REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopoty z zawieszeniem działalności sezonowej

REKLAMA

Problemy z zawieszeniem działalności gospodarczej prowadzonej sezonowo powracają co roku. Przestaje nawet dziwić fakt, że podatnicy decydujący się na ten rodzaj działalności w ogóle rezygnują z dopełnienia niezbędnych formalności i wolą świadczyć usługi na czarno
Powody to niejasne i nieprecyzyjne przepisy oraz brak pewności co do ich interpretacji u samych urzędników, którzy wydają coraz więcej sprzecznych wyjaśnień. Skutek – brak zgłoszenia działalności sezonowej.
– Nie chcę zgłaszać prowadzonej przeze mnie działalności i zastanawiać się, jak tę działalność zawiesić. Przecież w zimie nie będę jej prowadził. Nie będę uzyskiwał w tym okresie żadnych dochodów – mówi jeden z podatników prowadzących działalność sezonową.

Ryzyko się opłaca
Podatnicy mieli nadzieję, że problemy związane z zawieszeniem działalności uda się rozwiązać przy okazji zapowiadanej reformy podatkowej. Wiadomo jednak, że to, co reformą być miało, wcale nią nie jest, a zaproponowane rozwiązania są jedynie kosmetyczne. Nie zmieniają też zasadniczo sytuacji podatników prowadzących działalność sezonową. Nadal bowiem nie wiadomo, kiedy można zawiesić działalność gospodarczą.
Skutek jest taki, że podatnicy wolą podjąć ryzyko i nie rejestrować działalności w ogóle.
– Nie wiem, jak będzie wyglądała moja sytuacja po zakończeniu sezonu. Po co mam więc rejestrować działalność – mówi podatnik sprzedający pamiątki nad morzem.
Dla wielu podatników optymalnym rozwiązaniem byłoby zawieszenie prowadzonej sezonowo działalności.

Kłopotliwe przepisy
Tymczasem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku od towarów i usług nie przewidują takiej możliwości. W ogóle nie ma w nich instytucji zawieszenia działalności. Możliwość taka została przewidziana jedynie w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stosuje się ją tylko do podatników opłacających podatek w formie karty podatkowej. Jeśli podatnik zgłosi przerwę w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym, wówczas nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie przez co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Warunkiem jest jednak dotrzymanie przez podatnika terminu zawiadomienia o przerwie. Powinno to nastąpić najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia.
Natomiast podatnik rozliczający działalność sezonową, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu lub rozlicza się na zasadach ogólnych i chce zawiesić działalność, nie skorzysta z żadnych ulg. Dlaczego? Przepisy nie regulują takich sytuacji. W przypadku ryczałtu wystarczy jednak, że podatnicy nie będą wpłacać podatku za miesiące, w których nie osiągają przychodów, a dokonają tylko podsumowania w zeznaniu rocznym (PIT-28). Inaczej jest jednak w przypadku podatników, którzy prowadzą działalność sezonową i rozliczają się na zasadach ogólnych. oni muszą składać comiesięczne deklaracje PIT-5 o osiągniętym dochodzie, mimo że w tym czasie nie prowadzą działalności i nie uzyskują dochodu.

Zmian nie będzie
Problemu podatników nie rozwiązuje również zapowiadana likwidacja karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego. Te dwie formy opodatkowania mają zniknąć z systemu podatkowego. Szkoda, że przy tej okazji Ministerstwo Finansów nie pomyślało o doprecyzowaniu przepisów ustawy o PIT dotyczących obowiązków podatkowych w czasie zawieszenia działalności gospodarczej. Jeśli założymy, że będzie można opodatkować prowadzoną działalność gospodarczą tylko według skali podatkowej, na rejestrację działalności i odprowadzanie podatku od uzyskanych dochodów podatnicy będą decydowali się jeszcze rzadziej niż dziś. Teraz – przynajmniej część z nich, jeśli spełnia kryterium branżowe – może wybrać kartę podatkową lub ryczałt, a tam obowiązki w okresie zawieszenia działalności gospodarczej są niewielkie. Po likwidacji ryczałtowych form opodatkowania takiej możliwości już nie będzie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EDYTA WERESZCZYŃSKA
edyta.wereszczynska@infor.pl
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA