REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć bilety dla pracowników

REKLAMA

Pracodawcy mają obowiązek zwracać swoim pracownikom wydatki związane m.in. z zakupem biletów nabytych w trakcie podróży służbowych. Zwrot taki będzie zwolniony z PIT.

Przepisy zobowiązują pracodawców do zwrotu pracownikom poniesionych przez nich wydatków związanych z wykonywanymi w trakcie podróży służbowej obowiązkami. Jak podkreślił Maciej Hadas, starszy konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego, HLB Frąc- kowiak i Wspólnicy, pracownikom przysługuje zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, a także wszelkich innych udokumentowanych wydatków poniesionych w trakcie podróży. Otwarta formuła „innych udokumentowanych wydatków” jest doprecyzowana w ten sposób, że w gestii pracodawcy pozostaje określenie rodzaju wydatków, które po ich udokumentowaniu będzie refundował pracownikowi.

Uzasadnione potrzeby

Według Macieja Hadasa, pracodawca powinien określić wydatki odpowiednio do swoich potrzeb, co oznacza, że powinny wykazywać związek z jego działalnością.

– W praktyce mogą pojawić się wątpliwości, jakie wydatki odpowiadają uzasadnionym potrzebom pracodawcy, a które z nich już nie. Skoro przepisy uprawniły pracodawcę do wskazania wydatków, które będzie zwracał pracownikom przebywającym w delegacji, powinien on mieć swobodę w tym zakresie – wskazał ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jednocześnie dodał, że przepisy nie ograniczają również wysokości wydatków, do której taki zwrot jest możliwy. Brak jest przeszkód, by nabywane przez pracowników bilety refundować im, jeżeli tylko są spełnione wymienio- ne warunki. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT), taki zwrot będzie u pracownika w całości zwolniony z podatku dochodowego, jeżeli wydatki były związane z podróżą służbową.

– Nie należy jednak zapominać, że wszelkie wydatki pracodawcy, by mogły być zaliczone do jego kosztów uzyskania przychodów, muszą być poniesione w celu ich uzyskania. Powinien zatem istnieć chociażby pośredni związek między tymi wydatkami a przychodami – argumentował nasz rozmówca.

Coraz częściej zdarzają się sytuacje, że pracodawca nabywa dla pracowników bilety do teatru, kina, na basen czy siłownię. Jak tego typu zakupy rozliczyć?

Maciej Hadas tłumaczy, że jeżeli takie wydatki są sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy, to wartość przyznanych pracownikom biletów stanowi ich przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

– Wydatki takie nie wykazują związku z przychodami pracodawcy, dlatego nie będą mogły być zaliczone do jego kosztów podatkowych – argumentował.

Zwolnienie z podatku

Warto podkreślić, że ustawodawca przewidział jednak w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT zwolnienie od podatku dochodowego wartości rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są jednak bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

– Stosując wykładnię językową, można dojść do wniosku, że ustawodawca pod pojęciem „inne znaki” miał na myśli także bilety. Jeżeli zatem pracodawca przyznaje konkretnemu pracownikowi bilet, np. upoważniający go do korzystania z zajęć w fitness clubie, to wartość tego świadczenia powinna być uwzględniona w przychodach z pracy pracownika i podlegać opodatkowaniu – wyjaśnił ekspert. Choć w praktyce organy podatkowe nie podważają prawa do zwolnienia wartości przyznanych konkretnym pracownikom biletów, gdyż uznają, że mieszczą się one w zakresie świadczeń rzeczowych.

Ważne!
Pracownikom przysługuje zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, a także wszelkich innych udokumentowanych wydatków

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA