REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy zapłacą więcej

REKLAMA

Ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia rosną grzywny. Za przestępstwa skarbowe najniższa grzywna to 312 zł. Wzrośnie kwota graniczna między wykroczeniem a przestępstwem.


NOWE PRAWO


Od 1 stycznia 2007 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło z 899,10 zł do 936 zł. Ponieważ od płacy minimalnej uzależnionych jest wiele kar wymierzanych na podstawie kodeksu karnego skarbowego, podwyżkę odczują podatnicy, którzy w tym roku popełnią przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Minimalne wynagrodzenie za pracę stanowi bowiem wskaźnik bazowy dla określenia wysokości kar grzywny. Ma również znaczenie w odniesieniu do rozgraniczenia przestępstw i wykroczeń skarbowych, a także wpływa na ustalenie małej, dużej i wielkiej wartości czynu zabronionego.


Wyższa stawka dzienna


Sąd może orzec grzywnę zarówno za przestępstwa, jak i wykroczenia skarbowe. Przy czym w pierwszym przypadku określa ją zawsze w stawkach dziennych, a w drugim - kwotowo. W obu wariantach wysokość grzywny została powiązana z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę.


- Sąd, wyznaczając karę grzywny za przestępstwa skarbowe, musi określić zarówno liczbę stawek dziennych, jak i wysokość jednej stawki - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.


Liczba stawek nie może być niższa niż 10 i wyższa niż 720. Nasz rozmówca przypomina, że przy ustalaniu wysokości stawki dziennej sąd bierze pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe, a także możliwości zarobkowe. Sąd jest również zobowiązany do wyznaczenia wysokości stawki w granicach od kwoty równej 1/30 minimalnego wynagrodzenia do czterystukrotności tej kwoty. Łatwo zatem policzyć, że w tym roku najniższa stawka dzienna wyniesie 31,2 zł, natomiast maksymalna - 12 480 zł.


Oznacza to, że w 2007 roku za przestępstwa skarbowe sądy będą orzekać tytułem kary grzywny najmniej 312 zł, a najwięcej 8 985 600 zł albo 13 478 400 zł w razie nadzwyczajnego obostrzenia kary.


W przypadku przestępstw popełnionych w ubiegłym roku, w których orzeczenie zapadnie dopiero w 2007 roku, pojawia się pytanie, czy do ustalenia wysokości grzywny sąd powinien zastosować wynagrodzenie minimalne obowiązujące w zeszłym czy już w tym roku. Andrzej Nikończyk wyjaśnia, że w tym wypadku przy wyznaczaniu wysokości stawki dziennej sąd powinien uwzględniać wysokość płacy minimalnej z daty orzekania w I instancji, a nie z daty popełnienia przestępstwa.


- Wynika to z faktu, że kara jest wymierzana w stawkach dziennych i zmiana wysokości wynagrodzenia nie wpływa bezpośrednio na zmianę wysokości kary za dane przestępstwo, gdyż określana jest ona przez sąd wyłącznie jako liczba stawek, a nie jako suma ich liczby i wysokości stawki dziennej - stwierdził nasz rozmówca.


Zdaniem eksperta, przepis art. 23 par. 3 kodeksu karnego skarbowego określający granice wysokości stawki dziennej jest przepisem skierowanym do sądu (proceduralnym, a nie materialnym). Dlatego też powinien się odnosić do chwili określania wysokości tej stawki (tj. działania sądu), a nie chwili popełnienia przestępstwa (działania sprawcy).


Grzywny za wykroczenia


Kara grzywny za wykroczenia skarbowe zawsze określana jest kwotowo. Sąd wymierza ją w granicach od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2007 roku wyniesie ona od 93,6 zł do 18 720 zł. Kodeks karny skarbowy reguluje także wysokość grzywny za wykroczenia nałożonej w mandatowym oraz nakazowym trybie postępowania. Adrian Artowicz, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej wyjaśnia, że możliwość wymierzenia kary grzywny w postępowaniu mandatowym zachodzi w przypadku wykroczeń skarbowych jedynie wówczas, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości.


- Warunkiem nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na jego przyjęcie - dodaje ekspert.


Maksymalna wysokość grzywny nałożonej w tym trybie postępowania nie może przekroczyć podwójnej wysokości wynagrodzenia minimalnego. W 2006 roku była to kwota 1798,2 zł, a już dziś wynosi 1872 zł. Wyrokiem nakazowym w 2007 roku sąd będzie mógł natomiast nałożyć grzywnę nieprzekraczającą 9360 zł (dziesięciokrotność płacy minimalnej), czyli o 369 zł większą niż w roku ubiegłym.


Wykroczenie, a nie przestępstwo


Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Chałas i Wspólnicy, zwraca uwagę, że wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, oprócz negatywnych skutków w postaci wyższych kar grzywny, może mieć również korzystne konsekwencje dla podatników, którzy dopuścili się przewinień.


- Dzięki podwyżce płacy minimalnej wzrośnie granica pomiędzy przestępstwem a wykroczeniem opierająca się na wartości dokonanego uszczuplenia. Oznacza to, że część nieuczciwych podatników zostanie zakwalifikowana jako sprawcy wykroczenia, a nie przestępstwa skarbowego - stwierdził nasz rozmówca.


Chodzi o to, że zgodnie z kodeksem karnym skarbowym, o uznaniu czynu za przestępstwo lub wykroczenie często decyduje tzw. ustawowy próg, tj. pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia. W 2006 roku wynosił on 4495,5 zł, a obecnie 4680 zł. Jeżeli zatem uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność publicznoprawna albo wartość przedmiotu czynu nie przekroczy wskazanej kwoty, przewinienie podatnika zostanie zakwalifikowane jako wykroczenie skarbowe.


Wysokość płacy minimalnej ma także znaczenie przy ustalaniu małej, dużej i wielkiej wartości czynu zabronionego. Te ustawowe pojęcia wpływają na wymiar kary (w tym na zastosowanie instytucji nadzwyczajnego obostrzenia) i przesądzają często o łagodniejszej lub surowszej kwalifikacji czynu. Po podwyżce płacy minimalnej, aby wartość czynu została uznana za małą, nie będzie mogła przekroczyć 187 200 zł w czasie jego popełnienia, duża to ponad 468 000 zł, a wielka musi przekraczać 936 000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA