REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie można zwiększać wartości aktywów

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości nie dopuszcza zwiększenia wartości środków trwałych w bilansie. Konsekwencją może być znaczne zaniżenie w sprawozdaniach finansowych wartości środków trwałych, a szczególnie gruntów.


Ustawa o rachunkowości w wielu przypadkach nie jest przystosowana do ciągle zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Tę kwestię uwypuklają różnice między polskim prawem bilansowym a przepisami Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.


Wartość po przeszacowaniu


Jak twierdzi Gertruda Świderska, przewodnicząca Komitetu Standardów Rachunkowości i kierownik Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH, jedną z różnic między międzynarodowymi standardami a ustawą o rachunkowości, mających negatywny wpływ na prezentację sytuacji finansowej jednostek, jest wycena środków trwałych po początkowym ujęciu, czyli po pewnym okresie ich użytkowania. Według naszego eksperta zgodnie z MSR nr 16 Rzeczowe aktywa trwałe, po początkowym ujęciu środki trwałe należy wycenić w wartości przeszacowanej, odpowiadającej ustalonej w sposób wiarygodny wartości godziwej w dniu przeszacowania. Oznacza to, że wartość środków trwałych może, w wyniku przeszacowania, ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu.


- Ustawa o rachunkowości dopuszcza także możliwość przeszacowania, ale praktycznie tylko w dół, gdyż aktualizacja wyceny w górę może mieć miejsce na podstawie odrębnych przepisów. Natomiast ostatnie rozporządzenie ministra finansów było w roku 1995 - twierdzi nasza rozmówczyni.


Według niej efektem tego jest znaczne zaniżenie wartości środków trwałych, a szczególnie gruntów, w sprawozdaniach finansowych jednostek stosujących ustawę o rachunkowości.


Ekonomiczna użyteczność


Z kolei Roman Seredyński, biegły rewident, prezes Europejskiego Centrum Audytu, zwraca uwagę na odmienny sposób podejścia ustawy o rachunkowości i MSR do okresu ekonomicznej użyteczności środków trwałych, tj. amortyzacji. Zgodnie z MSR nr 16 istnieje obowiązek wyodrębnienia tzw. komponentów w ramach jednego środka trwałego.


- Komponentem jest każdy element środka trwałego, którego wartość stanowi istotną część wartości środka trwałego oraz cechuje się innym okresem ekonomicznej użyteczności - wyjaśnia.


Jako przykład podaje samolot, w którym należy wyodrębnić dwa komponenty. Jednym jest silnik, ponieważ silnik podlega kilkakrotnym wymianom lub remontom kapitalnym w okresie użytkowania samolotu jako całości. Drugim elementem jest cały szkielet samolotu, tzn. pozostała część. Według eksperta praktyka gospodarcza wskazuje na wiele przykładów takich środków trwałych, które zgodnie z polską Klasyfikacją Środków Trwałych stanowią jeden środek trwały, który powinien być amortyzowany według jednej stawki amortyzacyjnej.


- W świetle MSR należałoby ująć taki środek trwały jako dwie pozycje w ewidencji środków trwałych, które będą umarzane według odrębnych stawek amortyzacyjnych, wynikających z okresów ekonomicznej użyteczności - uważa prezes Europejskiego Centrum Audytu.


Łączenie spółek


Według Joanny Frykowskiej, menedżer w dziale audytu Ernst & Young, ustawa o rachunkowości już właściwie w pewnym momencie zbliżała się do uregulowań MSSF. Jednak gdy od 2005 roku zmieniła się większość standardów międzynarodowych, trudno mówić o spójności. Według niej najbardziej problematyczne dla spółek są różnice związane z rozliczaniem połączeń jednostek. W ustawie (na bazie kodeksu spółek handlowych) połączenia rozumiane są bardzo dosłownie - jest to połączenie spółek w jeden podmiot prawny.


- Zgodnie z MSSF połączeniem jest każde przejęcie kontroli nad jednostką (zatem również nabycie udziałów), a nie jest nim na przykład prawne scalenie w jeden podmiot spółki zależnej i dominującej (czyli nasze polskie połączenie spółek) - wyjaśnia nasza rozmówczyni.


Dodaje także, że inaczej też są rozumiane reorganizacje grupy. Ustawa nakazuje stosowanie metody łączenia udziałów, gdy łączą się spółki w 100 proc. zależne od tego samego podmiotu. MSSF w ogóle nie regulują transakcji pod wspólną kontrolą, które są tutaj rozumiane jako transakcje pomiędzy spółkami znajdującymi się w jednej grupie kapitałowej (i nie musi być 100 proc. zależności).


- Polskim spółkom trudno też wyobrazić sobie, aby przy połączeniu spółki dominującej i spółki zależnej uwzględniać wartości ze skonsolidowanego sprawozdania finansowego spółki dominującej (łącznie z wartością firmy), ale tak właśnie często musi wyglądać rozliczenie połączenia według MSSF.


Ważne!

Firmy podlegające ustawie o rachunkowości w sprawach nieuregulowanych jej przepisami mogą stosować krajowe standardy rachunkowości. W przypadku braku standardu krajowego polskie prawo bilansowe pozwala firmom stosować Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.


34
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości mogą obecnie stosować przedsiębiorstwa.

Agnieszka Pokojska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA