REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy przepis pozbawi podatników praw

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Skazani za przestępstwa skarbowe będą bez szans na warunkowe zwolnienie z odbycia reszty kary i na wykreślenie wpisów w Krajowym Rejestrze Karnym, chyba że posłowie szybko naprawią błąd.

Zmiana prawa

Zmiany zaproponowane przez resort finansów w kodeksie karnym skarbowym mogą wywołać duże zamieszanie w sądach i organach ścigania. Posłowie powinni szybko je poprawić. Chodzi o znajdujący się w Sejmie projekt nowelizacji prawa dewizowego oraz kodeksu karnego skarbowego (druk nr 775). Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie zmian w prawie dewizowym, by wyeliminować przepisy, które budzą wątpliwości co do ich zgodności z prawem wspólnotowym oraz te, których utrzymywanie ze względu na brak praktycznego zastosowania nie ma już sensu.

Błędne rozwiązania

Konsekwencją tych zmian jest konieczność nowelizacji kilku przepisów części procesowej i ogólnej kodeksu karnego skarbowego. Jednym ze zmienionych przepisow jest art. 20 par. 2 k.k.s., którego funkcją jest odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu karnego na gruncie kodeksu karnego skarbowego do przestępstw skarbowych. Pomysł ten budzi podejrzenie, czy zakresem nowelizacji objęte jest tylko deklarowane przez projektodawców dostosowanie kodeksu karnego skarbowego do prawa dewizowego, czy też w grę wchodzi inna ukryta motywacja. Przepis ten nie ma bowiem żadnego bezpośredniego powiązania z zagadnieniami dewizowymi.

Po zmianach do przestępstw skarbowych nie będzie miał zastosowania art. 98 kodeksu karnego.

Osoby uzależnione bez praw

Zawarta w nim regulacja pozwala na warunkowe zwolnienie skazanego z pozostałej do odbycia kary pozbawienia wolności, jeżeli przemawiają za tym wyniki leczenia odwykowego w zakładzie zamkniętym. Wykreślenie tego przepisu uniemożliwiałoby zastosowanie przez sąd zwolnienia w stosunku do osoby uzależnionej od używek w razie pomyślnego zakończonego leczenia odwykowego. Oznacza to, że skazani za przestępstwa skarbowe umieszczeni w zakładach zamkniętych leczenia odwykowego znajdą się – zgodnie z proponowanym przez projektodawców nowym kształtem art. 20 par. 2 k.k.s. – w znacznie gorszym położeniu od skazanych za przestępstwa pospolite.

Poza katalogiem przepisów kodeksu karnego stosowanych na gruncie kodeksu karnego skarbowego, autorzy projektu noweli proponują umieścić również art. 106. Przepis ten stanowi, że z chwilą zatarcia skazania uważa się je za niebyłe, zaś wpis o skazaniu w Krajowym Rejestrze Karnym podlega usunięciu. Czy zatem skazani za przestępstwa skarbowe mają już niedługo nie posiadać prawa do skorzystania z takiej możliwości?

Mylne odesłania

Wiele przemawia za tym, że projektodawcy noweli art. 20 par. 2 k.k.s. mylnie odczytują treść i funkcję tego przepisu. Za taką oceną przemawia przede wszystkim propozycja wprowadzenia w art. 20 par. 2 k.k.s. odpowiedniego stosowania art. 106c-108 kodeksu karnego. Próżno szukać w kodeksie karnym jednostki redakcyjnej oznaczonej jako art. 106c (taki przepis występuje w kodeksie karnym skarbowym). Również w uzasadnieniu projektu noweli wskazuje się, że omawiana zmiana polega na wykreśleniu art. 98 i 106-106b, do których odsyła ten przepis, w związku z proponowanym uchyleniem z k.k.s. tych artykułów. W ostatniej części zdania mowa jest o kodeksie karnym skarbowym, nie zaś o kodeksie karnym. Widać jasno, że projektodawcom chodzi o niewłaściwą ustawę.

Na szczęście jest jeszcze czas na wykreślenie z ustawy nowelizującej prawo dewizowe i kodeks karny skarbowy zmiany art. 20 par. 2 k.k.s. Nie świadczy to jednak dobrze o poziomie prac legislacyjnych. Strach pomyśleć, jakie zamieszanie mogłoby powstać w praktyce stosowania prawa przez sądy i organy ścigania, gdyby przepis wszedł w życie w proponowanym kształcie.

RESORT TEŻ SIĘ MYLI
Na witrynie internetowej Ministerstwa Finansów znajdują się dwa projekty ustawy nowelizującej prawo dewizowe i kodeks karny skarbowy. Jeden pochodzi z kwietnia, drugi zaś z maja tego roku. Jednak w żadnym z nich nie proponuje się zmian w art. 20 par. 2 k.k.s. Natomiast w uzasadnieniu załączonym do projektu majowego znajduje się charakterystyka powodów noweli tego przepisu.

Grzegorz Łabuda
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA