REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mało uwag do sprawozdań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2005 roku biegli rewidenci zbadali około 21 tys. sprawozdań finansowych. Ponad 19 tys. zostało uznanych za rzetelne. Biegli nie zgłosili do nich żadnych uwag

Sprawozdania finansowe, m.in. firm, są ważnym źródłem informacji dla inwestorów. Wstepne dane dotyczące zbadanych w 2005 roku sprawozdań Gazeta Prawna otrzymała z Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
Komentując wyniki badań, biegły rewident Jacek Kaczka z firmy doradczej KPMG podkreśla, że audytor wydaje opinię na temat ostatecznego sprawozdania finansowego. W praktyce przedłożone do badania dokumenty nierzadko zawierają błędy (np. arytmetyczne) lub nieprawidłowości. Przykładowo, nie ma w nich wszystkich informacji wymaganych przepisami ustawy o rachunkowości.
– Przeprowadzając badanie, biegły rewident przedstawia listę korekt do sprawozdania finansowego. Jeżeli zostają one zaakceptowane przez zarząd oraz uwzględnione w ostatecznej wersji sprawozdania finansowego, to wydawana jest opinia bez zastrzeżeń odnośnie do tego sprawozdania. W ostatecznym sprawozdaniu finansowym nie opisuje się korekt proponowanych przez biegłego, które odnosiły się do pierwotnej wersji sprawozdania – dodaje nasz rozmówca.

Kiedy nie ma zastrzeżeń...
Opinia odnosi się do ostatecznej wersji sprawozdania finansowego, które potem jest dostępne dla jego użytkowników.
– Jeżeli więc biegły rewident wyda opinię bez zastrzeżeń, potwierdza tym samym, że sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelnie i jasno wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej jednostki na dzień bilansowy – wyjaśnia Beata Handel, biegły rewident z PKF Consult.

...a kiedy są
Natomiast zastrzeżenia mogą się pojawić – zdaniem Beaty Handel – np. w przypadku ograniczeń zakresu badania, które powodują, że biegły rewident nie może z całą pewnością wypowiedzieć się na temat poprawności badanego sprawozdania finansowego.
– Przykładem takiego ograniczenia może być nieuczestniczenie przez biegłego w inwentaryzacji, która nastąpiła przed zawarciem umowy, a biegły nie może w inny sposób upewnić się o stanie zapasów na dzień bilansowy – twierdzi rozmówczyni.
Zdarza się, że zarząd może nie zgadzać się z biegłym rewidentem co do interpretacji przepisów, np. w sytuacji gdy są one niejasne lub występują różne, wzajemnie sprzeczne interpretacje – dodaje Jacek Kaczka.
– Uwzględnienie w opinii zastrzeżenia nie oznacza jednak, że całe sprawozdanie finansowe jest nierzetelne. Analizuje się sprawozdanie finansowe, traktowane jako całość – dodaje biegły rewident z KPMG. Jego zdaniem, opinię z zastrzeżeniem wydaje się przykładowo w sytuacji, gdy w sprawozdaniu finansowym pominięto istotne informacje, ale odstępstwo od zasad rachunkowości lub nieuwzględnienie informacji nie zniekształca ogólnego obrazu przekazywanego przez sprawozdanie finansowe.

Opinia negatywna
– Z kolei opinię negatywną biegły wydaje w sytuacji znacznego odstępstwa od obowiązujących zasad rachunkowości lub innych przepisów prawnych i odstępstwo to istotnie zniekształca sprawozdanie finansowe. Natomiast w sytuacji znacznego ograniczenia zakresu badania, wywołującego brak pewności co do stanu rzeczywistego biegły rewident może odmówić wydania opinii – wyjaśnia Beata Handel. Dodaje, że 8,5 proc. udziału opinii z zastrzeżeniami, negatywnych i odmowy wydania opinii w całości wydanych opinii nie jest wielkością małą i nieistotną. Jej zdaniem świadczy o tym, ile należy jeszcze poprawić w zakresie kształcenia naszej kadry księgowych i ekonomistów.

Sprawozdania zbadane w 2005 roku
liczba zbadanych sprawozdań ogółem*
20 889 w tym
19 107
91,5 proc. bez zastrzeżeń
1525 7,2 proc. z zastrzeżeniami
257 1,3 proc. ocena negatywna bądź odstąpienie od wydania opinii
* według danych na koniec lipca 2006 roku

AGNIESZKA POKOJSKA
agnieszka.pokojska@infor.pl


Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA