REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od decyzji burmistrza można się odwołać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik może zaskarżyć decyzję burmistrza do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołania w sprawach podatkowych to ok. 30 proc. spraw rozpatrywanych przez kolegia.

Jeśli podatnik otrzyma od burmistrza decyzję w jego indywidualnej sprawie podatkowej i nie zgadza się z nią, ma prawo odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 856) kolegia rozpatrują odwołania od decyzji, zażalenia na postanowienia, żądania wznowienia postępowań. Mogą również stwierdzić nieważność decyzji, np. burmistrza czy wójta. Statystyki pokazują, że wszystkie kolegia rozpatrują rocznie ok. 150 tys. spraw.

– Kolegia rozpatrują różne sprawy, m.in. dotyczące podatków i opłat lokalnych, finansowe czy budowlane. SKO jest główną instancją odwoławczą w sprawach samorządowych, pomijając sprawy o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, które rozpatrują komisje I instancji przy regionalnych izbach obrachunkowych i Główna Komisja Orzekająca – twierdzi prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku.

Gdzie wnieść odwołanie

Tryb odwołania do SKO od decyzji np. burmistrza określają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego oraz Ordynacji podatkowej. Zgodnie z nimi odwołania i zażalenia wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, a zatem w przypadku burmistrza miasta jest to urząd miasta. W przypadku gdy to SKO wydało decyzję, odwołanie należy złożyć bezpośrednio do kolegium.

Orzeczenia w formie decyzji lub postanowień wydają kolegia po rozpatrzeniu sprawy podatnika podczas rozprawy lub na posiedzeniu niejawnym. Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego, skład orzekający udaje się na niejawną naradę, a po niej przedstawia orzeczenie. Jak wyjaśnił prof. Eugeniusz Ruśkowski, podatnik nie ma konieczności stawienia się na posiedzeniu kolegium.

– Tryb odwołania do kolegium można porównać do trybu odwołania od decyzji urzędu skarbowego do izby skarbowej w sprawach podatkowych. Procedura jest taka sama. SKO rozpatruje odwołania w obecności lub pod nieobecność na podstawie odwołania i dokumentów – powiedział ekspert.

To jednak nie kończy możliwości odwoławczych podatników. W razie niekorzystnego orzeczenia SKO, można za jego pomocą odwołać się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Odwołania nie może wnieść burmistrz, ponieważ nie przewidują tego przepisy. Oznacza to, że burmistrz musi zastosować się do decyzji SKO, ale jedynie w tej konkretnej sprawie.

– To jest nierówność w prawie, ponieważ podatnik może się odwołać, a burmistrz czy wójt takiej możliwości nie ma. Są propozycje, aby zmienić ten przepis, tak by również gmina czy miasto mogły odwoływać się od decyzji kolegiów – przyznał prof. Eugeniusz Ruśkowski.

Jakie możliwości ma burmistrz

Burmistrz ma jednak inne możliwości. Nie musi stosować się do decyzji SKO w podobnych sprawach innych podatników ani nawet w identycznej sprawie tego samego podatnika zaistniałej w innym czasie.

Informowaliśmy o przypadku decyzji wójta dotyczącej dróg pol-nych. Podatnik musiał odwoływać się do SKO od decyzji wójta gminy dwa razy, ponieważ SKO uchyliła decyzję wójta za jeden rok (o którym pisał podatnik w odwołaniu). Wójt na mocy tej decyzji zrezygnował z opodatkowania drogi jedynie za rok ujęty w odwołaniu, natomiast nakazał zapłacić podatek w roku następnym. Podatnik musiał więc ponownie odwołać się od jego decyzji.

JAKIE SPRAWY ROZSTRZYGAJĄ SAMORZĄDOWE KOLEGIA
81,3 proc. spraw to odwołania od decyzji i postanowień organów I instancji, w tym najczęściej:
• podatki i opłaty lokalne oraz zobowiązania podatkowe – 29 proc.
pomoc społeczna – 24 proc.
• zagospodarowanie przestrzenne – 12 proc.
6 proc. odwołania dotyczące aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste
9,4 proc. niepodlegające rozpatrzeniu w trybie decyzji, postanowienia lub orzeczenia, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie kodeksu postępowania administracyjnego,
3,3 proc. pozostałe sprawy.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA