REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus kontra hutnicy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Błędne koło: 5 tys. pracowników ISD Huty Częstochowa nadal nie wie, czy Urząd Skarbowy upomni się o podatek od ich bonusu prywatyzacyjnego. A termin rozliczenia jest coraz bliżej.

Donbas został właścicielem Huty Częstochowa ponad rok temu. W pakiecie socjalnym zagwarantował załodze m.in. jednorazowy bonus - 16 zł za każdy miesiąc przepracowany w zakładzie. Przykład: ktoś, kto miał w firmie 20-letni staż, dostał ok. 4 tys. zł na rękę. W sumie na bonusy prywatyzacyjne Donbas przeznaczył 21 mln zł. Już wtedy stanęło pytanie: co z podatkiem? Pracownicy mieli nadzieję, że nie będą musieli go płacić, bo prezent od inwestora da się uznać za darowiznę, a przy darowiznach wolne od podatku jest 4902 zł.

Podstawę do takich przypuszczeń dała interpretacja prawna Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wydana na prośbę Donbasu. Warszawski fiskus uznał, że bonus prywatyzacyjny nie może być potraktowany jak darowizna, bo nie podpisano z każdym hutnikiem osobnych umów o darowiźnie. Donbas wprowadził więc do zapisów pakietu pewne zmiany i indywidualne umowy podpisano. Niestety, wkrótce ten sam urząd skarbowy oznajmił, że pieniądze "bonusowe" to "przychód ze stosunku pracy", i że w tej sytuacji podatek trzeba zapłacić.

Donbas odwołał się do Izby Skarbowej. Jej dyrektor stwierdził, że bonus należy zaliczyć do "przychodów z innych źródeł", a nie za darowiznę. Czyli hutnicy będą musieli zapłacić podatek w wysokości 19 proc. od otrzymanych kwot, a ci, którzy wejdą w wyższy próg podatkowy, jeszcze więcej.

Także od tej decyzji inwestor się odwołał - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten uznał, że skarga Donbasu jest zasadna. Uchylił i decyzję Izby Skarbowej, i Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego. Zdaniem sądu fiskus przekroczył swoje kompetencje, bo nie miał prawa decydować, czy bonus był skutecznie zawartą umową darowizny, czy nie. Ocenę podpisanych z hutnikami umów i ich ewentualne unieważnienie WSA pozostawił sądowi powszechnemu. Sprawa wróciła więc do Izby Skarbowej, a ponieważ ta nie złożyła skargi kasacyjnej od wyroku, dokumenty z powrotem znalazły się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym.

- Urząd nie udowodnił nam, że umowy darowizny są nieważne - mówi Bartłomiej Sikora, doradca podatkowy reprezentujący Donbas. - Musi zatem zdecydować, czy odda sprawę do sądu. Poprosił nas o dodatkowe dokumenty. Na decyzję ma miesiąc, ale zawsze może przedłużyć termin rozpatrywania tak skomplikowanej sprawy. Jeżeli nie wystąpi do sądu, sprawę mamy wygraną, a hutnicy mogą odetchnąć. Jeżeli nie, zawsze pozostaje nam druga droga. W imieniu kilku hutników złożyliśmy wniosek o interpretację do częstochowskich urzędów skarbowych. Niewykluczone, że one wydadzą pozytywną opinię i wówczas pracownicy huty też nie będą musieli płacić podatku. Musimy poczekać, zostały jeszcze ponad trzy miesiące do rozliczenia.

Niezależnie od toczącego się sporu pracownicy dostaną wkrótce od Donbasu PIT-y, które wykażą bonus prywatyzacyjny jako "przychód z innych źródeł". Sikora uspokaja: wydanie PIT-u to obowiązek pracodawcy jako wypłacającego bonus, za jego niedopełnienie grozi odpowiedzialność karnoskarbowa. Dopóki sprawa jest nierozstrzygnięta, otrzymanie deklaracji podatkowej wcale nie oznacza konieczności rozliczenia się z bonusu jako przychodu.

Eliza Kwiatkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA