REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za odpis orzeczenia będzie trzeba zapłacić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik, który chce złożyć skargę kasacyjną, musi wystąpić z wnioskiem o uzasadnienie wyroku. Za odpis orzeczenia z uzasadnieniem trzeba jednak zapłacić 100 zł tytułem opłaty kancelaryjnej.

Wśród regulacji dotyczących postępowania przed sądami administracyjnymi znajdują się m.in. przepisy odnoszące się do opłat za czynności kancelaryjne. Podatnicy, którzy skarżą decyzje podatkowe, tak jak inni skarżący mają prawo nie tylko wglądu do akt swoich spraw. Mogą również występować do sądu o udostępnienie odpisów różnych dokumentów, jakie znajdują się w aktach. Za wydanie odpisów trzeba jednak zapłacić.

Sąd jak fiskus...

Zgodnie z przepisami sądy administracyjne mają prawo pobierania opłaty kancelaryjnej. Tak samo jak wpis, stanowi ona opłatę sądową. Opłatę kancelaryjną trzeba będzie zapłacić za:
• stwierdzenie prawomocności (np. wyroku wydanego przez sąd)
• wydanie odpisów, zaświadczeń, wyciągów i innych dokumentów na podstawie akt.
Opłatę kancelaryjną trzeba także uiścić za sporządzenie odpisu uzasadnienia orzeczenia.
Zgodnie z przepisami skargę kasacyjną do sądu II instancji można wnieść od niekorzystnego orzeczenia sądu I instancji. Żeby jednak to zrobić, potrzebne jest orzeczenie, np. wyrok z uzasadnieniem. Sąd administracyjny I instancji, czyli wojewódzki sąd administracyjny nie uzasadnia z urzędu wszystkich orzeczeń. Z urzędu uzasadniane są wyroki uwzględniające skargę. Jeżeli wyrok jest niekorzystny dla podatnika i chce on zaskarżyć go do Naczelnego Sądu Administracyjnego, musi złożyć wniosek o sporządzenie uzasadnienia. Wniosek trzeba złożyć w ciągu 7 dni od ogłoszenia orzeczenia lub doręczenia sentencji. Za odpis orzeczenia z uzasadnieniem trzeba zapłacić opłatę kancelaryjną. Pobiera się ją jednak już przy zgłoszeniu wniosku o sporządzenie uzasadnienia orzeczenia i jego doręczenie. Jeżeli opłata nie została uiszczona, przewodniczący zarządzi ściągnięcie jej od strony, która złożyła wniosek.

...bierze za wszystko

O tym, ile zapłacimy za wydanie określonych dokumentów, decydują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat kancelaryjnych pobieranych w sprawach sądowoadministracyjnych (Dz.U. nr 221, poz. 2192). I tak, opłatę kancelaryjną w wysokości 10 zł zapłacimy za każdą stronę:
• odpisu,
• zaświadczenia,
• wyciągu lub
• innego dokumentu wydawanego na wniosek na podstawie akt sprawy sądowoadministracyjnej
• oraz za stwierdzenie prawomocności.
Za kopie i wydruki dokumentów z akt sprawy sądowoadministracyjnej wydawane na wniosek opłata kancelaryjna wyniesie 2 zł za każdą stronę kserokopii lub wydruku. Dodatkowe wydatki czekają nas wtedy, gdy sąd musi najpierw usunąć dane z udostępnianych dokumentów. Jeżeli dokument, jego kopia lub wydruk mogą być wydane tylko po usunięciu z jego treści danych osobowych lub innych danych objętych tajemnicą prawnie chronioną, opłata kancelaryjna od odpisu, zaświadczenia, wyciągu lub innego dokumentu wydawanego na wniosek na podstawie akt sprawy sądowoadministracyjnej oraz za stwierdzenie prawomocności wyniesie nie 10, a 15 zł za stronę.
W przypadkach kopii i wydruków dokumentów z akt sprawy trzeba zapłacić 3 zł za stronę kopii lub wydruku. We wszystkich przypadkach każdą rozpoczętą stronę liczy się za całą.
Więcej za dokumenty i kopie zapłacimy, jeżeli dokument jest sporządzony w języku obcym lub zawiera tabelę. Wówczas opłatę kancelaryjną pobiera się w podwójnej wysokości.
Takie same opłaty uiścimy również za odpisy, wyciągi, kopie i wydruki oraz zaświadczenia i inne dokumenty, które są wydawane na podstawie zbiorów gromadzonych i prowadzonych w sądzie poza aktami sprawy.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA