REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do końca 2020 r. towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT będą określane wg PKWiU 2008

Do końca 2020 r. towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT będą określane wg PKWiU 2008
Do końca 2020 r. towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT będą określane wg PKWiU 2008

REKLAMA

REKLAMA

Projekt (z 27 lutego 2020 r.) rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zakłada, że do końca 2020 r. towary wskazane w załączniku nr 15 do ustawy o VAT , będą określane według PKWiU 2008. Dotyczyć to będzie także towarów, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT. Nie nastąpi więc w przypadku tych towarów przejście od 1 kwietnia br. na oznaczenia zgodne z Nomenklaturą Scaloną (CN).

Celem projektowanego rozporządzenia jest przedłużenie stosowania PKWiU 2008 do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w zakresie:

REKLAMA

Autopromocja

1) art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o podatku od towarów i usług, czyli podatników dokonujących:

a) dostawy następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

− preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

− komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

− urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),

− maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

b) dostawy hurtowych i detalicznych części do:

− pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),

− motocykli (PKWiU 45.4)

2) załącznika nr 15 do ustawy o VAT,

3) przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2020 r.

Proponowana treść rozporządzenia:
§ 1. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453,  z 2018 r. poz. 2440 oraz z 2019 r. poz. 2554) § 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 3. Do celów opodatkowania:
1)  podatkiem od towarów i usług w przypadkach, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), załączniku nr 15 do tej ustawy oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 tej ustawy,
2) podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej               
− do dnia 31 grudnia 2020 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług  (PKWiU).".

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r.

Jak już informowaliśmy (zob. PKWiU 2008 do celów PIT, CIT, ryczałtu i karty do końca 2020 roku - do celów VAT do 31 marca), rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 2019 r. przedłużono, dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (PKWiU 2008) do 31 marca 2020 r. Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (ustawa o VAT), od dnia 1 kwietnia 2020 r. stosowany ma być w zakresie podatku od towarów i usług nowy system identyfikowania towarów i usług, czyli:
- Nomenklatura Scalona (CN) w zakresie towarów,
- aktualna Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w zakresie usług.

Załącznik nr 15

Zastosowanie Nomenklatury Scalonej (CN) do identyfikacji towarów w VAT oznacza konieczność odpowiedniego przełożenia zakresu m.in. załącznika nr 15 do ustawy o VAT, czyli załącznika wyznaczającego zakres obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Podstawą umożliwiającą wprowadzenie MPP jest decyzja derogacyjna, tj: decyzja wykonawcza Rady (UE) 2019/310 z dnia 18 lutego 2019 r. w sprawie upoważnienia Polski do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 51 z 22.02.2019, str. 19). Ten szczególny mechanizm może być stosowany do dostaw towarów i świadczenia usług identyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) enumeratywnie wymienionych w załączniku do ww. decyzji.

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu rozporządzenia, dokładne przełożenie zakresu załącznika nr 15 (w odniesieniu do towarów) z PKWiU na CN nie jest możliwe, z uwagi na różną konstrukcję i założenia obu klasyfikacji. Takie działanie w praktyce mogłoby oznaczać, że w niektórych przypadkach dojdzie do zmiany zakresu przedmiotowego niektórych pozycji załącznika nr 15, względem decyzji derogacyjnej. Zmiana sposobu identyfikacji towarów z symboli PKWiU 2008 na kody CN, w załączniku nr 15, powinna być poprzedzona drobiazgową analizą i konsultacjami projektu, a także dialogiem z Komisją Europejską w tym temacie. Przeprowadzenie stosownych analiz i konsultacji wymaga odpowiedniego czasu, zwłaszcza z uwagi na dość szczegółowe brzmienie załącznika nr 15.

Dlatego Główny Urząd Statystyczny (autor omawianego projektu rozporządzenia) proponuje aby do końca 2020 r. zakres załącznika nr 15 do ustawy o VAT był określany według PKWiU 2008, czyli analogicznie  jak w załączniku do uzyskanej ww. decyzji derogacyjnej.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Wyłączenia ze zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o VAT)

Przełożenia z PKWiU na CN wymagałaby również klasyfikacja towarów, wymienionych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie wyłączenia ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług (w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy). Ponieważ kategorie towarów, wymienionych w zakresie wyłączenia ze zwolnienia, dotyczą podobnych kategorii grup towarowych, jak w powołanym
załączniku nr 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, konieczne jest zapewnienie spójności również i w tym zakresie.

Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT

REKLAMA

Podobna sytuacja występuje w przypadku przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT.  Przepisy te zostały wdrożone czasowo, na okres trzech lat i obowiązują do końca 2021 r. W związku z tym zmiana sposobu identyfikacji towarów (za pośrednictwem kodów CN zamiast PKWiU)  w tym okresie jest niecelowa. Regulacja ta zawiera odniesienie  do m. in.:

- części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.20.30.0),
- części do silników (PKWiU 28.11.4),
- nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
- perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0).

Zdaniem projektodawcy, czas uzyskany wskutek proponowanej zmiany rozporządzenia pozwoli na przeprowadzenie procesu legislacyjnego, w zakresie przepisów ustawy o VAT, w wyniku którego w powołanych powyżej regulacjach zastosowanie znajdzie od dnia 1 stycznia 2021 r. PKWiU 2015. Przejście na PKWiU 2015 wyeliminuje problem ewentualnego rozszerzenia zakresu stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

W obecnym stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)  (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.), która została opracowana na podstawie obowiązującej w Unii Europejskiej Klasyfikacji Statystycznej Produktów wg Działalności – CPA, wprowadzonej rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1209/2014 z dnia 29 października 2014 r. zmieniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 451/2008 ustanawiające nową klasyfikację statystyczną produktów według działalności (CPA) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3696/93 (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 336 z 22.11.2014, str. 1). 

Jednakże do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 marca 2020 r. stosowana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2008).

Projekt (z 27 lutego 2020 r.) rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA