REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka zależy od tego, kto kupuje

REKLAMA

Często stawka VAT na ten sam sprzęt przeciwpożarowy zależy od tego, kto finansuje zakupy. Urzędy skarbowe wydają różne interpretacje dotyczące możliwości stosowania 7-proc. VAT. Problem rozwiązałoby wydanie jednoznacznego stanowiska przez Ministerstwo Finansów.

Z 50 tys. zł przeznaczonych na zakupy sprzętu dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Stawigudzie w województwie warmińsko-mazurskim 22 proc. pochłania VAT. Jednak zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm. – dalej ustawa o VAT), sprzęt dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, opodatkowany powinien być 7 proc. stawką.

– Problem w tym, że za sprzęt dla nas płaci gmina, która finansuje wszystkie zakupy. Niektórzy producenci uważają, że gdy nabywcą jest urząd gminy, a nie straż pożarna, to do ceny trzeba doliczyć 22 proc. VAT. W rzeczywistości gmina jest tylko płatnikiem, nabywcą zawsze jesteśmy my – mówi Łukasz Matysiak z OSP w Stawigudzie.

– To nie przekonuje jednak urzędów skarbowych. Ponieważ kwot przeznaczonych na zakupy gmina nie może zwiększyć, OSP otrzymuje mniej sprzętu niż dostałaby, gdyby zakupy podlegały stawce 7-proc. – dodaje strażak.

W Zarządzie Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych (ZG ZOSP) dowiedzieliśmy się, że na podobne kłopoty narzeka wiele jednostek OSP.

– Wszystko zależy od interpretacji urzędu skarbowego. Niektóre zgadzają się, by uznać, że gmina jest tylko płatnikiem podatku, a nabywca jest OSP, a inne nie – tłumaczy Anna Kowalczyk z ZG ZOSP.

Zdaniem ekspertów, problemów przysparza art. 41 ust. 10 ustawy o VAT. Zgodnie z nim obniżoną stawkę podatku stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

– Od 1996 roku do końca 2003 roku towary te były opodatkowane 0-proc. stawką. Ówczesne brzmienie przepisów nie pozostawiało jednak wątpliwości, że sprzęt miał być sprzedawany jednostkom ochrony przeciwpożarowej. Od wejścia Polski do UE mamy stawkę 7 proc. i problemy z interpretacją przepisu – wyjaśnia Jacek Buziewski, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Wspólnicy.

Producenci sprzętu przeciwpożarowego, którzy mają negatywne interpretacje urzędów skarbowych lub nie mają ich wcale, naliczają 22-proc. VAT w obawie przed dotkliwymi sankcjami fiskusa. Producenci, którzy mają pozytywną interpretację,mogą bez obaw stosować stawkę obniżoną.

Tomasz Siennicki, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy, uważa, że zgodnie z ustawą o VAT przez pojęcie dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz innego podmiotu.

– W mojej ocenie spełnienie przesłanki dostawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowych nastąpi tylko wówczas, gdy nabywcą sprzętu, a nie jedynie jego faktycznym odbiorcą, będzie taka jednostka – mówi Tomasz Siennicki.

Jego zdaniem, jeżeli sprzęt nabywa gmina i następnie przekazuje go określonej jednostce, to z punktu widzenia dostawcy realizowana przez niego dostawa nastąpiła dla gminy. Aby zastosować stawkę obniżoną, jednostka straży musi nabyć sprzęt finansując go ze środków otrzymanych od samorządu.

Według Jacka Buziewskiego z MDDP, przepis można jednak interpretować inaczej. Jego celem jest bowiem zastosowanie niższej stawki w przypadku, gdy towar służy ochronie przeciwpożarowej i jest przekazywany do jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zastosowanie obniżonej stawki VAT powinno być możliwe, gdy użytkownikiem jest np. OSP bez względu na to, kto finansuje zakup.

– Opodatkowanie podstawową stawką zakupów dla OSP tylko dlatego, że finansuje je gmina, jest absurdem, tym bardziej że ochrona przeciwpożarowa należy do obowiązków gmin – mówi ekspert.

Podobną opinię o art. 41 ust. 10 ustawy o VAT wyraża Jarosław Ostrowski, wspólnik z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy.

– Co prawda w przepisie jest element podmiotowy, ale do jego czytania jako całości należy zastosować wykładnię celowościową. Mowa tu jest o dostawie dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. To nie oznacza, że stronami umowy sprzedaży musi być dostawca i Ochotnicza Straż Pożarna – tłumaczy.

Według niego zasadniczą kwestią jest dostarczenie sprzętu do podmiotu, który jest wymieniony w przepisie, by w wyniku realizacji umowy dotarł do strażaków.

Ministerstwo Finansów na razie nie wypowiedziało się w tej sprawie. A mogłoby rozwiązać problem. Według Jacka Buziewskiego, minister ma przede wszystkim prawo ujednolicenia interpretacji i wypowiedzenia się za 7-proc. stawką w przypadku zakupów finansowanych przez gminy. Może także wydać rozporządzenie, w którym obniży stawkę VAT na taką sprzedaż i określi warunki jej stosowania.

– Ostatecznie może także w rozporządzeniu nakazać zaniechanie poboru podatku powyżej 7 proc. w przypadku zakupów finansowanych przez gminy. Ewentualnie można doprecyzować ustawę, ale to jest już bardziej skomplikowane – dodaje ekspert.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

URZĘDOWE INTERPRETACJE
Na protokołach zdawczo-odbiorczych jako strona odbierająca widnieje Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej. Samochód ratowniczo-gaśniczy sprzedany przez podatnika dla Urzędu Miasta X został przekazany dla Komendy Miejskiej Straży Pożarnej (...). Skoro wykonując swoje zadania Urząd Gminy lub Miasta zakupił samochody jednostkom ochrony przeciwpożarowej, to należy uznać, że warunek zawarty w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT został spełniony. Podatnik miał zatem prawo, dokonując przedmiotowej sprzedaży na rzecz gminy lub Urzędu Miasta, do zastosowania stawki VAT w wysokości 7 proc. – wyjaśnienie Urzędu Skarbowego w Kielcach, nr OG/005/191/PP2/443/64/05.

Z powyższego wynika, że dokonując sprzedaży towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej ma pan prawo do zastosowania stawki w wysokości 7 proc. wyłącznie w przypadku, gdy sprzedaż odbywa się dla ww. jednostek na cele ochrony przeciwpożarowej i dotyczy sprzętu oraz towarów wymienionych w poz. 129–134 załącznika nr 3 do cyt. ustawy – wyjaśnienie Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu nr PP/443-152/05.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA