REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus kontra hutnicy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Błędne koło: 5 tys. pracowników ISD Huty Częstochowa nadal nie wie, czy Urząd Skarbowy upomni się o podatek od ich bonusu prywatyzacyjnego. A termin rozliczenia jest coraz bliżej.

Donbas został właścicielem Huty Częstochowa ponad rok temu. W pakiecie socjalnym zagwarantował załodze m.in. jednorazowy bonus - 16 zł za każdy miesiąc przepracowany w zakładzie. Przykład: ktoś, kto miał w firmie 20-letni staż, dostał ok. 4 tys. zł na rękę. W sumie na bonusy prywatyzacyjne Donbas przeznaczył 21 mln zł. Już wtedy stanęło pytanie: co z podatkiem? Pracownicy mieli nadzieję, że nie będą musieli go płacić, bo prezent od inwestora da się uznać za darowiznę, a przy darowiznach wolne od podatku jest 4902 zł.

Podstawę do takich przypuszczeń dała interpretacja prawna Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wydana na prośbę Donbasu. Warszawski fiskus uznał, że bonus prywatyzacyjny nie może być potraktowany jak darowizna, bo nie podpisano z każdym hutnikiem osobnych umów o darowiźnie. Donbas wprowadził więc do zapisów pakietu pewne zmiany i indywidualne umowy podpisano. Niestety, wkrótce ten sam urząd skarbowy oznajmił, że pieniądze "bonusowe" to "przychód ze stosunku pracy", i że w tej sytuacji podatek trzeba zapłacić.

Donbas odwołał się do Izby Skarbowej. Jej dyrektor stwierdził, że bonus należy zaliczyć do "przychodów z innych źródeł", a nie za darowiznę. Czyli hutnicy będą musieli zapłacić podatek w wysokości 19 proc. od otrzymanych kwot, a ci, którzy wejdą w wyższy próg podatkowy, jeszcze więcej.

Także od tej decyzji inwestor się odwołał - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten uznał, że skarga Donbasu jest zasadna. Uchylił i decyzję Izby Skarbowej, i Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego. Zdaniem sądu fiskus przekroczył swoje kompetencje, bo nie miał prawa decydować, czy bonus był skutecznie zawartą umową darowizny, czy nie. Ocenę podpisanych z hutnikami umów i ich ewentualne unieważnienie WSA pozostawił sądowi powszechnemu. Sprawa wróciła więc do Izby Skarbowej, a ponieważ ta nie złożyła skargi kasacyjnej od wyroku, dokumenty z powrotem znalazły się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym.

- Urząd nie udowodnił nam, że umowy darowizny są nieważne - mówi Bartłomiej Sikora, doradca podatkowy reprezentujący Donbas. - Musi zatem zdecydować, czy odda sprawę do sądu. Poprosił nas o dodatkowe dokumenty. Na decyzję ma miesiąc, ale zawsze może przedłużyć termin rozpatrywania tak skomplikowanej sprawy. Jeżeli nie wystąpi do sądu, sprawę mamy wygraną, a hutnicy mogą odetchnąć. Jeżeli nie, zawsze pozostaje nam druga droga. W imieniu kilku hutników złożyliśmy wniosek o interpretację do częstochowskich urzędów skarbowych. Niewykluczone, że one wydadzą pozytywną opinię i wówczas pracownicy huty też nie będą musieli płacić podatku. Musimy poczekać, zostały jeszcze ponad trzy miesiące do rozliczenia.

Niezależnie od toczącego się sporu pracownicy dostaną wkrótce od Donbasu PIT-y, które wykażą bonus prywatyzacyjny jako "przychód z innych źródeł". Sikora uspokaja: wydanie PIT-u to obowiązek pracodawcy jako wypłacającego bonus, za jego niedopełnienie grozi odpowiedzialność karnoskarbowa. Dopóki sprawa jest nierozstrzygnięta, otrzymanie deklaracji podatkowej wcale nie oznacza konieczności rozliczenia się z bonusu jako przychodu.

Eliza Kwiatkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA