REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mało uwag do sprawozdań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2005 roku biegli rewidenci zbadali około 21 tys. sprawozdań finansowych. Ponad 19 tys. zostało uznanych za rzetelne. Biegli nie zgłosili do nich żadnych uwag

Sprawozdania finansowe, m.in. firm, są ważnym źródłem informacji dla inwestorów. Wstepne dane dotyczące zbadanych w 2005 roku sprawozdań Gazeta Prawna otrzymała z Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
Komentując wyniki badań, biegły rewident Jacek Kaczka z firmy doradczej KPMG podkreśla, że audytor wydaje opinię na temat ostatecznego sprawozdania finansowego. W praktyce przedłożone do badania dokumenty nierzadko zawierają błędy (np. arytmetyczne) lub nieprawidłowości. Przykładowo, nie ma w nich wszystkich informacji wymaganych przepisami ustawy o rachunkowości.
– Przeprowadzając badanie, biegły rewident przedstawia listę korekt do sprawozdania finansowego. Jeżeli zostają one zaakceptowane przez zarząd oraz uwzględnione w ostatecznej wersji sprawozdania finansowego, to wydawana jest opinia bez zastrzeżeń odnośnie do tego sprawozdania. W ostatecznym sprawozdaniu finansowym nie opisuje się korekt proponowanych przez biegłego, które odnosiły się do pierwotnej wersji sprawozdania – dodaje nasz rozmówca.

Kiedy nie ma zastrzeżeń...
Opinia odnosi się do ostatecznej wersji sprawozdania finansowego, które potem jest dostępne dla jego użytkowników.
– Jeżeli więc biegły rewident wyda opinię bez zastrzeżeń, potwierdza tym samym, że sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelnie i jasno wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej jednostki na dzień bilansowy – wyjaśnia Beata Handel, biegły rewident z PKF Consult.

...a kiedy są
Natomiast zastrzeżenia mogą się pojawić – zdaniem Beaty Handel – np. w przypadku ograniczeń zakresu badania, które powodują, że biegły rewident nie może z całą pewnością wypowiedzieć się na temat poprawności badanego sprawozdania finansowego.
– Przykładem takiego ograniczenia może być nieuczestniczenie przez biegłego w inwentaryzacji, która nastąpiła przed zawarciem umowy, a biegły nie może w inny sposób upewnić się o stanie zapasów na dzień bilansowy – twierdzi rozmówczyni.
Zdarza się, że zarząd może nie zgadzać się z biegłym rewidentem co do interpretacji przepisów, np. w sytuacji gdy są one niejasne lub występują różne, wzajemnie sprzeczne interpretacje – dodaje Jacek Kaczka.
– Uwzględnienie w opinii zastrzeżenia nie oznacza jednak, że całe sprawozdanie finansowe jest nierzetelne. Analizuje się sprawozdanie finansowe, traktowane jako całość – dodaje biegły rewident z KPMG. Jego zdaniem, opinię z zastrzeżeniem wydaje się przykładowo w sytuacji, gdy w sprawozdaniu finansowym pominięto istotne informacje, ale odstępstwo od zasad rachunkowości lub nieuwzględnienie informacji nie zniekształca ogólnego obrazu przekazywanego przez sprawozdanie finansowe.

Opinia negatywna
– Z kolei opinię negatywną biegły wydaje w sytuacji znacznego odstępstwa od obowiązujących zasad rachunkowości lub innych przepisów prawnych i odstępstwo to istotnie zniekształca sprawozdanie finansowe. Natomiast w sytuacji znacznego ograniczenia zakresu badania, wywołującego brak pewności co do stanu rzeczywistego biegły rewident może odmówić wydania opinii – wyjaśnia Beata Handel. Dodaje, że 8,5 proc. udziału opinii z zastrzeżeniami, negatywnych i odmowy wydania opinii w całości wydanych opinii nie jest wielkością małą i nieistotną. Jej zdaniem świadczy o tym, ile należy jeszcze poprawić w zakresie kształcenia naszej kadry księgowych i ekonomistów.

Sprawozdania zbadane w 2005 roku
liczba zbadanych sprawozdań ogółem*
20 889 w tym
19 107
91,5 proc. bez zastrzeżeń
1525 7,2 proc. z zastrzeżeniami
257 1,3 proc. ocena negatywna bądź odstąpienie od wydania opinii
* według danych na koniec lipca 2006 roku

AGNIESZKA POKOJSKA
agnieszka.pokojska@infor.pl


Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA