REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej błędnych wniosków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do urzędów skarbowych napływa coraz więcej wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane. Rośnie też liczba popełnianych w nich błędów. Praktycznie każdy wniosek zawiera pomyłki.

Od początku roku podatnicy mogą składać w urzędach skarbowych wnioski o zwrot VAT na zakup materiałów budowlanych, na które po 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka tego podatku z 7 do 22 proc. W marcu 2006 roku wniosków o zwrot VAT napływało z dnia na dzień coraz więcej. Jednak wtedy aż 90 proc. złożonych dokumentów zawierało błędy (więcej w GP nr 55 z 17 marca 2006 r.). Tendencja ta nadal się utrzymuje. Z sondy GP wynika, że wniosków napływa do urzędów skarbowych coraz więcej. Teraz jednak prawie każdy taki wniosek zawiera błędy.
– Za I kwartał 2006 r. do małopolskich urzędów skarbowych wpłynęło 14 745 wniosków na łączną kwotę do zwrotu 1 213 912 zł. W miarę upływu czasu podatnicy składają ich coraz więcej – poinformowała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie. Jednocześnie dodała, że jakość składanych wniosków nie poprawiła się. Podobnie jest w innych województwach.
Kwoty zwrotu są zróżnicowane i zależą od indywidualnych wniosków. Średnia kwota zwrotu waha się między 20 a 1000 zł. Zdarza się jednak, że wnioski dotyczą znacznie większych kwot.
– W województwie świętokrzyskim w dotychczas złożonych wnioskach o zwrot VAT za materiały budowlane najwyższa kwota zwrotu wynosiła 18 834 zł, natomiast najniższa 30 zł – wynika z danych zebranych przez Marię Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.

Nieprawidłowe dane...
Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku w rozmowie z nami stwierdziła, że pracownicy urzędów skarbowych w dalszym ciągu stwierdzają we wnioskach bardzo dużą liczbę błędów.
Magdalena Kobos dodała z kolei, że z informacji uzyskanych w urzędach skarbowych w Nowym Targu i w Nowym Sączu wynika, że praktycznie wszystkie wymagają przeprowadzenia czynności wyjaśniających. Okazuje się, że największym problemem jest tytuł prawny do nieruchomości. Podatnicy w jego miejsce przedstawiają nakaz płatniczy podatku od nieruchomości. Coraz lepiej radzą sobie jednak z odnajdowaniem zakupionych materiałów na liście ogłoszonej przez Ministra Transportu i Budownictwa. Niestety, zapominają wtedy na przykład o wyborze formy zwrotu podatku.
Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi podkreśliła, że najwięcej problemów przysparza urzędnikom ustalenie, co podatnik faktycznie nabył. Wielu dostawców i sprzedawców posługuje się symbolem towaru nie wskazując na fakturze jego nazwy ani symbolu PKWiU. Urzędy są zmuszone prowadzić w związku z tym postępowanie wyjaśniające z udziałem podatnika, które pozwoli zakwalifikować dany wydatek do zwrotu VAT czy też go odrzucić.
.
..i liczne poprawki
Pracownicy urzędów skarbowych podkreślają, że podatnicy bardzo chętnie współpracują w zakresie uzupełnienia wniosków czy ich poprawy.
– Liczba błędnych wniosków powoduje, że urzędnicy muszą bardzo dokładnie weryfikować każdy wniosek. O nakładzie pracy z tym związanym świadczy również to, że często zwrot VAT na kwotę kilkudziesięciu złotych wymaga weryfikacji 100 i więcej faktur – twierdzi Monika Kopiecka. Dodaje, że na ogół pracownicy wzywają podatników i na bieżąco usuwają błędy, a nawet kontaktują się z wystawcami faktur w celu ustalenia przedmiotu zakupu i jego symbolu PKWiU.
Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie zwróciła uwagę, że procedury związane ze zwrotem VAT są bardzo czasochłonne i pracochłonne, a wykonywane przez urzędy skarbowe w ramach obowiązków przy tej samej obsadzie kadrowej. Oznacza to znaczne obciążenie pracowników. Jednak wnioski o zwrot VAT za materiały budowlane są rozpatrywane w urzędach skarbowych terminowo.
– Urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego terminowo wywiązują się z obowiązku. Nie mają problemów merytorycznych. Trudności pojawiały się jedynie z połączeniem akcji zwrotu VAT z akcją zeznań podatkowych za 2005 rok i wzrastającą lawinowo liczbą wniosków o wydanie zaświadczeń – tłumaczyła Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.
Niektóre urzędy specjalnie przygotowały się do nowych obowiązków.
– W urzędach skarbowych województwa mazowieckiego dostosowano organizację pracy do nowych zadań wynikających z obsługi zwrotów osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Obsługa podatników w tym zakresie odbywa się w specjalnie do tego celu wyznaczonych punktach (pokojach, stanowiskach na sali obsługi, punktach informacji telefonicznej) – argumentował Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie.

...ale w terminie
Niektóre urzędy skarbowe dokonały już zwrotu VAT za materiału budowlane. Warto przypomnieć, że fiskus na zwrot ma sześć miesięcy od otrzymania wniosku podatnika.
– Naczelnik urzędu skarbowego ma sześć miesięcy na wydanie decyzji w sprawie zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Kwota zwrotu jest wypłacana w ciągu 25 dni od dnia doręczenia decyzji. Do 15 maja 2006 r. szczecińskie urzędy skarbowe dokonały łącznie 56 zwrotów na sumę 48 926,40 zł – wyjaśniła Sylwia Jarosławska z Izby Skarbowej w Szczecinie. Procedura w innych województwach wygląda podobnie.

BŁĘDY POPEŁNIANE PRZEZ PODATNIKÓW
Podatnicy najczęściej:
• odliczają VAT od materiałów, które były opodatkowane przed 1 maja 2004 r. stawką 22 proc.,
• odliczają VAT wykazany w fakturach zaliczkowych,
• błędnie klasyfikują materiały z uwagi na brak wskazania w fakturach zakupowych symbolu PKWiU oraz nazw materiałów,
• składają niekompletne wnioski,
• popełniają błędy rachunkowe,
• popełniają błędy związane z właściwym wypełnieniem samego wniosku (nieprawidłowy NIP wnioskodawcy, brak określenia trybu składania wniosku, brak podpisu jednego z małżonków),
• składają wnioski nie mając tytułu prawnego do budynku lub lokalu mieszkalnego,
• nie wpisują danych małżonków w sytuacji, gdy zaznaczają, że pozostają w związku małżeńskim,
• załączają do wniosków o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych faktury dokumentujące zakup usług.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA