REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczony obowiązek podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT zakłada likwidację szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego.


ZMIANA PRAWA

Jedną z najważniejszych propozycji zawartych w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o VAT jest zmiana w zakresie daty powstania obowiązku podatkowego. Nad projektem trwają prace w Sejmie. Duże zróżnicowanie momentu powstania obowiązku podatkowego jest z jednej strony korzystne, gdyż umożliwia jego dopasowanie do specyficznej sytuacji konkretnej grupy podatników, z drugiej jednak strony komplikuje cały system.

Uproszczenie zasad

Projektowana zmiana zmierza do ujednolicenia i uproszczenia dotychczasowych regulacji. Z ustawy mają zniknąć szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego, a dotychczasowe brzmienie art. 19 ustawy o VAT zastąpi dużo prostszy zapis. Generalną zasadą będzie, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dostawy towarów lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż z dniem wystawienia faktury albo uregulowania lub upływu terminu uregulowania należności, w tym również zadatku, zaliczki, przedpłaty lub raty - w odniesieniu do tej części należności, która została uregulowana lub której termin upłynął.

- Projektowane zmiany dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT niewątpliwie prowadzą do jego ujednolicenia. Można też założyć, iż mają one zapewnić zgodność z obowiązującymi od 1 stycznia przepisami ustawy o CIT określającymi moment powstania przychodu (różnica będzie dotyczyć otrzymanych przedpłat, zaliczek, zadatków i rat) i przez to ułatwić podatnikom rozliczenia - mówi Hortensja Zawal-Kubiak, doradca podatkowy, menedżer z poznańskiego biura KPMG.

Zdaniem naszej rozmówczyni pozytywnie ocenić można zmianę w zakresie importu usług. Zamiast analogii do zasad obowiązujących dla świadczenia usług, projekt określa konkretny termin powstania obowiązku podatkowego.

Również Przemysław Prymas, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy uważa, że dobrą stroną proponowanego rozwiązania niewątpliwie jest ujednolicenie sposobu określania momentu powstania obowiązku podatkowego z punktu widzenia ustawy o VAT oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

- Nie sposób również pominąć zalet uproszczenia zasad, dzięki czemu podatnicy otrzymają jasne reguły, co w dłuższej perspektywie należy ocenić pozytywnie - mówi Przemysław Prymas.

Ekspert dodaje, że zmiana może jednak budzić mieszane uczucia.

Negatywne skutki

Zdaniem naszego rozmówcy przyznać trzeba, że nie wszyscy podatnicy będą skłonni w pełni docenić wskazane korzyści nowelizacji przepisu. Dotyczyć to może w szczególności tych podatników, którym aktualnie obowiązujące zasady pozwalają na odroczenie w czasie rozliczenia podatku VAT związanego z transakcją.

- Przykładowo świadczący usługi transportowe, spedycyjne czy budowlano-montażowe będą musieli wcześniej niż w aktualnym stanie prawnym wpłacić należny podatek - mówi Przemysław Prymas.

Zwraca uwagę, że w praktyce może to oznaczać konieczność finansowania budżetu przez przedsiębiorców dłużej niż to miało miejsce w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, gdyż jak wiadomo terminy płatności stosowane przy świadczeniu wymienionych wyżej rodzajów usług niejednokrotnie przekraczają 30 dni.

Hortensja Zawal-Kubiak podkreśla, że należy pamiętać, iż wprowadzenie zmian spowoduje u znacznej części podatników konieczność wdrożenia zmian systemowych (w systemach informatycznych).

- Zmiany mogą negatywnie odczuć podatnicy, dla których moment powstania obowiązku podatkowego zostanie przyspieszony. Dotyczyć to będzie m.in. świadczących usługi transportowe i spedycyjne, budowlane czy telekomunikacyjne - ocenia nasza rozmówczyni.

Przemysław Prymas dodaje, iż szczególnie dotkliwie skutki proponowanych zmian mogą odczuć przedsiębiorcy drukujący czasopisma czy książki, gdyż pomimo niezmienionej stawki podatku VAT wydłuży się znacznie okres finansowania przez nich budżetu. W przypadku tych przedsiębiorców obowiązek podatkowy powstawał bowiem nie później niż 90 dnia licząc od wykonania usługi.

Aleksandra Majkowska

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA