REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Głos podatnika - zgłoś swój pomysł Ministerstwu Finansów

Głos podatnika - zgłoś swój pomysł Ministerstwu Finansów
Głos podatnika - zgłoś swój pomysł Ministerstwu Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uruchamia 29 stycznia 2020 r. aplikację "Głos podatnika", która pozwoli każdemu zgłosić swój pomysł na ulepszenie prawa podatkowego w Polsce. Aplikacja Głos podatnika dostępna będzie poprzez strony podatki.gov.pl i twojglos.gov.pl. Na początku będzie można zgłaszać pomysły dot. podatków PIT, CIT i VAT. - Będziemy zbierać pomysły i opinie, które mają usprawnić polski system podatkowy, tak aby stał się bardziej efektywny i lepiej odpowiadał na potrzeby życiowe i biznesowe obywateli – tak minister finansów Tadeusz Kościński zapowiedział uruchomienie Głosu podatnika, czyli łatwego narzędzia do stałej i bezpośredniej komunikacji z administracją.

„Zależy nam, aby polski system podatkowy był prosty i przyjazny dla obywateli, a jednocześnie skutecznie przeciwdziałał próbom unikania opodatkowania czy wyłudzania pieniędzy ze wspólnego budżetu. Wierzymy, że wiele osób może nam w tym pomóc, jeśli ułatwimy im możliwość przekazania swoich spostrzeżeń i pomysłów na skuteczne rozwiązania podatkowe. Dlatego udostępniamy im Głos podatnika, czyli przystępne narzędzie do komunikacji z administracją skarbową” – powiedział minister Tadeusz Kościński podczas prezentacji nowego narzędzia, która odbyła się 29 stycznia 2020 r. w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„Chcę, aby Głos podatnika stał się symbolem zmiany w relacjach między obywatelami i administracją. Będzie dla nas cennym źródłem informacji, zgodnie z zasadą, że to klient wie najlepiej, czego mu potrzeba. Jednocześnie dzięki temu narzędziu resort finansów będzie mógł otrzymywać komentarze i uwagi również do swoich propozycji” – dodał minister.

Twój głos jest ważny

Głos podatnika wraz z Głosem przedsiębiorcy, prowadzonym przez Ministerstwo Rozwoju, znajdują się na platformie Twój głos, przygotowanej przez MR. Umożliwia ona obywatelom wypowiadanie się w ważnych dla nich sprawach, dotyczących np. upraszczania przepisów czy likwidacji zbędnych i uciążliwych obowiązków. Przy pomocy prostych formularzy każdy może przedstawić swoje propozycje i sugestie oraz głosować i komentować propozycje innych obywateli. Wszystkie głosy będą poddane ocenie i przeanalizowane, a najlepsze mogą zostać zrealizowane.

Zgłaszaj pomysły i głosuj na najlepsze

Czekamy na propozycje nowych rozwiązań, na początku w zakresie podatków PIT, CIT i VAT, w tym ich upraszczania i uszczelniania czy dostosowania prawa podatkowego do zmieniających się wyzwań i technologii. W kolejnym etapie pojawią się również inne tematy. Chodzi nam o twórcze pomysły i opinie, które mają usprawnić polski system podatkowy, tak aby stał się bardziej efektywny i lepiej odpowiadał na potrzeby życiowe i biznesowe obywateli.

REKLAMA

To nasi klienci zdecydują, które propozycje zmian są najbardziej wartościowe i należy je zrealizować. Najlepsze z nich będą przekazywane do biur i departamentów Ministerstwa Finansów, które odpowiadają za poszczególne obszary podatków. Nasi eksperci zajmą się wstępną analizą zgłaszanych propozycji. W przypadku, gdy sygnalizowany problem zostanie oceniony jako istotny, a jego rozwiązanie możliwe do wprowadzenia w obecnych warunkach, pomysł będzie mieć szansę na realizację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kolejnym etapie podatnicy będą mogli komentować i oceniać w Głosie również propozycje zmian przygotowane przez resort finansów.

Regulamin Głosu podatnika

Celem Głosu podatnika jest zbieranie pomysłów i opinii, które mają usprawnić polski system podatkowy w zakresie podatków PIT, CIT i VAT, tak aby stał się bardziej efektywny i lepiej odpowiadał na potrzeby życiowe i biznesowe obywateli.

Głos podatnika służy zgłaszaniu pomysłów dotyczących m.in.:

  1. upraszczania systemu podatkowego;
  2. likwidowania zbędnych i uciążliwych obowiązków podatkowych;
  3. znoszenia barier biurokratycznych dla podatników.

Użytkownikiem jest każda osoba korzystająca z serwisu Glos podatnika.

Użytkownik:

  1. ma możliwość zgłaszania pomysłów za pomocą formularza;
  2. może przeglądać, głosować i komentować zgłoszenia pomysłów innych Użytkowników.

Po wysłaniu zgłoszenia pomysł otrzymuje unikatowy numer zgłoszenia, wyświetlany w komunikacie systemowym.

Zgłaszany pomysł powinien być zgodny z następującymi zasadami:

  1. tytuł pomysłu powinien w jasny, zrozumiały sposób odzwierciedlać treści zawarte w opisie i nie może przekraczać 70 znaków;
  2. opis pomysłu nie powinien przekraczać 1500 znaków;
  3. zgłaszany pomysł powinien zawierać: opis problemu i propozycję jego rozwiązania; pomysły roszczeniowe, które nie zawierają konstruktywnych propozycji rozwiązania, nie będą publikowane;
  4. pomysł powinien dotyczyć zagadnień związanych z podatkami PIT, CIT i VAT;
  5. zanim Użytkownik zgłosi pomysł, powinien sprawdzić, czy nie został już wcześniej zgłoszony;
  6. po wysłaniu zgłoszenia pomysł otrzymuje unikatowy numer zgłoszenia, wyświetlany w komunikacie systemowym.

Dodawane komentarze powinny dotyczyć wyłącznie zgłoszonych pomysłów.

Zgłaszane pomysły są publikowane w Głosie podatnika po zaakceptowaniu ich przez Administratora. Inni Użytkownicy będą mogli skomentować pomysł i wystawiać oceny.

Administrator Głosu podatnika ma prawo do niepublikowania zgłoszonych pomysłów i komentarzy bez podania uzasadnienia. Administrator zastrzega sobie także prawo do: łączenia pomysłów, rozpowszechniania, redagowania i skracania treści pomysłów i komentarzy oraz do usuwania i niepublikowania treści obraźliwych, niezgodnych z zasadami współżycia społecznego, reklamowych lub niezwiązanych z tematem.

Ochrona danych osobowych

Administratorem serwisu Głos podatnika jest Minister Finansów z siedzibą w Warszawie, ul. Świętokrzyska 12. Administrator wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające poufność przetwarzanych w serwisie danych.

Jednocześnie Użytkownik oświadcza, że swoje dane osobowe udostępnia dobrowolnie oraz że został poinformowany o przysługującym mu prawie dostępu do swoich danych osobowych oraz do ich sprostowania, a także o prawie do wycofania zgody na przetwarzanie danych w dowolnym czasie oraz, że zapoznał się z treścią klauzuli informacyjnej Ministra Finansów.

Cofnięcie zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych lub informację o konieczności sprostowania danych Użytkownik przesyła na adres: portalpodatkowy.rodo@mf.gov.pl.

Logi systemowe oraz mechanizm cookies

  1. serwis Głos podatnika gromadzi informacje zawarte w logach systemowych (data i czas połączenia, adres IP oraz inne dane informatyczne). Dane te wykorzystywane są w celach technicznych i statystycznych.

  2. głos podatnika stosuje mechanizm cookies. Pliki cookies to niewielkie pliki tekstowe, które serwer www zapisuje na urządzeniu Użytkownika – w przeglądarce internetowej. Cookies używane są do bieżącej optymalizacji serwisu i ułatwieniu Użytkownikowi korzystania z niego, a także w celach statystycznych.

  3. korzystając z serwisu Glos podatnika Użytkownik wyraża zgodę na instalację cookies na jego urządzeniu. Jeżeli Użytkownik nie chce, by pliki cookies były instalowane na jego urządzeniu, może zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili może też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania serwis. Ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z serwis.

  4. serwis Głos podatnika wykorzystuje narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Mechanizm ten pozwala na zbieranie zanonimizowanych danych o zachowaniu Użytkownika w trakcie sesji w serwisie, takich jak wyświetlone strony i czas na nich spędzony, dane o urządzeniu i systemie operacyjnym Użytkownika oraz dane o interakcji Użytkownika ze stroną (takie jak kliknięcia na linki). Dane te wykorzystywane są do optymalizacji i rozwoju serwisu. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics dostępne jest na stronie: cookies oraz Polityce prywatności Google Analytics.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA