REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konto dla dużych firm

REKLAMA

Oferta banków jest coraz bogatsza. Jednak wiele osób nadal narzeka na wysokość opłat za usługi bankowe. Dotyczy to zwłaszcza osób fizycznych, które prowadzą działalność w małym zakresie. Dla nich opłaty za tzw. konta firmowe są za wysokie, tak jak dla podatniczki, która jako emerytowana nauczycielka udziela korepetycji.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy osoby fizyczne, które prowadzą działalność w małym zakresie, muszą posiadać konto firmowe i czy jest to niezbędne do regulowania składek na ubezpieczenie społeczne oraz należności podatkowych.

Płacić można z ROR-u

Zgodnie z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy. Dzieje się tak wtedy, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro. Kwotę tę przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.
W kontekście tego przepisu, zdaniem Pawła Kochanowskiego, doradcy podatkowego z kancelarii Stolarek&Grabalski, należy stwierdzić, że dokonywanie zapłaty należności podatkowych może nastąpić z innego rachunku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Podkreśla on, że przywołany przepis odnosi się jedynie do sytuacji, gdy płatność dokonywana jest w ramach transakcji, której stroną jest inny przedsiębiorca i jej wysokość przekracza ustalony limit. Ponieważ zaplata podatku nie jest transakcją w znaczeniu cywilnoprawnym, a uregulowaniem zobowiązania wobec Skarbu Państwa nie ma przeszkód, aby była ona realizowana z innego rachunku osoby fizycznej prowadzącej działalność lub wpłacona gotówkowo w kasie urzędu skarbowego.
Wskazówek dotyczących formy płatności podatkowych dostarcza też Ordynacja podatkowa. Z jej art. 61 par. 1 wynika, że zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów następuje w formie polecenia przelewu.
Jak podkreśla kolejny ekspert, adwokat Bartosz Przeciechowski z kancelarii T. Przeciechowski & K. Sokołowski & B. Przeciechowski w świetle przepisów Ordynacji podatkowej, która dotyczy zarówno trybu opłacania podatków, jak i składek ZUS, nie ma żadnych przeszkód, by osoba prowadząca działalność gospodarczą dokonała ich zapłaty przelewem ze swojego rachunku oszczędnościowego rozliczeniowego (tzw. ROR).
– Z przepisów wynika tylko, że obowiązek zachowania formy przelewu ciąży na osobach prowadzących książki przychodów i rozchodów oraz księgi rachunkowe – mówi mecenas Przeciechowski. Natomiast osoby rozliczające się w formie karty podatkowej i ryczałtu mogą opłacić podatek zarówno przelewem, jak również gotówką w kasie swojego urzędu skarbowego.

ZUS tylko z konta

Jeżeli chodzi o opłacanie składek na ZUS, przepisy nie są już tak jasne. Można mieć także wątpliwości, czy prawo do płatności gotówkowych dotyczy składek ZUS. Z uwagi jednak na odesłanie do Ordynacji podatkowej, zdaniem Bartosza Przeciechowskiego, należy przyjąć, że takiej możliwości nie ma.
Potwierdza to Paweł Kochanowski. Wskazuje, że jeżeli chodzi o składki na ubezpieczenie społeczne, to przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowią o płatnościach bezgotówkowych w drodze obciążenia rachunku bankowego płatnika. Jednocześnie jednak dodaje, że nie precyzują, z jakiego rachunku te płatności mają być realizowane. Wydaje się, że w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą i opłacającej składki na ubezpieczenie społeczne za siebie możliwe jest dokonywanie tych płatności z rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego. Potwierdza to praktyka.

Przeszkodą regulaminy

Zdaniem ekspertów jedyny problem, jaki może pojawić się w praktyce, to ewentualne zapisy regulaminów bankowych, wykluczające płatności publicznoprawne z rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. Bank prowadzący ROR mógłby odmówić dokonania przelewu powołując się na treść swojego regulaminu oraz przepisy prawa bankowego. Dla potrzeb rozliczeń związanych z działalnością gospodarczą, powinno się prowadzić rachunek bieżący a nie ROR, który ma inny status i cel. W ocenie mecenasa Przeciechowskiego takiego kłopotu nie będzie przy wykorzystaniu produktów bankowych, takich jak np. rachunek GIRO składka, którego założeniem (powtórzonym wprost w regulaminie) jest właśnie dokonywanie płatności podatków i składek ZUS przez osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Aleksandra Tarka
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA