REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odroczono kosztowne poprawki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś posłowie sejmowej Komisji Finansów Publicznych mieli przyjąć bądź odrzucić poprawki do nowelizacji ustawy o PIT. Głosowania nie będzie.

Zmiana prawa

Przewodnicząca sejmowej Komisji Finansów Publicznych, poseł Aleksandra Natalli-Świat, odwołała bezterminowo posiedzenie. Już po raz drugi. Tłumaczy, że atmosfera nie sprzyja dyskusji na temat podatków.

– Dostałam informację z sekretariatu komisji. Przypuszczam, że przyczyną jest niestabilna sytuacja w Sejmie. Chodzi o to, by nie popełnić błędów w głosowaniu – mówi poseł Renata Rochnowska z Samoobrony, zastępca przewodniczącej komisji.

Zapowiada, że posłowie związku nie zrezygnują z wprowadzenia zwolnienia dla dochodów poniżej minimum socjalnego – 10 129,40 zł, ale nie wyklucza, że poprą propozycje rządu, które uznają za sensowne. Decyzja jednak w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

Wiadomo, że PiS ciągle szuka większości w Sejmie. Do czasu jej zebrania prace nad podatkami nie będą kontynuowane.

– Jest oczywiste, że w tej chwili w komisji koalicja nie ma większości. Mogłyby zostać przyjęte zmiany niekorzystne dla rządu – tłumaczy poseł Zbigniew Chlebowski z PO. Jego zdaniem przesunięcie głosowania w komisji niekoniecznie musi opóźnić ostateczne uchwalenie zmian.

Problem w tym, że przegłosowanie niektórych z ponad 100 zgłoszonych poprawek mogłoby nie tylko wprowadzić zamieszanie w ustawie, ale także zrujnować przyszłoroczny budżet.

Biedni będą bogatsi

Liga Polskich Rodzin planuje wprowadzenie korzystniejszego dla rodzin systemu rozliczania się z fiskusem, tzw. ilorazu rodzinnego. Zgodnie z tą metodą podatek byłby obliczany w podwójnej wysokości, ale od dochodu będącego ilorazem łącznej kwoty dochodu małżonków i liczby członków rodziny. Im liczniejsza rodzina, tym niższy podatek trafiłby do budżetu państwa.

Liga planuje także zwolnienie z opodatkowania alimentów na rzecz byłego lub obecnego małżonka. Obecnie zwolnione z podatku są alimenty wypłacane na rzecz dzieci, zaś pozostałe podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Samoobrona złożyła poprawkę przewidującą zwolnienie z opodatkowania podatników, których roczne dochody są niższe od 10 129,40 zł. Kwota ta zdaniem Samoobrony odpowiada minimum socjalnemu. Według Kazimierza Zdunowskiego, eksperta podatkowego ze związku, konsekwencją przyjęcia tego rozwiązania byłoby zmniejszenie dochodów budżetowych o ok. 13 mld zł. Jego zdaniem podatku nie zapłaciłoby 62 proc. podatników. W ostatecznym rozrachunku rozwiązanie takie miałoby się jednak budżetowi opłacić. Wzrósłby popyt, a tym samym wpływy fiskusa z podatków pośrednich – VAT i akcyzy.

Eksperci ostrzegają, że takie zróżnicowanie opodatkowania mogłoby być niezgodne z konstytucją. Osoba, która zarobiła 10 129,30 zł, nie zapłaciłaby podatku w ogóle, zaś ta, która zarobiłaby o 10 gr więcej, musiałaby oddać fiskusowi pełny podatek. Resort finansów krytykuje takie rozwiązanie z jeszcze jednego powodu – motywowałoby ono do ukrywania dochodów, jeżeli osiągnęłyby zaproponowaną w projekcie kwotę.

– To pomysł społecznie słuszny i uzasadniony, ale musimy się zastanowić, czy stać nas by było na jego realizację. Pomysł wygląda bardziej na chwyt wyborczy niż propozycję zmiany, która miałaby szansę realizacji – ocenia Andrzej Marczak, doradca podatkowy z KPMG.

Potrzebny meldunek

Posłowie PiS chcą utrzymania ulg w przypadku sprzedaży mieszkań. Zgodnie z projektem rządowym od 1 stycznia 2007 r. sprzedaż lokali ma być opodatkowana 19-proc. podatkiem od dochodu, zamiast obowiązującego dziś 10 proc. podatku od przychodu. Obecne przepisy przewidują jednak atrakcyjne dla podatników wyjątki. Zwolniony z podatku jest przychód z mieszkania sprzedawanego po 5 latach od jego nabycia. Z ulgi korzysta też sprzedaż mieszkania, jeżeli pieniądze przeznaczone są na zakup innego lokalu. PiS proponuje, by nowe zasady opodatkowania nie dotyczyły sprzedaży mieszkań lub budynków, w których podatnik był zameldowany przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Rozwiązanie to miałoby uchronić przed opodatkowaniem sprzedaży jedynego mieszkania na przykład w sytuacji, gdy chce się kupić większe. Posłowie liczą, że podatek dotknie tylko osób trudniących się zarobkowym handlem mieszkaniami.

– Mam mieszane uczucia do tego rozwiązania. Znacznie lepszym pomysłem byłoby proste zwolnienie z podatku pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży mieszkania, które przeznaczone zostaną na zakup innego lokalu – uważa Andrzej Marczak.

PiS proponuje także utrzymanie ryczałtu ewidencjonowanego (z kilkoma istotnymi zmianami) i karty podatkowej. Po przekroczeniu 150 tys. euro przychodu (a nie 250 tys. euro, jak jest dzisiaj) przedsiębiorca traciłby prawo do opodatkowania w formie ryczałtu. Ogólne zasady opodatkowania musiałby zacząć stosować od następnego miesiąca, a nie od nowego roku podatkowego, jak jest teraz.

- Skrócenie terminu do przejścia na zasady ogólne po przekroczeniu określonego progu przychodów wpłynie na planowanie podatkowe firm. Podatnicy będą musieli szybko reagować, na przykład po zawarciu jednej większej transakcji – mówi Andrzej Dębiec, partner w kancelarii Lovells.

Dwie stawki PIT

PiS próbuje także doprecyzować definicję pozarolniczej działalności gospodarczej. W efekcie rozszerzyć może się krąg podmiotów, które będą mogły korzystać z 19-proc. stawki PIT. Zgodnie z propozycjami rządu pozarolniczą działalnością gospodarczą nie byłyby czynności, za których wykonanie i rezultat wszelką odpowiedzialność ponosiłby zlecający. W wersji poselskiej jest już mowa tylko o wyłącznej odpowiedzialności cywilnej zlecającego za rezultat i wykonanie czynności.

Platforma Obywatelska z kolei planuje wprowadzenie dwustopniowej skali podatkowej i ulgi na dzieci oraz podwyższenia kwoty wolnej od podatku i progów podatkowych. Zgodnie z projektem zamiast trzech stawek (19 proc., 30 proc. i 40 proc.) wprowadzono by dwie na poziomie 18 i 32 proc. Podwyższeniu z 37 024 zł do 80 tys. zł uległaby wysokość progu podatkowego. W efekcie wszyscy podatnicy płacący teraz podatek 30 proc. przeszliby do niższej grupy opodatkowanej stawką 18 proc. Podatek w tej wysokości płaciłoby ponad 98 proc. podatników.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA