REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus będzie obsługiwał firmy według branż

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W organach podatkowych ma zostać wdrożony francuski system obsługi podatników. System polega na rozdzieleniu bieżącej obsługi przedsiębiorców od orzecznictwa podatkowego. Firmy oczekują wprowadzenia zmian, które usprawnią ich kontakty z urzędami skarbowymi.


Urzędy skarbowe będą stosować tzw. system francuski w obsłudze podatników i w pracy wewnętrznej. Chodzi o podział na wymiar i orzecznictwo, ale w innym zakresie niż dotychczas. Nowy system polega m.in. na rozdzieleniu bieżącej obsługi podatników i orzecznictwa; podziale podmiotów na podstawie branż gospodarczych; a także wszechstronności urzędników. Takie informacje przekazali nam urzędnicy skarbówki.

Obecnie trwają przygotowania do wdrożenia takiego systemu w całej administracji skarbowej. Działa on już od lipca 2006 r. w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Skarbowym w Bydgoszczy. Co ważne, podatnicy system ocenili pozytywnie.

- Nowa organizacja pracy wpłynęła korzystnie na komunikację wewnętrzną. Sprawy podatnika nie są już dzielone między kilka komórek organizacyjnych, a raz przekazana informacja trafia od razu we właściwe miejsce. Podatnicy uważają, że zmiany były pożądane, a ich skutek bardzo pozytywny. Nie chcą już powrotu do tradycyjnej struktury organizacyjnej sprzed wdrożenia systemu - wyjaśnił w rozmowie z GP Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.


Na początek reorganizacja


Podstawowym założeniem systemu, który już funkcjonuje w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Skarbowym, jest organizacyjne dostosowanie struktury urzędu do istniejącej rzeczywistości gospodarczej. Z informacji Macieja Cichańskiego wynika, że w tradycyjnej strukturze organizacyjnej urzędów dane przedsiębiorstwo funkcjonuje pod wieloma odrębnymi postaciami, tzn. jako podatnik VAT w komórce VAT, podatnik CIT w komórce CIT, podatnik PIT w komórce zajmującej się tym właśnie podatkiem itp. Nie ułatwia to rozumienia zachodzących procesów gospodarczych, działań podejmowanych przez podatnika oraz komunikacji z nim.

- W związku z tym pierwszym zabiegiem było zastosowanie podatkowej brzytwy Ockhama, czyli zaprzestanie mnożenia przedsiębiorstwa na tyle bytów, ile składa ono deklaracji. Aby było to możliwe, przeprowadzono reorganizację całego pionu podatkowego oraz dostosowano do tego rachunkowość. W pionie podatkowym (wymiar podatków) wydzielono funkcję zasadniczą, czyli bieżącej obsługi podatników związanej z obowiązkiem deklarowania i wpłacania zobowiązań podatkowych oraz pomocniczą związaną z orzecznictwem podatkowym (postępowania podatkowe, interpretacje przepisów) - wyjaśnił Maciej Cichański.

Jednocześnie dodał, że podstawową jednostką organizacyjną bieżącej obsługi jest zespół jednolitego rozmówcy podatkowego. Składa się on z grupy pracowników obsługujących przedsiębiorstwa kompleksowo, z zakresu wszystkich podatków (wszyscy pracownicy zespołu przeszli kilkumiesięczny okres szkoleń w tym zakresie). Kryterium przydziału przedsiębiorstw do poszczególnych zespołów jest podstawowy rodzaj działalności gospodarczej. Podział branżowy (a nie według liter alfabetu czy NIP) umożliwia lepsze poznanie specyfiki przedsiębiorstw, a w konsekwencji lepsze wzajemne zrozumienie.

Administracja podatkowa boryka się na co dzień ze stale zmieniającymi się przepisami oraz szybkim postępem technologicznym.


Porozumienie z Francją


Krzysztof Ścipień, asystent Departamentu Doradztwa Podatkowego BDO Numerica, wyjaśnił, że w celu usprawnienia funkcjonowania administracji podatkowej Polska podpisała z Francją umowę, a następnie porozumienie o współpracy dwustronnej pomiędzy administracjami podatkowymi obu państw. Głównym zadaniem jest stworzenie modelu organizacyjnego, który usprawniłby poziom obsługi podatników.

- Rezultatem wspólnych działań jest wprowadzenie wypracowanego modelu w Kujawsko-Pomorskim i Małopolskim Urzędzie Skrabowym. Ponadto zamierza się wprowadzić w życie instytucję tzw. jednolitego rozmówcy podatkowego - czyli zespołu fachowców z zakresu prawa podatkowego - który zajmowałby się wszystkimi sprawami związanymi z rozliczaniem podatków przez firmę. Wprowadzenie wspomnianych zmian należy ocenić pozytywnie, gdyż bez wątpienia usprawniłoby to pracę urzędów skarbowych - uważa Krzysztof Ścipień.


Dobry pomysł...


Koncepcja jednolitego rozmówcy podatkowego jest na pewno godna rozważenia. Takiego zdania jest Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand. Jej zdaniem, cenna jest koncentracja w wydzielonych zespołach urzędników pełnej wiedzy podatkowej na temat poszczególnych branż, a co za tym idzie - również obsługi podatników, którzy w branżach tych działają.

- Sądzę, że specjalizacja branżowa powinna dotyczyć również zadań realizowanych przez tzw. back office, czyli m.in. prowadzenia postępowań podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych itd. W ten sposób urząd będzie w stanie dostarczyć podatnikowi spójnej i kompleksowej informacji na temat skutków podatkowych podejmowanych przez niego operacji. Co więcej, specjalizacja pozwoli unikać niepotrzebnych nieporozumień z władzami skarbowymi, wynikających z niezrozumienia specyfiki działalności podatnika oraz typowych dla niej rozwiązań i podatkowych kłopotów. Urzędnicy będą dzięki temu lepiej przygotowani merytorycznie do kompetentnej dyskusji z przedsiębiorcą, a w razie potrzeby - nawet do sporu - podsumowała Hanna Filipczyk.

Dodała, że takie zmiany to krok na drodze do partnerstwa w stosunkach między podatnikami a administracją skarbową. Partnerstwo takie byłoby korzystne dla obu stron.


...choć mało realny


Eksperci pozytywnie oceniają system francuski, choć nie wierzą w jego szybkie wprowadzenie i idealne funkcjonowanie.

Joanna Kanicka, partner Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, uważa, że niewątpliwie dobrym sygnałem jest inicjatywa samych urzędów do usprawnienia własnej organizacji w sytuacji bardzo niejasnej koncepcji reformy administracji skarbowej, jaka ma być stworzona od początku 2008 roku z połączenia dzisiejszej skarbówki i służby celnej. Zwłaszcza że pomysł dużych urzędów w praktyce wcale się nie sprawdził. Tam, gdzie istniały przez lata dobre relacje połączone ze znajomością specyfiki danego podatnika, zostały one w wielu przypadkach przerwane. Urzędnicy od nowa uczyli się tej specyfiki, zasad funkcjonowania poszczególnych firm, aby umieć sobie radzić z zagadnieniami na zdecydowanie większą skalę. Nie w każdym wypadku urzędy sobie z tym poradziły.

- Koncepcja dużych urzędów miała przecież wykształcić fachowców radzących sobie z trudnymi, niestandardowymi zagadnieniami. Niestety, koncepcja pozostała koncepcją. Oprócz nazwy i rozmiaru podatników, których obsługują duże urzędy, nic się nie zmieniło. Nie wydaje mi się wobec tego, aby obecne pomysły skrystalizowały się i doprowadziły do tego, że nagle w urzędach będą specjaliści branżowi mówiący jednym językiem do podatników w swoim regionie. W ten sposób powinni oni mówić już od dawna, nie wspominając o tym, że w całym kraju duże i małe urzędy powinny się ze sobą komunikować, co jak wiem, w praktyce nie ma miejsca - ostrzegała Joanna Kanicka.

Dodała, że należy sobie życzyć, aby jednak ta koncepcja została zrealizowana i faktycznie usprawniła relacje podatników z urzędami.


System już się sprawdza


Z informacji specjalistów, którzy na co dzień mają kontakt z urzędami skarbowymi wynika, że niektóre urzędy już działają w systemie podobnym do francuskiego. Tomasz Hatylak, doradca podatkowy w kancelarii GLN, uważa, że rozdzielenie funkcji obsługi podatników i orzecznictwa należy ocenić pozytywnie.

- W praktyce, w warszawskich urzędach skarbowych obsługujących dużych podatników postulat rozdzielenia wymiaru podatku i orzecznictwa jest zrealizowany. Działy orzecznictwa (zajmujące się głównie wydawaniem interpretacji) zatrudniają pracowników o innych kwalifikacjach (wykształcenie prawnicze). Natomiast podział kompetencji w ramach urzędu może być źródłem komplikacji, z powodu różnic w ocenie prawa podatkowego pracowników wymiaru i orzecznictwa - tłumaczył Tomasz Hatylak.

Według niego planowana zmiana zasad wydawania interpretacji podatkowych od lipca 2007 r. (przeniesienie ich do Ministerstwa Finansów) spowoduje, że urzędy skarbowe będą znowu się zajmować głównie wymiarem podatku.


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów, które właśnie pracuje nad reformą administracji skarbowej i stworzeniem od 2008 roku Krajowej Administracji Skarbowej, powinno na podstawie doświadczeń Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego do nowej skarbówki wprowadzić francuski system obsługi podatników. Wprowadzenie branżowego podziału spraw pozwoli na poprawę relacji fiskus - podatnik.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA