REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy popełniają dużo błędów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

30 czerwca upłynął pierwszy termin na złożenie wniosków o zwrot VAT za materiały budowlane. Do urzędów trafiło od kilku do kilkudziesięciu tysięcy wniosków. Zdarza się jednak, że nawet 95 proc. złożonych dokumentów zawiera błędy.

W dniu 30 czerwca 2006 r. minął termin składania wniosków o zwrot części VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych, na które po 30 kwietnia 2004 r. wzrosła stawka VAT z 7 do 22 proc. Termin ten dotyczył tylko osób, które zakończyły inwestycje przed dniem wejścia w życie ustawy uprawniającej do zwrotu, tj. przed 1 stycznia 2006 r.

Z danych zebranych dla GP przez izby skarbowe wynika, że otrzymanie zwrotu podatku za materiały budowlane cieszy się dużym powodzeniem wśród podatników. Przykładowo w województwie śląskim do 30 czerwca złożono 68 140 wniosków, w lubelskim wpłynęło 25 757 wniosków, w zachodniopomorskim – 22 197, w mazowieckim – 51 071, a w małopolskim – 53 428. Średnia kwota zwrotu waha się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. 

– W dotychczas złożonych wnioskach o zwrot VAT za materiały budowlane najwyższa kwota zwrotu wynosiła 18 834 zł, najniższa 30 zł. Najczęściej występujące we wnioskach kwoty do zwrotu mieszczą się w granicach od 1000 zł do 3000 zł – wyjaśniała Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach. Podobnie jest w innych województwach.

Niestety w parze z dużym zainteresowaniem uzyskaniem zwrotu pieniędzy idzie także duża liczba błędów popełnianych we wnioskach.

– We wnioskach występują uchybienia, które wymagają wzywania wnioskodawców i uzupełniania danych – tłumaczyła Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku.

W Świętokrzyskiem praktycznie wszystkie wnioski wymagały przeprowadzenia procedury wyjaśniającej. Podobnie było w woj. podkarpackim. W Izbie Skarbowej w Łodzi najwięcej problemów przysparzało ustalenie, co podatnik faktycznie nabył. Wielu sprzedawców posługuje się symbolem towaru, nie wskazując na fakturze jego nazwy ani symbolu PKWiU. Urzędy są zmuszone prowadzić w związku z tym postępowanie wyjaśniające.

W dalszym ciągu wnioski zawierają błędy, i to te same co poprzednio, chociaż zauważa się trend malejący. Zdaniem Krystyny Arciszewskiej z Izby Skarbowej w Olsztynie jest to związane z szeroko prowadzoną akcją informacyjną kierowaną do podatników.

– Informacje są dostępne na tablicach ogłoszeń, w salach obsługi podatnika, na stronach internetowych, w mediach. Udzielaniem informacji i przyjmowaniem wniosków zajmują się odpowiednio przeszkoleni pracownicy – dodała.

Krystyna Arciszewska zwróciła uwagę na jeszcze jeden aspekt – procedury związane ze zwrotem VAT są bardzo czasochłonne. Oznacza to duże obciążenie dla pracowników.

– Wykonywane do tej pory zadania zostały nałożone na mniejszą liczbę osób, przy niezmienionym funduszu płac. Wzrost tylko o 1,5 proc. przewidziany jest dla sfery budżetowej zgodnie z ustawą budżetową – argumentowała Krystyna Arciszewska.

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY WE WNIOSKACH
• brak określenia typu składania wniosku (tj. po zakończeniu inwestycji czy nie),
• brak danych małżonka przy wnioskach i osób pozostających w związku małżeńskim,
• wykazywanie wydatków, na które nie przysługuje zwrot,
• brak wypełnienia wszystkich wymaganych pozycji lub ich nieprawidłowe wypełnienie,
• niekompletne dokumenty, np. brak tytułów prawnych do lokali, błędy rachunkowe.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA