REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik powinien zapytać fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dochód do opodatkowania nie powstanie w razie nabycia akcji poniżej ich wartości rynkowej - uważają organy podatkowe. Dla pewności podatnik powinien jednak wystąpić o wydanie interpretacji podatkowej.


Pracowniczy plan akcyjny to program finansowy, w którym pracownicy mogą nabywać akcji spółki na preferencyjnych warunkach (np. po cenie niższej od wartości rynkowej). Jednocześnie ustalane są pewne warunki, które pracownik musi spełnić, by akcje otrzymać (np. pozostawać w zatrudnieniu przez określony czas).


Będzie przychód


Dla pracowników ważne są rozwiązania podatkowe, dzięki którym dochody netto uzyskiwane w ramach konkretnego planu mogą być jeszcze wyższe. Z interpretacji przepisów wynika, że w chwili zaoferowania pracownikowi prawa do preferencyjnego nabycia akcji nie powstaje dla niego przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), przychodami są dopiero otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne.

Oznacza to, że przychód dla pracownika powstaje z chwilą rzeczywistego otrzymania świadczenia, a więc w chwili nabycia akcji po cenie niższej od ich wartości rynkowej (lub w chwili otrzymania wypłaty gotówkowej w planie akcji hipotetycznych). Kwalifikacja tego przychodu dla potrzeb podatkowych budzi jednak wątpliwości.

Istnieje wiele argumentów wskazujących, że przychód wynikający z różnicy między wartością rynkową akcji w dniu ich nabycia a ceną zapłaconą za nie przez pracownika powinien być kwalifikowany jako przychód ze stosunku pracy. W pracowniczych planach akcyjnych mogą zwykle uczestniczyć jedynie pracownicy danej spółki czy grupy, a zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, jeżeli dane świadczenie jest przyznawane tylko pracownikom (a nie osobom trzecim), stanowi dochód ze stosunku pracy. Podlega on opodatkowaniu według progresywnych stawek podatkowych, a zobowiązanym do jego rozliczenia będzie bądź pracodawca, bądź sam pracownik.


Niższy podatek


W pewnych sytuacjach obowiązek zapłaty podatku zostanie przesunięty z chwili nabycia akcji na preferencyjnych warunkach do czasu ich sprzedaży. Wynika to z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. W takiej sytuacji podatek obliczony według 19-proc. stawki będzie płatny dopiero w chwili zbycia akcji.

Liberalne stanowisko w tym zakresie prezentują ostatnio władze skarbowe, które uważają, że w momencie nabycia akcji przez pracownika poniżej ich wartości rynkowej nie powstaje dochód do opodatkowania (niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z akcjami nowej emisji, czy też nie). Jakkolwiek stanowisko takie jest korzystne dla podatników, nie znajduje ono uzasadnienia w obowiązujących przepisach.

Aby skutecznie wykorzystać takie korzystne podejście władz skarbowych, warto wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej, która będzie chronić podatnika w przyszłości w przypadku zmiany stanowiska przez władze skarbowe.


RODZAJE PRACOWNICZYCH PLANÓW AKCYJNYCH

Plan opcji na akcje

Pracownicy otrzymują od pracodawcy przyrzeczenie, że po upływie pewnego okresu będą mogli nabyć akcje spółki po z góry określonej cenie. Pracownikowi będzie się opłacało zrealizować posiadane opcje, tylko jeśli cena rynkowa akcji spółki w chwili realizacji opcji będzie wyższa niż cena, którą musi on za te akcje zapłacić.

Plan nabycia akcji

Pracownicy otrzymują możliwość nabycia akcji pracodawcy po zdyskontowanej cenie. Możliwość zbycia akcji (zrealizowania zysku) jest zablokowana na z góry określony czas (np. dwa lata).

Akcje restrykcyjne

Pracodawca przyznaje pracownikom akcje bezpłatnie z pewnymi ograniczeniami (np. możliwością utraty akcji w razie rozwiązania stosunku pracy).

Plan akcji hipotetycznych

Pracownicy nie otrzymują akcji, a tylko prawo do otrzymania gotówkowego ekwiwalentu za wzrost wartości akcji firmy w danym okresie.


Joanna Narkiewicz-Tarłowska, Paweł Stańczyk

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA