REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na wyższe stanowisko tylko z certyfikatem ACCA

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ogłoszeniach o pracę skierowanych do księgowych i finansistów coraz częściej w rubryce "wymagania" pojawia się "posiadanie kwalifikacji ACCA". Certyfikat ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) jest szczególnie przydatny w firmach outsourcingowych, w działach księgowości i finansów koncernów i firm międzynarodowych.
Ostatnio coraz więcej takich firm przenosi swoje działy księgowe do Polski. Liczą one na niższe niż w Europie Zachodniej koszty, wykwalifikowaną kadrę księgowych i zdolności adaptacyjne młodzieży. Polska, jak podkreślają eksperci, staje się więc rajem dla księgowych.

Firmy zagraniczne, które przenoszą swoją księgowość do centrów outsourcingowych ulokowanych w Polsce, stawiają jednak nieco wyższe wymagania niż tradycyjna znajomość rachunkowości polegająca na księgowaniu dokumentów w księgach handlowych. Niemniej zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę ciągle jest duże. Księgowi, którzy szukają obecnie pracy, muszą zatem wykazać się wiedzą i doświadczeniem. Atutem może być certyfikat potwierdzający kwalifikacje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Dwa rodzaje uprawnień

W związku z wymaganiami stawianymi przez centra outsourcingowe wielu księgowych staje przed dylematem, czy zdawać polski egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg (przeprowadzany przez Ministerstwo Finansów), czy może egzamin międzynarodowy, taki jak ACCA. Wybór nie jest prosty, ale wszystko zależy od tego, na jakim stanowisku chce pracować potencjalny księgowy.

– Rodzaj kwalifikacji księgowego poszukiwanych przez firmy outsourcingowe, zależy od tego, w jakich projektach ma on brać udział. Jeśli jego zadaniem będzie obsługa księgowa firmy międzynarodowej, ale księgowanej zgodnie z polskimi zasadami rachunkowości, to kwalifikacje potwierdzone certyfikatem uzyskanym w Ministerstwie Finansów są wystarczające – powiedziała Gazecie Prawnej Barbara Kochańska-Mierzejewska, dyrektor HR w firmie outsourcingowej FPA Group.

– Osoby posiadające dyplom ACCA to księgowi z wyższej półki. Dzięki takiemu certyfikatowi posiadają oni rozległą wiedzę finansową, która umożliwia nie tylko wykonywanie czynności o charakterze stricte księgowym, ale również zarządzanie finansami. Osoby, które mają takie uprawnienia, to najczęściej menedżerowie finansowi, a nie szeregowi księgowi – dodała. Przyznaje, że księgowi z dyplomem ACCA mają większe szanse na rynku pracy, zwłaszcza ci aspirujący do dużych finansowych centrów outsourcingowych i firm zagranicznych.

REKLAMA

Doktor Radosław Ignatowski z Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego uważa jednak, że dobry księgowy znajdzie pracę również bez dodatkowych dyplomów. Zwraca też uwagę, że egzamin ACCA jest bardzo zbliżony do polskiego egzaminu na biegłego rewidenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Jeśli firma ma charakter międzynarodowy, to wiadomo, że ci, którzy rekrutują pracowników, zwracają uwagę na to, że ktoś ukończył kursy międzynarodowe. Ale dobry pracodawca nie patrzy jedynie na te kwalifikacje. Jeśli ktoś ma badać i analizować polski biznes, to po co mu certyfikat międzynarodowy? Księgowość musi prowadzić według polskich regulacji, a biegły rewident również potrafi posługiwać się Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości – przyznaje dr Radosław Ignatowski.

Certyfikat dla każdego

Egzamin ACCA zdają jednak nie tylko księgowi, ale również biegli rewidenci, a także osoby, które wcześniej nie pracowały w żadnym z tych zawodów. Jeśli ktoś posiada uprawnienia biegłego rewidenta, to automatycznie jest zwolniony aż z dziewięciu egzaminów ACCA (w sumie jest ich 14), a zatem łatwiej uzyskać dyplom międzynarodowy biegłemu niż księgowemu. Co więcej, jeśli ktoś nie posiada żadnych uprawnień, nie ma wykształcenia związanego z rachunkowością, a chciałby takie uprawnienia zdobyć, może przystąpić do egzaminu ACCA. Warunki dopuszczenia do polskiego egzaminu na usługowe prowadzenie ksiąg są bardziej rygorystyczne. Trzeba mieć co najmniej wykształcenie średnie ekonomiczne i dwa lata praktyki w księgowości.

Dla kogo więc przeznaczony jest egzamin ACCA?

Kariera w zasięgu ręki

– Zaleca się ten egzamin głównie osobom, które zaczynają karierę. Przede wszystkim takim, które chciałyby pracować w firmach stosujących Międzynarodowe Standardy Rachunkowości. Osoby posiadające kwalifikacje ACCA są poszukiwane głównie na stanowiskach menedżerskich, np. jako dyrektorzy finansowi oraz w działach controllingu – powiedziała Barbara Kochańska-Mierzejewska. Dodała jednak, że jeśli osoba nie planuje kariery w międzynarodowej korporacji bądź za granicą, to zdobycie uprawnień ACCA będzie przeinwestowaniem. Podobnie uważa dr Radosław Ignatowski.

– Ja bym ani nie gloryfikował, ani nie dyskredytował certyfikatu ACCA. Traktowałbym tę drogę na równi z polskimi uprawnieniami. Niektórzy wybierają egzamin międzynarodowy, bo uważają, że dyplom w języku angielskim znaczy więcej niż w polskim, ale to nieprawda – podsumował.

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA