REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy zapłacą więcej

REKLAMA

Ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia rosną grzywny. Za przestępstwa skarbowe najniższa grzywna to 312 zł. Wzrośnie kwota graniczna między wykroczeniem a przestępstwem.


NOWE PRAWO


Od 1 stycznia 2007 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło z 899,10 zł do 936 zł. Ponieważ od płacy minimalnej uzależnionych jest wiele kar wymierzanych na podstawie kodeksu karnego skarbowego, podwyżkę odczują podatnicy, którzy w tym roku popełnią przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Minimalne wynagrodzenie za pracę stanowi bowiem wskaźnik bazowy dla określenia wysokości kar grzywny. Ma również znaczenie w odniesieniu do rozgraniczenia przestępstw i wykroczeń skarbowych, a także wpływa na ustalenie małej, dużej i wielkiej wartości czynu zabronionego.


Wyższa stawka dzienna


Sąd może orzec grzywnę zarówno za przestępstwa, jak i wykroczenia skarbowe. Przy czym w pierwszym przypadku określa ją zawsze w stawkach dziennych, a w drugim - kwotowo. W obu wariantach wysokość grzywny została powiązana z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę.


- Sąd, wyznaczając karę grzywny za przestępstwa skarbowe, musi określić zarówno liczbę stawek dziennych, jak i wysokość jednej stawki - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.


Liczba stawek nie może być niższa niż 10 i wyższa niż 720. Nasz rozmówca przypomina, że przy ustalaniu wysokości stawki dziennej sąd bierze pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe, a także możliwości zarobkowe. Sąd jest również zobowiązany do wyznaczenia wysokości stawki w granicach od kwoty równej 1/30 minimalnego wynagrodzenia do czterystukrotności tej kwoty. Łatwo zatem policzyć, że w tym roku najniższa stawka dzienna wyniesie 31,2 zł, natomiast maksymalna - 12 480 zł.


Oznacza to, że w 2007 roku za przestępstwa skarbowe sądy będą orzekać tytułem kary grzywny najmniej 312 zł, a najwięcej 8 985 600 zł albo 13 478 400 zł w razie nadzwyczajnego obostrzenia kary.


W przypadku przestępstw popełnionych w ubiegłym roku, w których orzeczenie zapadnie dopiero w 2007 roku, pojawia się pytanie, czy do ustalenia wysokości grzywny sąd powinien zastosować wynagrodzenie minimalne obowiązujące w zeszłym czy już w tym roku. Andrzej Nikończyk wyjaśnia, że w tym wypadku przy wyznaczaniu wysokości stawki dziennej sąd powinien uwzględniać wysokość płacy minimalnej z daty orzekania w I instancji, a nie z daty popełnienia przestępstwa.


- Wynika to z faktu, że kara jest wymierzana w stawkach dziennych i zmiana wysokości wynagrodzenia nie wpływa bezpośrednio na zmianę wysokości kary za dane przestępstwo, gdyż określana jest ona przez sąd wyłącznie jako liczba stawek, a nie jako suma ich liczby i wysokości stawki dziennej - stwierdził nasz rozmówca.


Zdaniem eksperta, przepis art. 23 par. 3 kodeksu karnego skarbowego określający granice wysokości stawki dziennej jest przepisem skierowanym do sądu (proceduralnym, a nie materialnym). Dlatego też powinien się odnosić do chwili określania wysokości tej stawki (tj. działania sądu), a nie chwili popełnienia przestępstwa (działania sprawcy).


Grzywny za wykroczenia


Kara grzywny za wykroczenia skarbowe zawsze określana jest kwotowo. Sąd wymierza ją w granicach od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2007 roku wyniesie ona od 93,6 zł do 18 720 zł. Kodeks karny skarbowy reguluje także wysokość grzywny za wykroczenia nałożonej w mandatowym oraz nakazowym trybie postępowania. Adrian Artowicz, doradca podatkowy z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej wyjaśnia, że możliwość wymierzenia kary grzywny w postępowaniu mandatowym zachodzi w przypadku wykroczeń skarbowych jedynie wówczas, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości.


- Warunkiem nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na jego przyjęcie - dodaje ekspert.


Maksymalna wysokość grzywny nałożonej w tym trybie postępowania nie może przekroczyć podwójnej wysokości wynagrodzenia minimalnego. W 2006 roku była to kwota 1798,2 zł, a już dziś wynosi 1872 zł. Wyrokiem nakazowym w 2007 roku sąd będzie mógł natomiast nałożyć grzywnę nieprzekraczającą 9360 zł (dziesięciokrotność płacy minimalnej), czyli o 369 zł większą niż w roku ubiegłym.


Wykroczenie, a nie przestępstwo


Paweł Jabłonowski, prawnik z Kancelarii Chałas i Wspólnicy, zwraca uwagę, że wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, oprócz negatywnych skutków w postaci wyższych kar grzywny, może mieć również korzystne konsekwencje dla podatników, którzy dopuścili się przewinień.


- Dzięki podwyżce płacy minimalnej wzrośnie granica pomiędzy przestępstwem a wykroczeniem opierająca się na wartości dokonanego uszczuplenia. Oznacza to, że część nieuczciwych podatników zostanie zakwalifikowana jako sprawcy wykroczenia, a nie przestępstwa skarbowego - stwierdził nasz rozmówca.


Chodzi o to, że zgodnie z kodeksem karnym skarbowym, o uznaniu czynu za przestępstwo lub wykroczenie często decyduje tzw. ustawowy próg, tj. pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia. W 2006 roku wynosił on 4495,5 zł, a obecnie 4680 zł. Jeżeli zatem uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność publicznoprawna albo wartość przedmiotu czynu nie przekroczy wskazanej kwoty, przewinienie podatnika zostanie zakwalifikowane jako wykroczenie skarbowe.


Wysokość płacy minimalnej ma także znaczenie przy ustalaniu małej, dużej i wielkiej wartości czynu zabronionego. Te ustawowe pojęcia wpływają na wymiar kary (w tym na zastosowanie instytucji nadzwyczajnego obostrzenia) i przesądzają często o łagodniejszej lub surowszej kwalifikacji czynu. Po podwyżce płacy minimalnej, aby wartość czynu została uznana za małą, nie będzie mogła przekroczyć 187 200 zł w czasie jego popełnienia, duża to ponad 468 000 zł, a wielka musi przekraczać 936 000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA