REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Albo ryczałt, albo 45-proc. stawka

REKLAMA

Urządzanie gier na automatach oraz na automatach o niskich wygranych podlega podatkowi od gier oraz CIT.

Organizowanie gier na automatach dopuszczalne jedynie w kasynach i salonach gier, a także na tzw. automatach o niskich wygranych, ustawianych np. w lokalach gastronomicznych objęte jest podatkiem od gier. Ponieważ w branży automatów mogą działać jedynie spółki kapitałowe, dochód firm podlega CIT.

Rozliczanie podatku

Podatek od gier na operatorów automatów nakłada bezpośrednio ustawa z 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.).

– Wysokość podatku zależy od typu gry. Przy grach na automatach wynosi on 45 proc. różnicy między kwotą wpłaconą przez uczestników gry a wartością wypłaconych wygranych. Natomiast podatek od gier na automatach o niskich wygranych określono ryczałtowo w wysokości miesięcznej 125 euro od każdego automatu – wyjaśnia Krzysztof Biernacki, prawnik i specjalista ds. podatków z Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia.

– Podatek od gier na automatach i automatach o niskich wygranych podatnik określa sam i wpłaca do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie, oraz składa deklarację zgodnie ze wzorem określonym przez ministra finansów – tłumaczy Krzysztof Biernacki.

Firmy organizujące takie gry nie są podatnikami VAT.

– Podatek od gier jest substytucyjny w odniesieniu do podatków obrotowych w tym sensie, że ustawa o VAT w art. 6 pkt 3 wyłącza ze swojego zakresu opodatkowanie prowadzenia takiej działalności, a ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wymienia takich transakcji jako przedmiotu opodatkowania – wyjaśnia Krzysztof Biernacki.

– Prowadzący działalność w tym zakresie zobowiązany jest do zapłaty podatku od gier oraz podatku dochodowego w związku z prowadzoną działalnością – tłumaczy nasz rozmówca.

Brak opodatkowania VAT ma swoje negatywne strony.

– Nie ma prawnej możliwości odliczania tego podatku. Jest on dla firm działających w branży automatów wyłącznie źródłem kosztów. Postuluje się możliwość odliczania VAT na zasadach podobnych jak w innych dziedzinach gospodarki – podkreśla Stanisław Matuszewski, prezes zarządu Izby Gospodarczej Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych.

Inne obciążenia

– Ryczałtowy podatek od gier nie jest jedynym podatkiem płaconym przez podmioty organizujące gry na automatach o niskich wygranych, a średni przychód brutto z automatu to tylko nieco ponad 2500 zł. Z tej sumy ponad 50 proc. przeznacza się na opłaty za najem powierzchni i serwis – zauważa Stanisław Matuszewski.

Zarówno umowa najmu z właścicielem lokalu, do którego spółka chce wstawić automaty o niskich wygranych, jak i umowa z firmą odpowiedzialną za serwisowanie urządzeń jest opodatkowana VAT.

– Pozostają jeszcze koszty utrzymania spółki i amortyzacji automatu. Jest oczywiste, że aktualna wysokość podatku od gier na automatach o niskich wygranych osiągnęła swą wartość graniczną – dodaje Stanisław Matuszewski.
15 euro maksymalna jednorazowa wygrana w automatach o niskich wygranych.

Magdalena Majkowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA