REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w fakturach korygujących to przestępstwo

REKLAMA

Za nierzetelne wystawienie faktury korygującej kara grzywny może sięgać nawet 2 995 200 zł. Jedynie błędy o charakterze formalnym nie mają negatywnych konsekwencji.


Podatnik, który nieprawidłowo skorygował fakturę VAT, powinien liczyć się z tym, że jego błąd wywołuje określone skutki podatkowe. Stopień wadliwości oznacza różne skutki podatkowe. Inaczej będzie bowiem wyglądała sytuacja, kiedy faktura korygująca będzie zawierała drobne nieprawidłowości, a inaczej wtedy, gdy ze względu na rozmiar błędów danego dokumentu w ogóle nie będzie można odnieść do faktury pierwotnej, w związku z czym trudno będzie stwierdzić, że faktura korygująca w ogóle powstała. W takim przypadku zazwyczaj uznaje się, że tego rodzaju dokument nie wywołuje żadnych skutków prawnych, w związku z czym nie będzie stanowić podstawy do skorygowania deklaracji VAT w odniesieniu do podatku należnego lub naliczonego. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał najpierw w poprawny sposób wystawić fakturę korygującą i dopiero na jej podstawie korygować deklarację.


Korekta faktury korygującej


Możliwa jest też sytuacja, kiedy podatnik zechce dokonać korekty faktury korygującej. I tutaj najczęściej pojawiają się wątpliwości, czy korekta powinna dotyczyć ostatniej faktury korygującej, czy też może faktury pierwotnej, tym bardziej że przepisy nie wskazują jednoznacznego rozwiązania. Powszechne jest stanowisko, że w takiej sytuacji nie koryguje się faktury korygującej, ale fakturę pierwotnie wystawioną, przy uwzględnieniu dokonanych korekt. Potwierdza to Tomasz Cichy z Kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.


- Moim zdaniem korekta faktury korygującej powinna odnosić się do pierwotnej faktury, ponieważ musi uwzględniać elementy wymienione w par. 16 i par. 17 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przy czym m.in. są to dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, czyli fakturze pierwotnej, która w istocie dokumentuje konkretne zjawisko - mówi Tomasz Cichy. Dlatego dokonując korekty faktury korygującej radziłbym odnieść się do pierwszej faktury i w korekcie faktury korygującej wspomnieć o pozostałych korektach - dodaje rozmówca.


Korekta faktury pierwotnej


Spotykane są też opinie, że korekta powinna dotyczyć tej faktury korygującej (nie pierwotnej), która stanowi wszak szczególny rodzaj faktury i w związku z tym można ją korygować na ogólnych zasadach. Z twierdzeniem tym nie zgadza się Tomasz Cichy. Jego zdaniem korekta faktury sama w sobie nie dokumentuje konkretnego zjawiska (np. dostawy czy świadczenia usług), funkcję tę spełnia tylko pierwotna faktura, nawet jeśli później zaistniała konieczność jej skorygowania.


Niewielkie pomyłki - np. błędy o charakterze formalnym - nie mają negatywnych konsekwencji. Warto mieć jednak na uwadze, że błędne wystawienie faktury korygującej wiąże się też z odpowiedzialnością karną skarbową. Może być bowiem zakwalifikowane jako przestępstwo karne skarbowe zagrożone karą grzywny w wysokości do 180 stawek dziennych. Natomiast z karą sięgającą nawet 240 stawek dziennych powinien liczyć się nierzetelny wystawca. Tylko w przypadkach mniejszej wagi wystawienie wadliwej faktury korygującej może być uznane za wykroczenie skarbowe.


Edyta Wereszczyńska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA