REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w fakturach korygujących to przestępstwo

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Za nierzetelne wystawienie faktury korygującej kara grzywny może sięgać nawet 2 995 200 zł. Jedynie błędy o charakterze formalnym nie mają negatywnych konsekwencji.


Podatnik, który nieprawidłowo skorygował fakturę VAT, powinien liczyć się z tym, że jego błąd wywołuje określone skutki podatkowe. Stopień wadliwości oznacza różne skutki podatkowe. Inaczej będzie bowiem wyglądała sytuacja, kiedy faktura korygująca będzie zawierała drobne nieprawidłowości, a inaczej wtedy, gdy ze względu na rozmiar błędów danego dokumentu w ogóle nie będzie można odnieść do faktury pierwotnej, w związku z czym trudno będzie stwierdzić, że faktura korygująca w ogóle powstała. W takim przypadku zazwyczaj uznaje się, że tego rodzaju dokument nie wywołuje żadnych skutków prawnych, w związku z czym nie będzie stanowić podstawy do skorygowania deklaracji VAT w odniesieniu do podatku należnego lub naliczonego. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał najpierw w poprawny sposób wystawić fakturę korygującą i dopiero na jej podstawie korygować deklarację.


Korekta faktury korygującej


Możliwa jest też sytuacja, kiedy podatnik zechce dokonać korekty faktury korygującej. I tutaj najczęściej pojawiają się wątpliwości, czy korekta powinna dotyczyć ostatniej faktury korygującej, czy też może faktury pierwotnej, tym bardziej że przepisy nie wskazują jednoznacznego rozwiązania. Powszechne jest stanowisko, że w takiej sytuacji nie koryguje się faktury korygującej, ale fakturę pierwotnie wystawioną, przy uwzględnieniu dokonanych korekt. Potwierdza to Tomasz Cichy z Kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.


- Moim zdaniem korekta faktury korygującej powinna odnosić się do pierwotnej faktury, ponieważ musi uwzględniać elementy wymienione w par. 16 i par. 17 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przy czym m.in. są to dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, czyli fakturze pierwotnej, która w istocie dokumentuje konkretne zjawisko - mówi Tomasz Cichy. Dlatego dokonując korekty faktury korygującej radziłbym odnieść się do pierwszej faktury i w korekcie faktury korygującej wspomnieć o pozostałych korektach - dodaje rozmówca.


Korekta faktury pierwotnej


Spotykane są też opinie, że korekta powinna dotyczyć tej faktury korygującej (nie pierwotnej), która stanowi wszak szczególny rodzaj faktury i w związku z tym można ją korygować na ogólnych zasadach. Z twierdzeniem tym nie zgadza się Tomasz Cichy. Jego zdaniem korekta faktury sama w sobie nie dokumentuje konkretnego zjawiska (np. dostawy czy świadczenia usług), funkcję tę spełnia tylko pierwotna faktura, nawet jeśli później zaistniała konieczność jej skorygowania.


Niewielkie pomyłki - np. błędy o charakterze formalnym - nie mają negatywnych konsekwencji. Warto mieć jednak na uwadze, że błędne wystawienie faktury korygującej wiąże się też z odpowiedzialnością karną skarbową. Może być bowiem zakwalifikowane jako przestępstwo karne skarbowe zagrożone karą grzywny w wysokości do 180 stawek dziennych. Natomiast z karą sięgającą nawet 240 stawek dziennych powinien liczyć się nierzetelny wystawca. Tylko w przypadkach mniejszej wagi wystawienie wadliwej faktury korygującej może być uznane za wykroczenie skarbowe.


Edyta Wereszczyńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

REKLAMA

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA