REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdobywanie uprawnień księgowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Certyfikat księgowego mogą otrzymać tylko te osoby, które mogą udokumentować doświadczenie księgowe.
O uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych bez zdawania odrębnego egzaminu mogą ubiegać się przede wszystkim osoby, które udokumentowały trzyletnią praktykę w księgowości i posiadają:
• wykształcenie wyższe (zakończone tytułem magistra) uzyskane na jednym z kierunków ekonomicznych o specjalności rachunkowość (w jednostkach uprawnionych z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych),
• wykształcenie wyższe magisterskie lub równorzędne oraz ukończyły studia podyplomowe z zakresu rachunkowości (w jednostkach organizacyjnych uprawnionych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych).
WAŻNE
Wykaz jednostek organizacyjnych uprawnionych do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych zamieszczony jest na stronie: www.pan.pl/ck

Zapowiedzi zmian

Ministerstwo Finansów przygotowuje obecnie projekt rozporządzenia, które wprowadzi nowe rozwiązania do rozporządzenia w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W związku ze zmianami większa grupa osób będzie mogła ubiegać się o certyfikat bez konieczności przystępowania do odrębnego egzaminu. Będą to absolwenci kierunków, których plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowości.
Warto wiedzieć, że uprawnionymi do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (bez konieczności ubiegania się o certyfikat) są osoby wpisane na podstawie odrębnych przepisów do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.
Natomiast uprawnienia w wyniku przystąpienia do egzaminu mogą otrzymać osoby, które spełniają określone w odpowiednich przepisach warunki. Przede wszystkim wymagane jest co najmniej wykształcenie średnie oraz udokumentowana dwuletnia praktyka w księgowości.
WAŻNE TELEFONY
Informacje dotyczące uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych udzielane są przez Ministerstwo Finansów pod numerem tel. (0-22) 694-40-91 w godz. 8.15-16.15 lub 694-33-58 w godz. 10.00-12.00.

Wymagane dokumenty

Osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu powinny złożyć do Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów (ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa):
• podanie o zakwalifikowanie się do egzaminu zawierające dane: imię i nazwisko, numer PESEL, datę i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania,
• dokumenty potwierdzające zdobyte wykształcenie (odpisy dyplomów lub świadectw ukończenia studiów lub uwierzytelnioną notarialnie kopię),
• dokumenty potwierdzające praktykę w księgowości (oryginały lub uwierzytelnione notarialnie kopie świadectw pracy lub zaświadczeń od pracodawcy). Jeżeli ze stanowiska pracy lub formy prawnej przedsiębiorstwa nie wynika praktyka, dodatkowym dokumentem potwierdzającym staż pracy jest np. zakres obowiązków;
• oświadczenie – zgodnie ze stanem faktycznym – osoby ubiegającej się o certyfikat, że posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione umyślnie oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
Należy pamiętać, że składane dokumenty muszą być opatrzone odpowiednimi znaczkami skarbowymi. Opłata za podanie wynosi obecnie 5 zł, za każdy załącznik trzeba zapłacić 0,50 zł.
Kandydat, który zakwalifikuje się do egzaminu, powinien wnieść opłatę egzaminacyjną w wysokości 480 zł na rachunek ośrodka, wyznaczonego do jego przeprowadzenia, z dopiskiem „opłata za egzamin na certyfikat księgowy”.
Rozporządzenie ministra finansów w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych dopuszcza składanie podań na 7 dni przed terminem egzaminu. Dokumenty składa się raz. Dlatego osoby, które złożyły je po tym terminie, automatycznie są przypisywane do kolejnej sesji egzaminacyjnej.
Najbliższy egzamin wyznaczono na 10, 12, 13 i 14 czerwca 2006 r. Odbędzie się w Ośrodku Doskonalenia Zawodowego Kadr Celnych i Skarbowych w Otwocku, (rachunek bankowy: PKO BP SA O/Otwock konto nr 58 10201127 0000 1302 0013 3934 ODZKCiS Otwock-Świder k. Warszawy ul. Kolorowa 13).
W przypadku nieprzystąpienia do egzaminu z ważnych przyczyn losowych osoba, która się do niego zakwalifikowała, może w ciągu 14 dni od daty wyznaczonego egzaminu wystąpić z uzasadnionym wnioskiem do organizatora egzaminu o zwrot opłaty egzaminacyjnej. W ciągu 30 dni od daty otrzymania wniosku organizator egzaminu jest zobowiązany do zwrotu opłaty egzaminacyjnej.

Egzamin to test i zadania

Przystępujący do egzaminu w ciągu 5 godzin muszą odpowiedzieć na 160 pytań testowych jednokrotnego wyboru i rozwiązać 3 zadania sytuacyjne. Zakres tematyczny egzaminu obejmuje zagadnienia podane w załączniku 2 rozporządzenia ministra finansów z dnia 18 lipca w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. z 2002 r. nr120, poz. 1022 z późn. zm.).
Każde pytanie testowe jest punktowane (można uzyskać od 2 do minus 1 punktu). Tak więc za prawidłową odpowiedź kandydat może uzyskać 2 punkty, za brak 0, natomiast za złą odejmuje się 1. Zaś za prawidłowo rozwiązane zadanie sytuacyjne możne otrzymać maksymalnie 10 punktów.
Podczas egzaminu uczestnik może korzystać z dowolnych ustaw (ale bez komentarzy) oraz z urządzeń ułatwiających liczenie (kalkulatorów), z wyjątkiem urządzeń posiadających funkcje gromadzenia, przetwarzania i przenoszenia danych.
Certyfikat księgowy otrzymuje osoba, która zdobędzie co najmniej 192 punkty z testu i minimum 18 punktów za zadania.
Od wyniku egzaminu uczestnikowi przysługuje odwołanie, które należy złożyć do Komisji za pośrednictwem Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów w terminie do 21 dni od ogłoszenia wyniku egzaminu. Komisja natomiast w ciągu 30 dni od jego otrzymania powinna powiadomić uczestnika egzaminu o podjętej decyzji.

ZA PRAKTYKĘ W KSIĘGOWOŚCI UZNAJE SIĘ
• prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych (ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym); wycenę aktywów i pasywów; ustalanie wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych,
• czynności w ramach badania sprawozdania finansowego pod nadzorem biegłego rewidenta. Czynności te powinny być wykonywane na podstawie stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem ewidencji własnej działalności gospodarczej.

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA