REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do urzędów trafią kolejne e-deklaracje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od dziś można przesyłać elektronicznie osiem kolejnych deklaracji podatkowych. Zaledwie 7,5 tys. spośród największych firm może korzystać z tej możliwości. Mali i średni przedsiębiorcy prześlą e-deklaracje dopiero od 2008 roku.


Najwięksi podatnicy mogą od dziś przesyłać drogą elektroniczną kolejne deklaracje - sześć rodzajów CIT oraz dwie VAT. Projekt rozporządzenia określającego szczegółowe rozwiązania resort finansów przedstawił już w pierwszej połowie listopada, natomiast wczoraj jego przepisy zaczęły obowiązywać. Podatnicy mogą już przesyłać 14 rodzajów e-deklaracji, w tym VAT-23 i 24.


- Są to specyficzne deklaracje i na razie trudno ocenić, ilu podatników rocznie z nich korzysta - twierdzi Rafał Zajączkowski, konsultant w dziale VAT Deloitte.


Dodaje jednak, że najważniejszą deklarację, czyli VAT-7, resort już wprowadził do systemu e-Poltax.


System rozszerzono o deklaracje CIT. Jak podkreśla Ernest Frankowski z PricewaterhouseCoopers, każde rozwiązanie sprzyjające poprawie informatyzacji podatników należy oceniać pozytywnie.


Wszyscy chcą korzystać


Ciągle jednak możliwość przesyłania zeznań podatkowych dotyczy zaledwie 7,5 tys. przedsiębiorstw.


- System e-deklaracji wzbudził zainteresowanie przedsiębiorców, którzy chcieliby zrezygnować z papierowej wersji dokumentów. Niestety, ograniczona liczba dopuszczonych do elektronicznego obrotu formularzy i sztuczne ograniczenie możliwości przesyłania deklaracji powoduje, że liczba korzystających z systemu jest niewielka - przyznaje Tadeusz Ołdakowski, prezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.


Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że obecnie z systemu korzysta 55 podatników. Zdaniem naszego rozmówcy, kolejne rodzaje deklaracji, które mogą przesyłać przedsiębiorcy, poszerzą tę grupę.


- Niestety, zgodnie z uchwalonymi ostatnio ustawami oraz projektami złożonymi do parlamentu, termin objęcia średnich i małych firm projektem e-deklaracje przesunięto ze stycznia 2007 na styczeń 2008 roku - powiedział GP Tadeusz Ołdakowski.


Eksperci podkreślają jednak, że lepiej przesunąć termin udostępnienia systemu małym i średnim firmom i dobrze go przygotować, niż wprowadzić za miesiąc z błędami.


- Na bazie doświadczeń z wprowadzaniem elektronicznego systemu rozliczania składek ZUS, czyli systemu Płatnik, nie należy się martwić, że małe i średnie firmy będą miały dostęp do e-deklaracji dopiero za rok - powiedział GP Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Podobnie uważa Rafał Zajączkowski.


- Skoro nie wszystkie urzędy są przygotowane do obsługi e-deklaracji, lepszym rozwiązaniem jest, aby system funkcjonował obecnie jedynie w tzw. dużych urzędach skarbowych. Dzięki temu zostanie on sprawdzony. Niepokoi jednak, że upowszechnienie e-deklaracji odroczono na tak długi okres - uważa ekspert Deloitte.


Tańsze i szybsze


Korzystanie z systemu e-Poltax pozwala na oszczędności w firmie, choć, jak podkreśla Ernest Frankowski, nie jest to takie oczywiste.


- W przypadku e-faktur firmy rzeczywiście oszczędzają, ponieważ zużywają mniej papieru. Faktury w firmie powstają jednak codziennie, a e-deklaracje wysyła się co miesiąc, kwartał lub rok. Chodzi o efekt skali. Inwestycje w środki informatyczne dotyczące korzystania z systemu mogą przynieść oszczędności, ale dopiero w dłuższej perspektywie - uważa ekspert PricewaterhouseCoopers.


Podatnik korzystający z systemu nie musi się też obawiać o bezpieczeństwo e-deklaracji. Zapewnia je certyfikowany podpis elektroniczny oraz specjalne szyfrowanie.


Podatnicy przesyłają już do urzędów PIT-4, PIT-8A, VAT-7, VAT-7K, VAT-8 oraz VAT-9


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA