REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik powinien zapytać fiskusa

REKLAMA

Dochód do opodatkowania nie powstanie w razie nabycia akcji poniżej ich wartości rynkowej - uważają organy podatkowe. Dla pewności podatnik powinien jednak wystąpić o wydanie interpretacji podatkowej.


Pracowniczy plan akcyjny to program finansowy, w którym pracownicy mogą nabywać akcji spółki na preferencyjnych warunkach (np. po cenie niższej od wartości rynkowej). Jednocześnie ustalane są pewne warunki, które pracownik musi spełnić, by akcje otrzymać (np. pozostawać w zatrudnieniu przez określony czas).


Będzie przychód


Dla pracowników ważne są rozwiązania podatkowe, dzięki którym dochody netto uzyskiwane w ramach konkretnego planu mogą być jeszcze wyższe. Z interpretacji przepisów wynika, że w chwili zaoferowania pracownikowi prawa do preferencyjnego nabycia akcji nie powstaje dla niego przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), przychodami są dopiero otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne.

Oznacza to, że przychód dla pracownika powstaje z chwilą rzeczywistego otrzymania świadczenia, a więc w chwili nabycia akcji po cenie niższej od ich wartości rynkowej (lub w chwili otrzymania wypłaty gotówkowej w planie akcji hipotetycznych). Kwalifikacja tego przychodu dla potrzeb podatkowych budzi jednak wątpliwości.

Istnieje wiele argumentów wskazujących, że przychód wynikający z różnicy między wartością rynkową akcji w dniu ich nabycia a ceną zapłaconą za nie przez pracownika powinien być kwalifikowany jako przychód ze stosunku pracy. W pracowniczych planach akcyjnych mogą zwykle uczestniczyć jedynie pracownicy danej spółki czy grupy, a zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, jeżeli dane świadczenie jest przyznawane tylko pracownikom (a nie osobom trzecim), stanowi dochód ze stosunku pracy. Podlega on opodatkowaniu według progresywnych stawek podatkowych, a zobowiązanym do jego rozliczenia będzie bądź pracodawca, bądź sam pracownik.


Niższy podatek


W pewnych sytuacjach obowiązek zapłaty podatku zostanie przesunięty z chwili nabycia akcji na preferencyjnych warunkach do czasu ich sprzedaży. Wynika to z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. W takiej sytuacji podatek obliczony według 19-proc. stawki będzie płatny dopiero w chwili zbycia akcji.

Liberalne stanowisko w tym zakresie prezentują ostatnio władze skarbowe, które uważają, że w momencie nabycia akcji przez pracownika poniżej ich wartości rynkowej nie powstaje dochód do opodatkowania (niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z akcjami nowej emisji, czy też nie). Jakkolwiek stanowisko takie jest korzystne dla podatników, nie znajduje ono uzasadnienia w obowiązujących przepisach.

Aby skutecznie wykorzystać takie korzystne podejście władz skarbowych, warto wystąpić do urzędu skarbowego o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej, która będzie chronić podatnika w przyszłości w przypadku zmiany stanowiska przez władze skarbowe.


RODZAJE PRACOWNICZYCH PLANÓW AKCYJNYCH

Plan opcji na akcje

Pracownicy otrzymują od pracodawcy przyrzeczenie, że po upływie pewnego okresu będą mogli nabyć akcje spółki po z góry określonej cenie. Pracownikowi będzie się opłacało zrealizować posiadane opcje, tylko jeśli cena rynkowa akcji spółki w chwili realizacji opcji będzie wyższa niż cena, którą musi on za te akcje zapłacić.

Plan nabycia akcji

Pracownicy otrzymują możliwość nabycia akcji pracodawcy po zdyskontowanej cenie. Możliwość zbycia akcji (zrealizowania zysku) jest zablokowana na z góry określony czas (np. dwa lata).

Akcje restrykcyjne

Pracodawca przyznaje pracownikom akcje bezpłatnie z pewnymi ograniczeniami (np. możliwością utraty akcji w razie rozwiązania stosunku pracy).

Plan akcji hipotetycznych

Pracownicy nie otrzymują akcji, a tylko prawo do otrzymania gotówkowego ekwiwalentu za wzrost wartości akcji firmy w danym okresie.


Joanna Narkiewicz-Tarłowska, Paweł Stańczyk

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA