REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka zależy od tego, kto kupuje

REKLAMA

Często stawka VAT na ten sam sprzęt przeciwpożarowy zależy od tego, kto finansuje zakupy. Urzędy skarbowe wydają różne interpretacje dotyczące możliwości stosowania 7-proc. VAT. Problem rozwiązałoby wydanie jednoznacznego stanowiska przez Ministerstwo Finansów.

Z 50 tys. zł przeznaczonych na zakupy sprzętu dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Stawigudzie w województwie warmińsko-mazurskim 22 proc. pochłania VAT. Jednak zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm. – dalej ustawa o VAT), sprzęt dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, opodatkowany powinien być 7 proc. stawką.

– Problem w tym, że za sprzęt dla nas płaci gmina, która finansuje wszystkie zakupy. Niektórzy producenci uważają, że gdy nabywcą jest urząd gminy, a nie straż pożarna, to do ceny trzeba doliczyć 22 proc. VAT. W rzeczywistości gmina jest tylko płatnikiem, nabywcą zawsze jesteśmy my – mówi Łukasz Matysiak z OSP w Stawigudzie.

– To nie przekonuje jednak urzędów skarbowych. Ponieważ kwot przeznaczonych na zakupy gmina nie może zwiększyć, OSP otrzymuje mniej sprzętu niż dostałaby, gdyby zakupy podlegały stawce 7-proc. – dodaje strażak.

W Zarządzie Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych (ZG ZOSP) dowiedzieliśmy się, że na podobne kłopoty narzeka wiele jednostek OSP.

– Wszystko zależy od interpretacji urzędu skarbowego. Niektóre zgadzają się, by uznać, że gmina jest tylko płatnikiem podatku, a nabywca jest OSP, a inne nie – tłumaczy Anna Kowalczyk z ZG ZOSP.

Zdaniem ekspertów, problemów przysparza art. 41 ust. 10 ustawy o VAT. Zgodnie z nim obniżoną stawkę podatku stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

– Od 1996 roku do końca 2003 roku towary te były opodatkowane 0-proc. stawką. Ówczesne brzmienie przepisów nie pozostawiało jednak wątpliwości, że sprzęt miał być sprzedawany jednostkom ochrony przeciwpożarowej. Od wejścia Polski do UE mamy stawkę 7 proc. i problemy z interpretacją przepisu – wyjaśnia Jacek Buziewski, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Wspólnicy.

Producenci sprzętu przeciwpożarowego, którzy mają negatywne interpretacje urzędów skarbowych lub nie mają ich wcale, naliczają 22-proc. VAT w obawie przed dotkliwymi sankcjami fiskusa. Producenci, którzy mają pozytywną interpretację,mogą bez obaw stosować stawkę obniżoną.

Tomasz Siennicki, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy, uważa, że zgodnie z ustawą o VAT przez pojęcie dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz innego podmiotu.

– W mojej ocenie spełnienie przesłanki dostawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowych nastąpi tylko wówczas, gdy nabywcą sprzętu, a nie jedynie jego faktycznym odbiorcą, będzie taka jednostka – mówi Tomasz Siennicki.

Jego zdaniem, jeżeli sprzęt nabywa gmina i następnie przekazuje go określonej jednostce, to z punktu widzenia dostawcy realizowana przez niego dostawa nastąpiła dla gminy. Aby zastosować stawkę obniżoną, jednostka straży musi nabyć sprzęt finansując go ze środków otrzymanych od samorządu.

Według Jacka Buziewskiego z MDDP, przepis można jednak interpretować inaczej. Jego celem jest bowiem zastosowanie niższej stawki w przypadku, gdy towar służy ochronie przeciwpożarowej i jest przekazywany do jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zastosowanie obniżonej stawki VAT powinno być możliwe, gdy użytkownikiem jest np. OSP bez względu na to, kto finansuje zakup.

– Opodatkowanie podstawową stawką zakupów dla OSP tylko dlatego, że finansuje je gmina, jest absurdem, tym bardziej że ochrona przeciwpożarowa należy do obowiązków gmin – mówi ekspert.

Podobną opinię o art. 41 ust. 10 ustawy o VAT wyraża Jarosław Ostrowski, wspólnik z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy.

– Co prawda w przepisie jest element podmiotowy, ale do jego czytania jako całości należy zastosować wykładnię celowościową. Mowa tu jest o dostawie dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. To nie oznacza, że stronami umowy sprzedaży musi być dostawca i Ochotnicza Straż Pożarna – tłumaczy.

Według niego zasadniczą kwestią jest dostarczenie sprzętu do podmiotu, który jest wymieniony w przepisie, by w wyniku realizacji umowy dotarł do strażaków.

Ministerstwo Finansów na razie nie wypowiedziało się w tej sprawie. A mogłoby rozwiązać problem. Według Jacka Buziewskiego, minister ma przede wszystkim prawo ujednolicenia interpretacji i wypowiedzenia się za 7-proc. stawką w przypadku zakupów finansowanych przez gminy. Może także wydać rozporządzenie, w którym obniży stawkę VAT na taką sprzedaż i określi warunki jej stosowania.

– Ostatecznie może także w rozporządzeniu nakazać zaniechanie poboru podatku powyżej 7 proc. w przypadku zakupów finansowanych przez gminy. Ewentualnie można doprecyzować ustawę, ale to jest już bardziej skomplikowane – dodaje ekspert.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

URZĘDOWE INTERPRETACJE
Na protokołach zdawczo-odbiorczych jako strona odbierająca widnieje Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej. Samochód ratowniczo-gaśniczy sprzedany przez podatnika dla Urzędu Miasta X został przekazany dla Komendy Miejskiej Straży Pożarnej (...). Skoro wykonując swoje zadania Urząd Gminy lub Miasta zakupił samochody jednostkom ochrony przeciwpożarowej, to należy uznać, że warunek zawarty w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT został spełniony. Podatnik miał zatem prawo, dokonując przedmiotowej sprzedaży na rzecz gminy lub Urzędu Miasta, do zastosowania stawki VAT w wysokości 7 proc. – wyjaśnienie Urzędu Skarbowego w Kielcach, nr OG/005/191/PP2/443/64/05.

Z powyższego wynika, że dokonując sprzedaży towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej ma pan prawo do zastosowania stawki w wysokości 7 proc. wyłącznie w przypadku, gdy sprzedaż odbywa się dla ww. jednostek na cele ochrony przeciwpożarowej i dotyczy sprzętu oraz towarów wymienionych w poz. 129–134 załącznika nr 3 do cyt. ustawy – wyjaśnienie Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu nr PP/443-152/05.

Marcin Musiał
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    REKLAMA