REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć bilety dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy mają obowiązek zwracać swoim pracownikom wydatki związane m.in. z zakupem biletów nabytych w trakcie podróży służbowych. Zwrot taki będzie zwolniony z PIT.

Przepisy zobowiązują pracodawców do zwrotu pracownikom poniesionych przez nich wydatków związanych z wykonywanymi w trakcie podróży służbowej obowiązkami. Jak podkreślił Maciej Hadas, starszy konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego, HLB Frąc- kowiak i Wspólnicy, pracownikom przysługuje zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, a także wszelkich innych udokumentowanych wydatków poniesionych w trakcie podróży. Otwarta formuła „innych udokumentowanych wydatków” jest doprecyzowana w ten sposób, że w gestii pracodawcy pozostaje określenie rodzaju wydatków, które po ich udokumentowaniu będzie refundował pracownikowi.

Uzasadnione potrzeby

Według Macieja Hadasa, pracodawca powinien określić wydatki odpowiednio do swoich potrzeb, co oznacza, że powinny wykazywać związek z jego działalnością.

– W praktyce mogą pojawić się wątpliwości, jakie wydatki odpowiadają uzasadnionym potrzebom pracodawcy, a które z nich już nie. Skoro przepisy uprawniły pracodawcę do wskazania wydatków, które będzie zwracał pracownikom przebywającym w delegacji, powinien on mieć swobodę w tym zakresie – wskazał ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jednocześnie dodał, że przepisy nie ograniczają również wysokości wydatków, do której taki zwrot jest możliwy. Brak jest przeszkód, by nabywane przez pracowników bilety refundować im, jeżeli tylko są spełnione wymienio- ne warunki. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT), taki zwrot będzie u pracownika w całości zwolniony z podatku dochodowego, jeżeli wydatki były związane z podróżą służbową.

– Nie należy jednak zapominać, że wszelkie wydatki pracodawcy, by mogły być zaliczone do jego kosztów uzyskania przychodów, muszą być poniesione w celu ich uzyskania. Powinien zatem istnieć chociażby pośredni związek między tymi wydatkami a przychodami – argumentował nasz rozmówca.

Coraz częściej zdarzają się sytuacje, że pracodawca nabywa dla pracowników bilety do teatru, kina, na basen czy siłownię. Jak tego typu zakupy rozliczyć?

Maciej Hadas tłumaczy, że jeżeli takie wydatki są sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy, to wartość przyznanych pracownikom biletów stanowi ich przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

– Wydatki takie nie wykazują związku z przychodami pracodawcy, dlatego nie będą mogły być zaliczone do jego kosztów podatkowych – argumentował.

Zwolnienie z podatku

Warto podkreślić, że ustawodawca przewidział jednak w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT zwolnienie od podatku dochodowego wartości rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są jednak bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

– Stosując wykładnię językową, można dojść do wniosku, że ustawodawca pod pojęciem „inne znaki” miał na myśli także bilety. Jeżeli zatem pracodawca przyznaje konkretnemu pracownikowi bilet, np. upoważniający go do korzystania z zajęć w fitness clubie, to wartość tego świadczenia powinna być uwzględniona w przychodach z pracy pracownika i podlegać opodatkowaniu – wyjaśnił ekspert. Choć w praktyce organy podatkowe nie podważają prawa do zwolnienia wartości przyznanych konkretnym pracownikom biletów, gdyż uznają, że mieszczą się one w zakresie świadczeń rzeczowych.

Ważne!
Pracownikom przysługuje zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, a także wszelkich innych udokumentowanych wydatków

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA