REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej błędnych wniosków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do urzędów skarbowych napływa coraz więcej wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane. Rośnie też liczba popełnianych w nich błędów. Praktycznie każdy wniosek zawiera pomyłki.

Od początku roku podatnicy mogą składać w urzędach skarbowych wnioski o zwrot VAT na zakup materiałów budowlanych, na które po 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka tego podatku z 7 do 22 proc. W marcu 2006 roku wniosków o zwrot VAT napływało z dnia na dzień coraz więcej. Jednak wtedy aż 90 proc. złożonych dokumentów zawierało błędy (więcej w GP nr 55 z 17 marca 2006 r.). Tendencja ta nadal się utrzymuje. Z sondy GP wynika, że wniosków napływa do urzędów skarbowych coraz więcej. Teraz jednak prawie każdy taki wniosek zawiera błędy.
– Za I kwartał 2006 r. do małopolskich urzędów skarbowych wpłynęło 14 745 wniosków na łączną kwotę do zwrotu 1 213 912 zł. W miarę upływu czasu podatnicy składają ich coraz więcej – poinformowała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie. Jednocześnie dodała, że jakość składanych wniosków nie poprawiła się. Podobnie jest w innych województwach.
Kwoty zwrotu są zróżnicowane i zależą od indywidualnych wniosków. Średnia kwota zwrotu waha się między 20 a 1000 zł. Zdarza się jednak, że wnioski dotyczą znacznie większych kwot.
– W województwie świętokrzyskim w dotychczas złożonych wnioskach o zwrot VAT za materiały budowlane najwyższa kwota zwrotu wynosiła 18 834 zł, natomiast najniższa 30 zł – wynika z danych zebranych przez Marię Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.

Nieprawidłowe dane...
Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku w rozmowie z nami stwierdziła, że pracownicy urzędów skarbowych w dalszym ciągu stwierdzają we wnioskach bardzo dużą liczbę błędów.
Magdalena Kobos dodała z kolei, że z informacji uzyskanych w urzędach skarbowych w Nowym Targu i w Nowym Sączu wynika, że praktycznie wszystkie wymagają przeprowadzenia czynności wyjaśniających. Okazuje się, że największym problemem jest tytuł prawny do nieruchomości. Podatnicy w jego miejsce przedstawiają nakaz płatniczy podatku od nieruchomości. Coraz lepiej radzą sobie jednak z odnajdowaniem zakupionych materiałów na liście ogłoszonej przez Ministra Transportu i Budownictwa. Niestety, zapominają wtedy na przykład o wyborze formy zwrotu podatku.
Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi podkreśliła, że najwięcej problemów przysparza urzędnikom ustalenie, co podatnik faktycznie nabył. Wielu dostawców i sprzedawców posługuje się symbolem towaru nie wskazując na fakturze jego nazwy ani symbolu PKWiU. Urzędy są zmuszone prowadzić w związku z tym postępowanie wyjaśniające z udziałem podatnika, które pozwoli zakwalifikować dany wydatek do zwrotu VAT czy też go odrzucić.
.
..i liczne poprawki
Pracownicy urzędów skarbowych podkreślają, że podatnicy bardzo chętnie współpracują w zakresie uzupełnienia wniosków czy ich poprawy.
– Liczba błędnych wniosków powoduje, że urzędnicy muszą bardzo dokładnie weryfikować każdy wniosek. O nakładzie pracy z tym związanym świadczy również to, że często zwrot VAT na kwotę kilkudziesięciu złotych wymaga weryfikacji 100 i więcej faktur – twierdzi Monika Kopiecka. Dodaje, że na ogół pracownicy wzywają podatników i na bieżąco usuwają błędy, a nawet kontaktują się z wystawcami faktur w celu ustalenia przedmiotu zakupu i jego symbolu PKWiU.
Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie zwróciła uwagę, że procedury związane ze zwrotem VAT są bardzo czasochłonne i pracochłonne, a wykonywane przez urzędy skarbowe w ramach obowiązków przy tej samej obsadzie kadrowej. Oznacza to znaczne obciążenie pracowników. Jednak wnioski o zwrot VAT za materiały budowlane są rozpatrywane w urzędach skarbowych terminowo.
– Urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego terminowo wywiązują się z obowiązku. Nie mają problemów merytorycznych. Trudności pojawiały się jedynie z połączeniem akcji zwrotu VAT z akcją zeznań podatkowych za 2005 rok i wzrastającą lawinowo liczbą wniosków o wydanie zaświadczeń – tłumaczyła Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.
Niektóre urzędy specjalnie przygotowały się do nowych obowiązków.
– W urzędach skarbowych województwa mazowieckiego dostosowano organizację pracy do nowych zadań wynikających z obsługi zwrotów osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Obsługa podatników w tym zakresie odbywa się w specjalnie do tego celu wyznaczonych punktach (pokojach, stanowiskach na sali obsługi, punktach informacji telefonicznej) – argumentował Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie.

...ale w terminie
Niektóre urzędy skarbowe dokonały już zwrotu VAT za materiału budowlane. Warto przypomnieć, że fiskus na zwrot ma sześć miesięcy od otrzymania wniosku podatnika.
– Naczelnik urzędu skarbowego ma sześć miesięcy na wydanie decyzji w sprawie zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Kwota zwrotu jest wypłacana w ciągu 25 dni od dnia doręczenia decyzji. Do 15 maja 2006 r. szczecińskie urzędy skarbowe dokonały łącznie 56 zwrotów na sumę 48 926,40 zł – wyjaśniła Sylwia Jarosławska z Izby Skarbowej w Szczecinie. Procedura w innych województwach wygląda podobnie.

BŁĘDY POPEŁNIANE PRZEZ PODATNIKÓW
Podatnicy najczęściej:
• odliczają VAT od materiałów, które były opodatkowane przed 1 maja 2004 r. stawką 22 proc.,
• odliczają VAT wykazany w fakturach zaliczkowych,
• błędnie klasyfikują materiały z uwagi na brak wskazania w fakturach zakupowych symbolu PKWiU oraz nazw materiałów,
• składają niekompletne wnioski,
• popełniają błędy rachunkowe,
• popełniają błędy związane z właściwym wypełnieniem samego wniosku (nieprawidłowy NIP wnioskodawcy, brak określenia trybu składania wniosku, brak podpisu jednego z małżonków),
• składają wnioski nie mając tytułu prawnego do budynku lub lokalu mieszkalnego,
• nie wpisują danych małżonków w sytuacji, gdy zaznaczają, że pozostają w związku małżeńskim,
• załączają do wniosków o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych faktury dokumentujące zakup usług.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA