REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana jednego przepisu nie rozwiąże problemów zleceniobiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od przyszłego roku zostanie zmieniona definicja podatnika VAT i samodzielnej działalności gospodarczej. Pojęcia te zostaną doprecyzowane, choć nadal nie rozwieją wszystkich wątpliwości - oceniają specjaliści.

Artykuł 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w obecnym brzmieniu jest najczęściej krytykowanym przepisem ustawy o VAT. Zarzuca mu się nielogiczność, błędną konstrukcję językową, a także sprzeczność z innymi aktami prawnymi, w tym przepisami unijnymi. Dlatego nie można się dziwić, że Ministerstwo Finansów w przygotowanym projekcie reformy systemu podatkowego zmienia brzmienie tego przepisu. Od przyszłego roku zostaną doprecyzowane pojęcia podatnika VAT oraz działalności gospodarczej wykonywanej samodzielnie. O ocenę projektu ministerstwa poprosiliśmy ekspertów podatkowych.

Wprowadzone zmiany...

Aneta Pożarowska, ekspert z kancelarii Podatkowo-Księ- gowej, podkreśliła, że planowana nowelizacja art. 15 ustawy o VAT idzie w dobrym kierunku. Zachowano zasadę, iż podatnikami VAT są jedynie podatnicy wykonujący działalność gospodarczą, co jest zgodne z VI dyrektywą. Zmieniono również język tego przepisu, usuwając zwroty niepotrzebne czy niezrozumiałe.
– Na uwagę zasługuje zmiana definicji działalności gospodarczej i, co najważniejsze, analizując jednocześnie projekty zmian w zakresie podatków dochodowych, jest szansa, żeby pojęcie działalności gospodarczej było jednolite dla obu podatków. Dziś mamy absurdalną sytuację – podatnik jest uznawany za prowadzącego działalność gospodarczą na gruncie VAT, jednocześnie nie będąc uważany za takiego w rozumieniu PIT lub, odwrotnie, jest przedsiębiorcą na gruncie PIT, ale już nie w rozumieniu VAT – argumentowała Aneta Pożarowska.
Jednocześnie wyjaśniła, że zgodnie z projektem za przedsiębiorcę uznawana ma być osoba, która prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek, a więc ponosi ryzyko gospodarcze. Tym samym podkreślono cechy działalności gospodarczej wzorując się na ustawie o swobodzie działalności gospodarczej takie jak samodzielność i niezależność, ale także odpowiedzialność. Nie powinno już być wątpliwości, że osoby, które wykonują jedynie polecenia podmiotów zlecających, bez obciążenia ich ryzykiem, nie ponosząc przy tym kosztów, nie byłyby traktowane jako osoby wykonujące działalność gospodarczą, a co za tym idzie, nie byłyby podatnikami VAT. Nie powinno już być wątpliwości, że sprzątaczka zatrudniona na umowę zlecenia np. w szpitalu nie jest podatnikiem VAT.
– Nowa definicja działalności gospodarczej stwarza jednak bezpośrednie zagrożenie dla osób pozostających w ramach tzw. samozatrudnienia, które nie będą uznawane za przedsiębiorców ani na gruncie VAT, ani na gruncie PIT. Oznacza to utratę możliwości rozliczania się przez te osoby podatkiem liniowym – ostrzegała Aneta Pożarowska.

...mogą być niewystarczające

Eksperci podatkowi oceniając projekt MF uznali, że zmiana art. 15 ustawy o VAT to krok w dobrym kierunku, choć zmiany zaproponowane przez resort mogą okazać się niewystarczające. Marek Wojda, doradca podatkowy z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, wyjaśnił, że propozycję dotyczącą zmiany definicji podatnika VAT trudno ocenić jednoznacznie. Brzmienie obecnych przepisów, nie dość, że wyjątkowo niejasne, pomija istotne kryteria wynikające z dyrektywy i wyroków ETS. Stąd krokiem w dobrym kierunku jest ich uwzględnienie w treści projektu (przede wszystkim kryterium ponoszenia ryzyka ekonomicznego w związku z prowadzoną działalnością).
– Pozytywne jest również odejście od elementów groteskowych, np. słynne „więzy prawne tworzące stosunek prawny” – stwierdził Marek Wojda. Jednocześnie dodał, że z drugiej strony, problem z nieprecyzyjnym zakresem definicji podatnika VAT w obecnych przepisach pojawiał się przede wszystkim w przypadku osób działających w ramach samozatrudnienia. Trudno oprzeć się wrażeniu, że czytając projekt nowelizacji, osoby te będą miały jeszcze większe wątpliwości niż obecnie.

Nowe definicje

Paweł Jabłonowski, prawnik w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, uważa, że planowane zmiany są próbą wprowadzenia postulatów doktryny dotyczących rozumienia pojęcia samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej na gruncie ustawy o VAT. Obecne brzmienie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT rodzi szereg pytań o bardzo zawiłe sformułowanie „więzów prawnych” tworzących stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonywanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonywanie tych czynności wobec osób trzecich”.
– W projekcie wskazano, o jaką odpowiedzialność zlecającego chodzi, wskazano na trafną konieczność podległości organizacyjnej wykonującego zlecenie lub braku ryzyka gospodarczego, jeżeli ma on być wyłączonym z kręgu podatników VAT. Nie ma też innych nieprecyzyjnych zapisów, dlatego projekt należy ocenić pozytywnie – dodał nasz rozmówca.

PRZEPIS, KTÓRY BUDZI WĄTPLIWOŚCI
Artykuł 15 ustawy o VAT – obecnie obowiązujący
Ust. 1.
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Ust. 2.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ust. 3.
Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.);
2) (uchylony);
3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
(...)
Artykuł 15 ustawy o VAT według projektu Ministerstwa Finansów
Ust. 1.
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2.
Ust. 2.
Działalnością gospodarczą jest działalność:
1) wytwórcza,
2) rolnicza,
3) budowlana,
4) handlowa,
5) usługowa,
6) zawodowa,
7) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
8) polegająca na wykorzystywaniu towarów oraz wartości niematerialnych i prawnych,
– zmierzająca do osiągania korzyści majątkowych, prowadzona bez względu na jej cel oraz rezultat, wykonywana niezależnie, we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły.
Ust. 3.
Za działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli wszelką odpowiedzialność wobec osób trzecich – z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych – za ich wykonywanie ponosi zlecający wykonanie tych czynności oraz:
1) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności lub
2) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością, a w szczególności wszelkie istotne koszty związane z prowadzeniem działalności są ponoszone przez zlecającego czynności.
Ust. 3a zostaje uchylony.
(...)

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA