REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalne rozliczenia małych firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy zaliczani do tzw. małych podatników składają deklaracje VAT co miesiąc lub co kwartał. Rozliczanie kwartalne jest obowiązkowe, gdy podatnik jednocześnie stosuje metodę kasową.

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową rozliczania VAT, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Równocześnie zgodnie z przepisem art. 99 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) istnieje możliwość rozliczenia kwartalnego nawet wówczas, gdy podatnik nie wybrał kasowej metody rozliczeniowej (tzw. czyste rozliczenie kwartalne).

Deklaracje kwartalne

Rozliczenia kwartalne można składać niezależnie od wyboru metody kasowej, przy czym należy pamiętać, że mali podatnicy, którzy zdecydują się na rozliczenie kasowe, będą zobowiązani do składania deklaracji w trybie kwartalnym. Mali podatnicy korzystający z systemu kwartalnego składają kwartalne deklaracje podatkowe do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Mali podatnicy chcący skorzystać z kwartalnego systemu rozliczeniowego muszą zawiadomić na piśmie o swoim zamiarze właściwy urząd skarbowy. Zawiadomienie należy złożyć najpóźniej w ostatnim dniu kwartału poprzedzającego kwartał, za który podatnik zamierza złożyć pierwszą podatkową deklarację kwartalną.
Warto zwrócić jednak uwagę na fakt, że wymienione zasady nie mają zastosowania do podatników, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Ponadto podatnicy, którzy zgłoszą do urzędu skarbowego w trybie art. 97 ust. 1 ustawy o VAT zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy, tracą prawo do rozliczania się za okresy kwartalne, począwszy od rozliczenia za miesiąc następujący po kwartale, w którym dokonano tego zgłoszenia.

Rozliczenia miesięczne

Należy pamiętać również o tym, że podatnicy podatku od towarów i usług, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, i osoby prawne niebędące podatnikami tego podatku:
• u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę wyrażoną w złotych stanowiącą równowartość 10 000 euro,
• którzy złożyli w urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
są zobowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca, następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Odliczenie podatku

Przyjęcie kwartalnej koncepcji rozliczeniowej niesie ze sobą określone korzyści. Podatnik korzystający z tej formy rozliczenia ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w rozliczeniu za kwartał, w którym otrzymał fakturę albo dokument celny SAD. W przypadku rozliczenia na ogólnych zasadach dokonywanie rozliczeń z tytułu zakupów krajowych lub zagranicznych musiałoby nastąpić o wiele wcześniej – już w miesiącu otrzymania faktury lub SAD bądź w miesiącu następnym. Konstrukcja ta stanowi niezwykłe udogodnienie dla podatnika, gdyż rozliczając się kwartalnie, uzyskuje on dodatkowo miesiąc na odliczenie podatku naliczonego. Tak więc jeżeli faktura lub SAD zostaną dostarczone na początku kwartału, to czas przysługujący podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego wydłuża się z dotychczas stosowanego limitu dwumiesięcznego do trzech miesięcy. Wybór rozliczenia kwartalnego przez podatników importujących usługi daje możliwość rozliczenia podatku od towarów i usług za kwartał następujący po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.

POWSTANIE OBOWIĄZKU PODATKOWEGO
Różnica między kasową metodą rozliczeniową, a,,czystym' rozliczeniem kwartalnym sprowadza się głównie do momentu powstania obowiązku podatkowego. Przy kasowej metodzie rozliczanej kwartalnie obowiązek podatkowy powstaje z dniem uregulowania całości lub części należności, jednak nie później niż 90 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przy „czystym” rozliczeniu kwartalnym obowiązek podatkowy powstaje w tradycyjny sposób, tzn. co do zasady w momencie wydania towaru lub wykonania usługi.

Trzeba powiadomić urząd

Wybierając kwartalną formę rozliczenia podatku od towarów i usług, należy zwrócić uwagę na fakt, że rezygnacja z rozliczenia kwartalnego może nastąpić dopiero po upływie czterech kwartałów. W tym celu należy powiadomić w formie pisemnej właściwy urząd skarbowy o swoim zamiarze. Termin złożenia zawiadomienia, który należy zachować dla skuteczności rezygnacji, upływa w ostatnim dniu kwartału, za który jest składana ostatnia kwartalna deklaracja. Mały podatnik, który przekroczył ustawowy limit, czyli odpowiednio 800 000 lub 30 000 euro, traci automatycznie możliwość kontynuowania rozliczania podatku od towarów i usług w formie kwartalnej i powraca do systemu miesięcznego. Zasada ta ma również zastosowanie w odniesieniu do małych podatników, którzy nie wybrali metody kasowej.

Wojciech Maruchin
Autor jest doradcą podatkowym, działającym pod firmą Dr Wojciech Maruchin Kancelaria Doradztwa Podatkowego.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA