REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za pośpiech fiskusa płaci podatnik

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gdyby urzędnicy skarbowi wstrzymali wykonanie decyzji w sprawie komputerowej spółki JTT, dziś Skarb Państwa nie byłby narażony na wypłatę gigantycznego odszkodowania, a firma mogłaby się dalej rozwijać.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na początku czerwca fundusz MCI Management, właściciel JTT, wystąpił do sądu przeciw Skarbowi Państwa o 38,5 mln zł odszkodowania. Tak zwane posiedzenie pojednawcze zaplanowano na koniec sierpnia. MCI ma gotowy pozew na wypadek, gdyby nie doszło do ugody. Kilka lat temu urzędnicy skarbowi swoimi decyzjami doprowadzili spółkę do upadłości. Mimo że decyzje te zostały następnie uchylone przez sąd administracyjny, na ratowanie firmy było za późno.
Przepisy Ordynacji podatkowej wciąż niewystarczająco chronią podatników przed skutkami wydania niezgodnej z prawem decyzji. Fiskus może zająć konto firmy i wyegzekwować należność. Tymczasem na uchylający decyzję organu podatkowego wyrok sądu trzeba czekać nawet kilka lat.

Wniosek podatnika
Przedsiębiorcy mają problemy z powodu natychmiastowej wykonalności decyzji.
– Podatnik, który nie zgadza się z rozstrzygnięciem organu I instancji, a jednocześnie nie dysponuje wolnymi środkami na pokrycie zaległości podatkowej oraz odsetek, może wraz odwołaniem wnieść wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji. Można go złożyć również przed wniesieniem odwołania – zauważa Szymon Daszuta, członek Zespołu Doradztwa Podatkowego w Kancelarii Salans.
Zgodnie z art. 224 par. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) organy są zobligowane z urzędu lub na wniosek strony, czyli m.in. podatnika, wstrzymać wykonanie decyzji w przypadku uzasadnionym ważnym interesem strony lub interesem publicznym. Rozstrzygnięcie organu o wstrzymaniu wykonania decyzji w praktyce zależy często od dowolnego uznania urzędnika.
– Okoliczności pozwalające na takie wstrzymanie mają w istocie ocenny charakter, a sformułowanie ich za pomocą klauzul generalnych pozwala na pewną uznaniowość organu. Rozstrzygnięcie, czy wystąpiły przesłanki uzasadniające wstrzymanie wykonania decyzji, podlega subiektywnej ocenie organu podatkowego. Dlatego z reguły doradzamy naszym klientom uiszczenie kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami – podkreśla Szymon Daszuta.

Lepiej zapłacić wcześniej
Wniesienie odwołania od decyzji organu podatkowego nie wstrzymuje jej wykonania.
– W praktyce oznacza to, że podatnik, otrzymując decyzję organu I instancji, powinien liczyć się z koniecznością zapłaty określonej w niej kwoty niezależnie od zaskarżenia decyzji i dalszego prowadzenia postępowania przed organem odwoławczym i ewentualnie później przed sądami administracyjnymi – mówi Sławomir Łuczak, radca prawny z Kancelarii Sołtysiński, Kawecki i Szlęzak. Dodaje, że brak zapłaty zobowiązania określonego w decyzji może oznaczać przymusowe ściągnięcie kwoty podatku wraz z odsetkami za zwłokę oraz kosztami egzekucji. Podobnego zdania są także inni eksperci.
– Wstrzymanie decyzji jest obligatoryjne do czasu uprawomocnienia się orzeczenia sądu, tylko jeżeli przyjęte zostanie na wniosek strony zabezpieczenie określone w przepisach Ordynacji podatkowej – przypomina Krzysztof Lenart, radca prawny z Kancelarii Chałas i Wspólnicy. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że wstrzymanie wykonania decyzji nie ma wpływu na naliczanie odsetek za zwłokę.

Zmienić niekorzystne przepisy
Jeśli zdarzy się, że pierwszoinstancyjna decyzja zostanie uchylona przez organ II instancji lub sąd, wówczas zapłacona przez podatnika kwota podatku jest zwracana wraz z odsetkami liczonymi od dnia zapłaty.
– Niestety, uchylenia decyzji następują często dopiero kilka lat po jej wydaniu – stwierdza Sławomir Łuczak. Dodaje, że choć istnieje możliwość zwrócenia się o wstrzymanie wykonania decyzji, to w większości przypadków organy podatkowe nie uwzględniają takich wniosków, wykorzystując nadaną im w Ordynacji podatkowej swobodę uznania.
– Ten stan trzeba zmienić. Podczas prac w Sejmie nad pakietem ustaw podatkowych zaproponujemy nową regulację dotyczącą wstrzymania wykonania decyzji urzędników skarbowych do czasu wydania wyroku przez sąd – powiedział GP Zbigniew Chlebowski z Platformy Obywatelskiej, członek Komisji Finansów Publicznych. Szczegółowe rozwiązania kończą opracowywać eksperci. PO nie planuje wnoszenia projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej do laski marszałkowskiej. Stosowna poprawka zostanie złożona podczas prac nad rządowym projektem zmian w Ordynacji podatkowej.
Marek Kolibski, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy, zwraca uwagę, że wstrzymanie wykonania decyzji sprawdza się w kodeksie postępowania administracyjnego.
– Podobne rozwiązanie mogłoby się znaleźć także w Ordynacji podatkowej – mówi. Jego zdaniem Ministerstwo Finansów nie zgodzi się jednak, by decyzje były wstrzymywane bez złożenia przez podatnika zabezpieczenia czy gwarancji. Fiskus nie chce narazić się na afery związane z gigantycznymi wyłudzeniami podatku.
Póki co rząd proponuje wprowadzenie do Ordynacji podatkowej instytucji tzw. sprawdzonego podatnika. Zgodnie z projektem, decyzje podatkowe wobec firmy, która uzyska taki status, nie będą podlegały natychmiastowej wykonalności.
Izby skarbowe nie prowadzą statystyk dotyczących liczby decyzji podlegających wstrzymaniu w stosunku do liczby wszystkich decyzji.
– Takie dane nigdy nam nie były potrzebne – tłumaczy Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach. W Izbie Skarbowej w Łodzi dowiedzieliśmy się, że stan zaległości podatkowych na koniec czerwca tego roku wyniósł 854,6 tys. złotych. Z tego 35,4 tys., czyli około 4,3 proc., to należności wynikające z decyzji, których wykonanie wstrzymano.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EDYTA WERESZCZYŃSKA
MARCIN MUSIAŁ
gp@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA