REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porozumienie dot. współpracy podatkowej między Polską a Słowacją

Porozumienie dot. współpracy podatkowej między Polską a Słowacją
Porozumienie dot. współpracy podatkowej między Polską a Słowacją

REKLAMA

REKLAMA

Polska i Słowacja będą współpracować w walce z przestępstwami podatkowymi, w tym VAT – przewiduje podpisane 15 czerwca 2020 r. w Bratysławie dwustronne porozumienie dotyczące zacieśnienia współpracy Polski i Słowacji w wymianie wiedzy i informacji podatkowej.

Wicepremier Słowacji i minister finansów tego kraju Eduard Heger powiedział po podpisaniu umowy, że memorandum dotyczy współpracy w zwalczaniu oszustw podatkowych.
„Doskonale wiemy, że wszystkie oszustwa podatkowe powodują szkody dla społeczeństwa, które dotyczą bezpośrednio nas wszystkich. (...) Polska weszła na właściwą drogę w zwalczaniu oszustw podatkowych. Chcielibyśmy się na tym wzorować” – powiedział wicepremier Słowacji.
Dodał, że administracja podatkowa musi z jednej strony wspierać uczciwych podatników, ale także wyciągać konsekwencje wobec tych, którzy tego unikają. Zauważył, że Słowacja w ostatnich latach była eldorado dla oszustów podatkowych – każdy robił, co chciał.
„W związku z tym dobrze by było współpracować z innymi państwami w Europie, które maja doświadczenie w tej sprawie (walce z oszustwami podatkowymi – PAP)” – podkreślił Heger.

REKLAMA

Autopromocja

Szef polskiego Ministerstwa Finansów Tadeusz Kościński powiedział, że deklaracja o współpracy dotyczy walki z oszustami podatkowymi i działań na rzecz obniżenia luki w VAT. Minister zauważył, że dla rządów Polski i Słowacji walka z przestępczością podatkową jest priorytetem.
„Polska przez ostatnie pięć lat odniosła ogromy sukces w tej dziedzinie” – powiedział minister. Poinformował, że w latach 2015-2018 luka w VAT obniżyła się z 24 proc. do 12 proc. i na tym poziomie utrzymała się w zeszłym roku.
„To potwierdza, że mechanizmy, które wdrożyliśmy uszczelniają naszą gospodarkę” – podkreślił. Według niego Polska chce się dzielić swoimi doświadczeniami w tym zakresie z innymi krajami, w ramach Solidarności Podatkowej.

Według MF, podpisanie porozumienia zapoczątkuje cykl dwustronnych spotkań ekspertów słowackiej i polskiej administracji podatkowej.

Zgodnie z informacjami MF, Polska chce stworzyć sieć dwustronnych umów o pogłębionej współpracy podatkowej, łączących ze sobą blisko współpracujące administracje. Będą one przewidywać automatyczny transfer danych o obrocie między państwami oraz wzajemne wsparcie przy wdrażaniu nowych technologii.

W styczniu 2020 r. z inicjatywy polskiego rządu w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli administracji podatkowych 21 krajów UE, w trakcie którego Polska przedstawiła ofertę współpracy. Zdaniem resortu finansów propozycja spotkała się z bardzo dużym odzewem u najbliższych sąsiadów Polski, m.in. w krajach bałtyckich, w Czechach i na Słowacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodano, że podpisane w poniedziałek porozumienie rozpoczyna proces negocjacyjny umowy o pogłębionej współpracy ze Słowacją. Ministerstwo Finansów ma nadzieję na szybką konkluzję negocjacji.

„Planujemy, że już jesienią KAS zacznie analizować dane dostarczone przez słowacką skarbówkę. Z kolei polscy skarbowcy pomogą Słowakom wdrożyć u nich polskie rozwiązania” - poinformowano.

Równolegle do rozmów ze Słowacją trwają również negocjacje z Ukrainą. Tym, co najbardziej interesuje Ministerstwo Finansów w Kijowie są sprawdzone w Polsce rozwiązania służące ograniczeniu szarej strefy. Ukraina jest zainteresowana geolokalizacją przewozu paliw (system SEN) oraz wdrażanymi w Polsce kasami online.

Z Bratysławy Marcin Musiał (PAP)

mmu/ pad/

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)
Polecamy:
Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków
Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA