REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Albo ryczałt, albo 45-proc. stawka

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urządzanie gier na automatach oraz na automatach o niskich wygranych podlega podatkowi od gier oraz CIT.

Organizowanie gier na automatach dopuszczalne jedynie w kasynach i salonach gier, a także na tzw. automatach o niskich wygranych, ustawianych np. w lokalach gastronomicznych objęte jest podatkiem od gier. Ponieważ w branży automatów mogą działać jedynie spółki kapitałowe, dochód firm podlega CIT.

Rozliczanie podatku

Podatek od gier na operatorów automatów nakłada bezpośrednio ustawa z 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 4, poz. 27 z późn. zm.).

– Wysokość podatku zależy od typu gry. Przy grach na automatach wynosi on 45 proc. różnicy między kwotą wpłaconą przez uczestników gry a wartością wypłaconych wygranych. Natomiast podatek od gier na automatach o niskich wygranych określono ryczałtowo w wysokości miesięcznej 125 euro od każdego automatu – wyjaśnia Krzysztof Biernacki, prawnik i specjalista ds. podatków z Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys z Wrocławia.

– Podatek od gier na automatach i automatach o niskich wygranych podatnik określa sam i wpłaca do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie, oraz składa deklarację zgodnie ze wzorem określonym przez ministra finansów – tłumaczy Krzysztof Biernacki.

Firmy organizujące takie gry nie są podatnikami VAT.

– Podatek od gier jest substytucyjny w odniesieniu do podatków obrotowych w tym sensie, że ustawa o VAT w art. 6 pkt 3 wyłącza ze swojego zakresu opodatkowanie prowadzenia takiej działalności, a ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wymienia takich transakcji jako przedmiotu opodatkowania – wyjaśnia Krzysztof Biernacki.

– Prowadzący działalność w tym zakresie zobowiązany jest do zapłaty podatku od gier oraz podatku dochodowego w związku z prowadzoną działalnością – tłumaczy nasz rozmówca.

Brak opodatkowania VAT ma swoje negatywne strony.

– Nie ma prawnej możliwości odliczania tego podatku. Jest on dla firm działających w branży automatów wyłącznie źródłem kosztów. Postuluje się możliwość odliczania VAT na zasadach podobnych jak w innych dziedzinach gospodarki – podkreśla Stanisław Matuszewski, prezes zarządu Izby Gospodarczej Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych.

Inne obciążenia

– Ryczałtowy podatek od gier nie jest jedynym podatkiem płaconym przez podmioty organizujące gry na automatach o niskich wygranych, a średni przychód brutto z automatu to tylko nieco ponad 2500 zł. Z tej sumy ponad 50 proc. przeznacza się na opłaty za najem powierzchni i serwis – zauważa Stanisław Matuszewski.

Zarówno umowa najmu z właścicielem lokalu, do którego spółka chce wstawić automaty o niskich wygranych, jak i umowa z firmą odpowiedzialną za serwisowanie urządzeń jest opodatkowana VAT.

– Pozostają jeszcze koszty utrzymania spółki i amortyzacji automatu. Jest oczywiste, że aktualna wysokość podatku od gier na automatach o niskich wygranych osiągnęła swą wartość graniczną – dodaje Stanisław Matuszewski.
15 euro maksymalna jednorazowa wygrana w automatach o niskich wygranych.

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA