REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy zapłacą więcej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia rosną grzywny. Za przestępstwa skarbowe najniższa grzywna to 312 zł. Wzrośnie kwota graniczna między wykroczeniem a przestępstwem.


NOWE PRAWO


Od 1 stycznia 2007 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło z 899,10 zł do 936 zł. Ponieważ od płacy minimalnej uzależnionych jest wiele kar wymierzanych na podstawie kodeksu karnego skarbowego, podwyżkę odczują podatnicy, którzy w tym roku popełnią przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Minimalne wynagrodzenie za pracę stanowi bowiem wskaźnik bazowy dla określenia wysokości kar grzywny. Ma również znaczenie w odniesieniu do rozgraniczenia przestępstw i wykroczeń skarbowych, a także wpływa na ustalenie małej, dużej i wielkiej wartości czynu zabronionego.


Wyższa stawka dzienna


Sąd może orzec grzywnę zarówno za przestępstwa, jak i wykroczenia skarbowe. Przy czym w pierwszym przypadku określa ją zawsze w stawkach dziennych, a w drugim - kwotowo. W obu wariantach wysokość grzywny została powiązana z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę.


- Sąd, wyznaczając karę grzywny za przestępstwa skarbowe, musi określić zarówno liczbę stawek dziennych, jak i wysokość jednej stawki - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.


Liczba stawek nie może być niższa niż 10 i wyższa niż 720. Nasz rozmówca przypomina, że przy ustalaniu wysokości stawki dziennej sąd bierze pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe, a także możliwości zarobkowe. Sąd jest również zobowiązany do wyznaczenia wysokości stawki w granicach od kwoty równej 1/30 minimalnego wynagrodzenia do czterystukrotności tej kwoty. Łatwo zatem policzyć, że w tym roku najniższa stawka dzienna wyniesie 31,2 zł, natomiast maksymalna - 12 480 zł.


Oznacza to, że w 2007 roku za przestępstwa skarbowe sądy będą orzekać tytułem kary grzywny najmniej 312 zł, a najwięcej 8 985 600 zł albo 13 478 400 zł w razie nadzwyczajnego obostrzenia kary.


W przypadku przestępstw popełnionych w ubiegłym roku, w których orzeczenie zapadnie dopiero w 2007 roku, pojawia się pytanie, czy do ustalenia wysokości grzywny sąd powinien zastosować wynagrodzenie minimalne obowiązujące w zeszłym czy już w tym roku. Andrzej Nikończyk wyjaśnia, że w tym wypadku przy wyznaczaniu wysokości stawki dziennej sąd powinien uwzględniać wysokość płacy minimalnej z daty orzekania w I instancji, a nie z daty popełnienia przestępstwa.


- Wynika to z faktu, że kara jest wymierzana w stawkach dziennych i zmiana wysokości wynagrodzenia nie wpływa bezpośrednio na zmianę wysokości kary za dane przestępstwo, gdyż określana jest ona przez sąd wyłącznie jako liczba stawek, a nie jako suma ich liczby i wysokości stawki dziennej - stwierdził nasz rozmówca.


Zdaniem eksperta, przepis art. 23 par. 3 kodeksu karnego skarbowego określający granice wysokości stawki dziennej jest przepisem skierowanym do sądu (proceduralnym, a nie materialnym). Dlatego też powinien się odnosić do chwili określania wysokości tej stawki (tj. działania sądu), a nie chwili popełnienia przestępstwa (działania sprawcy).


Grzywny za wykroczenia


Kara grzywny za wykroczenia skarbowe zawsze określana jest kwotowo. Sąd wymierza ją w granicach od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2007 roku wyniesie ona od 93,6 zł do 18 720 zł. Kodeks karny skarbowy reguluje także wysokość grzywny za wykroczenia nałożonej w mandatowym oraz nakazowym trybie postępowania. Adrian Artowicz, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej wyjaśnia, że możliwość wymierzenia kary grzywny w postępowaniu mandatowym zachodzi w przypadku wykroczeń skarbowych jedynie wówczas, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości.


- Warunkiem nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na jego przyjęcie - dodaje ekspert.


Maksymalna wysokość grzywny nałożonej w tym trybie postępowania nie może przekroczyć podwójnej wysokości wynagrodzenia minimalnego. W 2006 roku była to kwota 1798,2 zł, a już dziś wynosi 1872 zł. Wyrokiem nakazowym w 2007 roku sąd będzie mógł natomiast nałożyć grzywnę nieprzekraczającą 9360 zł (dziesięciokrotność płacy minimalnej), czyli o 369 zł większą niż w roku ubiegłym.


Wykroczenie, a nie przestępstwo


Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Chałas i Wspólnicy, zwraca uwagę, że wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, oprócz negatywnych skutków w postaci wyższych kar grzywny, może mieć również korzystne konsekwencje dla podatników, którzy dopuścili się przewinień.


- Dzięki podwyżce płacy minimalnej wzrośnie granica pomiędzy przestępstwem a wykroczeniem opierająca się na wartości dokonanego uszczuplenia. Oznacza to, że część nieuczciwych podatników zostanie zakwalifikowana jako sprawcy wykroczenia, a nie przestępstwa skarbowego - stwierdził nasz rozmówca.


Chodzi o to, że zgodnie z kodeksem karnym skarbowym, o uznaniu czynu za przestępstwo lub wykroczenie często decyduje tzw. ustawowy próg, tj. pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia. W 2006 roku wynosił on 4495,5 zł, a obecnie 4680 zł. Jeżeli zatem uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność publicznoprawna albo wartość przedmiotu czynu nie przekroczy wskazanej kwoty, przewinienie podatnika zostanie zakwalifikowane jako wykroczenie skarbowe.


Wysokość płacy minimalnej ma także znaczenie przy ustalaniu małej, dużej i wielkiej wartości czynu zabronionego. Te ustawowe pojęcia wpływają na wymiar kary (w tym na zastosowanie instytucji nadzwyczajnego obostrzenia) i przesądzają często o łagodniejszej lub surowszej kwalifikacji czynu. Po podwyżce płacy minimalnej, aby wartość czynu została uznana za małą, nie będzie mogła przekroczyć 187 200 zł w czasie jego popełnienia, duża to ponad 468 000 zł, a wielka musi przekraczać 936 000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA