REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Albo ryczałt, albo 45-proc. stawka

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urządzanie gier na automatach oraz na automatach o niskich wygranych podlega podatkowi od gier oraz CIT.

Organizowanie gier na automatach dopuszczalne jedynie w kasynach i salonach gier, a także na tzw. automatach o niskich wygranych, ustawianych np. w lokalach gastronomicznych objęte jest podatkiem od gier. Ponieważ w branży automatów mogą działać jedynie spółki kapitałowe, dochód firm podlega CIT.

Rozliczanie podatku

Podatek od gier na operatorów automatów nakłada bezpośrednio ustawa z 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.).

– Wysokość podatku zależy od typu gry. Przy grach na automatach wynosi on 45 proc. różnicy między kwotą wpłaconą przez uczestników gry a wartością wypłaconych wygranych. Natomiast podatek od gier na automatach o niskich wygranych określono ryczałtowo w wysokości miesięcznej 125 euro od każdego automatu – wyjaśnia Krzysztof Biernacki, prawnik i specjalista ds. podatków z Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia.

– Podatek od gier na automatach i automatach o niskich wygranych podatnik określa sam i wpłaca do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie, oraz składa deklarację zgodnie ze wzorem określonym przez ministra finansów – tłumaczy Krzysztof Biernacki.

Firmy organizujące takie gry nie są podatnikami VAT.

– Podatek od gier jest substytucyjny w odniesieniu do podatków obrotowych w tym sensie, że ustawa o VAT w art. 6 pkt 3 wyłącza ze swojego zakresu opodatkowanie prowadzenia takiej działalności, a ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wymienia takich transakcji jako przedmiotu opodatkowania – wyjaśnia Krzysztof Biernacki.

– Prowadzący działalność w tym zakresie zobowiązany jest do zapłaty podatku od gier oraz podatku dochodowego w związku z prowadzoną działalnością – tłumaczy nasz rozmówca.

Brak opodatkowania VAT ma swoje negatywne strony.

– Nie ma prawnej możliwości odliczania tego podatku. Jest on dla firm działających w branży automatów wyłącznie źródłem kosztów. Postuluje się możliwość odliczania VAT na zasadach podobnych jak w innych dziedzinach gospodarki – podkreśla Stanisław Matuszewski, prezes zarządu Izby Gospodarczej Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych.

Inne obciążenia

– Ryczałtowy podatek od gier nie jest jedynym podatkiem płaconym przez podmioty organizujące gry na automatach o niskich wygranych, a średni przychód brutto z automatu to tylko nieco ponad 2500 zł. Z tej sumy ponad 50 proc. przeznacza się na opłaty za najem powierzchni i serwis – zauważa Stanisław Matuszewski.

Zarówno umowa najmu z właścicielem lokalu, do którego spółka chce wstawić automaty o niskich wygranych, jak i umowa z firmą odpowiedzialną za serwisowanie urządzeń jest opodatkowana VAT.

– Pozostają jeszcze koszty utrzymania spółki i amortyzacji automatu. Jest oczywiste, że aktualna wysokość podatku od gier na automatach o niskich wygranych osiągnęła swą wartość graniczną – dodaje Stanisław Matuszewski.
15 euro maksymalna jednorazowa wygrana w automatach o niskich wygranych.

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA