszłym roku będą musieli się z nią pożegnać. Ministerstwo Finansów zdecydowało, że skreśla z ustawy o PIT przepisy o uldze internetowej.
Na tym jednak nie koniec. Ministerstwo Finansów pomyślało też i o podatnikach prowadzących działalność gospodarczą i zdecydowało o likwidacji ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej. Jedyny ryczałt, jaki zostanie zachowany i wpisany do ustawy o PIT, to ryczałt, jaki będą opłacać duchowni.
Firmy nie będą mogły do kosztów na reprezentację i reklamę zaliczać wydatków ponoszonych na usługi gastronomiczne.
Zmianie ulegnie również opodatkowanie sprzedaży nieruchomości. Od przyszłego roku przy sprzedaży domu czy mieszkania będziemy musieli zapłacić 19 proc. podatku od dochodu. Dziś płacimy 10 proc. od przychodu (więcej w jednej z najbliższych analiz Gazety Prawnej).
PODSUMOWANIE
Dziś za używanie samochodu firmowego do celów prywatnych nie płaci się podatku dochodowego. Od przyszłego roku za każdy dzień, w który samochód służbowy będzie służył podatnikowi – również prywatnie – będzie powstawał przychód stanowiący iloczyn 1/30 i 0,5 proc. wartości początkowej samochodu lub ceny wynikającej z zawartej umowy lub ceny rynkowej, jeśli korzystanie z samochodu nie zostało określone w stosownej umowie za każdy dzień używania. Od tego przychodu będzie trzeba zapłacić PIT.
Obecnie koszty przy umowach autorskich i umowach cywilnoprawnych wynoszą odpowiednio 50 proc. i 20 proc. Po zmianach będą wynosiły 0,25 proc. kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali miesięcznie.

Składki rentowe

Jedną ze zmian, którą zaplanowało Ministerstwo Finansów, jest obniżenie składek na ubezpieczenie rentowe i ubezpieczenia chorobowe. Zdaniem minister finansów Zyty Gilowskiej obniżka składek wpłynie pozytywnie na największy dramat Polski – bezrobocie. Ale czy aby na pewno. W związku z obniżeniem składki rentowej o 4 proc. wzroście podstawa opodatkowania. Co za tym idzie? Będziemy musieli zapłacić więcej podatku. Zysk dla państwa z tego tytułu wyniesie 2,4 mld zł. Dla podatnika, znacznie mniej.
PODSUMOWANIE
Dziś składka na ubezpieczenie rentowe wynosi 13 proc. Miałaby wynosić od 1 stycznia 2007 r. 9 proc. Składka na ubezpieczenia chorobowe dziś wynosi 2,45 proc. Po zmianach miałaby wynosić 1,80 proc.

Ryczałt w VAT

W ustawie o VAT zmianą nową i najpoważniejszą jest wprowadzenie ryczałtu dla podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, a odpowiadającej równowartości 35 000 euro. Ryczałt VAT będą mogli wybrać podatnicy świadczący usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych nie będących podatnikami VAT. Ryczałt będzie uzależniony od branży, w jakiej działa podatnik. Stawka będzie wynosić albo 200 albo 500 zł. Jednak, co należy wyraźnie podkreślić, stawki ryczałtu będą podwyższane o 20 proc., gdy podatnik zatrudnia jedną osobę, albo o 40 proc., gdy podatnik zatrudnia 2 osoby. Czyżby była to nowa metoda na zmniejszenie bezrobocia? Im więcej osób zatrudnisz, tym więcej VAT będziesz musiał oddać fiskusowi. Łatwo też można zauważyć, że nie wszystkie grupy zawodowe, które dziś mogą korzystać z ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej, dostaną – w ramach rekompensaty związanej z ich likwidacją – prawo do wybrania zryczałtowanego VAT.
PODSUMOWANIE
Po zmianach niektórzy podatnicy będą mogli korzystać z ryczałtu VAT. Niestety, nie wszyscy spośród tej grupy, która poprzednio korzystała z ryczałtu ewidencjonowanego i karty podatkowej. A przecież ryczałt VAT miał stanowić rekompensatę za likwidację tych form opodatkowania.

KTO SKORZYSTA Z RYCZAŁTU VAT
Ryczałt w wysokości 500 zł miesięcznie będą mogli wybrać podatnicy świadczący usługi:
• instalowania komputerów i innych urządzeń do przetwarzania informacji (PKWiU 30.02.90-00.00)
• konserwacji i napraw komputerów oraz ich wyposażenia (PKWiU 72.50.12-00.10)
• instalowania pakietów programowych (PKWiU 72.50.12-00.20)
• doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa karnego (PKWiU 74.11.11-00.00)
• doradztwa prawnego i reprezentacji w postępowaniu sądowym w innych dziedzinach prawa (PKWiU 74.11.12-00.00)
• doradztwa prawnego i reprezentacji w postępowaniu ustawowym w kolegiach, komisjach arbitrażowych itp. (PKWiU 74.11.13-00.00)
• doradztwa prawnego i informacji prawnej, pozostałe (PKWiU 74.11.17-00.00)
• doradztwa podatkowego (PKWiU 74.12.30-00.00)
• architektoniczne doradcze na etapie projektu koncepcyjnego (PKWiU 74.20.21-00.00)
• architektoniczne, pozostałe (PKWiU 74.20.23-00.00)
• projektowania technicznego instalacji mechanicznych i elektrycznych budynków (PKWiU 74.20.33-00.00)
• architektonicznego kształtowania krajobrazu (PKWiU 74.20.52-00.00)
• tłumaczeń pisemnych (PKWiU 74.83.13-00.00)
• tłumaczeń ustnych (PKWiU 74.83.14-00.00)
Ryczałt w wysokości 200 zł miesięcznie będą mogli wybrać podatnicy świadczący usługi:
• napraw i konserwacji profesjonalnego sprzętu radiowo-telewizyjnego oraz sprzętu do operowania dźwiękiem i obrazem (PKWiU 32.30.92)
• napraw obuwia i innych wyrobów skórzanych (PKWiU 52.71)
• napraw elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 52.72)
• napraw zegarków, zegarów i biżuterii (PKWiU 52.73)
• napraw pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego (PKWiU 52.74.1)
• napraw rowerów (PKWiU 52.74.12)
• napraw mebli domowych (PKWiU 52.74.13-00.10)
• napraw artykułów oświetleniowych użytku domowego (PKWiU 52.74.13-00.20)
• taksówek osobowych (PKWiU 60.22.11-00.00)
• sprzątania i czyszczenia obiektów (mieszkalnych) (PKWiU ex 74.7)
• fryzjerskie i kosmetyczne (PKWiU 93.02)
• roboty tynkarskie (w budynkach mieszkalnych) (PKWiU ex 45.41)
• roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian płytkami (w budynkach mieszkalnych) (PKWiU ex 45.43.1)
• roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian, w tym tapetą, pozostałe (w budynkach mieszkalnych) (PKWiU ex 45.43.2)
• roboty szklarskie (w budynkach mieszkalnych) (PKWiU ex 45.44.10)
• roboty związane z malowaniem wnętrz budynków (mieszkalnych) (PKWiU ex 45.44.21)
• roboty związane z malowaniem budynków na zewnątrz (mieszkalnych) (PKWiU ex 45.44.22)
Stawki ryczałtu zostaną podwyższone...
• o 20 proc. – gdy podatnik zatrudnia 1 pracownika
• o 40 proc. – gdy podatnik zatrudnia 2 osoby

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA