REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mało uwag do sprawozdań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2005 roku biegli rewidenci zbadali około 21 tys. sprawozdań finansowych. Ponad 19 tys. zostało uznanych za rzetelne. Biegli nie zgłosili do nich żadnych uwag

Sprawozdania finansowe, m.in. firm, są ważnym źródłem informacji dla inwestorów. Wstepne dane dotyczące zbadanych w 2005 roku sprawozdań Gazeta Prawna otrzymała z Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
Komentując wyniki badań, biegły rewident Jacek Kaczka z firmy doradczej KPMG podkreśla, że audytor wydaje opinię na temat ostatecznego sprawozdania finansowego. W praktyce przedłożone do badania dokumenty nierzadko zawierają błędy (np. arytmetyczne) lub nieprawidłowości. Przykładowo, nie ma w nich wszystkich informacji wymaganych przepisami ustawy o rachunkowości.
– Przeprowadzając badanie, biegły rewident przedstawia listę korekt do sprawozdania finansowego. Jeżeli zostają one zaakceptowane przez zarząd oraz uwzględnione w ostatecznej wersji sprawozdania finansowego, to wydawana jest opinia bez zastrzeżeń odnośnie do tego sprawozdania. W ostatecznym sprawozdaniu finansowym nie opisuje się korekt proponowanych przez biegłego, które odnosiły się do pierwotnej wersji sprawozdania – dodaje nasz rozmówca.

Kiedy nie ma zastrzeżeń...
Opinia odnosi się do ostatecznej wersji sprawozdania finansowego, które potem jest dostępne dla jego użytkowników.
– Jeżeli więc biegły rewident wyda opinię bez zastrzeżeń, potwierdza tym samym, że sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelnie i jasno wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej jednostki na dzień bilansowy – wyjaśnia Beata Handel, biegły rewident z PKF Consult.

...a kiedy są
Natomiast zastrzeżenia mogą się pojawić – zdaniem Beaty Handel – np. w przypadku ograniczeń zakresu badania, które powodują, że biegły rewident nie może z całą pewnością wypowiedzieć się na temat poprawności badanego sprawozdania finansowego.
– Przykładem takiego ograniczenia może być nieuczestniczenie przez biegłego w inwentaryzacji, która nastąpiła przed zawarciem umowy, a biegły nie może w inny sposób upewnić się o stanie zapasów na dzień bilansowy – twierdzi rozmówczyni.
Zdarza się, że zarząd może nie zgadzać się z biegłym rewidentem co do interpretacji przepisów, np. w sytuacji gdy są one niejasne lub występują różne, wzajemnie sprzeczne interpretacje – dodaje Jacek Kaczka.
– Uwzględnienie w opinii zastrzeżenia nie oznacza jednak, że całe sprawozdanie finansowe jest nierzetelne. Analizuje się sprawozdanie finansowe, traktowane jako całość – dodaje biegły rewident z KPMG. Jego zdaniem, opinię z zastrzeżeniem wydaje się przykładowo w sytuacji, gdy w sprawozdaniu finansowym pominięto istotne informacje, ale odstępstwo od zasad rachunkowości lub nieuwzględnienie informacji nie zniekształca ogólnego obrazu przekazywanego przez sprawozdanie finansowe.

Opinia negatywna
– Z kolei opinię negatywną biegły wydaje w sytuacji znacznego odstępstwa od obowiązujących zasad rachunkowości lub innych przepisów prawnych i odstępstwo to istotnie zniekształca sprawozdanie finansowe. Natomiast w sytuacji znacznego ograniczenia zakresu badania, wywołującego brak pewności co do stanu rzeczywistego biegły rewident może odmówić wydania opinii – wyjaśnia Beata Handel. Dodaje, że 8,5 proc. udziału opinii z zastrzeżeniami, negatywnych i odmowy wydania opinii w całości wydanych opinii nie jest wielkością małą i nieistotną. Jej zdaniem świadczy o tym, ile należy jeszcze poprawić w zakresie kształcenia naszej kadry księgowych i ekonomistów.

Sprawozdania zbadane w 2005 roku
liczba zbadanych sprawozdań ogółem*
20 889 w tym
19 107
91,5 proc. bez zastrzeżeń
1525 7,2 proc. z zastrzeżeniami
257 1,3 proc. ocena negatywna bądź odstąpienie od wydania opinii
* według danych na koniec lipca 2006 roku

AGNIESZKA POKOJSKA
agnieszka.pokojska@infor.pl


Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA