REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopoty z zawieszeniem działalności sezonowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Problemy z zawieszeniem działalności gospodarczej prowadzonej sezonowo powracają co roku. Przestaje nawet dziwić fakt, że podatnicy decydujący się na ten rodzaj działalności w ogóle rezygnują z dopełnienia niezbędnych formalności i wolą świadczyć usługi na czarno
Powody to niejasne i nieprecyzyjne przepisy oraz brak pewności co do ich interpretacji u samych urzędników, którzy wydają coraz więcej sprzecznych wyjaśnień. Skutek – brak zgłoszenia działalności sezonowej.
– Nie chcę zgłaszać prowadzonej przeze mnie działalności i zastanawiać się, jak tę działalność zawiesić. Przecież w zimie nie będę jej prowadził. Nie będę uzyskiwał w tym okresie żadnych dochodów – mówi jeden z podatników prowadzących działalność sezonową.

Ryzyko się opłaca
Podatnicy mieli nadzieję, że problemy związane z zawieszeniem działalności uda się rozwiązać przy okazji zapowiadanej reformy podatkowej. Wiadomo jednak, że to, co reformą być miało, wcale nią nie jest, a zaproponowane rozwiązania są jedynie kosmetyczne. Nie zmieniają też zasadniczo sytuacji podatników prowadzących działalność sezonową. Nadal bowiem nie wiadomo, kiedy można zawiesić działalność gospodarczą.
Skutek jest taki, że podatnicy wolą podjąć ryzyko i nie rejestrować działalności w ogóle.
– Nie wiem, jak będzie wyglądała moja sytuacja po zakończeniu sezonu. Po co mam więc rejestrować działalność – mówi podatnik sprzedający pamiątki nad morzem.
Dla wielu podatników optymalnym rozwiązaniem byłoby zawieszenie prowadzonej sezonowo działalności.

Kłopotliwe przepisy
Tymczasem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku od towarów i usług nie przewidują takiej możliwości. W ogóle nie ma w nich instytucji zawieszenia działalności. Możliwość taka została przewidziana jedynie w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stosuje się ją tylko do podatników opłacających podatek w formie karty podatkowej. Jeśli podatnik zgłosi przerwę w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym, wówczas nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie przez co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Warunkiem jest jednak dotrzymanie przez podatnika terminu zawiadomienia o przerwie. Powinno to nastąpić najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia.
Natomiast podatnik rozliczający działalność sezonową, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu lub rozlicza się na zasadach ogólnych i chce zawiesić działalność, nie skorzysta z żadnych ulg. Dlaczego? Przepisy nie regulują takich sytuacji. W przypadku ryczałtu wystarczy jednak, że podatnicy nie będą wpłacać podatku za miesiące, w których nie osiągają przychodów, a dokonają tylko podsumowania w zeznaniu rocznym (PIT-28). Inaczej jest jednak w przypadku podatników, którzy prowadzą działalność sezonową i rozliczają się na zasadach ogólnych. oni muszą składać comiesięczne deklaracje PIT-5 o osiągniętym dochodzie, mimo że w tym czasie nie prowadzą działalności i nie uzyskują dochodu.

Zmian nie będzie
Problemu podatników nie rozwiązuje również zapowiadana likwidacja karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego. Te dwie formy opodatkowania mają zniknąć z systemu podatkowego. Szkoda, że przy tej okazji Ministerstwo Finansów nie pomyślało o doprecyzowaniu przepisów ustawy o PIT dotyczących obowiązków podatkowych w czasie zawieszenia działalności gospodarczej. Jeśli założymy, że będzie można opodatkować prowadzoną działalność gospodarczą tylko według skali podatkowej, na rejestrację działalności i odprowadzanie podatku od uzyskanych dochodów podatnicy będą decydowali się jeszcze rzadziej niż dziś. Teraz – przynajmniej część z nich, jeśli spełnia kryterium branżowe – może wybrać kartę podatkową lub ryczałt, a tam obowiązki w okresie zawieszenia działalności gospodarczej są niewielkie. Po likwidacji ryczałtowych form opodatkowania takiej możliwości już nie będzie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EDYTA WERESZCZYŃSKA
edyta.wereszczynska@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA