REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od decyzji burmistrza można się odwołać

REKLAMA

Podatnik może zaskarżyć decyzję burmistrza do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołania w sprawach podatkowych to ok. 30 proc. spraw rozpatrywanych przez kolegia.

Jeśli podatnik otrzyma od burmistrza decyzję w jego indywidualnej sprawie podatkowej i nie zgadza się z nią, ma prawo odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 856) kolegia rozpatrują odwołania od decyzji, zażalenia na postanowienia, żądania wznowienia postępowań. Mogą również stwierdzić nieważność decyzji, np. burmistrza czy wójta. Statystyki pokazują, że wszystkie kolegia rozpatrują rocznie ok. 150 tys. spraw.

– Kolegia rozpatrują różne sprawy, m.in. dotyczące podatków i opłat lokalnych, finansowe czy budowlane. SKO jest główną instancją odwoławczą w sprawach samorządowych, pomijając sprawy o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, które rozpatrują komisje I instancji przy regionalnych izbach obrachunkowych i Główna Komisja Orzekająca – twierdzi prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku.

Gdzie wnieść odwołanie

Tryb odwołania do SKO od decyzji np. burmistrza określają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego oraz Ordynacji podatkowej. Zgodnie z nimi odwołania i zażalenia wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, a zatem w przypadku burmistrza miasta jest to urząd miasta. W przypadku gdy to SKO wydało decyzję, odwołanie należy złożyć bezpośrednio do kolegium.

Orzeczenia w formie decyzji lub postanowień wydają kolegia po rozpatrzeniu sprawy podatnika podczas rozprawy lub na posiedzeniu niejawnym. Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego, skład orzekający udaje się na niejawną naradę, a po niej przedstawia orzeczenie. Jak wyjaśnił prof. Eugeniusz Ruśkowski, podatnik nie ma konieczności stawienia się na posiedzeniu kolegium.

– Tryb odwołania do kolegium można porównać do trybu odwołania od decyzji urzędu skarbowego do izby skarbowej w sprawach podatkowych. Procedura jest taka sama. SKO rozpatruje odwołania w obecności lub pod nieobecność na podstawie odwołania i dokumentów – powiedział ekspert.

To jednak nie kończy możliwości odwoławczych podatników. W razie niekorzystnego orzeczenia SKO, można za jego pomocą odwołać się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Odwołania nie może wnieść burmistrz, ponieważ nie przewidują tego przepisy. Oznacza to, że burmistrz musi zastosować się do decyzji SKO, ale jedynie w tej konkretnej sprawie.

– To jest nierówność w prawie, ponieważ podatnik może się odwołać, a burmistrz czy wójt takiej możliwości nie ma. Są propozycje, aby zmienić ten przepis, tak by również gmina czy miasto mogły odwoływać się od decyzji kolegiów – przyznał prof. Eugeniusz Ruśkowski.

Jakie możliwości ma burmistrz

Burmistrz ma jednak inne możliwości. Nie musi stosować się do decyzji SKO w podobnych sprawach innych podatników ani nawet w identycznej sprawie tego samego podatnika zaistniałej w innym czasie.

Informowaliśmy o przypadku decyzji wójta dotyczącej dróg pol-nych. Podatnik musiał odwoływać się do SKO od decyzji wójta gminy dwa razy, ponieważ SKO uchyliła decyzję wójta za jeden rok (o którym pisał podatnik w odwołaniu). Wójt na mocy tej decyzji zrezygnował z opodatkowania drogi jedynie za rok ujęty w odwołaniu, natomiast nakazał zapłacić podatek w roku następnym. Podatnik musiał więc ponownie odwołać się od jego decyzji.

JAKIE SPRAWY ROZSTRZYGAJĄ SAMORZĄDOWE KOLEGIA
81,3 proc. spraw to odwołania od decyzji i postanowień organów I instancji, w tym najczęściej:
• podatki i opłaty lokalne oraz zobowiązania podatkowe – 29 proc.
pomoc społeczna – 24 proc.
• zagospodarowanie przestrzenne – 12 proc.
6 proc. odwołania dotyczące aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste
9,4 proc. niepodlegające rozpatrzeniu w trybie decyzji, postanowienia lub orzeczenia, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie kodeksu postępowania administracyjnego,
3,3 proc. pozostałe sprawy.

Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA