REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Spółki będą zobowiązane do ujawniania większej ilości informacji. Firmy prościej przeliczą transakcje w walutach obcych. Zmiany te zakłada projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości przygotowany w resorcie finansów.


Rozmowa z JOANNĄ DADACZ, dyrektorem departamentu rachunkowości w Ministerstwie Finansów


Wiadomo już, że resort finansów pracuje nad nowelizacją ustawy o rachunkowości. Jakich zmian możemy się spodziewać?

- Dotyczą one dwóch obszarów. Pierwszy to konieczność dostosowania ustawy o rachunkowości do zmienionych dyrektyw Unii Europejskiej. Sprowadzają się one do zwiększenia zakresu ujawnianych danych, szczególnie w informacji dodatkowej sprawozdania finansowego. Drugi obszar zmian poświęcony jest tym wszystkim aspektom wynikającym z ustawy o rachunkowości, które sprawiały trudności w trakcie jej stosowania.


Teraz tych problemów już nie będzie?

- Zmiany dotyczą m.in. zasad wyceny i inwentaryzacji nieruchomości inwestycyjnych, jeżeli nie przyjęto dla nich zasad wyceny obowiązujących dla środków trwałych. Podjęto też próbę dostosowania przepisów ustawy do przepisów o podatku dochodowym w zakresie rozliczania transakcji wyrażonych w walutach obcych. Związane jest to ze zmianą w ustawach o podatku dochodowym kursu obowiązującego przy przeliczaniu tych transakcji. Zdecydowaliśmy się również na wprowadzenie zmiany dotyczącej zasad rozliczania połączeń spółek. Zmieniony został również obszar konsolidacji.


Zmiany w zakresie konsolidacji to zdaje się efekt niedoskonałych przepisów?

- Zaproponowaliśmy zmiany przepisów o konsolidacji w zakresie niezbędnym do transpozycji dyrektyw UE, uwzględniając przy tym zmiany regulacji MSR. Praktyka pokazała, że przepisy, które były tworzone kilka lat temu, nie są doskonałe i trzeba je uporządkować. Zaproponowaliśmy więc inne podejście do definicji na przykład grupy kapitałowej, jednostki dominującej, znaczącego inwestora. Wprowadziliśmy też inną definicję sprawowania współkontroli. W odniesieniu do połączeń zakładamy wyłączenie metody łączenia udziałów, w przypadku spółek nieznajdujących się pod wspólną kontrolą.


Mam rozumieć, że rozwiązania proponowane w ustawie zmierzają w kierunku tych, które zakładają Międzynarodowe Standardy Rachunkowości?

- Niekoniecznie. Nie powiedziałabym tego tak definitywnie. Oczywiście uwzględniamy te aspekty MSR, które uległy zmianie i są zbieżne z dyrektywami. Jeżeli jednak tak nie jest, nie możemy dopuścić, aby przepisy ustawy były sprzeczne z przepisami Unii Europejskiej.


A czy resort zamierza w najbliższym czasie wprowadzać zmiany w zakresie stosowania MSR?

- Mamy jedną propozycję. Ustawa o rachunkowości nie reguluje sytuacji, w której jednostka sporządzająca sprawozdania finansowe zgodnie z MSR przestaje je stosować i powinna przejść na zasady określone w ustawie o rachunkowości. Przykładem takiej sytuacji jest spółka, która wycofała się z giełdy. Ustawodawca nie przewidział, co spółka powinna zrobić. Czy nadal stosować MSR, czy też w momencie zejścia z giełdy nie powinna już tego robić. Czy jeśli na przykład 6 marca jest dniem zejścia z giełdy, to czy spółce nie wolno stosować MSR od 1 stycznia danego roku, czy też może poprowadzić rachunkowość według MSR do końca roku.


Co proponuje w tej sytuacji ministerstwo?

- Proponujemy, aby decyzję w sprawie dalszego stosowania bądź niestosowania MSR podejmował organ, który uprzednio zdecydował o przejściu na MSR. Trzeba pamiętać, że jednostki poniosły ogromne koszty związane ze zmianą zasad rachunkowości. Jednocześnie wskazujemy w ustawie, jak powinny być rozliczone skutki przejścia z MSR na ustawę. Jest to jedno z zagadnień, które będzie z pewnością szeroko dyskutowane.


Czyli nie ma propozycji zmiany, która pozwoliłaby wszystkim jednostkom stosującym ustawę o rachunkowości przejść na międzynarodowe standardy?

- Na dzień dzisiejszy jeszcze się na to nie zdecydowaliśmy. Głosy, które dochodzą do ministerstwa, wskazują na to, że nie ma dużego zainteresowania możliwością wyboru, gdy nie ma takiej konieczności. Mamy w Polsce przewagę małych i średnich jednostek, które stosują zasady rachunkowości określone w ustawie, i wolą pozostać na przepisach polskich.


Może warto zatem pomyśleć o ułatwieniach dla tej grupy przedsiębiorstw? Czy resort ma jakieś pomysły?

- Tak naprawdę ustawa o rachunkowości zawiera już szereg uproszczeń dla małych i średnich przedsiębiorstw. Kolejnym proponowanym ma być zwolnienie małych i średnich jednostek z pomiaru poziomu wykorzystania zdolności produkcyjnych w celu obliczenia kosztu wytworzenia produktu. Podjęliśmy też próbę dostosowania zasad przeliczania operacji w walutach obcych do przepisów o podatku dochodowym.


Kiedy nowe rozwiązania mogą zacząć obowiązywać?

- Chcielibyśmy, aby zmiany w ustawie zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. Propozycje zostały przesłane do uzgodnień wewnątrzresortowych. Kolejnym etapem będą uzgodnienia zewnętrzne wraz z zamieszczeniem projektu zmian na stronach internetowych w Biuletynie Informacji Publicznej.


NOWE PRZEPISY ZA KILKA MIESIĘCY

- I półrocze 2007 r. - konsultacje wewnątrz- i międzyresortowe

- II półrocze 2007 r. - przekazanie do uzgodnień parlamentarnych

- 1 stycznia 2008 r. - wejście w życie znowelizowanej ustawy


SPÓŁKI GIEŁDOWE MAJĄ PROBLEMY

Spółka wraz z wejściem na giełdę musi przejść z ustawy o rachunkowości na Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej. Gdy wycofuje się z giełdy:

- w obecnym stanie prawnym - musi prowadzić księgi zgodnie z ustawą o rachunkowości, ma problemy z rozliczeniami

- po zmianie przepisów - będzie miała możliwość wyboru: - pozostania przy MSSF - powrotu do stosowania ustawy o rachunkowości

Agnieszka Pokojska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA