REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą ujawniać ryzyko podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firmy podlegające amerykańskim standardom rachunkowości będą musiały identyfikować wszystkie znaczące ryzyka podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.


Nie tylko w Polsce interpretacje przepisów podatkowych sprawiają podatnikom kłopoty. W codziennym życiu gospodarczym firmy podejmują wiele decyzji, które wpływają na wysokość płaconego podatku. W niektórych sytuacjach może to skutkować powstaniem ryzyka podważenia przez organy skarbowe stanowiska przyjętego przez podatnika. Dlatego też na potrzeby sprawozdawczości finansowej spółki powinny analizować swoje podejście podatkowe i określić, czy nie jest konieczne utworzenie rezerwy na wypadek kontroli podatkowej, w efekcie której może powstać konieczność zapłacenia wyższego podatku.


Problemem tym zajęła się amerykańska Rada Standardów Rachunkowości Finansowej (ang. Financial Accounting Standards Board - FASB) i w interpretacji nr 48 (FIN 48) z lipca 2006 r. ujednoliciła sposób przedstawienia w sprawozdaniach finansowych tzw. niepewnych pozycji podatkowych (ang. Uncertain Tax Position - UTP). Co do zasady, interpretacja, zgodnie z którą sprawozdania finansowe spółek powinny odzwierciedlać oczeki- wane przyszłe konsekwencje podatkowe dotyczące niepewnych pozycji podatkowych, pozornie nie zmienia wiele.


Ważne!

Przy określaniu ryzyka związanego z kwestiami podatkowymi spółki mogą się także posiłkować opiniami doradców podatkowych, jak również oficjalnymi interpretacjami władz skarbowych


Identyfikowanie ryzyka


Zgodnie jednak z interpretacją FIN 48, firmy będą musiały przede wszystkim zidentyfikować wszystkie znaczące ryzyka podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (ang. Income Tax). Dotyczy to wszystkich lat podatkowych, które mogą podlegać kontroli skarbowej. W praktyce dla polskich podmiotów - raportujących według amerykańskich standardów rachunkowości - może oznaczać to obowiązek zidentyfikowania ryzyk podatkowych za okres ostatnich 6 lat (rok bieżący oraz pięć poprzednich, nieprzedawnionych lat).


Kolejnym krokiem jest kwantyfikacja tego ryzyka, czyli ustalenie wysokości potencjalnego ryzyka w odniesieniu do poszczególnych transakcji objętych tym ryzykiem.


Następnie spółki powinny oszacować możliwość materializacji tych ryzyk w celu utworzenia rezerwy w odpowiedniej wysokości. Interpretacja FIN 48 określa szczegółowo sposób rozpoznania "niepewnych pozycji podatkowych" dotyczących CIT oraz sposoby mierzenia prawdopodobieństwa zmaterializowania się ich w postaci wyższego podatku.


Ten ostatni, określony w procentach, wskaźnik ma bezpośredni wpływ na wysokość utworzonych rezerw. Ta część sprawia w praktyce spółkom najwięcej problemów, gdyż wymaga dokładnego określenia współczynnika, który ma wpływ na wysokość ryzyka.


Przy określaniu ryzyka spółki mogą się także posiłkować opiniami doradców podatkowych, jak również oficjalnymi interpretacjami władz skarbowych dotyczącymi kwestii, które mogą powodować powstanie tzw. niepewnych pozycji podatkowych.


OD KIEDY INTERPRETACJA

Nowa interpretacja obowiązuje w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się po 15 grudnia 2006 r. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków jej przepisy będą dotyczyć roku kalendarzowego rozpoczynającego się po 1 stycznia 2007 r.


Ważne terminy


Interpretacja FIN 48 obowiązuje w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się po 15 grudnia 2006 r. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków jej przepisy będą dotyczyć roku kalendarzowego rozpoczynającego się po 1 stycznia 2007 r. Zatem firmy przygotowujące sprawozdania kwartalne powinny wprowadzić wymagania FIN 48 w raportach, kalkulacjach i informacjach za okres kończący się 31 marca przyszłego roku.


Nowe regulacje dotyczą wszystkich firm, które podlegają amerykańskim standardom rachunkowości US GAAP i ich jednostek powiązanych. Oznacza to, że będą miały znaczenie także dla amerykańskich firm i oddziałów działających w Polsce. Interpretacja FIN 48 zastępuje dotychczasowy standard FAS 5, jako określający wytyczne raportowania w sprawozdaniach finansowych w zakresie CIT. Natomiast standard FAS 5 będzie dalej obowiązywał w zakresie pozostałych podatków.


Jan Wacławek

doradca podatkowy w Dziale Doradztwa Podatkowego PricewaterhouseCoopers

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod [zgłoszenie: ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF]

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA