REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie o podatkach przez korporacje - brak porozumienia w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Kraje UE bez porozumienia ws. raportowania o podatkach przez korporacje
Kraje UE bez porozumienia ws. raportowania o podatkach przez korporacje
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nie będzie wspólnych przepisów unijnych o obowiązku raportowania przez korporacje informacji o podatkach, jakie płacą w każdym z państw członkowskich. Przeciw takim regulacjom opowiedziały się mniejsze państwa członkowskie, które przyciągają korporacje niższymi stawkami podatkowymi.

Państwa Unii Europejskiej są w tej sprawie podzielone. Polska należy do krajów, które opowiadają się za przyjęciem dyrektywy o publicznej sprawozdawczości z podziałem na kraje. Podobne stanowisko przedstawiły na czwartkowym (28 listopada) spotkaniu ministrów w Brukseli m.in. Hiszpania, Dania, Włochy, Holandia, Francja, Portugalia Grecja czy Bułgaria.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przeciw opowiedziały się mniejsze państwa członkowskie, które przyciągają korporacje niższymi stawkami podatkowymi. Chodzi m.in. o Luksemburg, Łotwę, Słowenię, Irlandię, Estonię, Austrię, Węgry, Maltę i Cypr.

"Dziś po raz kolejny zmarnowano szansę na to, by przejrzystość podatkowa dla międzynarodowych korporacji stała się rzeczywistością. Państwa członkowskie, takie jak Chorwacja i Luksemburg, które nadal blokują postępy, powinny być napiętnowane za to, że przedkładają zyski międzynarodowych przedsiębiorstw nad interesy milionów obywateli Europy" - komentował po posiedzeniu ministrów hiszpański europoseł Zielonych Ernest Urtasun.

Dzięki fińskiej prezydencji, która zorganizowała dyskusję publiczną, stanowiska poszczególnych krajów członkowskich zostały ujawnione. Brak porozumienia na tym etapie nie wyklucza, że kompromis uda się wykuć w kolejnych miesiącach, ale na razie jest to mało prawdopodobne.

REKLAMA

Rozczarowanie stanowiskiem Rady UE wyrazili również Socjaliści i Demokraci (S&D) w PE. "To jest po prostu niedopuszczalne, że niektóre państwa członkowskie kryją się za aspektami prawnymi, aby uniemożliwić postępy dotyczące przejrzystości podatkowej, czego od lat domagają się obywatele i parlamentarzyści" - oświadczyli koordynatorzy tego tematu w grupie S&D Evelyn Regner i Iban Garcia del Blanco.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiony w kwietniu 2016 r. projekt dyrektywy przewiduje, że duże firmy międzynarodowe działające w UE będą musiały ujawniać informacje na temat podatku płaconego w każdym państwie unijnym oraz w tzw. rajach podatkowych.

Chodzi o międzynarodowe grupy z rocznymi globalnymi przychodami powyżej 750 mln euro. Poza publikowaniem corocznych raportów ujawniających zyski oraz podatki w każdym z państw członkowskich UE miałyby one podawać obroty firmy (łącznie z obrotami wewnątrz grupy), liczbę pracowników, zysk przed opodatkowaniem, a także rodzaj prowadzonej działalności.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Według szacunków, na które powoływała się Komisja Europejska, unikanie opodatkowania przez firmy to dla państw unijnych od 50 do 70 mld euro rocznie utraconych przychodów. Nowymi przepisami objętych miało zostać ponad 6 tys. przedsiębiorstw, które łącznie odpowiadają za 90 proc. globalnego obrotu korporacji.

Do przedstawienia propozycji skłoniła Komisję ujawniona wiosną 2016 r. afera "Panama Papers", która pokazała, że tysiące osób poprzez firmy offshore unikały płacenia podatków w swoich krajach lub ukrywało swoje fortuny.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

stk/ akl/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA