REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagraniczni turyści kupią taniej

REKLAMA

Turyści mieszkający poza Unią Europejską mogą korzystać ze zwrotu VAT od towarów kupionych w Polsce i wywożonych za granicę. Wartość jednorazowych zakupów w jednym sklepie musi wynieść co najmniej 200 złotych.

Od niedawna turyści spoza UE znowu mogą otrzymywać na granicy zwrot VAT od zakupionych w Polsce towarów. Jako jedyna w kraju refundacją podatku zajmuje się firma Global Refund Polska. Kłopoty związane z odebraniem jej licencji przez Ministerstwo Finansów spowodowały, że przez ponad rok podróżni mogli odzyskać VAT jedynie bezpośrednio u sprzedawcy.
Nie każdy sklep uczestniczy w systemie tax-free shopping (zakupów bez podatku) za pośrednictwem Global Refund. Jak dotąd firma ma podpisane umowy z dużymi sieciami: Media Markt, Saturn, Peak&Cloppenburg, Galeria Centrum, Leroy Merlin, Castorama, Praktiker, Mango, Swarovski.

Potrzebny formularz...

Zasady zwrotu VAT reguluje rozdział szósty ustawy o podatku od towarów i usług. Turysta dokonujący zakupów w sklepie objętym zawrotem VAT dla podróżnych dostaje od sprzedawcy wypełniony formularz uprawniający do refundacji podatku wraz z paragonem fiskalnym. Dokument taki powinien być wystawiony i wypełniony w dniu zakupów.
Wzór formularza określa rozporządzenie ministra finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Formularz używany przez Global Refound różni się nieco od wzoru określonego w rozporządzeniu – na przykład zamiast znaczka tax-free posiada logo firmy.
Z refundacji mogą korzystać tylko osoby niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej.
Miejsce zamieszkania ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu tożsamości.

...wywóz towaru

Wartość zakupów uprawniających do zwrotu VAT powinna wynieść co najmniej 200 złotych. Zwrotem VAT nie jest objęta sprzedaż paliw silnikowych. Zakupy muszą być dokonane jednego dnia i w jednym sklepie. Towar musi zostać wywieziony w stanie nienaruszonym poza terytorium UE nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zakupu. Eksport towaru potwierdza pieczątka granicznego urzędu celnego. Jej brak uniemożliwia zwrot podatku. Z podbitym przez celnika dokumentem tax-free turysta powinien udać się do punktu refundacji Global Refund, gdzie otrzyma VAT zawarty w cenie wywożonych towarów pomniejszony o prowizję pośrednika. Punkty takie działają niemal na każdym większym przejściu granicznym, w portach i na lotniskach oraz w dużych miastach. Ponieważ dokument tax-free jest ważny przez 4 miesiące następujące po miesiącu, w którym dokonano zakupów, turysta może wystąpić o zwrot podczas ponownego pobytu w Polsce lub w jednym z ponad 200 biur Global Refund w krajach, które refundują czeki z całego świata. Jedynym sposobem odzyskania pieniędzy w Polsce jest gotówka.

...i pieczątka urzędnika

Pośrednik kredytuje zwrot VAT zagranicznym turystom. Dopiero na podstawie podstemplowanego dokumentu tax-free Global Refund występuje do sprzedawcy o zwrot podatku zapłaconego przez podróżnego, wystawiając notę obciążeniową. Otrzymanie przez sprzedawcę noty oraz oryginałów dokumentów tax-free ostemplowanych przez urząd celny pozwala mu zastosować 0-proc. stawkę VAT.
Zwrot VAT jest możliwy także bezpośrednio u sprzedawcy. Podobnie jak w przypadku refundacji podatku przez pośrednika turysta musi posiadać na dokumencie tax-free pieczątkę świadczącą, że wywiózł towar poza UE.

OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY
W systemie zwrotu VAT turystom sprzedawca jest obowiązany:
• poinformować o tym na piśmie naczelnika urzędu skarbowego;
• zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;
• oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku;
• poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny może odebrać podatek,
• poinformować urząd skarbowy o tym, z kim ma zawarte umowy o zwrot podatku oraz przedłożyć kopie tych umów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA