REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na doradcę podatkowego

REKLAMA

Komisja egzaminacyjna ds. doradztwa podatkowego zawsze publikuje około 2 tys. pytań. Kandydaci na doradców powinni znać na nie odpowiedź.


Kandydaci na doradców podatkowych powinni kilkakrotnie przeczytać niełatwe ustawy podatkowe, kodeksy oraz rozwiązać co najmniej kilkadziesiąt, a najlepiej kilkaset problemów i kazusów, aby zdać bardzo trudne egzaminy. Jak sobie poradzić z tym ogromem pracy? Na co zwrócić uwagę, jeśli chodzi o meritum wiedzy o podatkach?


Trudne pytania


Przewodniczący komisji poprzedniej kadencji, prof. Włodzimierz Nykiel, uważa, że największe problemy stwarzają pytania z zakresu rachunkowości.


- Widoczna była tendencja, że osoby z wykształceniem prawniczym były świetnie przygotowane z dziedzin prawa, które powinny zdać na egzaminie, natomiast wyraźnie słabsze z rachunkowości - powiedział "Gazecie Prawnej" prof. Włodzimierz Nykiel.


Zwrócił on też uwagę, że często kandydaci wybierają tę dziedzinę prawa podatkowego, z której są najlepiej przygotowani.


- Zdarza się, że kandydat na doradcę zna przepisy dotyczące PIT czy VAT, ale gdy musi bronić interesów podatnika, to brakuje mu albo wiedzy, albo umiejętności zastosowania przepisów - stwierdził rozmówca.


Doradcy powinni ponadto zwrócić większą uwagę na przepisy dotyczące postępowania podatkowego i postępowania przed sądami administracyjnymi oraz kodeksu karnego skarbowego.


- Przede wszystkim nie należy uczyć się testów i kazusów na pamięć, ale na ich podstawie spróbować zrozumieć zagadnienia. Bardziej istotne jest pokazanie komisji, że kandydat potrafi logicznie myśleć i wyciągać wnioski z przepisów prawa podatkowego, niż wyrecytowanie z pamięci opracowanej odpowiedzi - uważa Piotr Augustyniak, członek komisji egzaminacyjnej poprzedniej kadencji oraz doradca podatkowy w kancelarii Hogan & Hartson.


Jego zdaniem lepiej wypadają na egzaminie osoby, które mają już jakąś praktykę, niż osoby od razu po studiach.


- Kandydaci powinni zatem rozważyć, czy nie wybrać się najpierw na półroczną praktykę u doradcy lub w firmie doradczej i dopiero potem przystąpić do egzaminu - radzi ekspert Hogan & Hartson.


Trzeba określić cel


Przed rozpoczęciem nauki potrzebne jest jednak pozytywne nastawienie i określenie celu. Te dwie, jak się wydaje, proste czynności pozwolą na zwiększenie efektywności nauki. Jak pokazują badania dotyczące skutecznych technik uczenia się, jeśli czymś się interesujemy, to w większym stopniu się w to angażujemy, a w konsekwencji łatwiej zapamiętujemy.


Gdy będziemy już odpowiednio zmotywowani, należy przeczytać wszystkie pytania egzaminacyjne, określić, ile jest kazusów i jakie problemy mogą się pojawić w trakcie nauki. Mając obraz całości materiału do nauki, będziemy wiedzieli, do czego zmierzamy i jak rozłożyć siły. Następnym krokiem jest zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału. Każdy ma swoje metody nauki, natomiast bardzo ważne jest, aby uczyć się codziennie.


Problemy do rozwiązania


Wiele osób podczas nauki dochodzi do wniosku, że przepisy są ze sobą sprzeczne. Pojawia się wtedy zwykle myśl: jak powinienem odpowiedzieć na egzaminie, skoro przepisy są niejasne? Odpowiedzi na takie problemy można szukać wspólnie z innymi kandydatami, np. w sieci. Internetowych stron i forów o podatkach jest wiele i często wydzielają one temat zbliżającego się egzaminu na doradcę podatkowego.


Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA