REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w fakturach korygujących to przestępstwo

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Za nierzetelne wystawienie faktury korygującej kara grzywny może sięgać nawet 2 995 200 zł. Jedynie błędy o charakterze formalnym nie mają negatywnych konsekwencji.


Podatnik, który nieprawidłowo skorygował fakturę VAT, powinien liczyć się z tym, że jego błąd wywołuje określone skutki podatkowe. Stopień wadliwości oznacza różne skutki podatkowe. Inaczej będzie bowiem wyglądała sytuacja, kiedy faktura korygująca będzie zawierała drobne nieprawidłowości, a inaczej wtedy, gdy ze względu na rozmiar błędów danego dokumentu w ogóle nie będzie można odnieść do faktury pierwotnej, w związku z czym trudno będzie stwierdzić, że faktura korygująca w ogóle powstała. W takim przypadku zazwyczaj uznaje się, że tego rodzaju dokument nie wywołuje żadnych skutków prawnych, w związku z czym nie będzie stanowić podstawy do skorygowania deklaracji VAT w odniesieniu do podatku należnego lub naliczonego. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał najpierw w poprawny sposób wystawić fakturę korygującą i dopiero na jej podstawie korygować deklarację.


Korekta faktury korygującej


Możliwa jest też sytuacja, kiedy podatnik zechce dokonać korekty faktury korygującej. I tutaj najczęściej pojawiają się wątpliwości, czy korekta powinna dotyczyć ostatniej faktury korygującej, czy też może faktury pierwotnej, tym bardziej że przepisy nie wskazują jednoznacznego rozwiązania. Powszechne jest stanowisko, że w takiej sytuacji nie koryguje się faktury korygującej, ale fakturę pierwotnie wystawioną, przy uwzględnieniu dokonanych korekt. Potwierdza to Tomasz Cichy z Kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.


- Moim zdaniem korekta faktury korygującej powinna odnosić się do pierwotnej faktury, ponieważ musi uwzględniać elementy wymienione w par. 16 i par. 17 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przy czym m.in. są to dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, czyli fakturze pierwotnej, która w istocie dokumentuje konkretne zjawisko - mówi Tomasz Cichy. Dlatego dokonując korekty faktury korygującej radziłbym odnieść się do pierwszej faktury i w korekcie faktury korygującej wspomnieć o pozostałych korektach - dodaje rozmówca.


Korekta faktury pierwotnej


Spotykane są też opinie, że korekta powinna dotyczyć tej faktury korygującej (nie pierwotnej), która stanowi wszak szczególny rodzaj faktury i w związku z tym można ją korygować na ogólnych zasadach. Z twierdzeniem tym nie zgadza się Tomasz Cichy. Jego zdaniem korekta faktury sama w sobie nie dokumentuje konkretnego zjawiska (np. dostawy czy świadczenia usług), funkcję tę spełnia tylko pierwotna faktura, nawet jeśli później zaistniała konieczność jej skorygowania.


Niewielkie pomyłki - np. błędy o charakterze formalnym - nie mają negatywnych konsekwencji. Warto mieć jednak na uwadze, że błędne wystawienie faktury korygującej wiąże się też z odpowiedzialnością karną skarbową. Może być bowiem zakwalifikowane jako przestępstwo karne skarbowe zagrożone karą grzywny w wysokości do 180 stawek dziennych. Natomiast z karą sięgającą nawet 240 stawek dziennych powinien liczyć się nierzetelny wystawca. Tylko w przypadkach mniejszej wagi wystawienie wadliwej faktury korygującej może być uznane za wykroczenie skarbowe.


Edyta Wereszczyńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA