REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może zapłacić za podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wójt gminy może obarczyć odpowiedzialnością za podatki niezapłacone przez podatnika, członków jego rodziny lub nawet inne osoby trzecie.
 
 
Gmina, a szczególnie organ podatkowy, którym dla podatków i opłat lokalnych jest wójt, burmistrz czy prezydent miasta, może w przypadku nieregulowania zobowiązań podatkowych przez podatników, przenieść odpowiedzialność za te zaległości na osoby trzecie. Jednak, aby można było skutecznie egzekwować zaległy podatek od osoby trzeciej, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Osoby trzecie
Grono osób trzecich jest wykazem zamkniętym. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) enumeratywnie wymienia, kogo można uznać za osobę trzecią. Zaległościami podatnika można obciążyć: byłego małżonka, członka rodziny, nabywcę jego przedsiębiorstwa, nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nabywcę składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, dzierżawcę lub użytkownika jego majątku, wspólnika spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej, komplementariusza spółki komandytowej będącej podatnikiem, członków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej, ich pełnomocników i wspólników, członków organów zarządzających innych osób prawnych, osoby prawne przejmujące lub powstałe w wyniku podziału podatnika, jego gwaranta lub poręczyciela. Tylko pośród tych osób można wybierać osobę, która będzie odpowiadać za zaległości podatnika.
Przenosząc odpowiedzialność za zaległe podatki na osobę trzecią, wójt powinien zachować nałożoną przepisami prawa procedurę. Szczególnie powinien: sprawdzić, czy zaległość na koncie podatnika nie uległa przedawnieniu oraz ustalić osobę trzecią odpowiedzialną za zaległości podatnika. Należy pamiętać, że można ustalić jedną lub wiele osób trzecich, w zależności od indywidualnej sprawy. Kolejnym krokiem, który wójt powinien zrobić, jest wszczęcie postępowania przez doręczenie osobie trzeciej postanowienia o wszczęciu zmierzającego do przeniesienia odpowiedzialności podatkowej na osobę trzecią. Musimy pamiętać, że wszczęcie postępowania może nastąpić dopiero po:
• upływie terminu płatności ustalonego zobowiązania,
• doręczeniu podatnikowi decyzji (wymiarowej lub określającej).

Dwie przesłanki
Obydwie te przesłanki muszą zaistnieć łącznie. W odniesieniu do osób fizycznych, u których zobowiązanie podatkowe (np. podatek od nieruchomości) powstaje przez doręczenie decyzji wymiarowej, najpierw nastąpi doręczenie decyzji, a następnie upłynie termin płatności. W przypadku osób prawnych sytuacja będzie odwrotna: najpierw minie termin płatności, a dopiero po nim organ podatkowy doręczy decyzję określającą. Ostatnią czynnością, którą dopełnia proces przeniesienia odpowiedzialności, jest doręczenie osobie trzeciej decyzję o odpowiedzialności podatkowej za zobowiązania podatnika.

Termin zapłaty
Termin płatności dla osoby trzeciej wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Ten termin płatności w stosunku do niektórych osób trzecich będzie miał zasadnicze znaczenie, bowiem po upływie 14-dniowego terminu organ podatkowy zacznie naliczać odsetki za zwłokę, np. w przypadku odpowiedzialności dzierżawcy. W innych przypadkach termin ten nie będzie miał żadnego wpływu na naliczenie odsetek, np. przy przeniesieniu zaległości na członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który odpowiada za zaległy podatek, jak i odsetki liczone od dnia powstania zaległości do dnia zapłaty włącznie.
Jeśli osoba trzecia nie ureguluje zaległości we wskazanym terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, to najwcześniej piętnastego dnia po otrzymaniu decyzji, wójt może wystosować do niej upomnienie.
Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego przeniesionego na osobę trzecią, w odróżnieniu od terminu przedawnienia zobowiązania podatnika, wynosi trzy lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej.

Hanna Kmieciak
gp@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA