REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odroczono kosztowne poprawki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś posłowie sejmowej Komisji Finansów Publicznych mieli przyjąć bądź odrzucić poprawki do nowelizacji ustawy o PIT. Głosowania nie będzie.

Zmiana prawa

Przewodnicząca sejmowej Komisji Finansów Publicznych, poseł Aleksandra Natalli-Świat, odwołała bezterminowo posiedzenie. Już po raz drugi. Tłumaczy, że atmosfera nie sprzyja dyskusji na temat podatków.

– Dostałam informację z sekretariatu komisji. Przypuszczam, że przyczyną jest niestabilna sytuacja w Sejmie. Chodzi o to, by nie popełnić błędów w głosowaniu – mówi poseł Renata Rochnowska z Samoobrony, zastępca przewodniczącej komisji.

Zapowiada, że posłowie związku nie zrezygnują z wprowadzenia zwolnienia dla dochodów poniżej minimum socjalnego – 10 129,40 zł, ale nie wyklucza, że poprą propozycje rządu, które uznają za sensowne. Decyzja jednak w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

Wiadomo, że PiS ciągle szuka większości w Sejmie. Do czasu jej zebrania prace nad podatkami nie będą kontynuowane.

– Jest oczywiste, że w tej chwili w komisji koalicja nie ma większości. Mogłyby zostać przyjęte zmiany niekorzystne dla rządu – tłumaczy poseł Zbigniew Chlebowski z PO. Jego zdaniem przesunięcie głosowania w komisji niekoniecznie musi opóźnić ostateczne uchwalenie zmian.

Problem w tym, że przegłosowanie niektórych z ponad 100 zgłoszonych poprawek mogłoby nie tylko wprowadzić zamieszanie w ustawie, ale także zrujnować przyszłoroczny budżet.

Biedni będą bogatsi

Liga Polskich Rodzin planuje wprowadzenie korzystniejszego dla rodzin systemu rozliczania się z fiskusem, tzw. ilorazu rodzinnego. Zgodnie z tą metodą podatek byłby obliczany w podwójnej wysokości, ale od dochodu będącego ilorazem łącznej kwoty dochodu małżonków i liczby członków rodziny. Im liczniejsza rodzina, tym niższy podatek trafiłby do budżetu państwa.

Liga planuje także zwolnienie z opodatkowania alimentów na rzecz byłego lub obecnego małżonka. Obecnie zwolnione z podatku są alimenty wypłacane na rzecz dzieci, zaś pozostałe podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Samoobrona złożyła poprawkę przewidującą zwolnienie z opodatkowania podatników, których roczne dochody są niższe od 10 129,40 zł. Kwota ta zdaniem Samoobrony odpowiada minimum socjalnemu. Według Kazimierza Zdunowskiego, eksperta podatkowego ze związku, konsekwencją przyjęcia tego rozwiązania byłoby zmniejszenie dochodów budżetowych o ok. 13 mld zł. Jego zdaniem podatku nie zapłaciłoby 62 proc. podatników. W ostatecznym rozrachunku rozwiązanie takie miałoby się jednak budżetowi opłacić. Wzrósłby popyt, a tym samym wpływy fiskusa z podatków pośrednich – VAT i akcyzy.

Eksperci ostrzegają, że takie zróżnicowanie opodatkowania mogłoby być niezgodne z konstytucją. Osoba, która zarobiła 10 129,30 zł, nie zapłaciłaby podatku w ogóle, zaś ta, która zarobiłaby o 10 gr więcej, musiałaby oddać fiskusowi pełny podatek. Resort finansów krytykuje takie rozwiązanie z jeszcze jednego powodu – motywowałoby ono do ukrywania dochodów, jeżeli osiągnęłyby zaproponowaną w projekcie kwotę.

– To pomysł społecznie słuszny i uzasadniony, ale musimy się zastanowić, czy stać nas by było na jego realizację. Pomysł wygląda bardziej na chwyt wyborczy niż propozycję zmiany, która miałaby szansę realizacji – ocenia Andrzej Marczak, doradca podatkowy z KPMG.

Potrzebny meldunek

Posłowie PiS chcą utrzymania ulg w przypadku sprzedaży mieszkań. Zgodnie z projektem rządowym od 1 stycznia 2007 r. sprzedaż lokali ma być opodatkowana 19-proc. podatkiem od dochodu, zamiast obowiązującego dziś 10 proc. podatku od przychodu. Obecne przepisy przewidują jednak atrakcyjne dla podatników wyjątki. Zwolniony z podatku jest przychód z mieszkania sprzedawanego po 5 latach od jego nabycia. Z ulgi korzysta też sprzedaż mieszkania, jeżeli pieniądze przeznaczone są na zakup innego lokalu. PiS proponuje, by nowe zasady opodatkowania nie dotyczyły sprzedaży mieszkań lub budynków, w których podatnik był zameldowany przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Rozwiązanie to miałoby uchronić przed opodatkowaniem sprzedaży jedynego mieszkania na przykład w sytuacji, gdy chce się kupić większe. Posłowie liczą, że podatek dotknie tylko osób trudniących się zarobkowym handlem mieszkaniami.

– Mam mieszane uczucia do tego rozwiązania. Znacznie lepszym pomysłem byłoby proste zwolnienie z podatku pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży mieszkania, które przeznaczone zostaną na zakup innego lokalu – uważa Andrzej Marczak.

PiS proponuje także utrzymanie ryczałtu ewidencjonowanego (z kilkoma istotnymi zmianami) i karty podatkowej. Po przekroczeniu 150 tys. euro przychodu (a nie 250 tys. euro, jak jest dzisiaj) przedsiębiorca traciłby prawo do opodatkowania w formie ryczałtu. Ogólne zasady opodatkowania musiałby zacząć stosować od następnego miesiąca, a nie od nowego roku podatkowego, jak jest teraz.

- Skrócenie terminu do przejścia na zasady ogólne po przekroczeniu określonego progu przychodów wpłynie na planowanie podatkowe firm. Podatnicy będą musieli szybko reagować, na przykład po zawarciu jednej większej transakcji – mówi Andrzej Dębiec, partner w kancelarii Lovells.

Dwie stawki PIT

PiS próbuje także doprecyzować definicję pozarolniczej działalności gospodarczej. W efekcie rozszerzyć może się krąg podmiotów, które będą mogły korzystać z 19-proc. stawki PIT. Zgodnie z propozycjami rządu pozarolniczą działalnością gospodarczą nie byłyby czynności, za których wykonanie i rezultat wszelką odpowiedzialność ponosiłby zlecający. W wersji poselskiej jest już mowa tylko o wyłącznej odpowiedzialności cywilnej zlecającego za rezultat i wykonanie czynności.

Platforma Obywatelska z kolei planuje wprowadzenie dwustopniowej skali podatkowej i ulgi na dzieci oraz podwyższenia kwoty wolnej od podatku i progów podatkowych. Zgodnie z projektem zamiast trzech stawek (19 proc., 30 proc. i 40 proc.) wprowadzono by dwie na poziomie 18 i 32 proc. Podwyższeniu z 37 024 zł do 80 tys. zł uległaby wysokość progu podatkowego. W efekcie wszyscy podatnicy płacący teraz podatek 30 proc. przeszliby do niższej grupy opodatkowanej stawką 18 proc. Podatek w tej wysokości płaciłoby ponad 98 proc. podatników.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA