REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka podatkowa UE w walce ze zmianami klimatu

Subskrybuj nas na Youtube
Polityka podatkowa UE w walce ze zmianami klimatu
Polityka podatkowa UE w walce ze zmianami klimatu

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska chce wzmocnienia roli ministrów finansów w walce ze zmianami klimatu oraz możliwości wspierania tych działań m.in. przez politykę podatkową (np. opodatkowanie wyrobów energetycznych).

Utworzenie instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności dla strefy euro oraz odporność rynków finansowych to główne tematy spotkania Eurogrupy w formacie inkluzywnym (tzn. z udziałem państw UE spoza strefy euro) 13 września 2019 r. i nieformalnego posiedzenia Rady ECOFIN (13-14 września br.). W obu spotkaniach uczestniczył wiceminister finansów Piotr Nowak.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas posiedzenia Eurogrupy ministrowie rozmawiali nt. utworzenia instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności dla strefy euro (tzw. BICC), w tym zarządzania tym instrumentem, jego finansowania oraz relacji z państwami spoza strefy euro. Minister Nowak stwierdził, że Polska mogłaby się zgodzić na wykorzystanie budżetu Unii Europejskiej na finansowanie takiego instrumentu pod warunkiem, że zostanie stworzony instrument finansujący reformy i powiązane inwestycje w państwach spoza strefy euro. Ponadto nie może się to odbywać kosztem innych polityk unijnych przeznaczonych dla wszystkich państw członkowskich UE.

Zagrożenia hybrydowe i wzmocnienie unii rynków kapitałowych

W trakcie nieformalnego posiedzenia Rady ECOFIN ministrowie finansów i prezesi banków centralnych dyskutowali o kwestiach związanych z odpornością rynków finansowych i wyzwaniach dotyczących m.in. tzw. zagrożeń hybrydowych. Zgodzili się, że sektor finansowy, z uwagi na to, że jest dostawcą kluczowych usług, musi być bardziej odporny na tego rodzaju zdarzenia i być w stanie zapobiegać zakłóceniom infrastruktury finansowej.

Rozmawiano również o dalszych działaniach na rzecz wzmocnienia unii rynków kapitałowych, która jest ważna dla zróżnicowania źródeł i zwiększenia możliwości finansowania – zwłaszcza klientów detalicznych i sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Dyskusja dotyczyła także europejskich reguł fiskalnych – ma być to wkład w przegląd ram budżetowych, przygotowywany przez Komisję Europejską. Ministrowie ocenili, że obecne reguły okazały się skuteczne zwłaszcza w czasie wychodzenia z kryzysu gospodarczego. Z drugiej strony zwracali uwagę, że stały się one zbyt skomplikowane i należy się zastanowić nad ich uproszczeniem, aby zachowywały elastyczność i uwzględniały zdarzenia szczególne. Minister Nowak zwrócił uwagę, że jakakolwiek reforma Paktu Stabilności i Wzrostu powinna koncentrować się na możliwościach uproszczenia zasad i sprawieniu, aby państwa w większym stopniu się z nimi utożsamiały.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie działań klimatycznych

Spotkanie Rady ECOFIN dotyczyło również wzmocnienia roli ministrów finansów w walce ze zmianami klimatu oraz możliwości wspierania tych działań m.in. przez politykę podatkową (np. opodatkowanie wyrobów energetycznych). Piotr Nowak przypomniał, że zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z czerwca br. przejście na gospodarkę neutralną klimatycznie musi chronić konkurencyjność europejskiej gospodarki, być sprawiedliwe i zrównoważone społecznie, a także uwzględniać specyfikę poszczególnych państw członkowskich i ich prawo do decydowania o głównych elementach ich polityki energetycznej.

Minister poinformował, że w opinii Polski obecna dyrektywa energetyczna zapewnia w znacznym stopniu odpowiednią elastyczność w zakresie opodatkowania energii, zgodnie z potrzebami państw i ich uwarunkowaniami. Ta elastyczność powinna być zachowana, by uwzględnić zróżnicowanie państw. Minister Nowak stwierdził, że kierunek rozważanych zmian dyrektywy energetycznej nie jest pożądany z punktu widzenia sytuacji społeczno-gospodarczej Polski. Polska negatywnie ocenia propozycje oparcia opodatkowania wyrobów energetycznych na ich wartości energetycznej i emisji CO2 oraz podniesienia minimalnych stawek akcyzy dla wyrobów energetycznych.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Ważnym dla klimatu instrumentem podatkowym może być podatek graniczny. Powinien on być tak skonstruowany, aby zapewnić utrzymanie konkurencyjności przez gospodarkę europejską, a jednocześnie zachęcać do podniesienia standardów produkcji w państwach trzecich w zakresie norm emisji gazów cieplarnianych. Piotr Nowak zwrócił też uwagę na potrzebę finansowania działań klimatycznych z budżetu UE. Środki te powinny być w większym stopniu przeznaczane dla regionów, które będą najbardziej dotknięte negatywnymi skutkami transformacji w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie. Chodzi np. o tradycyjne regiony górnicze, o dużym udziale przemysłu energochłonnego oraz wysokich kosztach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA