REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na wyższe stanowisko tylko z certyfikatem ACCA

REKLAMA

W ogłoszeniach o pracę skierowanych do księgowych i finansistów coraz częściej w rubryce "wymagania" pojawia się "posiadanie kwalifikacji ACCA". Certyfikat ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) jest szczególnie przydatny w firmach outsourcingowych, w działach księgowości i finansów koncernów i firm międzynarodowych.
Ostatnio coraz więcej takich firm przenosi swoje działy księgowe do Polski. Liczą one na niższe niż w Europie Zachodniej koszty, wykwalifikowaną kadrę księgowych i zdolności adaptacyjne młodzieży. Polska, jak podkreślają eksperci, staje się więc rajem dla księgowych.

Firmy zagraniczne, które przenoszą swoją księgowość do centrów outsourcingowych ulokowanych w Polsce, stawiają jednak nieco wyższe wymagania niż tradycyjna znajomość rachunkowości polegająca na księgowaniu dokumentów w księgach handlowych. Niemniej zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę ciągle jest duże. Księgowi, którzy szukają obecnie pracy, muszą zatem wykazać się wiedzą i doświadczeniem. Atutem może być certyfikat potwierdzający kwalifikacje.

REKLAMA

REKLAMA

Dwa rodzaje uprawnień

W związku z wymaganiami stawianymi przez centra outsourcingowe wielu księgowych staje przed dylematem, czy zdawać polski egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg (przeprowadzany przez Ministerstwo Finansów), czy może egzamin międzynarodowy, taki jak ACCA. Wybór nie jest prosty, ale wszystko zależy od tego, na jakim stanowisku chce pracować potencjalny księgowy.

– Rodzaj kwalifikacji księgowego poszukiwanych przez firmy outsourcingowe, zależy od tego, w jakich projektach ma on brać udział. Jeśli jego zadaniem będzie obsługa księgowa firmy międzynarodowej, ale księgowanej zgodnie z polskimi zasadami rachunkowości, to kwalifikacje potwierdzone certyfikatem uzyskanym w Ministerstwie Finansów są wystarczające – powiedziała Gazecie Prawnej Barbara Kochańska-Mierzejewska, dyrektor HR w firmie outsourcingowej FPA Group.

– Osoby posiadające dyplom ACCA to księgowi z wyższej półki. Dzięki takiemu certyfikatowi posiadają oni rozległą wiedzę finansową, która umożliwia nie tylko wykonywanie czynności o charakterze stricte księgowym, ale również zarządzanie finansami. Osoby, które mają takie uprawnienia, to najczęściej menedżerowie finansowi, a nie szeregowi księgowi – dodała. Przyznaje, że księgowi z dyplomem ACCA mają większe szanse na rynku pracy, zwłaszcza ci aspirujący do dużych finansowych centrów outsourcingowych i firm zagranicznych.

REKLAMA

Doktor Radosław Ignatowski z Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego uważa jednak, że dobry księgowy znajdzie pracę również bez dodatkowych dyplomów. Zwraca też uwagę, że egzamin ACCA jest bardzo zbliżony do polskiego egzaminu na biegłego rewidenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Jeśli firma ma charakter międzynarodowy, to wiadomo, że ci, którzy rekrutują pracowników, zwracają uwagę na to, że ktoś ukończył kursy międzynarodowe. Ale dobry pracodawca nie patrzy jedynie na te kwalifikacje. Jeśli ktoś ma badać i analizować polski biznes, to po co mu certyfikat międzynarodowy? Księgowość musi prowadzić według polskich regulacji, a biegły rewident również potrafi posługiwać się Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości – przyznaje dr Radosław Ignatowski.

Certyfikat dla każdego

Egzamin ACCA zdają jednak nie tylko księgowi, ale również biegli rewidenci, a także osoby, które wcześniej nie pracowały w żadnym z tych zawodów. Jeśli ktoś posiada uprawnienia biegłego rewidenta, to automatycznie jest zwolniony aż z dziewięciu egzaminów ACCA (w sumie jest ich 14), a zatem łatwiej uzyskać dyplom międzynarodowy biegłemu niż księgowemu. Co więcej, jeśli ktoś nie posiada żadnych uprawnień, nie ma wykształcenia związanego z rachunkowością, a chciałby takie uprawnienia zdobyć, może przystąpić do egzaminu ACCA. Warunki dopuszczenia do polskiego egzaminu na usługowe prowadzenie ksiąg są bardziej rygorystyczne. Trzeba mieć co najmniej wykształcenie średnie ekonomiczne i dwa lata praktyki w księgowości.

Dla kogo więc przeznaczony jest egzamin ACCA?

Kariera w zasięgu ręki

– Zaleca się ten egzamin głównie osobom, które zaczynają karierę. Przede wszystkim takim, które chciałyby pracować w firmach stosujących Międzynarodowe Standardy Rachunkowości. Osoby posiadające kwalifikacje ACCA są poszukiwane głównie na stanowiskach menedżerskich, np. jako dyrektorzy finansowi oraz w działach controllingu – powiedziała Barbara Kochańska-Mierzejewska. Dodała jednak, że jeśli osoba nie planuje kariery w międzynarodowej korporacji bądź za granicą, to zdobycie uprawnień ACCA będzie przeinwestowaniem. Podobnie uważa dr Radosław Ignatowski.

– Ja bym ani nie gloryfikował, ani nie dyskredytował certyfikatu ACCA. Traktowałbym tę drogę na równi z polskimi uprawnieniami. Niektórzy wybierają egzamin międzynarodowy, bo uważają, że dyplom w języku angielskim znaczy więcej niż w polskim, ale to nieprawda – podsumował.

Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA