REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od decyzji burmistrza można się odwołać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik może zaskarżyć decyzję burmistrza do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołania w sprawach podatkowych to ok. 30 proc. spraw rozpatrywanych przez kolegia.

Jeśli podatnik otrzyma od burmistrza decyzję w jego indywidualnej sprawie podatkowej i nie zgadza się z nią, ma prawo odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 856) kolegia rozpatrują odwołania od decyzji, zażalenia na postanowienia, żądania wznowienia postępowań. Mogą również stwierdzić nieważność decyzji, np. burmistrza czy wójta. Statystyki pokazują, że wszystkie kolegia rozpatrują rocznie ok. 150 tys. spraw.

– Kolegia rozpatrują różne sprawy, m.in. dotyczące podatków i opłat lokalnych, finansowe czy budowlane. SKO jest główną instancją odwoławczą w sprawach samorządowych, pomijając sprawy o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, które rozpatrują komisje I instancji przy regionalnych izbach obrachunkowych i Główna Komisja Orzekająca – twierdzi prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku.

Gdzie wnieść odwołanie

Tryb odwołania do SKO od decyzji np. burmistrza określają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego oraz Ordynacji podatkowej. Zgodnie z nimi odwołania i zażalenia wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, a zatem w przypadku burmistrza miasta jest to urząd miasta. W przypadku gdy to SKO wydało decyzję, odwołanie należy złożyć bezpośrednio do kolegium.

Orzeczenia w formie decyzji lub postanowień wydają kolegia po rozpatrzeniu sprawy podatnika podczas rozprawy lub na posiedzeniu niejawnym. Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego, skład orzekający udaje się na niejawną naradę, a po niej przedstawia orzeczenie. Jak wyjaśnił prof. Eugeniusz Ruśkowski, podatnik nie ma konieczności stawienia się na posiedzeniu kolegium.

– Tryb odwołania do kolegium można porównać do trybu odwołania od decyzji urzędu skarbowego do izby skarbowej w sprawach podatkowych. Procedura jest taka sama. SKO rozpatruje odwołania w obecności lub pod nieobecność na podstawie odwołania i dokumentów – powiedział ekspert.

To jednak nie kończy możliwości odwoławczych podatników. W razie niekorzystnego orzeczenia SKO, można za jego pomocą odwołać się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Odwołania nie może wnieść burmistrz, ponieważ nie przewidują tego przepisy. Oznacza to, że burmistrz musi zastosować się do decyzji SKO, ale jedynie w tej konkretnej sprawie.

– To jest nierówność w prawie, ponieważ podatnik może się odwołać, a burmistrz czy wójt takiej możliwości nie ma. Są propozycje, aby zmienić ten przepis, tak by również gmina czy miasto mogły odwoływać się od decyzji kolegiów – przyznał prof. Eugeniusz Ruśkowski.

Jakie możliwości ma burmistrz

Burmistrz ma jednak inne możliwości. Nie musi stosować się do decyzji SKO w podobnych sprawach innych podatników ani nawet w identycznej sprawie tego samego podatnika zaistniałej w innym czasie.

Informowaliśmy o przypadku decyzji wójta dotyczącej dróg pol-nych. Podatnik musiał odwoływać się do SKO od decyzji wójta gminy dwa razy, ponieważ SKO uchyliła decyzję wójta za jeden rok (o którym pisał podatnik w odwołaniu). Wójt na mocy tej decyzji zrezygnował z opodatkowania drogi jedynie za rok ujęty w odwołaniu, natomiast nakazał zapłacić podatek w roku następnym. Podatnik musiał więc ponownie odwołać się od jego decyzji.

JAKIE SPRAWY ROZSTRZYGAJĄ SAMORZĄDOWE KOLEGIA
81,3 proc. spraw to odwołania od decyzji i postanowień organów I instancji, w tym najczęściej:
• podatki i opłaty lokalne oraz zobowiązania podatkowe – 29 proc.
pomoc społeczna – 24 proc.
• zagospodarowanie przestrzenne – 12 proc.
6 proc. odwołania dotyczące aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste
9,4 proc. niepodlegające rozpatrzeniu w trybie decyzji, postanowienia lub orzeczenia, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie kodeksu postępowania administracyjnego,
3,3 proc. pozostałe sprawy.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA