REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy obowiązek przysporzył urzędnikom kłopotów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wczoraj upłynął termin, kiedy zarządy jednostek samorządu terytorialnego musiały podać do publicznej wiadomości wykaz podmiotów, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty.
Musiały również upublicznić wykazy osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej, oraz wykazy podmiotów, którym udzielono poręczeń i gwarancji.
W ten sposób wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast), starostowie i marszałkowie województw mieli wypełnić obowiązek realizacji zasady jawności i przejrzystości finansów publicznych. Niestety, przepisy ustawy nie zawierają szczegółowych regulacji dotyczących wykonania tego obowiązku. Ustawa określa jedynie termin, w jakim wykazy te powinny być sporządzone.

Brak wskazówek

Ustawa o finansach publicznych nie zawiera również upoważnienia dla ministra finansów do wydania aktów wykonawczych. Jednak resort finansów – w związku z wątpliwościami dotyczącymi interpretacji przepisów ustawy o finansach publicznych – skierował do prezesów Regionalnych Izb Obrachunkowych pismo (nr ST1-4834-598/06 z 25 maja 2006 r.).
W piśmie tym minister finansów podkreślił, że zasada jawności jest realizowana m.in. przez jawność debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego i udostępnianie wykazu podmiotów, którym została umorzona należność wobec jednostki samorządu terytorialnego. Jak stwierdzono: skoro ustawodawca zdecydował o wprowadzeniu ogólnej zasady jawności jako obligatoryjnej w działalności jednostek samorządu terytorialnego, to są one obowiązane ją respektować, natomiast ustalenie sposobu realizacji tej zasady należy już do organów jednostek samorządu terytorialnego, przy uwzględnieniu powszechnie obowiązujących przepisów.
Podobne stanowisko zajęło Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. – Oceny co do sposobu (…) i zakresu udzielenia informacji publicznej (np., w jakim zakresie informacja o osobie fizycznej zostanie uznana za informację publiczną, w jakim zaś ma ona charakter prywatny) właściwe podmioty dokonują w odniesieniu do definicji informacji publicznej określonej w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Taką decyzję powinien więc podjąć zarząd jednostki samorządu terytorialnego – przekazała nam Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik prasowy GIODO.

Urzędnicy mieli problem

Z sondy przeprowadzonej przez Gazetę Prawną w urzędach gmin i urzędach miejskich wynika, że pomimo kłopotów z właściwą interpretacją przepisów, urzędnicy wywiązali się z nowego obowiązku. Jednak w wielu urzędach, z którymi się kontaktowaliśmy, jeszcze na dzień przed terminem upublicznienia wykazu nie była ustalona jego ostateczna forma, ponieważ toczyły się dyskusje, jak prawidłowo należy to zrobić. Trudno się temu dziwić, skoro tylko nieliczne wiedziały o wspomnianym piśmie ministra finansów.
Ostatecznie okazało się, że zobowiązane organy zastosowały różną formę sporządzenia tych wykazów.
Jedne z nich przedstawiały te dane zbiorczo, bez wyszczególniania formy i wysokości pomocy czy ulg, bez podawania nawet podstawowych danych dotyczących zamieszczonych tam podmiotów. Inne również robiły zbiorcze wykazy wszystkich podmiotów, z tym że wyszczególniano w nich formę pomocy.

Kłopotliwe dane osobowe

Urzędnicy największy kłopot mieli z kwestią danych osobowych: w jaki sposób podać informacje dotyczące np. osób fizycznych czy firm, żeby nie można było zidentyfikować tych podmiotów. Wątpliwości dotyczyły prawidłowego określenia konkretnych podmiotów: czy powinno być tylko ogólnie wskazane „podmiot gospodarczy” lub „osoba fizyczna” czy też podmioty gospodarcze należy określać za pomocą ich firmy, a osoby fizyczne – imienia i nazwiska.
Dość powszechnie zastanawiano się, jak wywiązać się z obowiązku realizacji zasady jawności finansów publicznych i jednocześnie nie naruszyć przepisów o ochronie danych osobowych. Urzędnicy wskazywali na fakt, że ich wątpliwości co do podawania zbyt szczegółowych danych wynikają stąd, że wykazy zawierają nie tylko ulgi uznaniowe, które dany podatnik zawdzięcza np. wójtowi, ale również ulgi ustawowe, przysługujące mu dlatego, że spełnił warunki określone w konkretnych przepisach – np. poniósł nakłady inwestycyjne na rzecz gospodarstwa rolnego i jest beneficjentem ulgi inwestycyjnej.
Sporządzanie wykazów jest corocznym obowiązkiem wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA