REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na wyższe stanowisko tylko z certyfikatem ACCA

REKLAMA

W ogłoszeniach o pracę skierowanych do księgowych i finansistów coraz częściej w rubryce "wymagania" pojawia się "posiadanie kwalifikacji ACCA". Certyfikat ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) jest szczególnie przydatny w firmach outsourcingowych, w działach księgowości i finansów koncernów i firm międzynarodowych.
Ostatnio coraz więcej takich firm przenosi swoje działy księgowe do Polski. Liczą one na niższe niż w Europie Zachodniej koszty, wykwalifikowaną kadrę księgowych i zdolności adaptacyjne młodzieży. Polska, jak podkreślają eksperci, staje się więc rajem dla księgowych.

Firmy zagraniczne, które przenoszą swoją księgowość do centrów outsourcingowych ulokowanych w Polsce, stawiają jednak nieco wyższe wymagania niż tradycyjna znajomość rachunkowości polegająca na księgowaniu dokumentów w księgach handlowych. Niemniej zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę ciągle jest duże. Księgowi, którzy szukają obecnie pracy, muszą zatem wykazać się wiedzą i doświadczeniem. Atutem może być certyfikat potwierdzający kwalifikacje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Dwa rodzaje uprawnień

W związku z wymaganiami stawianymi przez centra outsourcingowe wielu księgowych staje przed dylematem, czy zdawać polski egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg (przeprowadzany przez Ministerstwo Finansów), czy może egzamin międzynarodowy, taki jak ACCA. Wybór nie jest prosty, ale wszystko zależy od tego, na jakim stanowisku chce pracować potencjalny księgowy.

– Rodzaj kwalifikacji księgowego poszukiwanych przez firmy outsourcingowe, zależy od tego, w jakich projektach ma on brać udział. Jeśli jego zadaniem będzie obsługa księgowa firmy międzynarodowej, ale księgowanej zgodnie z polskimi zasadami rachunkowości, to kwalifikacje potwierdzone certyfikatem uzyskanym w Ministerstwie Finansów są wystarczające – powiedziała Gazecie Prawnej Barbara Kochańska-Mierzejewska, dyrektor HR w firmie outsourcingowej FPA Group.

– Osoby posiadające dyplom ACCA to księgowi z wyższej półki. Dzięki takiemu certyfikatowi posiadają oni rozległą wiedzę finansową, która umożliwia nie tylko wykonywanie czynności o charakterze stricte księgowym, ale również zarządzanie finansami. Osoby, które mają takie uprawnienia, to najczęściej menedżerowie finansowi, a nie szeregowi księgowi – dodała. Przyznaje, że księgowi z dyplomem ACCA mają większe szanse na rynku pracy, zwłaszcza ci aspirujący do dużych finansowych centrów outsourcingowych i firm zagranicznych.

REKLAMA

Doktor Radosław Ignatowski z Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego uważa jednak, że dobry księgowy znajdzie pracę również bez dodatkowych dyplomów. Zwraca też uwagę, że egzamin ACCA jest bardzo zbliżony do polskiego egzaminu na biegłego rewidenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Jeśli firma ma charakter międzynarodowy, to wiadomo, że ci, którzy rekrutują pracowników, zwracają uwagę na to, że ktoś ukończył kursy międzynarodowe. Ale dobry pracodawca nie patrzy jedynie na te kwalifikacje. Jeśli ktoś ma badać i analizować polski biznes, to po co mu certyfikat międzynarodowy? Księgowość musi prowadzić według polskich regulacji, a biegły rewident również potrafi posługiwać się Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości – przyznaje dr Radosław Ignatowski.

Certyfikat dla każdego

Egzamin ACCA zdają jednak nie tylko księgowi, ale również biegli rewidenci, a także osoby, które wcześniej nie pracowały w żadnym z tych zawodów. Jeśli ktoś posiada uprawnienia biegłego rewidenta, to automatycznie jest zwolniony aż z dziewięciu egzaminów ACCA (w sumie jest ich 14), a zatem łatwiej uzyskać dyplom międzynarodowy biegłemu niż księgowemu. Co więcej, jeśli ktoś nie posiada żadnych uprawnień, nie ma wykształcenia związanego z rachunkowością, a chciałby takie uprawnienia zdobyć, może przystąpić do egzaminu ACCA. Warunki dopuszczenia do polskiego egzaminu na usługowe prowadzenie ksiąg są bardziej rygorystyczne. Trzeba mieć co najmniej wykształcenie średnie ekonomiczne i dwa lata praktyki w księgowości.

Dla kogo więc przeznaczony jest egzamin ACCA?

Kariera w zasięgu ręki

– Zaleca się ten egzamin głównie osobom, które zaczynają karierę. Przede wszystkim takim, które chciałyby pracować w firmach stosujących Międzynarodowe Standardy Rachunkowości. Osoby posiadające kwalifikacje ACCA są poszukiwane głównie na stanowiskach menedżerskich, np. jako dyrektorzy finansowi oraz w działach controllingu – powiedziała Barbara Kochańska-Mierzejewska. Dodała jednak, że jeśli osoba nie planuje kariery w międzynarodowej korporacji bądź za granicą, to zdobycie uprawnień ACCA będzie przeinwestowaniem. Podobnie uważa dr Radosław Ignatowski.

– Ja bym ani nie gloryfikował, ani nie dyskredytował certyfikatu ACCA. Traktowałbym tę drogę na równi z polskimi uprawnieniami. Niektórzy wybierają egzamin międzynarodowy, bo uważają, że dyplom w języku angielskim znaczy więcej niż w polskim, ale to nieprawda – podsumował.

Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA