REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą ujawniać ryzyko podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firmy podlegające amerykańskim standardom rachunkowości będą musiały identyfikować wszystkie znaczące ryzyka podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.


Nie tylko w Polsce interpretacje przepisów podatkowych sprawiają podatnikom kłopoty. W codziennym życiu gospodarczym firmy podejmują wiele decyzji, które wpływają na wysokość płaconego podatku. W niektórych sytuacjach może to skutkować powstaniem ryzyka podważenia przez organy skarbowe stanowiska przyjętego przez podatnika. Dlatego też na potrzeby sprawozdawczości finansowej spółki powinny analizować swoje podejście podatkowe i określić, czy nie jest konieczne utworzenie rezerwy na wypadek kontroli podatkowej, w efekcie której może powstać konieczność zapłacenia wyższego podatku.


Problemem tym zajęła się amerykańska Rada Standardów Rachunkowości Finansowej (ang. Financial Accounting Standards Board - FASB) i w interpretacji nr 48 (FIN 48) z lipca 2006 r. ujednoliciła sposób przedstawienia w sprawozdaniach finansowych tzw. niepewnych pozycji podatkowych (ang. Uncertain Tax Position - UTP). Co do zasady, interpretacja, zgodnie z którą sprawozdania finansowe spółek powinny odzwierciedlać oczeki- wane przyszłe konsekwencje podatkowe dotyczące niepewnych pozycji podatkowych, pozornie nie zmienia wiele.


Ważne!

Przy określaniu ryzyka związanego z kwestiami podatkowymi spółki mogą się także posiłkować opiniami doradców podatkowych, jak również oficjalnymi interpretacjami władz skarbowych


Identyfikowanie ryzyka


Zgodnie jednak z interpretacją FIN 48, firmy będą musiały przede wszystkim zidentyfikować wszystkie znaczące ryzyka podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (ang. Income Tax). Dotyczy to wszystkich lat podatkowych, które mogą podlegać kontroli skarbowej. W praktyce dla polskich podmiotów - raportujących według amerykańskich standardów rachunkowości - może oznaczać to obowiązek zidentyfikowania ryzyk podatkowych za okres ostatnich 6 lat (rok bieżący oraz pięć poprzednich, nieprzedawnionych lat).


Kolejnym krokiem jest kwantyfikacja tego ryzyka, czyli ustalenie wysokości potencjalnego ryzyka w odniesieniu do poszczególnych transakcji objętych tym ryzykiem.


Następnie spółki powinny oszacować możliwość materializacji tych ryzyk w celu utworzenia rezerwy w odpowiedniej wysokości. Interpretacja FIN 48 określa szczegółowo sposób rozpoznania "niepewnych pozycji podatkowych" dotyczących CIT oraz sposoby mierzenia prawdopodobieństwa zmaterializowania się ich w postaci wyższego podatku.


Ten ostatni, określony w procentach, wskaźnik ma bezpośredni wpływ na wysokość utworzonych rezerw. Ta część sprawia w praktyce spółkom najwięcej problemów, gdyż wymaga dokładnego określenia współczynnika, który ma wpływ na wysokość ryzyka.


Przy określaniu ryzyka spółki mogą się także posiłkować opiniami doradców podatkowych, jak również oficjalnymi interpretacjami władz skarbowych dotyczącymi kwestii, które mogą powodować powstanie tzw. niepewnych pozycji podatkowych.


OD KIEDY INTERPRETACJA

Nowa interpretacja obowiązuje w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się po 15 grudnia 2006 r. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków jej przepisy będą dotyczyć roku kalendarzowego rozpoczynającego się po 1 stycznia 2007 r.


Ważne terminy


Interpretacja FIN 48 obowiązuje w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się po 15 grudnia 2006 r. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków jej przepisy będą dotyczyć roku kalendarzowego rozpoczynającego się po 1 stycznia 2007 r. Zatem firmy przygotowujące sprawozdania kwartalne powinny wprowadzić wymagania FIN 48 w raportach, kalkulacjach i informacjach za okres kończący się 31 marca przyszłego roku.


Nowe regulacje dotyczą wszystkich firm, które podlegają amerykańskim standardom rachunkowości US GAAP i ich jednostek powiązanych. Oznacza to, że będą miały znaczenie także dla amerykańskich firm i oddziałów działających w Polsce. Interpretacja FIN 48 zastępuje dotychczasowy standard FAS 5, jako określający wytyczne raportowania w sprawozdaniach finansowych w zakresie CIT. Natomiast standard FAS 5 będzie dalej obowiązywał w zakresie pozostałych podatków.


Jan Wacławek

doradca podatkowy w Dziale Doradztwa Podatkowego PricewaterhouseCoopers

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA