REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowę pożyczki warto podpisać przed końcem roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Umowę pożyczki na działalność gospodarczą lub pożyczki dla spółki udzielonej przez wspólników warto podpisać do końca tego roku. Dzięki temu będą one zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych.


Nowe prawo

Nowelizacja ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2006 r. nr 222, poz. 1629; dalej p.c.c.) przewiduje opodatkowanie p.c.c. m.in. umów pożyczek udzielanych przez wspólników spółkom kapitałowym, czyli spółkom z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnym.


Zgodnie z obecnymi przepisami, umowy takie są zwolnione z podatku. Podlegają mu natomiast pożyczki udzielane przez wspólników spółkom osobowym, np. cywilnym. Od 1 stycznia będzie obowiązywać nowa definicja zmiany umowy spółki kapitałowej. Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 za zmianę umowy spółki kapitałowej będzie uznawać się także pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza).


- Jednocześnie z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zniknie art. 9 pkt 10 lit. h), który przewiduje zwolnienie z p.c.c. pożyczek dla spółek kapitałowych udzielonych przez jej wspólników. Umowy takie będą więc opodatkowane 0,5-proc. podatkiem - tłumaczy Justyna Bauta-Szostak, radca prawny ze spółki doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.


Można uniknąć podatku


Jest jednak sposób, by uniknąć zapłaty tego podatku. Umowę pożyczki należałoby podpisać do końca tego roku.


- Umowy pożyczki podpisane przed wejściem w życie zmiany nie będą opodatkowane nawet w przypadku, gdy pieniądze zostaną przekazane spółce po 1 stycznia 2007 r. Zgodnie z kodeksem cywilnym, umowy pożyczki są tzw. umowami zobowiązującymi. Do ich skuteczności wymagane jest zawarcie umowy, a nie przelew. Także zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązkowi podatkowemu podlegają czynności cywilnoprawne. Taką czynnością jest zawarcie umowy, a nie przelanie pieniędzy na konto spółki - tłumaczy ekspert z MDDP.


Pożyczki biznesowe


Niekorzystne dla podatników zmiany w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczą także pożyczek udzielanych na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej. 1 stycznia zwolnienie, z którego cieszą się dziś takie pożyczki, zniknie z ustawy. Także w tym przypadku nie warto czekać z umową pożyczki na działalność gospodarczą.


- Dlatego, planując dokonanie w najbliższym czasie tego typu transakcji, należy zastanowić się, czy nie zawrzeć umowy pożyczki jeszcze przed końcem bieżącego roku. Takie działanie pozwoli bowiem zaoszczędzić 2 proc. podatku, który byłby należny, gdyby umowę zawrzeć w przyszłym roku - radzi Grzegorz Wiśniewski, prawnik z kancelarii dr Krystian Ziemski & Partners z Poznania. Dodaje, że także w tym przypadku nie jest konieczne, by kwota pożyczki została wypłacona jeszcze w tym roku. Ważne tylko, by do końca grudnia bieżącego roku została zawarta umowa.


- Jest to spowodowane regulacją ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którą obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje już z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a więc w tym przypadku z chwilą zawarcia umowy pożyczki, a nie dopiero z momentem dokonania wypłaty kwoty pożyczki - mówi Grzegorz Wiśniewski.


Ważne!

Umowę pożyczki należy tak skonstruować, by możliwa była wypłata pieniędzy w okresie późniejszym. Umowa powinna też wykluczać ryzyko narażenia się na zarzut obejścia prawa podatkowego

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA