REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na doradcę podatkowego

REKLAMA

Komisja egzaminacyjna ds. doradztwa podatkowego zawsze publikuje około 2 tys. pytań. Kandydaci na doradców powinni znać na nie odpowiedź.


Kandydaci na doradców podatkowych powinni kilkakrotnie przeczytać niełatwe ustawy podatkowe, kodeksy oraz rozwiązać co najmniej kilkadziesiąt, a najlepiej kilkaset problemów i kazusów, aby zdać bardzo trudne egzaminy. Jak sobie poradzić z tym ogromem pracy? Na co zwrócić uwagę, jeśli chodzi o meritum wiedzy o podatkach?


Trudne pytania


Przewodniczący komisji poprzedniej kadencji, prof. Włodzimierz Nykiel, uważa, że największe problemy stwarzają pytania z zakresu rachunkowości.


- Widoczna była tendencja, że osoby z wykształceniem prawniczym były świetnie przygotowane z dziedzin prawa, które powinny zdać na egzaminie, natomiast wyraźnie słabsze z rachunkowości - powiedział "Gazecie Prawnej" prof. Włodzimierz Nykiel.


Zwrócił on też uwagę, że często kandydaci wybierają tę dziedzinę prawa podatkowego, z której są najlepiej przygotowani.


- Zdarza się, że kandydat na doradcę zna przepisy dotyczące PIT czy VAT, ale gdy musi bronić interesów podatnika, to brakuje mu albo wiedzy, albo umiejętności zastosowania przepisów - stwierdził rozmówca.


Doradcy powinni ponadto zwrócić większą uwagę na przepisy dotyczące postępowania podatkowego i postępowania przed sądami administracyjnymi oraz kodeksu karnego skarbowego.


- Przede wszystkim nie należy uczyć się testów i kazusów na pamięć, ale na ich podstawie spróbować zrozumieć zagadnienia. Bardziej istotne jest pokazanie komisji, że kandydat potrafi logicznie myśleć i wyciągać wnioski z przepisów prawa podatkowego, niż wyrecytowanie z pamięci opracowanej odpowiedzi - uważa Piotr Augustyniak, członek komisji egzaminacyjnej poprzedniej kadencji oraz doradca podatkowy w kancelarii Hogan & Hartson.


Jego zdaniem lepiej wypadają na egzaminie osoby, które mają już jakąś praktykę, niż osoby od razu po studiach.


- Kandydaci powinni zatem rozważyć, czy nie wybrać się najpierw na półroczną praktykę u doradcy lub w firmie doradczej i dopiero potem przystąpić do egzaminu - radzi ekspert Hogan & Hartson.


Trzeba określić cel


Przed rozpoczęciem nauki potrzebne jest jednak pozytywne nastawienie i określenie celu. Te dwie, jak się wydaje, proste czynności pozwolą na zwiększenie efektywności nauki. Jak pokazują badania dotyczące skutecznych technik uczenia się, jeśli czymś się interesujemy, to w większym stopniu się w to angażujemy, a w konsekwencji łatwiej zapamiętujemy.


Gdy będziemy już odpowiednio zmotywowani, należy przeczytać wszystkie pytania egzaminacyjne, określić, ile jest kazusów i jakie problemy mogą się pojawić w trakcie nauki. Mając obraz całości materiału do nauki, będziemy wiedzieli, do czego zmierzamy i jak rozłożyć siły. Następnym krokiem jest zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału. Każdy ma swoje metody nauki, natomiast bardzo ważne jest, aby uczyć się codziennie.


Problemy do rozwiązania


Wiele osób podczas nauki dochodzi do wniosku, że przepisy są ze sobą sprzeczne. Pojawia się wtedy zwykle myśl: jak powinienem odpowiedzieć na egzaminie, skoro przepisy są niejasne? Odpowiedzi na takie problemy można szukać wspólnie z innymi kandydatami, np. w sieci. Internetowych stron i forów o podatkach jest wiele i często wydzielają one temat zbliżającego się egzaminu na doradcę podatkowego.


Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA