REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po zmianie kredytu nie można skorzystać z ulgi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy korzystający z ulgi odsetkowej przed podjęciem decyzji o zmianie kredytu mieszkaniowego na tańszy powinni poważnie się zastanowić. Po zmianie kredytu ulgi nie można już odliczać.
Kredyty refinansowe są coraz popularniejsze i tańsze. Trudno się więc dziwić, że wiele osób, które sfinansowały zakup mieszkania kredytem, zamienia stary drogi kredyt na tańszy. Tymczasem tańszy kredyt refinansowany może nie opłacać się podatnikom, którzy korzystają z ulgi odsetkowej. Nowy kredyt to utrata prawa do korzystania z dość intratnego odliczenia.

Podatnik nie odliczy...

– W przypadku tzw. kredytów refinansowych nie ma możliwooci skorzystania z ulgi odsetkowej – podkreśla Marek Jarocki, doradca podatkowy w Ernst&Young. Zgodnie z przepisami dotyczącymi tej ulgi odliczeniu od dochodu podlegają odsetki od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie jednej z wyraźnie wskazanych w tym przepisie inwestycji mieszkaniowych.
Zgodnie z podstawową zasadą podatnik ma prawo do odliczenia odsetek od kredytu lub pożyczki, jeżeli zostały one udzielone na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Inwestycja musi być związana z:
• budową budynku mieszkalnego albo
• wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego, albo
• zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od dewelopera, albo
• nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne.
– Niestety w tym katalogu nie mieści się kredyt udzielony na spłatę wcześniejszego kredytu, nawet w sytuacji, gdy został on przeznaczony na cele inwestycyjne, o których mowa w tym przepisie – podkreśla Marek Jarocki. A to oznacza, że kredyt refinansowy jest jedynie pośrednio związany z preferowanymi przez fiskusa inwestycjami mieszkaniowymi. Dodaje, że ponieważ przepisy o ulgach nie mogą być interpretowane rozszerzająco, odsetki od kredytów refinansowych nie podlegają odliczeniu.

... bo zabraniają przepisy

Takiego samego zdania jest Michał Stolarek, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski.
Możliwość skorzystania z ulgi odsetkowej została ściśle określona przez ustawodawcę i obwarowana licznymi warunkami. Skoro w ustawie znalazł się katalog inwestycji, z jakimi związane jest prawo do ulgi, trudno uznać, że fiskus zgodzi się na jego rozszerzenie.
– Każda ulga to odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania – dodaje nasz rozmówca.
Zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne trzymają się zasady, że wyjątki należy interpretować literalnie, ściśle z brzmieniem przepisów. A to oznacza, że podatnik, rozważając możliwość zaciągnięcia tańszego kredytu na spłatę wcześniejszego musi skalkulować utratę prawa do corocznego odliczania odsetek. Nie tylko eksperci podatkowi są zgodni. Również organy podatkowe w interpretacjach podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników zajmują jednolite stanowisko. Ich zdaniem spłata kredytu nie mieści się w celach ulgi odsetkowej.

KTO STRACI NA KREDYCIE REFINANSOWYM
Decydując się na kredyt refinansowy, podatnik powinien pamiętać, że:
• zaciągając kredyt na spłatę kredytu mieszkaniowego trzeba liczyć się z utratą prawa do ulgi. Spłata kredytu nie jest celem mieszkaniowym, o jakim mowa przy uldze odsetkowej
• kredyt refinansowany nie zagraża tym podatnikom, którzy kupili mieszkanie na rynku wtórnym. oni nic nie stracą, bo nie mogą korzystać z ulgi odsetkowej.

CO NA TO URZĘDNICY
Zdaniem organów podatkowych...
• zaciągnięcie kredytu w nowym banku wiąże się z zawarciem nowej umowy kredytowej, zgodnie z którą środki pozostawione do dyspozycji podatnika przeznaczone są na spłatę zadłużenia wobec innego banku, a nie sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej – postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim z 29 grudnia 2005 r., nr 1412/PDF/415-41/05,
• zaciągnięcie nowego kredytu na spłatę kredytu mieszkaniowego na zdecydowanie korzystniejszych warunkach finansowych pozbawi podatnika prawa do odliczania odsetek – postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chełmie z 13 grudnia 2005 r., nr DD/406-57/05

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA