REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy obowiązek przysporzył urzędnikom kłopotów

REKLAMA

Wczoraj upłynął termin, kiedy zarządy jednostek samorządu terytorialnego musiały podać do publicznej wiadomości wykaz podmiotów, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty.
Musiały również upublicznić wykazy osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej, oraz wykazy podmiotów, którym udzielono poręczeń i gwarancji.
W ten sposób wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast), starostowie i marszałkowie województw mieli wypełnić obowiązek realizacji zasady jawności i przejrzystości finansów publicznych. Niestety, przepisy ustawy nie zawierają szczegółowych regulacji dotyczących wykonania tego obowiązku. Ustawa określa jedynie termin, w jakim wykazy te powinny być sporządzone.

Brak wskazówek

Ustawa o finansach publicznych nie zawiera również upoważnienia dla ministra finansów do wydania aktów wykonawczych. Jednak resort finansów – w związku z wątpliwościami dotyczącymi interpretacji przepisów ustawy o finansach publicznych – skierował do prezesów Regionalnych Izb Obrachunkowych pismo (nr ST1-4834-598/06 z 25 maja 2006 r.).
W piśmie tym minister finansów podkreślił, że zasada jawności jest realizowana m.in. przez jawność debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego i udostępnianie wykazu podmiotów, którym została umorzona należność wobec jednostki samorządu terytorialnego. Jak stwierdzono: skoro ustawodawca zdecydował o wprowadzeniu ogólnej zasady jawności jako obligatoryjnej w działalności jednostek samorządu terytorialnego, to są one obowiązane ją respektować, natomiast ustalenie sposobu realizacji tej zasady należy już do organów jednostek samorządu terytorialnego, przy uwzględnieniu powszechnie obowiązujących przepisów.
Podobne stanowisko zajęło Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. – Oceny co do sposobu (…) i zakresu udzielenia informacji publicznej (np., w jakim zakresie informacja o osobie fizycznej zostanie uznana za informację publiczną, w jakim zaś ma ona charakter prywatny) właściwe podmioty dokonują w odniesieniu do definicji informacji publicznej określonej w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Taką decyzję powinien więc podjąć zarząd jednostki samorządu terytorialnego – przekazała nam Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik prasowy GIODO.

Urzędnicy mieli problem

Z sondy przeprowadzonej przez Gazetę Prawną w urzędach gmin i urzędach miejskich wynika, że pomimo kłopotów z właściwą interpretacją przepisów, urzędnicy wywiązali się z nowego obowiązku. Jednak w wielu urzędach, z którymi się kontaktowaliśmy, jeszcze na dzień przed terminem upublicznienia wykazu nie była ustalona jego ostateczna forma, ponieważ toczyły się dyskusje, jak prawidłowo należy to zrobić. Trudno się temu dziwić, skoro tylko nieliczne wiedziały o wspomnianym piśmie ministra finansów.
Ostatecznie okazało się, że zobowiązane organy zastosowały różną formę sporządzenia tych wykazów.
Jedne z nich przedstawiały te dane zbiorczo, bez wyszczególniania formy i wysokości pomocy czy ulg, bez podawania nawet podstawowych danych dotyczących zamieszczonych tam podmiotów. Inne również robiły zbiorcze wykazy wszystkich podmiotów, z tym że wyszczególniano w nich formę pomocy.

Kłopotliwe dane osobowe

Urzędnicy największy kłopot mieli z kwestią danych osobowych: w jaki sposób podać informacje dotyczące np. osób fizycznych czy firm, żeby nie można było zidentyfikować tych podmiotów. Wątpliwości dotyczyły prawidłowego określenia konkretnych podmiotów: czy powinno być tylko ogólnie wskazane „podmiot gospodarczy” lub „osoba fizyczna” czy też podmioty gospodarcze należy określać za pomocą ich firmy, a osoby fizyczne – imienia i nazwiska.
Dość powszechnie zastanawiano się, jak wywiązać się z obowiązku realizacji zasady jawności finansów publicznych i jednocześnie nie naruszyć przepisów o ochronie danych osobowych. Urzędnicy wskazywali na fakt, że ich wątpliwości co do podawania zbyt szczegółowych danych wynikają stąd, że wykazy zawierają nie tylko ulgi uznaniowe, które dany podatnik zawdzięcza np. wójtowi, ale również ulgi ustawowe, przysługujące mu dlatego, że spełnił warunki określone w konkretnych przepisach – np. poniósł nakłady inwestycyjne na rzecz gospodarstwa rolnego i jest beneficjentem ulgi inwestycyjnej.
Sporządzanie wykazów jest corocznym obowiązkiem wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Edyta Wereszczyńska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zerowy VAT na żywność 2024. "Większość sejmowa nie chce tego rozwiązania"

    Projekt ustawy o zerowym VAT na żywność w pierwszym półroczu 2024 roku jest gotowy, ale nowa większość sejmowa ma problem z jego przyjęciem, bo jest autorstwa naszego rządu; za ich podejście, niestety, zapłacą Polacy - powiedział dzisiaj premier Mateusz Morawiecki.

    Ceny energii 2024. Zamrożenie cen kosztem jednej firmy

    Ceny energii w 2024 roku. "Jestem za tym, by zamrozić ceny energii, ale nie można tego robić kosztem jednej narodowej firmy" - podkreślił prezes Orlenu Daniel Obajtek. Dodał, że wówczas część inwestycji Orlenu mogłaby być zagrożona.

    Podejrzenie fałszerstwa faktur na ponad 10 mln zł. Kolejne pięć osób zatrzymanych

    Podejrzenie fałszerstwa faktur. Pięć osób podejrzanych o udział w zorganizowanej grupie przestępczej, zajmującej się wystawianiem lub posługiwaniem się nierzetelnymi fakturami, w celu zaniżenia nienależnego podatku VAT, zostało zatrzymanych przez CBŚP. Skarb państwa miał stracić na działalności grupy co najmniej 12 mln zł.

    Limit działalności nierejestrowanej w 2024 r. wzrośnie do 3225 zł. Ale VAT i tak trzeba będzie niekiedy zapłacić.

    Kolejny wzrost limitu dla działalności nierejestrowanej cieszy tych, którzy poprawiają kondycję domowego budżetu korzystając z możliwości prowadzenia niewielkiej działalności bez konieczności jej rejestrowania w CEIDG. Jednak brak rejestracji to jedno, a rozliczenia na gruncie VAT, to odrębna sprawa. Warto sprawdzić, czy ciesząc się uproszczeniami przewidzianymi dla tej formy działalności nie zaniedbuje się obowiązków czynnego podatnika VAT.

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową w umowie?

    Klauzule arbitrażowe w umowach. Jak odzyskać zaległą płatność nawet w 3 tygodnie? Duże, ale także małe firmy np. z sektorów budowalnego, logistycznego czy informatycznego coraz częściej korzystają z arbitrażu online zamiast sądów powszechnych.

    Tabela kursów średnich NBP z 5 grudnia 2023 roku - nr 235/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 5 grudnia 2023 roku - nr 235/A/NBP/2023. Kurs euro to 4,3233 zł.

    Wyższe opłaty drogowe w transporcie – czy zapłacą za nie konsumenci?

    Podwyżki opłat drogowych, które wyniosą nawet 80 proc. w Niemczech sprawią, że firmy transportowe będą musiały szukać oszczędności gdzie indziej. Jedynym skutecznym rozwiązaniem wydaje się podniesienie cen frachtu, chociaż wiadomo, że koszty tego rozwiązania poniosą nie zleceniodawcy, lecz konsumenci. A niezależnie od tego firmy transportowe i tak muszą dobrze przygotować się do funkcjonowania w nowej, droższej rzeczywistości. Sprawdzamy nastroje panujące w branży i szukamy rozwiązań, które mogą pomóc przewoźnikom oszczędzać nie tylko w tym trudnym okresie. 

    Nowe stawki minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku. Wyższe nie tylko pensje. Jak wzrosną w nowym roku inne świadczenia pracownicze?

    Minimalne wynagrodzenie za pracę, które obecnie wynosi 3600 zł, od 1 stycznia 2024 r. wzrośnie do 4242 zł, a od 1 lipca 2024 r. - o kolejne kilkadziesiąt złotych, do 4300 zł. Łącznie da to wzrost płacy minimalnej o 19,4%. Zaplanowana na przyszły rok podwyżka będzie rekordową w ujęciu kwotowym i bliską rekordowej w ujęciu procentowym. Od 2000 roku tylko dwukrotnie procentowy wzrost płacy minimalnej był wyższy. W 2008 r. jej kwota została ona podniesiona z 936 zł do 1126 zł, a więc o 20,3%. Natomiast w 2023 r. dwie zmiany, obowiązujące od stycznia i od lipca, wywindowały płacę minimalną z 3010 zł do 3600 zł, a więc łącznie o 19,6%. Podwyższenie płacy minimalnej wpłynie również w 2024 roku na szereg wskaźników i świadczeń pracowniczych. 

    Zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia. Kiedy przysługuje i ile wynosi? Jakie warunki trzeba spełnić? Jak długo można być na zwolnieniu lekarskim?

    ZUS informuje, że zasiłek chorobowy przysługuje ubezpieczonemu, który stał się niezdolny do pracy nie tylko w trakcie zatrudnienia, lecz także podczas wypowiedzenia, a nawet po rozwiązaniu umowy o pracę. Ale w tym przypadku muszą być spełnione określone warunki. Jakie?

    Nowe oszustwo na rynku finansowym: przestępcy oferują „klejnoty flippowe”

    Na rynku pojawiła się nowa metoda „inwestycyjna”. Oszuści poprzez spółki zawierają umowy sprzedaży tzw. biżuterii flippowej z pewnym zyskiem. W rzeczywistości wartość przedmiotu z reguły jest kilkukrotnie zawyżona. Sprzedawcy często proponują zawarcie umowy komisu, na mocy której mają dokonać dalszej sprzedaży klejnotu, co jednak nie następuje. Następnie klientom proponuje się zawarcie kolejnych umów z innymi podmiotami, np. umowy pożyczki i kolejnej umowy komisu z inną spółką. Dzięki temu moment rozliczenia jest odsunięty w czasie, a podmiot wyłudza w ten sposób dodatkowe pieniądze. Z reguły na zabezpieczenie roszczeń zawierana jest też umowa zastawu na udziałach innej spółki. Warto też dodać, że większość pokrzywdzonych prawdopodobnie jeszcze nie wie lub nie ma pewności, że doszło do oszustwa.

    REKLAMA