REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć bilety dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy mają obowiązek zwracać swoim pracownikom wydatki związane m.in. z zakupem biletów nabytych w trakcie podróży służbowych. Zwrot taki będzie zwolniony z PIT.

Przepisy zobowiązują pracodawców do zwrotu pracownikom poniesionych przez nich wydatków związanych z wykonywanymi w trakcie podróży służbowej obowiązkami. Jak podkreślił Maciej Hadas, starszy konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego, HLB Frąc- kowiak i Wspólnicy, pracownikom przysługuje zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, a także wszelkich innych udokumentowanych wydatków poniesionych w trakcie podróży. Otwarta formuła „innych udokumentowanych wydatków” jest doprecyzowana w ten sposób, że w gestii pracodawcy pozostaje określenie rodzaju wydatków, które po ich udokumentowaniu będzie refundował pracownikowi.

Uzasadnione potrzeby

Według Macieja Hadasa, pracodawca powinien określić wydatki odpowiednio do swoich potrzeb, co oznacza, że powinny wykazywać związek z jego działalnością.

– W praktyce mogą pojawić się wątpliwości, jakie wydatki odpowiadają uzasadnionym potrzebom pracodawcy, a które z nich już nie. Skoro przepisy uprawniły pracodawcę do wskazania wydatków, które będzie zwracał pracownikom przebywającym w delegacji, powinien on mieć swobodę w tym zakresie – wskazał ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jednocześnie dodał, że przepisy nie ograniczają również wysokości wydatków, do której taki zwrot jest możliwy. Brak jest przeszkód, by nabywane przez pracowników bilety refundować im, jeżeli tylko są spełnione wymienio- ne warunki. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT), taki zwrot będzie u pracownika w całości zwolniony z podatku dochodowego, jeżeli wydatki były związane z podróżą służbową.

– Nie należy jednak zapominać, że wszelkie wydatki pracodawcy, by mogły być zaliczone do jego kosztów uzyskania przychodów, muszą być poniesione w celu ich uzyskania. Powinien zatem istnieć chociażby pośredni związek między tymi wydatkami a przychodami – argumentował nasz rozmówca.

Coraz częściej zdarzają się sytuacje, że pracodawca nabywa dla pracowników bilety do teatru, kina, na basen czy siłownię. Jak tego typu zakupy rozliczyć?

Maciej Hadas tłumaczy, że jeżeli takie wydatki są sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy, to wartość przyznanych pracownikom biletów stanowi ich przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

– Wydatki takie nie wykazują związku z przychodami pracodawcy, dlatego nie będą mogły być zaliczone do jego kosztów podatkowych – argumentował.

Zwolnienie z podatku

Warto podkreślić, że ustawodawca przewidział jednak w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT zwolnienie od podatku dochodowego wartości rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są jednak bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

– Stosując wykładnię językową, można dojść do wniosku, że ustawodawca pod pojęciem „inne znaki” miał na myśli także bilety. Jeżeli zatem pracodawca przyznaje konkretnemu pracownikowi bilet, np. upoważniający go do korzystania z zajęć w fitness clubie, to wartość tego świadczenia powinna być uwzględniona w przychodach z pracy pracownika i podlegać opodatkowaniu – wyjaśnił ekspert. Choć w praktyce organy podatkowe nie podważają prawa do zwolnienia wartości przyznanych konkretnym pracownikom biletów, gdyż uznają, że mieszczą się one w zakresie świadczeń rzeczowych.

Ważne!
Pracownikom przysługuje zwrot kosztów przejazdów, noclegów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, a także wszelkich innych udokumentowanych wydatków

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA