REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka zależy od tego, kto kupuje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Często stawka VAT na ten sam sprzęt przeciwpożarowy zależy od tego, kto finansuje zakupy. Urzędy skarbowe wydają różne interpretacje dotyczące możliwości stosowania 7-proc. VAT. Problem rozwiązałoby wydanie jednoznacznego stanowiska przez Ministerstwo Finansów.

Z 50 tys. zł przeznaczonych na zakupy sprzętu dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Stawigudzie w województwie warmińsko-mazurskim 22 proc. pochłania VAT. Jednak zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm. – dalej ustawa o VAT), sprzęt dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, opodatkowany powinien być 7 proc. stawką.

– Problem w tym, że za sprzęt dla nas płaci gmina, która finansuje wszystkie zakupy. Niektórzy producenci uważają, że gdy nabywcą jest urząd gminy, a nie straż pożarna, to do ceny trzeba doliczyć 22 proc. VAT. W rzeczywistości gmina jest tylko płatnikiem, nabywcą zawsze jesteśmy my – mówi Łukasz Matysiak z OSP w Stawigudzie.

– To nie przekonuje jednak urzędów skarbowych. Ponieważ kwot przeznaczonych na zakupy gmina nie może zwiększyć, OSP otrzymuje mniej sprzętu niż dostałaby, gdyby zakupy podlegały stawce 7-proc. – dodaje strażak.

W Zarządzie Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych (ZG ZOSP) dowiedzieliśmy się, że na podobne kłopoty narzeka wiele jednostek OSP.

– Wszystko zależy od interpretacji urzędu skarbowego. Niektóre zgadzają się, by uznać, że gmina jest tylko płatnikiem podatku, a nabywca jest OSP, a inne nie – tłumaczy Anna Kowalczyk z ZG ZOSP.

Zdaniem ekspertów, problemów przysparza art. 41 ust. 10 ustawy o VAT. Zgodnie z nim obniżoną stawkę podatku stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

– Od 1996 roku do końca 2003 roku towary te były opodatkowane 0-proc. stawką. Ówczesne brzmienie przepisów nie pozostawiało jednak wątpliwości, że sprzęt miał być sprzedawany jednostkom ochrony przeciwpożarowej. Od wejścia Polski do UE mamy stawkę 7 proc. i problemy z interpretacją przepisu – wyjaśnia Jacek Buziewski, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Wspólnicy.

Producenci sprzętu przeciwpożarowego, którzy mają negatywne interpretacje urzędów skarbowych lub nie mają ich wcale, naliczają 22-proc. VAT w obawie przed dotkliwymi sankcjami fiskusa. Producenci, którzy mają pozytywną interpretację,mogą bez obaw stosować stawkę obniżoną.

Tomasz Siennicki, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy, uważa, że zgodnie z ustawą o VAT przez pojęcie dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz innego podmiotu.

– W mojej ocenie spełnienie przesłanki dostawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowych nastąpi tylko wówczas, gdy nabywcą sprzętu, a nie jedynie jego faktycznym odbiorcą, będzie taka jednostka – mówi Tomasz Siennicki.

Jego zdaniem, jeżeli sprzęt nabywa gmina i następnie przekazuje go określonej jednostce, to z punktu widzenia dostawcy realizowana przez niego dostawa nastąpiła dla gminy. Aby zastosować stawkę obniżoną, jednostka straży musi nabyć sprzęt finansując go ze środków otrzymanych od samorządu.

Według Jacka Buziewskiego z MDDP, przepis można jednak interpretować inaczej. Jego celem jest bowiem zastosowanie niższej stawki w przypadku, gdy towar służy ochronie przeciwpożarowej i jest przekazywany do jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zastosowanie obniżonej stawki VAT powinno być możliwe, gdy użytkownikiem jest np. OSP bez względu na to, kto finansuje zakup.

– Opodatkowanie podstawową stawką zakupów dla OSP tylko dlatego, że finansuje je gmina, jest absurdem, tym bardziej że ochrona przeciwpożarowa należy do obowiązków gmin – mówi ekspert.

Podobną opinię o art. 41 ust. 10 ustawy o VAT wyraża Jarosław Ostrowski, wspólnik z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy.

– Co prawda w przepisie jest element podmiotowy, ale do jego czytania jako całości należy zastosować wykładnię celowościową. Mowa tu jest o dostawie dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. To nie oznacza, że stronami umowy sprzedaży musi być dostawca i Ochotnicza Straż Pożarna – tłumaczy.

Według niego zasadniczą kwestią jest dostarczenie sprzętu do podmiotu, który jest wymieniony w przepisie, by w wyniku realizacji umowy dotarł do strażaków.

Ministerstwo Finansów na razie nie wypowiedziało się w tej sprawie. A mogłoby rozwiązać problem. Według Jacka Buziewskiego, minister ma przede wszystkim prawo ujednolicenia interpretacji i wypowiedzenia się za 7-proc. stawką w przypadku zakupów finansowanych przez gminy. Może także wydać rozporządzenie, w którym obniży stawkę VAT na taką sprzedaż i określi warunki jej stosowania.

– Ostatecznie może także w rozporządzeniu nakazać zaniechanie poboru podatku powyżej 7 proc. w przypadku zakupów finansowanych przez gminy. Ewentualnie można doprecyzować ustawę, ale to jest już bardziej skomplikowane – dodaje ekspert.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

URZĘDOWE INTERPRETACJE
Na protokołach zdawczo-odbiorczych jako strona odbierająca widnieje Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej. Samochód ratowniczo-gaśniczy sprzedany przez podatnika dla Urzędu Miasta X został przekazany dla Komendy Miejskiej Straży Pożarnej (...). Skoro wykonując swoje zadania Urząd Gminy lub Miasta zakupił samochody jednostkom ochrony przeciwpożarowej, to należy uznać, że warunek zawarty w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT został spełniony. Podatnik miał zatem prawo, dokonując przedmiotowej sprzedaży na rzecz gminy lub Urzędu Miasta, do zastosowania stawki VAT w wysokości 7 proc. – wyjaśnienie Urzędu Skarbowego w Kielcach, nr OG/005/191/PP2/443/64/05.

Z powyższego wynika, że dokonując sprzedaży towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej ma pan prawo do zastosowania stawki w wysokości 7 proc. wyłącznie w przypadku, gdy sprzedaż odbywa się dla ww. jednostek na cele ochrony przeciwpożarowej i dotyczy sprzętu oraz towarów wymienionych w poz. 129–134 załącznika nr 3 do cyt. ustawy – wyjaśnienie Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu nr PP/443-152/05.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA