REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą ujawniać ryzyko podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firmy podlegające amerykańskim standardom rachunkowości będą musiały identyfikować wszystkie znaczące ryzyka podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.


Nie tylko w Polsce interpretacje przepisów podatkowych sprawiają podatnikom kłopoty. W codziennym życiu gospodarczym firmy podejmują wiele decyzji, które wpływają na wysokość płaconego podatku. W niektórych sytuacjach może to skutkować powstaniem ryzyka podważenia przez organy skarbowe stanowiska przyjętego przez podatnika. Dlatego też na potrzeby sprawozdawczości finansowej spółki powinny analizować swoje podejście podatkowe i określić, czy nie jest konieczne utworzenie rezerwy na wypadek kontroli podatkowej, w efekcie której może powstać konieczność zapłacenia wyższego podatku.


Problemem tym zajęła się amerykańska Rada Standardów Rachunkowości Finansowej (ang. Financial Accounting Standards Board - FASB) i w interpretacji nr 48 (FIN 48) z lipca 2006 r. ujednoliciła sposób przedstawienia w sprawozdaniach finansowych tzw. niepewnych pozycji podatkowych (ang. Uncertain Tax Position - UTP). Co do zasady, interpretacja, zgodnie z którą sprawozdania finansowe spółek powinny odzwierciedlać oczeki- wane przyszłe konsekwencje podatkowe dotyczące niepewnych pozycji podatkowych, pozornie nie zmienia wiele.


Ważne!

Przy określaniu ryzyka związanego z kwestiami podatkowymi spółki mogą się także posiłkować opiniami doradców podatkowych, jak również oficjalnymi interpretacjami władz skarbowych


Identyfikowanie ryzyka


Zgodnie jednak z interpretacją FIN 48, firmy będą musiały przede wszystkim zidentyfikować wszystkie znaczące ryzyka podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (ang. Income Tax). Dotyczy to wszystkich lat podatkowych, które mogą podlegać kontroli skarbowej. W praktyce dla polskich podmiotów - raportujących według amerykańskich standardów rachunkowości - może oznaczać to obowiązek zidentyfikowania ryzyk podatkowych za okres ostatnich 6 lat (rok bieżący oraz pięć poprzednich, nieprzedawnionych lat).


Kolejnym krokiem jest kwantyfikacja tego ryzyka, czyli ustalenie wysokości potencjalnego ryzyka w odniesieniu do poszczególnych transakcji objętych tym ryzykiem.


Następnie spółki powinny oszacować możliwość materializacji tych ryzyk w celu utworzenia rezerwy w odpowiedniej wysokości. Interpretacja FIN 48 określa szczegółowo sposób rozpoznania "niepewnych pozycji podatkowych" dotyczących CIT oraz sposoby mierzenia prawdopodobieństwa zmaterializowania się ich w postaci wyższego podatku.


Ten ostatni, określony w procentach, wskaźnik ma bezpośredni wpływ na wysokość utworzonych rezerw. Ta część sprawia w praktyce spółkom najwięcej problemów, gdyż wymaga dokładnego określenia współczynnika, który ma wpływ na wysokość ryzyka.


Przy określaniu ryzyka spółki mogą się także posiłkować opiniami doradców podatkowych, jak również oficjalnymi interpretacjami władz skarbowych dotyczącymi kwestii, które mogą powodować powstanie tzw. niepewnych pozycji podatkowych.


OD KIEDY INTERPRETACJA

Nowa interpretacja obowiązuje w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się po 15 grudnia 2006 r. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków jej przepisy będą dotyczyć roku kalendarzowego rozpoczynającego się po 1 stycznia 2007 r.


Ważne terminy


Interpretacja FIN 48 obowiązuje w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się po 15 grudnia 2006 r. W praktyce oznacza to, że w większości przypadków jej przepisy będą dotyczyć roku kalendarzowego rozpoczynającego się po 1 stycznia 2007 r. Zatem firmy przygotowujące sprawozdania kwartalne powinny wprowadzić wymagania FIN 48 w raportach, kalkulacjach i informacjach za okres kończący się 31 marca przyszłego roku.


Nowe regulacje dotyczą wszystkich firm, które podlegają amerykańskim standardom rachunkowości US GAAP i ich jednostek powiązanych. Oznacza to, że będą miały znaczenie także dla amerykańskich firm i oddziałów działających w Polsce. Interpretacja FIN 48 zastępuje dotychczasowy standard FAS 5, jako określający wytyczne raportowania w sprawozdaniach finansowych w zakresie CIT. Natomiast standard FAS 5 będzie dalej obowiązywał w zakresie pozostałych podatków.


Jan Wacławek

doradca podatkowy w Dziale Doradztwa Podatkowego PricewaterhouseCoopers

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA