REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za garaże można by płacić niższy VAT

REKLAMA

Zamiast 7 proc. na garaże, powszechnie stosowana jest stawka VAT 22 proc. Deweloperzy obawiają się fiskusa i dlatego żądają od klientów wyższych kwot. Niektóre urzędy skarbowe godzą się na stosowanie niższej stawki.


Deweloperzy mogliby stosować 7-proc. stawkę VAT na garaże sprzedawane razem z mieszkaniem, ale nie chcą, gdyż obawiają się sankcji urzędu skarbowego. Dlatego najczęściej miejsca parkingowe opodatkowane są 22-proc. podatkiem. Klienci muszą płacić za nie kilka tysięcy złotych więcej. Różnica trafia do budżetu państwa.


Zdaniem Tomasza Cichego, prawnika z kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, problem wynika z rozbieżności między orzecznictwem a interpretacjami urzędów.


- W ubiegłym roku w różnych sprawach zarówno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, jak i Naczelny Sąd Administracyjny uznały, że stawka na garaże powinna być taka sama jak na mieszkania, gdyż garaże nie są przedmiotem odrębnego obrotu. Nie można dzielić przedmiotu sprzedaży tylko w celu zastosowania różnych stawek - mówi Tomasz Cichy.


Zwraca też uwagę, że urzędy skarbowe często ignorują orzeczenia sądów, nawet gdy podatnicy się na nie powołują.


Urząd wie lepiej


Interpretacje urzędów są różne. W najlepszym przypadku fiskus godzi się na 7-proc. stawkę VAT, ale tylko gdy miejsce parkingowe znajduje się w podziemiu budynku. Zgodnie z postanowieniem Urzędu Skarbowego w Czarnkowie (NP - 443/3/06), prawidłowe jest zastosowanie stawki 7-proc. dla sprzedaży garażu, wraz z lokalem mieszalnym, mieszczącego się w części piwnicznej budynku. Jeżeli miejsce postojowe znajdowałoby się w kompleksie wolno stojącym, mieszczącym się poza budynkiem, to należy je opodatkować podstawową stawką VAT. Stanowisko takie krytykują eksperci. Tomasz Grunwald, doradca podatkowy z firmy doradczej KPMG, mówi, że z ustawy o własności lokali wynika, iż garaż lub piwnica, nawet jeżeli bezpośrednio do mieszkania nie przylegają lub są położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, mogą stanowić część składową lokalu mieszkalnego.


- Oznacza to, że także garaż posadowiony poza budynkiem lokalu, ale na tym samym gruncie, może być częścią składową mieszkania - uważa Tomasz Grunwald.


Jego zdaniem z VI Dyrektywy VAT i orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wynika, że nie ma podstaw do sztucznego dzielenia przedmiotu sprzedaży, tylko ze względu na różnicę w sposobie opodatkowania poszczególnych elementów transakcji.


- Nie widzę też powodu, by urzędnicy podatkowi mieli dzielić definicję lokalu mieszkalnego zawartą w ustawie o własności lokali - dodaje ekspert.


Parking jak lokal


Także w opinii doradcy podatkowego Bożenny Zembaczyńskiej, garaż jest pomieszczeniem przynależnym do lokalu mieszkalnego.


- Inny byłby status miejsc parkingowych, gdyby ich sprzedaż odbywała się odrębnie od własności lokali mieszkalnych. Nie stanowiłyby one wówczas pomieszczenia przynależnego do lokali mieszkalnych, więc opodatkowanie ich stawką 22 proc. byłoby uzasadnione - mówi Bożenna Zembaczyńska.


Zdaniem Tomasza Cichego, stanowisko US w Czarnkowie wydaje się jednak rozsądne. Zgadza się z orzecznictwem sądów, które uznają, że nie można opodatkować podstawową stawką miejsca parkingowego, jeżeli nie jest ono wydzielone trwałymi ścianami. W przypadku garażu zewnętrznego takie ściany są.


Jego zdaniem przepis można byłoby doprecyzować, ale wątpliwe jest, by Ministerstwo Finansów zgodziło się na zmiany mniej korzystne dla budżetu.


Bez względu na interpretacje i to, gdzie jest położone miejsce parkingowe, deweloperzy powszechnie naliczają na nie 22-proc. stawkę. Potwierdza to Jacek Bielecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich. Według niego przedsiębiorcy kierują się zwykłą ostrożnością.


Żądają wyższych stawek


- Interpretacje urzędów skarbowych są niejednolite, a przepisy niejednoznaczne. Osobiście uważam, że jest podstawa, by naliczyć stawkę 7-proc. Firmy boją się jednak, że po kilku latach będą musiały dopłacić podatek wraz z odsetkami. Deweloper nie będzie mógł domagać się wyrównania od swojego klienta, mimo że ostatecznie to on powinien ponieść koszty VAT - mówi Jacek Bielecki.


Dodaje, że gdyby była taka możliwość, zapewne deweloperzy chętniej stosowaliby 7-proc. stawkę VAT na garaże.


Większości deweloperów, którzy pobrali 22-proc. VAT za garaż, nie zależy na walce z urzędami skarbowymi o obniżenie podatku. Mają dużo do stracenia, ale niewiele mogą zyskać (oprócz prestiżu w sytuacji, gdy fiskus przyzna firmie rację). Zwrot podatku leży wyłącznie w interesie ich klientów.


Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, klienci deweloperów nie skarżą się na wysokość VAT na garaże. UOKiK nie kwestionuje też umów, zgodnie z którymi przedsiębiorcy uzależniają sprzedaż mieszkań od zakupu miejsca postojowego.


- Przyjęliśmy, że można to robić w sytuacji, gdy pozwolenie na budowę zobowiązuje dewelopera do zapewnienia odpowiedniej liczby miejsc parkingowych - wyjaśnia Aneta Styrnik z biura prasowego UOKiK.


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać jednoznaczną interpretację przepisów ustawy o VAT, zgodnie z którą garaże sprzedawane razem z mieszkaniami powinny być opodatkowane jedną stawką podatku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA