REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopoty z zawieszeniem działalności sezonowej

REKLAMA

Problemy z zawieszeniem działalności gospodarczej prowadzonej sezonowo powracają co roku. Przestaje nawet dziwić fakt, że podatnicy decydujący się na ten rodzaj działalności w ogóle rezygnują z dopełnienia niezbędnych formalności i wolą świadczyć usługi na czarno
Powody to niejasne i nieprecyzyjne przepisy oraz brak pewności co do ich interpretacji u samych urzędników, którzy wydają coraz więcej sprzecznych wyjaśnień. Skutek – brak zgłoszenia działalności sezonowej.
– Nie chcę zgłaszać prowadzonej przeze mnie działalności i zastanawiać się, jak tę działalność zawiesić. Przecież w zimie nie będę jej prowadził. Nie będę uzyskiwał w tym okresie żadnych dochodów – mówi jeden z podatników prowadzących działalność sezonową.

Ryzyko się opłaca
Podatnicy mieli nadzieję, że problemy związane z zawieszeniem działalności uda się rozwiązać przy okazji zapowiadanej reformy podatkowej. Wiadomo jednak, że to, co reformą być miało, wcale nią nie jest, a zaproponowane rozwiązania są jedynie kosmetyczne. Nie zmieniają też zasadniczo sytuacji podatników prowadzących działalność sezonową. Nadal bowiem nie wiadomo, kiedy można zawiesić działalność gospodarczą.
Skutek jest taki, że podatnicy wolą podjąć ryzyko i nie rejestrować działalności w ogóle.
– Nie wiem, jak będzie wyglądała moja sytuacja po zakończeniu sezonu. Po co mam więc rejestrować działalność – mówi podatnik sprzedający pamiątki nad morzem.
Dla wielu podatników optymalnym rozwiązaniem byłoby zawieszenie prowadzonej sezonowo działalności.

Kłopotliwe przepisy
Tymczasem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku od towarów i usług nie przewidują takiej możliwości. W ogóle nie ma w nich instytucji zawieszenia działalności. Możliwość taka została przewidziana jedynie w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stosuje się ją tylko do podatników opłacających podatek w formie karty podatkowej. Jeśli podatnik zgłosi przerwę w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym, wówczas nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie przez co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Warunkiem jest jednak dotrzymanie przez podatnika terminu zawiadomienia o przerwie. Powinno to nastąpić najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia.
Natomiast podatnik rozliczający działalność sezonową, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu lub rozlicza się na zasadach ogólnych i chce zawiesić działalność, nie skorzysta z żadnych ulg. Dlaczego? Przepisy nie regulują takich sytuacji. W przypadku ryczałtu wystarczy jednak, że podatnicy nie będą wpłacać podatku za miesiące, w których nie osiągają przychodów, a dokonają tylko podsumowania w zeznaniu rocznym (PIT-28). Inaczej jest jednak w przypadku podatników, którzy prowadzą działalność sezonową i rozliczają się na zasadach ogólnych. oni muszą składać comiesięczne deklaracje PIT-5 o osiągniętym dochodzie, mimo że w tym czasie nie prowadzą działalności i nie uzyskują dochodu.

Zmian nie będzie
Problemu podatników nie rozwiązuje również zapowiadana likwidacja karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego. Te dwie formy opodatkowania mają zniknąć z systemu podatkowego. Szkoda, że przy tej okazji Ministerstwo Finansów nie pomyślało o doprecyzowaniu przepisów ustawy o PIT dotyczących obowiązków podatkowych w czasie zawieszenia działalności gospodarczej. Jeśli założymy, że będzie można opodatkować prowadzoną działalność gospodarczą tylko według skali podatkowej, na rejestrację działalności i odprowadzanie podatku od uzyskanych dochodów podatnicy będą decydowali się jeszcze rzadziej niż dziś. Teraz – przynajmniej część z nich, jeśli spełnia kryterium branżowe – może wybrać kartę podatkową lub ryczałt, a tam obowiązki w okresie zawieszenia działalności gospodarczej są niewielkie. Po likwidacji ryczałtowych form opodatkowania takiej możliwości już nie będzie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EDYTA WERESZCZYŃSKA
edyta.wereszczynska@infor.pl
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA