REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatnik odpowie za swoje zaniedbania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W projekcie zmiany ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, który ma zreformować system podatkowy, Ministerstwo Finansów zaproponowało m.in. dodanie w Ordynacji podatkowej art. 26 par. 2.

Zgodnie z jego brzmieniem podatnik nie będzie ponosił odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania m.in. przychodów ze stosunku pracy, z działalności wykonywanej osobiście czy z praw majątkowych – do wysokości zaliczki, do której pobrania zobowiązany będzie płatnik. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2007 r.
Co na to eksperci podatkowi? Ich zdaniem wprowadzenie takiego przepisu jest słuszne i potrzebne.
Marek Bytof, prawnik z kancelarii TaxWays wyjaśnił, że zobowiązanie podatkowe istnieje, mimo że płatnik nie wykonał obowiązków związanych z poborem podatku. Podatnik nie ma bezpośredniego wpływu na jego czynności.
– Jest zatem zasadne, by podatnik nie ponosił negatywnych konsekwencji zaniedbań płatnika. Dobrze, że ustawa wprost wykluczy odpowiedzialność majątkową podatnika. Niestety, projekt wskazuje na trzy kategorie źródeł przychodu. Nasuwa się wniosek, że w innych przypadkach podatnik będzie ponosił odpowiedzialność. Dotyczy to choćby dywidendy. Organ podatkowy będzie mógł dochodzić zaległości podatkowej tak od podatnika, jak i od płatnika – tłumaczył nam Marek Bytof.

Lek na patologie

Według opinii MF, nałożenie na płatnika wyłącznej odpowiedzialności zapłaty zaliczek wcześniej niepobranych lub zaniżanych przez płatnika przyczyni się do ograniczenia szarej strefy w zatrudnianiu. Ryzyko obciążenia płatnika równowartością niepobranego wcześniej podatku wraz z odsetkami za zwłokę, z jednoczesnym zwolnieniem podatnika z tej odpowiedzialności, ma stanowić bodziec zniechęcający pracodawców do utrzymywania sytuacji patologicznych w stosunkach pracy czy zatrudniania „na czarno”.
Mariusz Marecki, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers stwierdził, że nowy art. 26 par. 2 Ordynacji podatkowej, w proponowanej przez resort finansów wersji, ustanawia wyłączną odpowiedzialność płatnika (w tym przypadku – przedsiębiorcy zatrudniającego pracownika lub zlecającego pracę osobie fizycznej) za pobór podatku dochodowego od osób fizycznych od najczęściej występujących rodzajów przychodów. Dodał, że przepis ma zapewne ostatecznie uwolnić pracowników i osoby o zbliżonej pozycji od obaw co do ich potencjalnej odpowiedzialności za niepobrane przez płatnika lub zaniżone zaliczki na podatek. Może to także skłonić pracowników do współpracy z organami podatkowymi przy ewentualnym wymiarze podatku płatnikowi. Z drugiej strony płatnik – w opisanych przepisem sytuacjach – nie będzie mógł przerzucać odpowiedzialności na podatnika udowadniając na przykład, że podatku nie pobrał z jego winy.
– Przepis jest zatem słuszny z punktu widzenia interesów zwykłego człowieka zatrudnianego przez nieuczciwego pracodawcę. Przepis ten ułatwi ponadto pracę organom podatkowym i organom kontroli. A przedsiębiorcy? Cóż, im pozostaje tylko płacić – podsumował Mariusz Marecki.

Przyszłe problemy

Choć chwalone, proponowane przez ministerstwo rozwiązania nie są jednak wolne od wad.
– Literalne brzmienie projektowanego przepisu Ordynacji podatkowej przerzuca odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe w zakresie PIT, w związku z wypłatą świadczeń ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście i praw majątkowych, na płatnika podatku dochodowego (płatnik odpowiadałby ekonomicznie do wysokości należnej zaliczki). Zgodnie z uzasadnieniem do projektu MF, celem tej regulacji jest ograniczenie szarej strefy w zatrudnieniu – stwierdził Marcin Eckert, radca prawny w zespole Human Capital firmy Ernst & Young. Dodał, że rozwiązanie to niewątpliwie będzie uderzało w nieuczciwych pracodawców, z drugiej strony skłoni wielu normalnych płatników do ostrożniejszego rozwiązywania trudnych zagadnień podatkowych, np. dotyczących zasadności zastosowania któregoś ze zwolnień przedmiotowych.
Na uwagę zasługuje fakt, że w ogłoszonych przez MF projektach zmian, brak jest odpowiedniego powiązania omawianego przepisu z innymi przepisami dotyczącymi odpowiedzialności płatnika, co może powodować istotne wątpliwości interpretacyjne w zakresie całej regulacji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA