REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalne rozliczenia małych firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy zaliczani do tzw. małych podatników składają deklaracje VAT co miesiąc lub co kwartał. Rozliczanie kwartalne jest obowiązkowe, gdy podatnik jednocześnie stosuje metodę kasową.

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową rozliczania VAT, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Równocześnie zgodnie z przepisem art. 99 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) istnieje możliwość rozliczenia kwartalnego nawet wówczas, gdy podatnik nie wybrał kasowej metody rozliczeniowej (tzw. czyste rozliczenie kwartalne).

Deklaracje kwartalne

Rozliczenia kwartalne można składać niezależnie od wyboru metody kasowej, przy czym należy pamiętać, że mali podatnicy, którzy zdecydują się na rozliczenie kasowe, będą zobowiązani do składania deklaracji w trybie kwartalnym. Mali podatnicy korzystający z systemu kwartalnego składają kwartalne deklaracje podatkowe do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Mali podatnicy chcący skorzystać z kwartalnego systemu rozliczeniowego muszą zawiadomić na piśmie o swoim zamiarze właściwy urząd skarbowy. Zawiadomienie należy złożyć najpóźniej w ostatnim dniu kwartału poprzedzającego kwartał, za który podatnik zamierza złożyć pierwszą podatkową deklarację kwartalną.
Warto zwrócić jednak uwagę na fakt, że wymienione zasady nie mają zastosowania do podatników, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Ponadto podatnicy, którzy zgłoszą do urzędu skarbowego w trybie art. 97 ust. 1 ustawy o VAT zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy, tracą prawo do rozliczania się za okresy kwartalne, począwszy od rozliczenia za miesiąc następujący po kwartale, w którym dokonano tego zgłoszenia.

Rozliczenia miesięczne

Należy pamiętać również o tym, że podatnicy podatku od towarów i usług, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, i osoby prawne niebędące podatnikami tego podatku:
• u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę wyrażoną w złotych stanowiącą równowartość 10 000 euro,
• którzy złożyli w urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
są zobowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca, następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Odliczenie podatku

Przyjęcie kwartalnej koncepcji rozliczeniowej niesie ze sobą określone korzyści. Podatnik korzystający z tej formy rozliczenia ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w rozliczeniu za kwartał, w którym otrzymał fakturę albo dokument celny SAD. W przypadku rozliczenia na ogólnych zasadach dokonywanie rozliczeń z tytułu zakupów krajowych lub zagranicznych musiałoby nastąpić o wiele wcześniej – już w miesiącu otrzymania faktury lub SAD bądź w miesiącu następnym. Konstrukcja ta stanowi niezwykłe udogodnienie dla podatnika, gdyż rozliczając się kwartalnie, uzyskuje on dodatkowo miesiąc na odliczenie podatku naliczonego. Tak więc jeżeli faktura lub SAD zostaną dostarczone na początku kwartału, to czas przysługujący podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego wydłuża się z dotychczas stosowanego limitu dwumiesięcznego do trzech miesięcy. Wybór rozliczenia kwartalnego przez podatników importujących usługi daje możliwość rozliczenia podatku od towarów i usług za kwartał następujący po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu.

POWSTANIE OBOWIĄZKU PODATKOWEGO
Różnica między kasową metodą rozliczeniową, a,,czystym' rozliczeniem kwartalnym sprowadza się głównie do momentu powstania obowiązku podatkowego. Przy kasowej metodzie rozliczanej kwartalnie obowiązek podatkowy powstaje z dniem uregulowania całości lub części należności, jednak nie później niż 90 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przy „czystym” rozliczeniu kwartalnym obowiązek podatkowy powstaje w tradycyjny sposób, tzn. co do zasady w momencie wydania towaru lub wykonania usługi.

Trzeba powiadomić urząd

Wybierając kwartalną formę rozliczenia podatku od towarów i usług, należy zwrócić uwagę na fakt, że rezygnacja z rozliczenia kwartalnego może nastąpić dopiero po upływie czterech kwartałów. W tym celu należy powiadomić w formie pisemnej właściwy urząd skarbowy o swoim zamiarze. Termin złożenia zawiadomienia, który należy zachować dla skuteczności rezygnacji, upływa w ostatnim dniu kwartału, za który jest składana ostatnia kwartalna deklaracja. Mały podatnik, który przekroczył ustawowy limit, czyli odpowiednio 800 000 lub 30 000 euro, traci automatycznie możliwość kontynuowania rozliczania podatku od towarów i usług w formie kwartalnej i powraca do systemu miesięcznego. Zasada ta ma również zastosowanie w odniesieniu do małych podatników, którzy nie wybrali metody kasowej.

Wojciech Maruchin
Autor jest doradcą podatkowym, działającym pod firmą Dr Wojciech Maruchin Kancelaria Doradztwa Podatkowego.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA