REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na doradcę podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komisja egzaminacyjna ds. doradztwa podatkowego zawsze publikuje około 2 tys. pytań. Kandydaci na doradców powinni znać na nie odpowiedź.


Kandydaci na doradców podatkowych powinni kilkakrotnie przeczytać niełatwe ustawy podatkowe, kodeksy oraz rozwiązać co najmniej kilkadziesiąt, a najlepiej kilkaset problemów i kazusów, aby zdać bardzo trudne egzaminy. Jak sobie poradzić z tym ogromem pracy? Na co zwrócić uwagę, jeśli chodzi o meritum wiedzy o podatkach?


Trudne pytania


Przewodniczący komisji poprzedniej kadencji, prof. Włodzimierz Nykiel, uważa, że największe problemy stwarzają pytania z zakresu rachunkowości.


- Widoczna była tendencja, że osoby z wykształceniem prawniczym były świetnie przygotowane z dziedzin prawa, które powinny zdać na egzaminie, natomiast wyraźnie słabsze z rachunkowości - powiedział "Gazecie Prawnej" prof. Włodzimierz Nykiel.


Zwrócił on też uwagę, że często kandydaci wybierają tę dziedzinę prawa podatkowego, z której są najlepiej przygotowani.


- Zdarza się, że kandydat na doradcę zna przepisy dotyczące PIT czy VAT, ale gdy musi bronić interesów podatnika, to brakuje mu albo wiedzy, albo umiejętności zastosowania przepisów - stwierdził rozmówca.


Doradcy powinni ponadto zwrócić większą uwagę na przepisy dotyczące postępowania podatkowego i postępowania przed sądami administracyjnymi oraz kodeksu karnego skarbowego.


- Przede wszystkim nie należy uczyć się testów i kazusów na pamięć, ale na ich podstawie spróbować zrozumieć zagadnienia. Bardziej istotne jest pokazanie komisji, że kandydat potrafi logicznie myśleć i wyciągać wnioski z przepisów prawa podatkowego, niż wyrecytowanie z pamięci opracowanej odpowiedzi - uważa Piotr Augustyniak, członek komisji egzaminacyjnej poprzedniej kadencji oraz doradca podatkowy w kancelarii Hogan & Hartson.


Jego zdaniem lepiej wypadają na egzaminie osoby, które mają już jakąś praktykę, niż osoby od razu po studiach.


- Kandydaci powinni zatem rozważyć, czy nie wybrać się najpierw na półroczną praktykę u doradcy lub w firmie doradczej i dopiero potem przystąpić do egzaminu - radzi ekspert Hogan & Hartson.


Trzeba określić cel


Przed rozpoczęciem nauki potrzebne jest jednak pozytywne nastawienie i określenie celu. Te dwie, jak się wydaje, proste czynności pozwolą na zwiększenie efektywności nauki. Jak pokazują badania dotyczące skutecznych technik uczenia się, jeśli czymś się interesujemy, to w większym stopniu się w to angażujemy, a w konsekwencji łatwiej zapamiętujemy.


Gdy będziemy już odpowiednio zmotywowani, należy przeczytać wszystkie pytania egzaminacyjne, określić, ile jest kazusów i jakie problemy mogą się pojawić w trakcie nauki. Mając obraz całości materiału do nauki, będziemy wiedzieli, do czego zmierzamy i jak rozłożyć siły. Następnym krokiem jest zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału. Każdy ma swoje metody nauki, natomiast bardzo ważne jest, aby uczyć się codziennie.


Problemy do rozwiązania


Wiele osób podczas nauki dochodzi do wniosku, że przepisy są ze sobą sprzeczne. Pojawia się wtedy zwykle myśl: jak powinienem odpowiedzieć na egzaminie, skoro przepisy są niejasne? Odpowiedzi na takie problemy można szukać wspólnie z innymi kandydatami, np. w sieci. Internetowych stron i forów o podatkach jest wiele i często wydzielają one temat zbliżającego się egzaminu na doradcę podatkowego.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA