REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędne faktury do korekty

REKLAMA

Jeśli po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę, to należy wystawić fakturę korygującą. Natomiast gdy faktury zawierającej błąd nie doręczono odbiorcy, trzeba mu dostarczyć oba dokumenty.


Wystawienie przez osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobę fizyczną faktury, w której wykaże się kwotę podatku, powoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku. Ta ogólna zasada zawarta jest w art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Dotyczy również sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.


Wystawienie faktury


Teoretycznie oznaczałoby to, że jeśli wystawimy fakturę, w której jako kwotę podatku wskażemy omyłkowo kwotę nawet 100 razy wyższą niż faktyczna, to obowiązek podatkowy zaistnieje w momencie jej wydrukowania i podpisania przez upoważnioną w danej jednostce gospodarczej osobę - wyjaśniają eksperci z kancelarii BSO Prawo & Podatki - Bramorski Szermach Okorowska we Wrocławiu.


Aby tego uniknąć, wprowadzono możliwość wystawiania faktur korygujących. Można to robić, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.


Błędnie określona kwota


Jeśli więc po wystawieniu faktury np. z błędnie określoną kwotą podatku stwierdzono pomyłkę, zgodnie ze wspomnianymi zasadami powinno się wystawić fakturę korygującą. Gdy natomiast faktura zawierająca błąd nie została jeszcze doręczona odbiorcy, powinno się mu dołączyć oba dokumenty.


Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania określono w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Fakturom poświęcony jest rozdział czwarty, w którym mowa jest również o zasadach wystawiania faktur korygujących.


PRZYKŁAD: FAKTURA NIEDORĘCZONA ODBIORCY

Podatnik wystawił fakturę, lecz nie będzie ona doręczona odbiorcy z powodu niezaistnienia zdarzenia gospodarczego mającego być podstawą do jej wystawienia. Jeśli wystawiona faktura dotyczy transakcji, która nie doszła do skutku (tzw. pusta faktura), i nie została wprowadzona do obrotu prawnego, a podatnik dysponuje dokumentami potwierdzającymi te fakty, nie ma obowiązku wystawienia faktury korygującej. Podatnik może też skorygować kwotę podatku należnego w miesiącu wykazania tej sprzedaży w deklaracji VAT-7 na podstawie posiadanej dokumentacji. W przeciwnym wypadku (brak dokumentacji lub doręczenie faktury odbiorcy) wystawienie faktury korygującej jest konieczne, gdyż zadziała sankcja zawarta w art. 108 ustawy o VAT i nastąpi konieczność zapłaty wskazanego w fakturze podatku.


OPINIA
(Krzysztof Słapczyński, prawnik)

Orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest jednoznaczne, lecz przeważa pogląd, że można anulować fakturę, która nie została jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego. Warto jednak wskazać, że według niektórych opinii art. 108 powinien być odstraszający i ten cel spełniony być powinien przez uznanie, że odnośnie do faktur pustych nie istnieje możliwość wystawiania korekt. Reasumując, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie powstanie obowiązku podatkowego nie zależy od dostarczenia faktury odbiorcy, lecz od jej wystawienia. Tak więc należy wystawiać faktury korygujące i dostarczać oba dokumenty odbiorcy.

Krzysztof Tomaszewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON: bez refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w komunikacie z 25 listopada 2024 r. poinformował, że za miesiąc objęty ulgą „wakacje składkowe” refundacja składek (emerytalnej i rentowej) z PFRON nie przysługuje. Fundusz może zrefundować wyłącznie składki opłacone do ZUS przez przedsiębiorcę.

Kwota wolna od podatku po przekroczeniu limitu 85 528 zł. Jak wtedy działa ulga dla młodych?

Suma przychodów wolnych od podatku w ramach ulgi dla młodych nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł. Co się dzieje po przekroczeniu tego limitu? Jak działa kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r.: Czy właściciele centrów handlowych i najemcy zapłacą więcej? W projekcie nowelizacji wiele niejasności a nowe przepisy mają obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r.

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nowelizacja ta wprowadzić ma istotne zmiany w kwestii podatku od nieruchomości. Zakładany termin jej wejścia w życie to już 1 stycznia 2025 r. 

Podatek od pustostanów i flipów - nowe podatki od nieruchomości już na horyzoncie. Jest zapowiedź reformy mieszkaniowej, autorstwa Lewicy

Wprowadzenie podatku od pustostanów, podatku fliperskiego, a także zwiększenie środków na odnowę zasobu komunalnego czy wspieranie spółdzielni mieszkaniowych. Takie rozwiązania zawiera nowa reforma mieszkaniowa, którą proponuje Lewica.

REKLAMA

Podatki 2025: Podatnicy i gminy potrzebują objaśnień podatkowych do nowych przepisów dot. podatku od nieruchomości

Nowelizacja przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, która ma wejść w życie od 2025 roku czeka już tylko na czeka na podpis Prezydenta RP. Ta nowelizacja jest największa od wielu lat, wprowadza nowe, kluczowe definicje w szczególności budowli, prac budowlanych czy trwałego związania z gruntem. Wprawdzie zgodnie z uzasadnieniem, nowelizacja ma nie zmieniać zakresów opodatkowania, jednak nowe przepisy budzą bardzo dużo wątpliwości. Potrzebna jest więc aktywność Ministra Finansów, żeby na starcie wyjaśnił, co oznaczają nowe przepisy.

Import alkoholu do Polski. Z UE i państw trzecich. Akcyza, cło, transport. Największy problem to kwestia formalności celnych

Jednym z głównych wyzwań przy imporcie alkoholu jest kwestia dokumentacji i formalności celnych. – Import towarów akcyzowych wymaga kompleksowego podejścia i znajomości wielu systemów. Kluczowe jest właściwe przygotowanie dokumentacji już na etapie jego planowania – podkreśla Joanna Porath, prezeska agencji celnej AC Porath. Akcyza wymaga rejestracji w innych systemach niż standardowe zgłoszenia celne. Konieczny warunek to dostarczenie alkoholu bezpiecznie zapakowanego w skrzynie lub palety. Kluczowym aktem prawnym regulującym zasady opodatkowania napojów alkoholowych jest ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Wigilia dniem wolnym od pracy? Jest już reakcja przedsiębiorców, którzy zgłaszają poważne wątpliwości i oczekują rzetelnej analiza skutków

Poselski projekt ustanowienia Wigilii dniem wolnym od pracy wywołuje sprzeciw środowisk biznesowych. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, ostrzega przed brakiem konsultacji, pośpiesznym trybem procedowania i możliwymi stratami dla przedsiębiorców. Czy takie zmiany można wprowadzać bez rzetelnej analizy skutków gospodarczych?

Prezent świąteczny dla kontrahenta a podatki. Jak rozliczyć?

Koniec roku na horyzoncie, a zatem coraz bliżej także święta Bożego Narodzenia. Jest to czas kiedy obdarowujemy się prezentami. Często przedsiębiorcy w ten sposób chcą również wyrazić swoją życzliwość wobec kontrahentów. Powstaje wówczas pytanie: czy i do jakiej kwoty możemy komuś wręczyć świąteczny prezent lub też od jakiej wartości prezentu nie jest konieczne opłacenie podatku. Odpowiedź dla wielu może okazać się zaskakująca. Urząd skarbowy nie jest bowiem Świętym Mikołajem i do pewnych prezentów musimy doliczyć stosowny podatek. 

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Upominki świąteczne dla pracowników

Zbliża się okres świąteczny i dużo firmy zamawia prezenty świąteczne dla swoich pracowników. W związku z tym zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Tematem spotkania będą upominki świąteczne dla pracowników. Spotkanie odbędzie się online w  dniu 02.12.24 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie: 9:00 online. 

TSUE po stronie podatników: fiskus nie może już tak łatwo odmawiać zwrotu nadpłaconego VAT

TSUE wydał ważne dla podatników orzeczenie dotyczące zwrotu nadpłaconego VAT. Wyrok ten może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki polski fiskus traktuje wnioski o zwrot nadwyżki VAT. Dotychczas urzędy często odmawiały podatnikom zwrotu, argumentując, że zawyżony VAT został opłacony przez konsumentów. Teraz jednak, aby odrzucić wniosek, fiskus będzie musiał przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną. Sprawdź, co oznacza to dla podatników i jak może wpłynąć na ich sytuację finansową.

REKLAMA