Gmina może umorzyć mandat
REKLAMA
Dochody gmin stanowią nie tylko podatki i opłaty lokalne. Dochodami tymi są również należności z tytułu umów cywilnoprawnych, dzierżaw, użytkowania wieczystego oraz mandatów karnych kredytowych wystawianych przez strażników miejskich. Przyzwyczajonym do szczegółowych procedur dochodzenia należności gminnym urzędnikom wiele kłopotów sprawiają wierzytelności, co do których nie mają zastosowania przepisy Ordynacji podatkowej. Niestety, ustawodawca nie sformalizował w jednym przepisie procedur postępowania z taką wierzytelnością.
Do postępowania egzekucyjnego w zakresie przymusowego ściągania należności z tytułu np. mandatów karnych kredytowych wystawianych przez straż miejską zastosowanie ma ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954 z późn. zm.).
Jeśli w toku postępowania egzekucyjnego nie można wyegzekwować należności, najwłaściwsze jest posiadanie przez gminę przepisów w postaci uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności, co do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej. Uchwała taka może być podstawą do umarzania wierzytelności z tytułu mandatów karnych kredytowych. Może również dotyczyć należności cywilnoprawnych. Powinna także regulować tryb postępowania dotyczącego umorzenia takiej wierzytelności.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Hanna Kmieciak
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat