REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na wyższe stanowisko tylko z certyfikatem ACCA

REKLAMA

W ogłoszeniach o pracę skierowanych do księgowych i finansistów coraz częściej w rubryce "wymagania" pojawia się "posiadanie kwalifikacji ACCA". Certyfikat ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) jest szczególnie przydatny w firmach outsourcingowych, w działach księgowości i finansów koncernów i firm międzynarodowych.
Ostatnio coraz więcej takich firm przenosi swoje działy księgowe do Polski. Liczą one na niższe niż w Europie Zachodniej koszty, wykwalifikowaną kadrę księgowych i zdolności adaptacyjne młodzieży. Polska, jak podkreślają eksperci, staje się więc rajem dla księgowych.

Firmy zagraniczne, które przenoszą swoją księgowość do centrów outsourcingowych ulokowanych w Polsce, stawiają jednak nieco wyższe wymagania niż tradycyjna znajomość rachunkowości polegająca na księgowaniu dokumentów w księgach handlowych. Niemniej zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę ciągle jest duże. Księgowi, którzy szukają obecnie pracy, muszą zatem wykazać się wiedzą i doświadczeniem. Atutem może być certyfikat potwierdzający kwalifikacje.

REKLAMA

REKLAMA

Dwa rodzaje uprawnień

W związku z wymaganiami stawianymi przez centra outsourcingowe wielu księgowych staje przed dylematem, czy zdawać polski egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg (przeprowadzany przez Ministerstwo Finansów), czy może egzamin międzynarodowy, taki jak ACCA. Wybór nie jest prosty, ale wszystko zależy od tego, na jakim stanowisku chce pracować potencjalny księgowy.

– Rodzaj kwalifikacji księgowego poszukiwanych przez firmy outsourcingowe, zależy od tego, w jakich projektach ma on brać udział. Jeśli jego zadaniem będzie obsługa księgowa firmy międzynarodowej, ale księgowanej zgodnie z polskimi zasadami rachunkowości, to kwalifikacje potwierdzone certyfikatem uzyskanym w Ministerstwie Finansów są wystarczające – powiedziała Gazecie Prawnej Barbara Kochańska-Mierzejewska, dyrektor HR w firmie outsourcingowej FPA Group.

– Osoby posiadające dyplom ACCA to księgowi z wyższej półki. Dzięki takiemu certyfikatowi posiadają oni rozległą wiedzę finansową, która umożliwia nie tylko wykonywanie czynności o charakterze stricte księgowym, ale również zarządzanie finansami. Osoby, które mają takie uprawnienia, to najczęściej menedżerowie finansowi, a nie szeregowi księgowi – dodała. Przyznaje, że księgowi z dyplomem ACCA mają większe szanse na rynku pracy, zwłaszcza ci aspirujący do dużych finansowych centrów outsourcingowych i firm zagranicznych.

REKLAMA

Doktor Radosław Ignatowski z Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego uważa jednak, że dobry księgowy znajdzie pracę również bez dodatkowych dyplomów. Zwraca też uwagę, że egzamin ACCA jest bardzo zbliżony do polskiego egzaminu na biegłego rewidenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Jeśli firma ma charakter międzynarodowy, to wiadomo, że ci, którzy rekrutują pracowników, zwracają uwagę na to, że ktoś ukończył kursy międzynarodowe. Ale dobry pracodawca nie patrzy jedynie na te kwalifikacje. Jeśli ktoś ma badać i analizować polski biznes, to po co mu certyfikat międzynarodowy? Księgowość musi prowadzić według polskich regulacji, a biegły rewident również potrafi posługiwać się Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości – przyznaje dr Radosław Ignatowski.

Certyfikat dla każdego

Egzamin ACCA zdają jednak nie tylko księgowi, ale również biegli rewidenci, a także osoby, które wcześniej nie pracowały w żadnym z tych zawodów. Jeśli ktoś posiada uprawnienia biegłego rewidenta, to automatycznie jest zwolniony aż z dziewięciu egzaminów ACCA (w sumie jest ich 14), a zatem łatwiej uzyskać dyplom międzynarodowy biegłemu niż księgowemu. Co więcej, jeśli ktoś nie posiada żadnych uprawnień, nie ma wykształcenia związanego z rachunkowością, a chciałby takie uprawnienia zdobyć, może przystąpić do egzaminu ACCA. Warunki dopuszczenia do polskiego egzaminu na usługowe prowadzenie ksiąg są bardziej rygorystyczne. Trzeba mieć co najmniej wykształcenie średnie ekonomiczne i dwa lata praktyki w księgowości.

Dla kogo więc przeznaczony jest egzamin ACCA?

Kariera w zasięgu ręki

– Zaleca się ten egzamin głównie osobom, które zaczynają karierę. Przede wszystkim takim, które chciałyby pracować w firmach stosujących Międzynarodowe Standardy Rachunkowości. Osoby posiadające kwalifikacje ACCA są poszukiwane głównie na stanowiskach menedżerskich, np. jako dyrektorzy finansowi oraz w działach controllingu – powiedziała Barbara Kochańska-Mierzejewska. Dodała jednak, że jeśli osoba nie planuje kariery w międzynarodowej korporacji bądź za granicą, to zdobycie uprawnień ACCA będzie przeinwestowaniem. Podobnie uważa dr Radosław Ignatowski.

– Ja bym ani nie gloryfikował, ani nie dyskredytował certyfikatu ACCA. Traktowałbym tę drogę na równi z polskimi uprawnieniami. Niektórzy wybierają egzamin międzynarodowy, bo uważają, że dyplom w języku angielskim znaczy więcej niż w polskim, ale to nieprawda – podsumował.

Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA