REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w fakturach korygujących to przestępstwo

REKLAMA

Za nierzetelne wystawienie faktury korygującej kara grzywny może sięgać nawet 2 995 200 zł. Jedynie błędy o charakterze formalnym nie mają negatywnych konsekwencji.


Podatnik, który nieprawidłowo skorygował fakturę VAT, powinien liczyć się z tym, że jego błąd wywołuje określone skutki podatkowe. Stopień wadliwości oznacza różne skutki podatkowe. Inaczej będzie bowiem wyglądała sytuacja, kiedy faktura korygująca będzie zawierała drobne nieprawidłowości, a inaczej wtedy, gdy ze względu na rozmiar błędów danego dokumentu w ogóle nie będzie można odnieść do faktury pierwotnej, w związku z czym trudno będzie stwierdzić, że faktura korygująca w ogóle powstała. W takim przypadku zazwyczaj uznaje się, że tego rodzaju dokument nie wywołuje żadnych skutków prawnych, w związku z czym nie będzie stanowić podstawy do skorygowania deklaracji VAT w odniesieniu do podatku należnego lub naliczonego. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał najpierw w poprawny sposób wystawić fakturę korygującą i dopiero na jej podstawie korygować deklarację.


Korekta faktury korygującej


Możliwa jest też sytuacja, kiedy podatnik zechce dokonać korekty faktury korygującej. I tutaj najczęściej pojawiają się wątpliwości, czy korekta powinna dotyczyć ostatniej faktury korygującej, czy też może faktury pierwotnej, tym bardziej że przepisy nie wskazują jednoznacznego rozwiązania. Powszechne jest stanowisko, że w takiej sytuacji nie koryguje się faktury korygującej, ale fakturę pierwotnie wystawioną, przy uwzględnieniu dokonanych korekt. Potwierdza to Tomasz Cichy z Kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.


- Moim zdaniem korekta faktury korygującej powinna odnosić się do pierwotnej faktury, ponieważ musi uwzględniać elementy wymienione w par. 16 i par. 17 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przy czym m.in. są to dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, czyli fakturze pierwotnej, która w istocie dokumentuje konkretne zjawisko - mówi Tomasz Cichy. Dlatego dokonując korekty faktury korygującej radziłbym odnieść się do pierwszej faktury i w korekcie faktury korygującej wspomnieć o pozostałych korektach - dodaje rozmówca.


Korekta faktury pierwotnej


Spotykane są też opinie, że korekta powinna dotyczyć tej faktury korygującej (nie pierwotnej), która stanowi wszak szczególny rodzaj faktury i w związku z tym można ją korygować na ogólnych zasadach. Z twierdzeniem tym nie zgadza się Tomasz Cichy. Jego zdaniem korekta faktury sama w sobie nie dokumentuje konkretnego zjawiska (np. dostawy czy świadczenia usług), funkcję tę spełnia tylko pierwotna faktura, nawet jeśli później zaistniała konieczność jej skorygowania.


Niewielkie pomyłki - np. błędy o charakterze formalnym - nie mają negatywnych konsekwencji. Warto mieć jednak na uwadze, że błędne wystawienie faktury korygującej wiąże się też z odpowiedzialnością karną skarbową. Może być bowiem zakwalifikowane jako przestępstwo karne skarbowe zagrożone karą grzywny w wysokości do 180 stawek dziennych. Natomiast z karą sięgającą nawet 240 stawek dziennych powinien liczyć się nierzetelny wystawca. Tylko w przypadkach mniejszej wagi wystawienie wadliwej faktury korygującej może być uznane za wykroczenie skarbowe.


Edyta Wereszczyńska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA