REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konto dla dużych firm

REKLAMA

Oferta banków jest coraz bogatsza. Jednak wiele osób nadal narzeka na wysokość opłat za usługi bankowe. Dotyczy to zwłaszcza osób fizycznych, które prowadzą działalność w małym zakresie. Dla nich opłaty za tzw. konta firmowe są za wysokie, tak jak dla podatniczki, która jako emerytowana nauczycielka udziela korepetycji.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy osoby fizyczne, które prowadzą działalność w małym zakresie, muszą posiadać konto firmowe i czy jest to niezbędne do regulowania składek na ubezpieczenie społeczne oraz należności podatkowych.

Płacić można z ROR-u

Zgodnie z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy. Dzieje się tak wtedy, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro. Kwotę tę przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.
W kontekście tego przepisu, zdaniem Pawła Kochanowskiego, doradcy podatkowego z kancelarii Stolarek&Grabalski, należy stwierdzić, że dokonywanie zapłaty należności podatkowych może nastąpić z innego rachunku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Podkreśla on, że przywołany przepis odnosi się jedynie do sytuacji, gdy płatność dokonywana jest w ramach transakcji, której stroną jest inny przedsiębiorca i jej wysokość przekracza ustalony limit. Ponieważ zaplata podatku nie jest transakcją w znaczeniu cywilnoprawnym, a uregulowaniem zobowiązania wobec Skarbu Państwa nie ma przeszkód, aby była ona realizowana z innego rachunku osoby fizycznej prowadzącej działalność lub wpłacona gotówkowo w kasie urzędu skarbowego.
Wskazówek dotyczących formy płatności podatkowych dostarcza też Ordynacja podatkowa. Z jej art. 61 par. 1 wynika, że zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów następuje w formie polecenia przelewu.
Jak podkreśla kolejny ekspert, adwokat Bartosz Przeciechowski z kancelarii T. Przeciechowski & K. Sokołowski & B. Przeciechowski w świetle przepisów Ordynacji podatkowej, która dotyczy zarówno trybu opłacania podatków, jak i składek ZUS, nie ma żadnych przeszkód, by osoba prowadząca działalność gospodarczą dokonała ich zapłaty przelewem ze swojego rachunku oszczędnościowego rozliczeniowego (tzw. ROR).
– Z przepisów wynika tylko, że obowiązek zachowania formy przelewu ciąży na osobach prowadzących książki przychodów i rozchodów oraz księgi rachunkowe – mówi mecenas Przeciechowski. Natomiast osoby rozliczające się w formie karty podatkowej i ryczałtu mogą opłacić podatek zarówno przelewem, jak również gotówką w kasie swojego urzędu skarbowego.

ZUS tylko z konta

Jeżeli chodzi o opłacanie składek na ZUS, przepisy nie są już tak jasne. Można mieć także wątpliwości, czy prawo do płatności gotówkowych dotyczy składek ZUS. Z uwagi jednak na odesłanie do Ordynacji podatkowej, zdaniem Bartosza Przeciechowskiego, należy przyjąć, że takiej możliwości nie ma.
Potwierdza to Paweł Kochanowski. Wskazuje, że jeżeli chodzi o składki na ubezpieczenie społeczne, to przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowią o płatnościach bezgotówkowych w drodze obciążenia rachunku bankowego płatnika. Jednocześnie jednak dodaje, że nie precyzują, z jakiego rachunku te płatności mają być realizowane. Wydaje się, że w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą i opłacającej składki na ubezpieczenie społeczne za siebie możliwe jest dokonywanie tych płatności z rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego. Potwierdza to praktyka.

Przeszkodą regulaminy

Zdaniem ekspertów jedyny problem, jaki może pojawić się w praktyce, to ewentualne zapisy regulaminów bankowych, wykluczające płatności publicznoprawne z rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. Bank prowadzący ROR mógłby odmówić dokonania przelewu powołując się na treść swojego regulaminu oraz przepisy prawa bankowego. Dla potrzeb rozliczeń związanych z działalnością gospodarczą, powinno się prowadzić rachunek bieżący a nie ROR, który ma inny status i cel. W ocenie mecenasa Przeciechowskiego takiego kłopotu nie będzie przy wykorzystaniu produktów bankowych, takich jak np. rachunek GIRO składka, którego założeniem (powtórzonym wprost w regulaminie) jest właśnie dokonywanie płatności podatków i składek ZUS przez osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Aleksandra Tarka
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA