REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za garaże można by płacić niższy VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamiast 7 proc. na garaże, powszechnie stosowana jest stawka VAT 22 proc. Deweloperzy obawiają się fiskusa i dlatego żądają od klientów wyższych kwot. Niektóre urzędy skarbowe godzą się na stosowanie niższej stawki.


Deweloperzy mogliby stosować 7-proc. stawkę VAT na garaże sprzedawane razem z mieszkaniem, ale nie chcą, gdyż obawiają się sankcji urzędu skarbowego. Dlatego najczęściej miejsca parkingowe opodatkowane są 22-proc. podatkiem. Klienci muszą płacić za nie kilka tysięcy złotych więcej. Różnica trafia do budżetu państwa.


Zdaniem Tomasza Cichego, prawnika z kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, problem wynika z rozbieżności między orzecznictwem a interpretacjami urzędów.


- W ubiegłym roku w różnych sprawach zarówno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, jak i Naczelny Sąd Administracyjny uznały, że stawka na garaże powinna być taka sama jak na mieszkania, gdyż garaże nie są przedmiotem odrębnego obrotu. Nie można dzielić przedmiotu sprzedaży tylko w celu zastosowania różnych stawek - mówi Tomasz Cichy.


Zwraca też uwagę, że urzędy skarbowe często ignorują orzeczenia sądów, nawet gdy podatnicy się na nie powołują.


Urząd wie lepiej


Interpretacje urzędów są różne. W najlepszym przypadku fiskus godzi się na 7-proc. stawkę VAT, ale tylko gdy miejsce parkingowe znajduje się w podziemiu budynku. Zgodnie z postanowieniem Urzędu Skarbowego w Czarnkowie (NP - 443/3/06), prawidłowe jest zastosowanie stawki 7-proc. dla sprzedaży garażu, wraz z lokalem mieszalnym, mieszczącego się w części piwnicznej budynku. Jeżeli miejsce postojowe znajdowałoby się w kompleksie wolno stojącym, mieszczącym się poza budynkiem, to należy je opodatkować podstawową stawką VAT. Stanowisko takie krytykują eksperci. Tomasz Grunwald, doradca podatkowy z firmy doradczej KPMG, mówi, że z ustawy o własności lokali wynika, iż garaż lub piwnica, nawet jeżeli bezpośrednio do mieszkania nie przylegają lub są położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, mogą stanowić część składową lokalu mieszkalnego.


- Oznacza to, że także garaż posadowiony poza budynkiem lokalu, ale na tym samym gruncie, może być częścią składową mieszkania - uważa Tomasz Grunwald.


Jego zdaniem z VI Dyrektywy VAT i orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wynika, że nie ma podstaw do sztucznego dzielenia przedmiotu sprzedaży, tylko ze względu na różnicę w sposobie opodatkowania poszczególnych elementów transakcji.


- Nie widzę też powodu, by urzędnicy podatkowi mieli dzielić definicję lokalu mieszkalnego zawartą w ustawie o własności lokali - dodaje ekspert.


Parking jak lokal


Także w opinii doradcy podatkowego Bożenny Zembaczyńskiej, garaż jest pomieszczeniem przynależnym do lokalu mieszkalnego.


- Inny byłby status miejsc parkingowych, gdyby ich sprzedaż odbywała się odrębnie od własności lokali mieszkalnych. Nie stanowiłyby one wówczas pomieszczenia przynależnego do lokali mieszkalnych, więc opodatkowanie ich stawką 22 proc. byłoby uzasadnione - mówi Bożenna Zembaczyńska.


Zdaniem Tomasza Cichego, stanowisko US w Czarnkowie wydaje się jednak rozsądne. Zgadza się z orzecznictwem sądów, które uznają, że nie można opodatkować podstawową stawką miejsca parkingowego, jeżeli nie jest ono wydzielone trwałymi ścianami. W przypadku garażu zewnętrznego takie ściany są.


Jego zdaniem przepis można byłoby doprecyzować, ale wątpliwe jest, by Ministerstwo Finansów zgodziło się na zmiany mniej korzystne dla budżetu.


Bez względu na interpretacje i to, gdzie jest położone miejsce parkingowe, deweloperzy powszechnie naliczają na nie 22-proc. stawkę. Potwierdza to Jacek Bielecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich. Według niego przedsiębiorcy kierują się zwykłą ostrożnością.


Żądają wyższych stawek


- Interpretacje urzędów skarbowych są niejednolite, a przepisy niejednoznaczne. Osobiście uważam, że jest podstawa, by naliczyć stawkę 7-proc. Firmy boją się jednak, że po kilku latach będą musiały dopłacić podatek wraz z odsetkami. Deweloper nie będzie mógł domagać się wyrównania od swojego klienta, mimo że ostatecznie to on powinien ponieść koszty VAT - mówi Jacek Bielecki.


Dodaje, że gdyby była taka możliwość, zapewne deweloperzy chętniej stosowaliby 7-proc. stawkę VAT na garaże.


Większości deweloperów, którzy pobrali 22-proc. VAT za garaż, nie zależy na walce z urzędami skarbowymi o obniżenie podatku. Mają dużo do stracenia, ale niewiele mogą zyskać (oprócz prestiżu w sytuacji, gdy fiskus przyzna firmie rację). Zwrot podatku leży wyłącznie w interesie ich klientów.


Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, klienci deweloperów nie skarżą się na wysokość VAT na garaże. UOKiK nie kwestionuje też umów, zgodnie z którymi przedsiębiorcy uzależniają sprzedaż mieszkań od zakupu miejsca postojowego.


- Przyjęliśmy, że można to robić w sytuacji, gdy pozwolenie na budowę zobowiązuje dewelopera do zapewnienia odpowiedniej liczby miejsc parkingowych - wyjaśnia Aneta Styrnik z biura prasowego UOKiK.


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać jednoznaczną interpretację przepisów ustawy o VAT, zgodnie z którą garaże sprzedawane razem z mieszkaniami powinny być opodatkowane jedną stawką podatku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

REKLAMA

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA