REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt atrakcyjny tylko dla najmu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2005 roku liczba podatników płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej zmalała w porównaniu z 2004 rokiem. Ryczałt okazał się atrakcyjny tylko dla najmu - wynika z danych Ministerstwa Finansów.

Liczba podatników ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z roku na rok maleje. Tendencja ta utrzymuje się od 1994 r. Wówczas ryczałt zapłaciło 1 226 312 przedsiębiorców. W ciągu 10 lat liczba osób korzystających z tej formy opodatkowania spadła o połowę – w 2004 roku ryczałt płaciło tylko 639 407 podatników (z działalności i z przychodów z najmu). Ministerstwo Finansów opublikowało właśnie najnowsze dane dotyczące ryczałtowców za 2005 rok. Wynika z nich, że tendencja spadkowa nadal się utrzymuje, choć nie w przypadku wszystkich podatników. Maleje liczba podatników płacących ryczałt z pozarolniczej działalności gospodarczej, rośnie natomiast liczba wybierających tę formę opodatkowania przy przychodach z najmu. W 2005 roku było 552 485 podatników osiąga- jących przychody z działalności (576 095 podatników w 2004 roku). Natomiast podatników osiągających przychody wyłącznie z umów najmu lub innych o podobnych charakterze było 86 682 (63 312 podatników w 2004 roku).

Nieopłacalne stawki

Specjaliści uważają, że nie we wszystkich przypadkach ryczałt jest atrakcyjną formą opodatkowania Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych wyjaśnił w rozmowie z GP, że wprowadzenie podatku liniowego w podatku dochodowym od osób fizycznych zmniejszyło atrakcyjność ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
– Jeśli dochód podatników jest zbyt wysoki, ryczałt nie jest dobrą formą opodatkowania, gdyż nie można przy niej uwzględniać kosztów uzyskania przychodów. Ci, którzy dziś wybierają lub pozostali na ryczałcie, to drobni przedsiębiorcy. Dla większych firm ryczałt jest nieopłacalny – wyjaśnił Dariusz M. Malinowski. Jednocześnie dodał, że inaczej jest w przypadku najmu. Przychody podatników tylko z tego tytułu zazwyczaj są niewielkie, co pozwala płacić im niską 8,5-proc. stawkę podatkową. Pewnie dlatego najemcy wybierają ryczałt.

Nie likwidować ryczałtu

Jak już informowaliśmy na łamach, resort finansów planuje likwidację ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i karty podatkowej od przyszłego roku (analiza dotycząca likwidacji ryczałtu i karty m.in. w GP nr 68 z 5 kwietnia 2006 r.). Andrzej Sadowski, ekspert Centrum im. Adama Smitha podkreślił, że ryczałt jest najlepszą formą opodatkowania dla małych przedsiębiorców.
– Pomysł likwidacji tej formy opodatkowania przez panią minister finansów Zytę Gilowską świadczy jedynie o nieznajomości zasad prowadzenia małych firm. Likwidacja tej formy opodatkowania przyniesie jedynie negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców. W Unii Europejskiej większość państw dąży do wprowadzania form ryczałtowych w opodatkowaniu. A Polska chce je zlikwidować – argumentował Andrzej Sadowski.

KTO KORZYSTAŁ Z RYCZAŁTU
• 552 485 podatników osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
• 86 682 podatników osiągających przychody wyłącznie z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Przychody z ryczałtu w 2005 roku:
• 32 347 892 tys. zł z pozarolniczej działalności gospodarczej.
• 1 250 038 tys. zł wyłącznie z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA