REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędne faktury do korekty

REKLAMA

Jeśli po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę, to należy wystawić fakturę korygującą. Natomiast gdy faktury zawierającej błąd nie doręczono odbiorcy, trzeba mu dostarczyć oba dokumenty.


Wystawienie przez osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobę fizyczną faktury, w której wykaże się kwotę podatku, powoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku. Ta ogólna zasada zawarta jest w art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Dotyczy również sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.


Wystawienie faktury


Teoretycznie oznaczałoby to, że jeśli wystawimy fakturę, w której jako kwotę podatku wskażemy omyłkowo kwotę nawet 100 razy wyższą niż faktyczna, to obowiązek podatkowy zaistnieje w momencie jej wydrukowania i podpisania przez upoważnioną w danej jednostce gospodarczej osobę - wyjaśniają eksperci z kancelarii BSO Prawo & Podatki - Bramorski Szermach Okorowska we Wrocławiu.


Aby tego uniknąć, wprowadzono możliwość wystawiania faktur korygujących. Można to robić, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.


Błędnie określona kwota


Jeśli więc po wystawieniu faktury np. z błędnie określoną kwotą podatku stwierdzono pomyłkę, zgodnie ze wspomnianymi zasadami powinno się wystawić fakturę korygującą. Gdy natomiast faktura zawierająca błąd nie została jeszcze doręczona odbiorcy, powinno się mu dołączyć oba dokumenty.


Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania określono w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Fakturom poświęcony jest rozdział czwarty, w którym mowa jest również o zasadach wystawiania faktur korygujących.


PRZYKŁAD: FAKTURA NIEDORĘCZONA ODBIORCY

Podatnik wystawił fakturę, lecz nie będzie ona doręczona odbiorcy z powodu niezaistnienia zdarzenia gospodarczego mającego być podstawą do jej wystawienia. Jeśli wystawiona faktura dotyczy transakcji, która nie doszła do skutku (tzw. pusta faktura), i nie została wprowadzona do obrotu prawnego, a podatnik dysponuje dokumentami potwierdzającymi te fakty, nie ma obowiązku wystawienia faktury korygującej. Podatnik może też skorygować kwotę podatku należnego w miesiącu wykazania tej sprzedaży w deklaracji VAT-7 na podstawie posiadanej dokumentacji. W przeciwnym wypadku (brak dokumentacji lub doręczenie faktury odbiorcy) wystawienie faktury korygującej jest konieczne, gdyż zadziała sankcja zawarta w art. 108 ustawy o VAT i nastąpi konieczność zapłaty wskazanego w fakturze podatku.


OPINIA
(Krzysztof Słapczyński, prawnik)

Orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest jednoznaczne, lecz przeważa pogląd, że można anulować fakturę, która nie została jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego. Warto jednak wskazać, że według niektórych opinii art. 108 powinien być odstraszający i ten cel spełniony być powinien przez uznanie, że odnośnie do faktur pustych nie istnieje możliwość wystawiania korekt. Reasumując, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie powstanie obowiązku podatkowego nie zależy od dostarczenia faktury odbiorcy, lecz od jej wystawienia. Tak więc należy wystawiać faktury korygujące i dostarczać oba dokumenty odbiorcy.

Krzysztof Tomaszewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe kontrolują konta bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

REKLAMA

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

PKD 2025: nowa klasyfikacja działalności od nowego roku. Co się zmieni? Kto będzie musiał stosować?

Rada Ministrów wyda przed końcem 2024 r. rozporządzenie, w którym określi nową Polską Klasyfikację Działalności (PKD), zwaną ,,PKD 2025”. Czym będzie się różniła nowa PKD od dotychczasowej PKD 2007? Gdzie będzie stosowana ta nowa klasyfikacja działalności?

REKLAMA