REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka podatkowa UE w walce ze zmianami klimatu

Subskrybuj nas na Youtube
Polityka podatkowa UE w walce ze zmianami klimatu
Polityka podatkowa UE w walce ze zmianami klimatu

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska chce wzmocnienia roli ministrów finansów w walce ze zmianami klimatu oraz możliwości wspierania tych działań m.in. przez politykę podatkową (np. opodatkowanie wyrobów energetycznych).

Utworzenie instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności dla strefy euro oraz odporność rynków finansowych to główne tematy spotkania Eurogrupy w formacie inkluzywnym (tzn. z udziałem państw UE spoza strefy euro) 13 września 2019 r. i nieformalnego posiedzenia Rady ECOFIN (13-14 września br.). W obu spotkaniach uczestniczył wiceminister finansów Piotr Nowak.

REKLAMA

Autopromocja

Podczas posiedzenia Eurogrupy ministrowie rozmawiali nt. utworzenia instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności dla strefy euro (tzw. BICC), w tym zarządzania tym instrumentem, jego finansowania oraz relacji z państwami spoza strefy euro. Minister Nowak stwierdził, że Polska mogłaby się zgodzić na wykorzystanie budżetu Unii Europejskiej na finansowanie takiego instrumentu pod warunkiem, że zostanie stworzony instrument finansujący reformy i powiązane inwestycje w państwach spoza strefy euro. Ponadto nie może się to odbywać kosztem innych polityk unijnych przeznaczonych dla wszystkich państw członkowskich UE.

Zagrożenia hybrydowe i wzmocnienie unii rynków kapitałowych

REKLAMA

W trakcie nieformalnego posiedzenia Rady ECOFIN ministrowie finansów i prezesi banków centralnych dyskutowali o kwestiach związanych z odpornością rynków finansowych i wyzwaniach dotyczących m.in. tzw. zagrożeń hybrydowych. Zgodzili się, że sektor finansowy, z uwagi na to, że jest dostawcą kluczowych usług, musi być bardziej odporny na tego rodzaju zdarzenia i być w stanie zapobiegać zakłóceniom infrastruktury finansowej.

Rozmawiano również o dalszych działaniach na rzecz wzmocnienia unii rynków kapitałowych, która jest ważna dla zróżnicowania źródeł i zwiększenia możliwości finansowania – zwłaszcza klientów detalicznych i sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Dyskusja dotyczyła także europejskich reguł fiskalnych – ma być to wkład w przegląd ram budżetowych, przygotowywany przez Komisję Europejską. Ministrowie ocenili, że obecne reguły okazały się skuteczne zwłaszcza w czasie wychodzenia z kryzysu gospodarczego. Z drugiej strony zwracali uwagę, że stały się one zbyt skomplikowane i należy się zastanowić nad ich uproszczeniem, aby zachowywały elastyczność i uwzględniały zdarzenia szczególne. Minister Nowak zwrócił uwagę, że jakakolwiek reforma Paktu Stabilności i Wzrostu powinna koncentrować się na możliwościach uproszczenia zasad i sprawieniu, aby państwa w większym stopniu się z nimi utożsamiały.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie działań klimatycznych

REKLAMA

Spotkanie Rady ECOFIN dotyczyło również wzmocnienia roli ministrów finansów w walce ze zmianami klimatu oraz możliwości wspierania tych działań m.in. przez politykę podatkową (np. opodatkowanie wyrobów energetycznych). Piotr Nowak przypomniał, że zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z czerwca br. przejście na gospodarkę neutralną klimatycznie musi chronić konkurencyjność europejskiej gospodarki, być sprawiedliwe i zrównoważone społecznie, a także uwzględniać specyfikę poszczególnych państw członkowskich i ich prawo do decydowania o głównych elementach ich polityki energetycznej.

Minister poinformował, że w opinii Polski obecna dyrektywa energetyczna zapewnia w znacznym stopniu odpowiednią elastyczność w zakresie opodatkowania energii, zgodnie z potrzebami państw i ich uwarunkowaniami. Ta elastyczność powinna być zachowana, by uwzględnić zróżnicowanie państw. Minister Nowak stwierdził, że kierunek rozważanych zmian dyrektywy energetycznej nie jest pożądany z punktu widzenia sytuacji społeczno-gospodarczej Polski. Polska negatywnie ocenia propozycje oparcia opodatkowania wyrobów energetycznych na ich wartości energetycznej i emisji CO2 oraz podniesienia minimalnych stawek akcyzy dla wyrobów energetycznych.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Ważnym dla klimatu instrumentem podatkowym może być podatek graniczny. Powinien on być tak skonstruowany, aby zapewnić utrzymanie konkurencyjności przez gospodarkę europejską, a jednocześnie zachęcać do podniesienia standardów produkcji w państwach trzecich w zakresie norm emisji gazów cieplarnianych. Piotr Nowak zwrócił też uwagę na potrzebę finansowania działań klimatycznych z budżetu UE. Środki te powinny być w większym stopniu przeznaczane dla regionów, które będą najbardziej dotknięte negatywnymi skutkami transformacji w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie. Chodzi np. o tradycyjne regiony górnicze, o dużym udziale przemysłu energochłonnego oraz wysokich kosztach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA