REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie można zwiększać wartości aktywów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości nie dopuszcza zwiększenia wartości środków trwałych w bilansie. Konsekwencją może być znaczne zaniżenie w sprawozdaniach finansowych wartości środków trwałych, a szczególnie gruntów.


Ustawa o rachunkowości w wielu przypadkach nie jest przystosowana do ciągle zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Tę kwestię uwypuklają różnice między polskim prawem bilansowym a przepisami Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.


Wartość po przeszacowaniu


Jak twierdzi Gertruda Świderska, przewodnicząca Komitetu Standardów Rachunkowości i kierownik Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH, jedną z różnic między międzynarodowymi standardami a ustawą o rachunkowości, mających negatywny wpływ na prezentację sytuacji finansowej jednostek, jest wycena środków trwałych po początkowym ujęciu, czyli po pewnym okresie ich użytkowania. Według naszego eksperta zgodnie z MSR nr 16 Rzeczowe aktywa trwałe, po początkowym ujęciu środki trwałe należy wycenić w wartości przeszacowanej, odpowiadającej ustalonej w sposób wiarygodny wartości godziwej w dniu przeszacowania. Oznacza to, że wartość środków trwałych może, w wyniku przeszacowania, ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu.


- Ustawa o rachunkowości dopuszcza także możliwość przeszacowania, ale praktycznie tylko w dół, gdyż aktualizacja wyceny w górę może mieć miejsce na podstawie odrębnych przepisów. Natomiast ostatnie rozporządzenie ministra finansów było w roku 1995 - twierdzi nasza rozmówczyni.


Według niej efektem tego jest znaczne zaniżenie wartości środków trwałych, a szczególnie gruntów, w sprawozdaniach finansowych jednostek stosujących ustawę o rachunkowości.


Ekonomiczna użyteczność


Z kolei Roman Seredyński, biegły rewident, prezes Europejskiego Centrum Audytu, zwraca uwagę na odmienny sposób podejścia ustawy o rachunkowości i MSR do okresu ekonomicznej użyteczności środków trwałych, tj. amortyzacji. Zgodnie z MSR nr 16 istnieje obowiązek wyodrębnienia tzw. komponentów w ramach jednego środka trwałego.


- Komponentem jest każdy element środka trwałego, którego wartość stanowi istotną część wartości środka trwałego oraz cechuje się innym okresem ekonomicznej użyteczności - wyjaśnia.


Jako przykład podaje samolot, w którym należy wyodrębnić dwa komponenty. Jednym jest silnik, ponieważ silnik podlega kilkakrotnym wymianom lub remontom kapitalnym w okresie użytkowania samolotu jako całości. Drugim elementem jest cały szkielet samolotu, tzn. pozostała część. Według eksperta praktyka gospodarcza wskazuje na wiele przykładów takich środków trwałych, które zgodnie z polską Klasyfikacją Środków Trwałych stanowią jeden środek trwały, który powinien być amortyzowany według jednej stawki amortyzacyjnej.


- W świetle MSR należałoby ująć taki środek trwały jako dwie pozycje w ewidencji środków trwałych, które będą umarzane według odrębnych stawek amortyzacyjnych, wynikających z okresów ekonomicznej użyteczności - uważa prezes Europejskiego Centrum Audytu.


Łączenie spółek


Według Joanny Frykowskiej, menedżer w dziale audytu Ernst & Young, ustawa o rachunkowości już właściwie w pewnym momencie zbliżała się do uregulowań MSSF. Jednak gdy od 2005 roku zmieniła się większość standardów międzynarodowych, trudno mówić o spójności. Według niej najbardziej problematyczne dla spółek są różnice związane z rozliczaniem połączeń jednostek. W ustawie (na bazie kodeksu spółek handlowych) połączenia rozumiane są bardzo dosłownie - jest to połączenie spółek w jeden podmiot prawny.


- Zgodnie z MSSF połączeniem jest każde przejęcie kontroli nad jednostką (zatem również nabycie udziałów), a nie jest nim na przykład prawne scalenie w jeden podmiot spółki zależnej i dominującej (czyli nasze polskie połączenie spółek) - wyjaśnia nasza rozmówczyni.


Dodaje także, że inaczej też są rozumiane reorganizacje grupy. Ustawa nakazuje stosowanie metody łączenia udziałów, gdy łączą się spółki w 100 proc. zależne od tego samego podmiotu. MSSF w ogóle nie regulują transakcji pod wspólną kontrolą, które są tutaj rozumiane jako transakcje pomiędzy spółkami znajdującymi się w jednej grupie kapitałowej (i nie musi być 100 proc. zależności).


- Polskim spółkom trudno też wyobrazić sobie, aby przy połączeniu spółki dominującej i spółki zależnej uwzględniać wartości ze skonsolidowanego sprawozdania finansowego spółki dominującej (łącznie z wartością firmy), ale tak właśnie często musi wyglądać rozliczenie połączenia według MSSF.


Ważne!

Firmy podlegające ustawie o rachunkowości w sprawach nieuregulowanych jej przepisami mogą stosować krajowe standardy rachunkowości. W przypadku braku standardu krajowego polskie prawo bilansowe pozwala firmom stosować Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.


34
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości mogą obecnie stosować przedsiębiorstwa.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA