REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualne kasy fiskalne od połowy 2020 roku

Wirtualne kasy fiskalne od połowy 2020 roku
Wirtualne kasy fiskalne od połowy 2020 roku
Honor

REKLAMA

REKLAMA

Projekt rozporządzenia dot. wirtualnych kas fiskalnych opuści resort finansów w listopadzie 2019 roku. W praktyce system takich kas może ruszyć w połowie 2020 r. – powiedział PAP zastępca dyrektora departament podatku od towarów i usług w MF Zbigniew Makowski.

Ministerstwo myśli o zrównaniu e-paragonów z potwierdzeniem papierowym; niewykluczone, że w perspektywie roku w określonych sytuacjach nie trzeba będzie drukować paragonów papierowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wirtualne kasy fiskalne to w zasadzie oprogramowanie, które można zainstalować, np. na telefonie, tablecie czy laptopie. Dzięki temu urządzenie takie, w połączeniu z drukarką może pełnić rolę kasy fiskalnej. W założeniu kasy takie mają przesyłać fiskusowi dane o transakcjach, podobnie jak tzw. kasy on-line.

"To będzie dla nas bardzo cenne źródło informacji o sprzedaży na rzecz konsumentów, wpłynie na dalsze ograniczenie szarej strefy. Jednocześnie będzie to rozwiązanie dużo tańsze dla podatników od tradycyjnych kas fiskalnych, umożliwi więc dotarcie z kasami w miejsca, w których teraz - być może z powodu ceny urządzeń - ich nie ma" - mówił przedstawiciel MF.

Polecamy: Split payment od 1 listopada 2019 r.

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów VAT. Plusy i minusy zmian od 1 września 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Makowskiego kasa w postaci oprogramowania daje też nowe możliwości samym podatnikom. Zainteresowana nimi jest m.in. branża gastronomiczna, gdzie kasę fiskalną będzie można połączyć z adresowanymi do kelnerów np. programami dotyczącymi wydawania posiłków. Nowy rodzaj kas może się cieszyć dużą popularnością wśród sprzedawców sezonowych.

We wrześniu zakończyły się konsultacje projektu rozporządzenia, które określa warunki techniczne i sposób używania kas wirtualnych.

"Jeśli chodzi o sposób używania kas, to nie zmieni się wiele, zupełną nowością będą natomiast określone w rozporządzeniu warunki techniczne dla oprogramowania.

Wyszliśmy z założenia, że robimy system otwarty - każde stworzone oprogramowanie, które spełni nasze wymagania będzie mogło służyć za kasę rejestrującą" - powiedział Makowski.

W trakcje konsultacji ministerstwo dostało wiele uwag, które teraz są analizowane. Zastępca dyrektora zwrócił uwagę, że resort finansów ma 30 lat doświadczeń z kasami fiskalnymi sprzętowymi, ale rozwiązania kasowe oparte o oprogramowanie są nowym kierunkiem. To kolejny krok w kierunku rozwoju gospodarki cyfrowej.

"Musimy działać rozważnie. Potrzebujemy czasu na analizę uwag. Wszystkim się uważnie przyglądamy. Większość z nich popiera proponowane rozwiązania, ale wskazuje też na pewne ryzyka" - powiedział Makowski.

Wyjaśnił, że chodzi o ryzyka dla fiskusa wynikające z faktu, że wirtualne kasy nie będą sprzętem, który uzyska homologację.

"Jesteśmy przekonani, że możemy zaprojektować system bezpieczny; zaproponowane przez naszych ekspertów rozwiązanie zapewni ciągłość rejestrowania paragonów, które będą spływać od naszej bazy. Dzięki temu będziemy mieć pełną wiedzę o raportowanej sprzedaży" - poinformował Makowski.

Według niego projekt uwzględniający efekty konsultacji może opuścić ministerstwo finansów w listopadzie br. Pierwotnie resort finansów zakładał, że zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.

"Z uwagi na konieczność notyfikacji przepisów Komisji Europejskiej on się wydłuży. Chcielibyśmy, aby zmiany zaczęły obowiązywać jak najszybciej. Biorąc pod uwagę, kiedy oprogramowanie będzie mogło pojawić się na rynku, myślę, że w praktyce system ruszy w połowie przyszłego roku" - uważa Makowski.

Zmiany nie oznaczają, że do lamusa odejdą paragony papierowe, choć resort finansów myśli o zrównaniu e-paragonu z potwierdzeniem papierowym.

"Może być tak, że w perspektywie roku w określonych sytuacjach nie trzeba będzie drukować paragonów papierowych. Odchodzimy od papieru, chcemy zmierzać w kierunku świata bardziej cyfrowego" - tłumaczył Makowski.

Resort finansów wychodzi z założenia, że są grupy społeczne wykluczone cyfrowo, których nie można pozbawić prawa do uzyskania papierowego paragonu.

"Chcemy, by klient miał wybór, czy chce papier czy e-paragon. Do tego są potrzebne zmiany w ustawie" - poinformował.

Pytany, czy ministerstwo w dalszej perspektywie rozważa odejście od paragonów papierowych w ogóle, Makowski wyjaśnił, że raczej nie wchodzi to w grę. W takim przypadku klient mógłby nie otrzymać potwierdzenia zawarcia transakcji, co ma znaczenie nie tylko podatkowe, ale także wpływa na jego konsumenckie prawa - poinformował.

W OSR projektu rozporządzenia założono, że w ciągu 10 lat wprowadzenie kas wirtualnych przyniesie ok. 3,1 mld dodatkowych dochodów dla Skarbu Państwa. W pierwszym roku obowiązywania dałoby to ponad 100 mln zł dodatkowych dochodów. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA