REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzebny jeden wzór

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niektóre firmy audytorskie już opracowały własne wzory sprawozdań finansowych. Przygotowanie przez Komitet Standardów jednolitego wzoru ułatwi porównywalność sprawozdań. Spółki giełdowe czekają na podjęcie działań eliminujących nieprawidłowości w rachunkowości.

Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej nie określają żadnego wzoru sprawozdania. Powoduje to, że firmy wykazują poszczególne składniki sprawozdania w różnych miejscach. Z problemem tym poradziły sobie spółki audytorskie z wielkiej czwórki. Na potrzeby swoich klientów wypracowały własne wzory. Przyjęcie takiego wzoru ułatwia sporządzanie sprawozdań finansowych spółek i powoduje, że są one porównywalne.

Będą prowadzone prace

Wzory przygotowane przez czterech największych audytorów są do siebie bardzo podobne. Niestety inni audytorzy nie poszli w ich ślady. Duża ich część takich wzorów nie opracowuje, bo nie musi. MSSF nie nakazują bowiem stworzenia wzorca, lecz jedynie pokazują, co w sprawozdaniu musi się znaleźć. Nie określają również zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym. Problem w tym, że firmy stosują niektóre wytyczne określone w standardach dość dowolnie. Wyjściem z sytuacji, zdaniem prof. Gertrudy Świderskiej, przewodniczącej Komitetu Standardów Rachunkowości i kierownika Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH, byłoby wypracowanie wzoru sprawozdania, który mogłyby, ale nie musiały, zastosować spółki. Profesor proponuje więc wypracowanie wspólnego wzorca przez Komitet i spółki audytorskie.

– Komitet nie jest w stanie sam stworzyć takiego wzorca, ponieważ jest to zbyt duże zadanie, jak na nasze możliwości. Myślę natomiast, że komitet mógłby podjąć współpracę z dużymi spółkami audytorskimi w celu opracowania takiego wzoru – powiedziała prof. Świderska. Jej zdaniem spółki czekają na wypracowanie takiego wzorca.

Powinien on zawierać spis obowiązkowych elementów sprawozdania, ich układ oraz miejsce ujawnienia. Wymieniać poszczególne elementy wprowadzenia do sprawozdania finansowego, bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w kapitale własnym, rachunku przepływów pieniężnych oraz informacji dodatkowej.

Cały kłopot w tym, że Międzynarodowe Standardy Rachunkowości określają, co powinno znaleźć się w sprawozdaniu, ale nie podają, gdzie.

– Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej nie podają wzorca sprawozdań – przyznaje prof. Gertruda Świderska.

Jej zdaniem MSR nr 1 określa, jakie najważniejsze elementy powinno zawierać sprawozdanie. Kolejne standardy stanowią, co powinno być ujawniane w sprawozdaniu finansowym, ale nie wskazują, w jakiej pozycji trzeba to zrobić. Standardy nie precyzują dokładnie, jak rozwiązać wiele kwestii, pozostawiając wybór spółce.

Dane nieporównywalne

Przewodnicząca Komitetu Standardów Rachunkowości podkreśla, że może przytoczyć wiele przykładów, które pokazują, że sprawozdania są nieporównywalne.

– Z badań Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH wynika, że np. w kosztach sprzedaży analizowanej spółki znalazły się odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałych należności. Międzynarodowy standard nie mówi, gdzie należy zaprezentować np. odpisy aktualizujące wartość należności handlowych, i ujęcie ich w kosztach sprzedaży nie jest błędem – twierdzi prof. Świderska.

Dodaje, że jeśli odpisy aktualizujące wartość pozostałych należności wykaże się w kosztach sprzedaży, to już nie będzie to stanowiło prawidłowego ujęcia. Zatem w jednej spółce odpisy aktualizujące należności zostaną zaprezentowane w pozostałych kosztach operacyjnych, tak jak nakazuje ustawa o rachunkowości, a w innej spółce w kosztach sprzedaży.

– Jest to przykład braku porównywalności tych sprawozdań – twierdzi nasza rozmówczyni.

Z twierdzeniem tym nie zgadza się jednak Radosław Ignatowski, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego i członek Komitetu Standardów Rachunkowości.

– Nie powiedziałbym, że sprawozdania są nieporównywalne. Takie zasady ogólne zostały ustanowione w MSR i to rodzi konsekwencje. Jeśli standardy są uniwersalne i dotyczą wszelkich form prowadzenia działalności, to trudno przyjąć wzorzec sprawozdawczy dla wszystkich. Trzeba zachować specyfikę i prawo jednostki do kreowania własnego wizerunku na bazie określonych zasad i założeń, a te zasady są dziś wystarczająco dobrze określone w MSR/MSSF – powiedział Gazecie Prawnej dr Ignatowski. Przyznał jednak, że jest to pewien problem, ale taka jest specyfika MSR.

– Moim zdaniem jest to przywilej jednostki, że może sama kształtować własny wizerunek w zgodzie z pewnymi ramami czy wymogami określonymi w standardach – stwierdził.

Nowy wzór w 2007 roku

Na razie nie wiadomo jeszcze, kiedy wspólny wzór Komitetu Standardów Rachunkowości i spó-łek audytorskich mógłby się pojawić. Wypracowanie takiego wzoru jest dość trudne, a więc można się go spodziewać nie wcześniej niż w 2007 roku.

Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, inaczej niż polska ustawa o rachunkowości, nie określają wzoru sprawozdania. Zatem każda firma sama musi wypracować własny, odpowiadający jej specyfice. Ustawa o rachunkowości określa nie tylko, co powinno się znaleźć w sprawozdaniu, ale również gdzie umieścić poszczególne elementy. To powoduje, że w sprawozdaniach w określonym miejscu spółka musi wykazać daną wartość. W MSSF tego nie ma.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA