REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do końca 2020 r. towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT będą określane wg PKWiU 2008

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Do końca 2020 r. towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT będą określane wg PKWiU 2008
Do końca 2020 r. towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT będą określane wg PKWiU 2008

REKLAMA

REKLAMA

Projekt (z 27 lutego 2020 r.) rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zakłada, że do końca 2020 r. towary wskazane w załączniku nr 15 do ustawy o VAT , będą określane według PKWiU 2008. Dotyczyć to będzie także towarów, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT. Nie nastąpi więc w przypadku tych towarów przejście od 1 kwietnia br. na oznaczenia zgodne z Nomenklaturą Scaloną (CN).

Celem projektowanego rozporządzenia jest przedłużenie stosowania PKWiU 2008 do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w zakresie:

REKLAMA

REKLAMA

1) art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o podatku od towarów i usług, czyli podatników dokonujących:

a) dostawy następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

− preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

REKLAMA

− komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

− urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),

− maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

b) dostawy hurtowych i detalicznych części do:

− pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),

− motocykli (PKWiU 45.4)

2) załącznika nr 15 do ustawy o VAT,

3) przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2020 r.

Proponowana treść rozporządzenia:
§ 1. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453,  z 2018 r. poz. 2440 oraz z 2019 r. poz. 2554) § 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 3. Do celów opodatkowania:
1)  podatkiem od towarów i usług w przypadkach, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), załączniku nr 15 do tej ustawy oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 tej ustawy,
2) podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej               
− do dnia 31 grudnia 2020 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług  (PKWiU).".

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r.

Jak już informowaliśmy (zob. PKWiU 2008 do celów PIT, CIT, ryczałtu i karty do końca 2020 roku - do celów VAT do 31 marca), rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 2019 r. przedłużono, dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (PKWiU 2008) do 31 marca 2020 r. Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (ustawa o VAT), od dnia 1 kwietnia 2020 r. stosowany ma być w zakresie podatku od towarów i usług nowy system identyfikowania towarów i usług, czyli:
- Nomenklatura Scalona (CN) w zakresie towarów,
- aktualna Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w zakresie usług.

Załącznik nr 15

Zastosowanie Nomenklatury Scalonej (CN) do identyfikacji towarów w VAT oznacza konieczność odpowiedniego przełożenia zakresu m.in. załącznika nr 15 do ustawy o VAT, czyli załącznika wyznaczającego zakres obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Podstawą umożliwiającą wprowadzenie MPP jest decyzja derogacyjna, tj: decyzja wykonawcza Rady (UE) 2019/310 z dnia 18 lutego 2019 r. w sprawie upoważnienia Polski do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 51 z 22.02.2019, str. 19). Ten szczególny mechanizm może być stosowany do dostaw towarów i świadczenia usług identyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) enumeratywnie wymienionych w załączniku do ww. decyzji.

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu rozporządzenia, dokładne przełożenie zakresu załącznika nr 15 (w odniesieniu do towarów) z PKWiU na CN nie jest możliwe, z uwagi na różną konstrukcję i założenia obu klasyfikacji. Takie działanie w praktyce mogłoby oznaczać, że w niektórych przypadkach dojdzie do zmiany zakresu przedmiotowego niektórych pozycji załącznika nr 15, względem decyzji derogacyjnej. Zmiana sposobu identyfikacji towarów z symboli PKWiU 2008 na kody CN, w załączniku nr 15, powinna być poprzedzona drobiazgową analizą i konsultacjami projektu, a także dialogiem z Komisją Europejską w tym temacie. Przeprowadzenie stosownych analiz i konsultacji wymaga odpowiedniego czasu, zwłaszcza z uwagi na dość szczegółowe brzmienie załącznika nr 15.

Dlatego Główny Urząd Statystyczny (autor omawianego projektu rozporządzenia) proponuje aby do końca 2020 r. zakres załącznika nr 15 do ustawy o VAT był określany według PKWiU 2008, czyli analogicznie  jak w załączniku do uzyskanej ww. decyzji derogacyjnej.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Wyłączenia ze zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o VAT)

Przełożenia z PKWiU na CN wymagałaby również klasyfikacja towarów, wymienionych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie wyłączenia ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług (w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy). Ponieważ kategorie towarów, wymienionych w zakresie wyłączenia ze zwolnienia, dotyczą podobnych kategorii grup towarowych, jak w powołanym
załączniku nr 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, konieczne jest zapewnienie spójności również i w tym zakresie.

Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT

Podobna sytuacja występuje w przypadku przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT.  Przepisy te zostały wdrożone czasowo, na okres trzech lat i obowiązują do końca 2021 r. W związku z tym zmiana sposobu identyfikacji towarów (za pośrednictwem kodów CN zamiast PKWiU)  w tym okresie jest niecelowa. Regulacja ta zawiera odniesienie  do m. in.:

- części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.20.30.0),
- części do silników (PKWiU 28.11.4),
- nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
- perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0).

Zdaniem projektodawcy, czas uzyskany wskutek proponowanej zmiany rozporządzenia pozwoli na przeprowadzenie procesu legislacyjnego, w zakresie przepisów ustawy o VAT, w wyniku którego w powołanych powyżej regulacjach zastosowanie znajdzie od dnia 1 stycznia 2021 r. PKWiU 2015. Przejście na PKWiU 2015 wyeliminuje problem ewentualnego rozszerzenia zakresu stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

W obecnym stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)  (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.), która została opracowana na podstawie obowiązującej w Unii Europejskiej Klasyfikacji Statystycznej Produktów wg Działalności – CPA, wprowadzonej rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1209/2014 z dnia 29 października 2014 r. zmieniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 451/2008 ustanawiające nową klasyfikację statystyczną produktów według działalności (CPA) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3696/93 (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 336 z 22.11.2014, str. 1). 

Jednakże do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 marca 2020 r. stosowana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2008).

Projekt (z 27 lutego 2020 r.) rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA