REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może zapłacić za podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wójt gminy może obarczyć odpowiedzialnością za podatki niezapłacone przez podatnika, członków jego rodziny lub nawet inne osoby trzecie.
 
 
Gmina, a szczególnie organ podatkowy, którym dla podatków i opłat lokalnych jest wójt, burmistrz czy prezydent miasta, może w przypadku nieregulowania zobowiązań podatkowych przez podatników, przenieść odpowiedzialność za te zaległości na osoby trzecie. Jednak, aby można było skutecznie egzekwować zaległy podatek od osoby trzeciej, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Osoby trzecie
Grono osób trzecich jest wykazem zamkniętym. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) enumeratywnie wymienia, kogo można uznać za osobę trzecią. Zaległościami podatnika można obciążyć: byłego małżonka, członka rodziny, nabywcę jego przedsiębiorstwa, nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nabywcę składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, dzierżawcę lub użytkownika jego majątku, wspólnika spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej, komplementariusza spółki komandytowej będącej podatnikiem, członków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej, ich pełnomocników i wspólników, członków organów zarządzających innych osób prawnych, osoby prawne przejmujące lub powstałe w wyniku podziału podatnika, jego gwaranta lub poręczyciela. Tylko pośród tych osób można wybierać osobę, która będzie odpowiadać za zaległości podatnika.
Przenosząc odpowiedzialność za zaległe podatki na osobę trzecią, wójt powinien zachować nałożoną przepisami prawa procedurę. Szczególnie powinien: sprawdzić, czy zaległość na koncie podatnika nie uległa przedawnieniu oraz ustalić osobę trzecią odpowiedzialną za zaległości podatnika. Należy pamiętać, że można ustalić jedną lub wiele osób trzecich, w zależności od indywidualnej sprawy. Kolejnym krokiem, który wójt powinien zrobić, jest wszczęcie postępowania przez doręczenie osobie trzeciej postanowienia o wszczęciu zmierzającego do przeniesienia odpowiedzialności podatkowej na osobę trzecią. Musimy pamiętać, że wszczęcie postępowania może nastąpić dopiero po:
• upływie terminu płatności ustalonego zobowiązania,
• doręczeniu podatnikowi decyzji (wymiarowej lub określającej).

Dwie przesłanki
Obydwie te przesłanki muszą zaistnieć łącznie. W odniesieniu do osób fizycznych, u których zobowiązanie podatkowe (np. podatek od nieruchomości) powstaje przez doręczenie decyzji wymiarowej, najpierw nastąpi doręczenie decyzji, a następnie upłynie termin płatności. W przypadku osób prawnych sytuacja będzie odwrotna: najpierw minie termin płatności, a dopiero po nim organ podatkowy doręczy decyzję określającą. Ostatnią czynnością, którą dopełnia proces przeniesienia odpowiedzialności, jest doręczenie osobie trzeciej decyzję o odpowiedzialności podatkowej za zobowiązania podatnika.

Termin zapłaty
Termin płatności dla osoby trzeciej wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Ten termin płatności w stosunku do niektórych osób trzecich będzie miał zasadnicze znaczenie, bowiem po upływie 14-dniowego terminu organ podatkowy zacznie naliczać odsetki za zwłokę, np. w przypadku odpowiedzialności dzierżawcy. W innych przypadkach termin ten nie będzie miał żadnego wpływu na naliczenie odsetek, np. przy przeniesieniu zaległości na członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który odpowiada za zaległy podatek, jak i odsetki liczone od dnia powstania zaległości do dnia zapłaty włącznie.
Jeśli osoba trzecia nie ureguluje zaległości we wskazanym terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, to najwcześniej piętnastego dnia po otrzymaniu decyzji, wójt może wystosować do niej upomnienie.
Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego przeniesionego na osobę trzecią, w odróżnieniu od terminu przedawnienia zobowiązania podatnika, wynosi trzy lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej.

Hanna Kmieciak
gp@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA