REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy popełniają dużo błędów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

30 czerwca upłynął pierwszy termin na złożenie wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane. Do urzędów trafiło od kilku do kilkudziesięciu tysięcy wniosków. Zdarza się jednak, że nawet 95 proc. złożonych dokumentów zawiera błędy.

W dniu 30 czerwca 2006 r. minął termin składania wniosków o zwrot części VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych, na które po 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka VAT z 7 do 22 proc. Termin ten dotyczył tylko osób, które zakończyły inwestycje przed dniem wejścia w życie ustawy uprawniającej do zwrotu, tj. przed 1 stycznia 2006 r.

Z danych zebranych dla GP przez izby skarbowe wynika, że otrzymanie zwrotu podatku za materiały budowlane cieszy się dużym powodzeniem wśród podatników. Przykładowo w województwie śląskim do 30 czerwca złożono 68 140 wniosków, w lubelskim wpłynęło 25 757 wniosków, w zachodniopomorskim – 22 197, w mazowieckim – 51 071, a w małopolskim – 53 428. Średnia kwota zwrotu waha się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. 

– W dotychczas złożonych wnioskach o zwrot VAT za materiały budowlane najwyższa kwota zwrotu wynosiła 18 834 zł, najniższa 30 zł. Najczęściej występujące we wnioskach kwoty do zwrotu mieszczą się w granicach od 1000 zł do 3000 zł – wyjaśniała Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach. Podobnie jest w innych województwach.

Niestety w parze z dużym zainteresowaniem uzyskaniem zwrotu pieniędzy idzie także duża liczba błędów popełnianych we wnioskach.

– We wnioskach występują uchybienia, które wymagają wzywania wnioskodawców i uzupełniania danych – tłumaczyła Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku.

W Świętokrzyskiem praktycznie wszystkie wnioski wymagały przeprowadzenia procedury wyjaśniającej. Podobnie było w woj. podkarpackim. W Izbie Skarbowej w Łodzi najwięcej problemów przysparzało ustalenie, co podatnik faktycznie nabył. Wielu sprzedawców posługuje się symbolem towaru, nie wskazując na fakturze jego nazwy ani symbolu PKWiU. Urzędy są zmuszone prowadzić w związku z tym postępowanie wyjaśniające.

W dalszym ciągu wnioski zawierają błędy, i to te same co poprzednio, chociaż zauważa się trend malejący. Zdaniem Krystyny Arciszewskiej z Izby Skarbowej w Olsztynie jest to związane z szeroko prowadzoną akcją informacyjną kierowaną do podatników.

– Informacje są dostępne na tablicach ogłoszeń, w salach obsługi podatnika, na stronach internetowych, w mediach. Udzielaniem informacji i przyjmowaniem wniosków zajmują się odpowiednio przeszkoleni pracownicy – dodała.

Krystyna Arciszewska zwróciła uwagę na jeszcze jeden aspekt – procedury związane ze zwrotem VAT są bardzo czasochłonne. Oznacza to duże obciążenie dla pracowników.

– Wykonywane do tej pory zadania zostały nałożone na mniejszą liczbę osób, przy niezmienionym funduszu płac. Wzrost tylko o 1,5 proc. przewidziany jest dla sfery budżetowej zgodnie z ustawą budżetową – argumentowała Krystyna Arciszewska.

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY WE WNIOSKACH
• brak określenia typu składania wniosku (tj. po zakończeniu inwestycji czy nie),
• brak danych małżonka przy wnioskach i osób pozostających w związku małżeńskim,
• wykazywanie wydatków, na które nie przysługuje zwrot,
• brak wypełnienia wszystkich wymaganych pozycji lub ich nieprawidłowe wypełnienie,
• niekompletne dokumenty, np. brak tytułów prawnych do lokali, błędy rachunkowe.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA