REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy przepis pozbawi podatników praw

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Skazani za przestępstwa skarbowe będą bez szans na warunkowe zwolnienie z odbycia reszty kary i na wykreślenie wpisów w Krajowym Rejestrze Karnym, chyba że posłowie szybko naprawią błąd.

Zmiana prawa

Zmiany zaproponowane przez resort finansów w kodeksie karnym skarbowym mogą wywołać duże zamieszanie w sądach i organach ścigania. Posłowie powinni szybko je poprawić. Chodzi o znajdujący się w Sejmie projekt nowelizacji prawa dewizowego oraz kodeksu karnego skarbowego (druk nr 775). Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie zmian w prawie dewizowym, by wyeliminować przepisy, które budzą wątpliwości co do ich zgodności z prawem wspólnotowym oraz te, których utrzymywanie ze względu na brak praktycznego zastosowania nie ma już sensu.

Błędne rozwiązania

Konsekwencją tych zmian jest konieczność nowelizacji kilku przepisów części procesowej i ogólnej kodeksu karnego skarbowego. Jednym ze zmienionych przepisow jest art. 20 par. 2 k.k.s., którego funkcją jest odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu karnego na gruncie kodeksu karnego skarbowego do przestępstw skarbowych. Pomysł ten budzi podejrzenie, czy zakresem nowelizacji objęte jest tylko deklarowane przez projektodawców dostosowanie kodeksu karnego skarbowego do prawa dewizowego, czy też w grę wchodzi inna ukryta motywacja. Przepis ten nie ma bowiem żadnego bezpośredniego powiązania z zagadnieniami dewizowymi.

Po zmianach do przestępstw skarbowych nie będzie miał zastosowania art. 98 kodeksu karnego.

Osoby uzależnione bez praw

Zawarta w nim regulacja pozwala na warunkowe zwolnienie skazanego z pozostałej do odbycia kary pozbawienia wolności, jeżeli przemawiają za tym wyniki leczenia odwykowego w zakładzie zamkniętym. Wykreślenie tego przepisu uniemożliwiałoby zastosowanie przez sąd zwolnienia w stosunku do osoby uzależnionej od używek w razie pomyślnego zakończonego leczenia odwykowego. Oznacza to, że skazani za przestępstwa skarbowe umieszczeni w zakładach zamkniętych leczenia odwykowego znajdą się – zgodnie z proponowanym przez projektodawców nowym kształtem art. 20 par. 2 k.k.s. – w znacznie gorszym położeniu od skazanych za przestępstwa pospolite.

Poza katalogiem przepisów kodeksu karnego stosowanych na gruncie kodeksu karnego skarbowego, autorzy projektu noweli proponują umieścić również art. 106. Przepis ten stanowi, że z chwilą zatarcia skazania uważa się je za niebyłe, zaś wpis o skazaniu w Krajowym Rejestrze Karnym podlega usunięciu. Czy zatem skazani za przestępstwa skarbowe mają już niedługo nie posiadać prawa do skorzystania z takiej możliwości?

Mylne odesłania

Wiele przemawia za tym, że projektodawcy noweli art. 20 par. 2 k.k.s. mylnie odczytują treść i funkcję tego przepisu. Za taką oceną przemawia przede wszystkim propozycja wprowadzenia w art. 20 par. 2 k.k.s. odpowiedniego stosowania art. 106c-108 kodeksu karnego. Próżno szukać w kodeksie karnym jednostki redakcyjnej oznaczonej jako art. 106c (taki przepis występuje w kodeksie karnym skarbowym). Również w uzasadnieniu projektu noweli wskazuje się, że omawiana zmiana polega na wykreśleniu art. 98 i 106-106b, do których odsyła ten przepis, w związku z proponowanym uchyleniem z k.k.s. tych artykułów. W ostatniej części zdania mowa jest o kodeksie karnym skarbowym, nie zaś o kodeksie karnym. Widać jasno, że projektodawcom chodzi o niewłaściwą ustawę.

Na szczęście jest jeszcze czas na wykreślenie z ustawy nowelizującej prawo dewizowe i kodeks karny skarbowy zmiany art. 20 par. 2 k.k.s. Nie świadczy to jednak dobrze o poziomie prac legislacyjnych. Strach pomyśleć, jakie zamieszanie mogłoby powstać w praktyce stosowania prawa przez sądy i organy ścigania, gdyby przepis wszedł w życie w proponowanym kształcie.

RESORT TEŻ SIĘ MYLI
Na witrynie internetowej Ministerstwa Finansów znajdują się dwa projekty ustawy nowelizującej prawo dewizowe i kodeks karny skarbowy. Jeden pochodzi z kwietnia, drugi zaś z maja tego roku. Jednak w żadnym z nich nie proponuje się zmian w art. 20 par. 2 k.k.s. Natomiast w uzasadnieniu załączonym do projektu majowego znajduje się charakterystyka powodów noweli tego przepisu.

Grzegorz Łabuda
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA