REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Polacy coraz częściej robią zakupy za granicą korzystając z pośrednictwa internetu. Przesyłki zagraniczne przed doręczeniem adresatowi w Polsce podlegają kontroli celnej. Dokonując zakupów poza krajem, trzeba liczyć się z możliwością dodatkowych kosztów.


Coraz więcej osób kupuje przez internet, zwłaszcza w zagranicznych sklepach. Powód - zakupy internetowe są tańsze. Podatnicy nie zdają sobie jednak sprawy, że od tego, gdzie znajduje się sklep, w którym kupują, zależeć będzie wysokość dodatkowych podatków, na jakie mogą być narażeni.

Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna, twierdzi, że kupując w sklepie znajdującym się w Unii Europejskiej, nie powinniśmy raczej obawiać się dodatkowych opłat ponad cenę za towar.

- W obrocie konsumenckim będziemy w takim przypadku mieli do czynienia ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju, opodatkowaną VAT bądź w kraju sprzedawcy, bądź w kraju nabywcy - w zależności od wartości obrotu tego sprzedawcy z krajem nabywcy. Kwota VAT będzie najprawdopodobniej już wliczona w cenę towaru w momencie dokonywania zamówienia - podkreśla Andrzej Pośniak.

Jego zdaniem inaczej będzie, gdy zrobimy zakupy np. w USA. Wtedy należy liczyć się z dodatkowymi opłatami: cło, VAT oraz opłaty manipulacyjne.

- Zgłoszenia celnego dokona firma kurierska dostarczająca nam towar, a następnie przerzuci ciężar podatków na nas przy odbiorze towaru. VAT i cło naliczane są od wartości towaru powiększonej o koszty transportu, a zatem zaoszczędzimy parę złotych, jeżeli sprzedawca dopisze na fakturze, że cena zawiera już takie koszty - podkreśla nasz rozmówca.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 



Procedura weryfikacyjna

Amatorzy internetowych zakupów rzadko zdają sobie sprawę z tego, że zagraniczne przesyłki mogą być kontrolowane.

Anna Kisielewska z Działu Informacji i Komunikacji Społecznej Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej wyjaśnia, że przesyłki pocztowe z towarami, nadane do Polski w krajach spoza obszaru celnego UE, podlegają w Polsce odprawie celnej. Dodaje, że przesyłki z towarami niepodlegającymi należnościom celnym i podatkowym stemplowane są przez funkcjonariusza celnego pieczęcią o treści: Urząd Celny w... Objęto procedurą dopuszczenia do obrotu. Następnie przekazywane są do doręczenia. W przypadku przesyłek podlegających należnościom celnym lub podatkowym, funkcjonariusz celny wystawia do każdej przesyłki dokument celny, do którego wpisuje wymierzone należności.

- Należności te pobierane są przez Pocztę Polską od adresata przesyłki przy jej doręczaniu, a następnie przekazywane na konto właściwej izby celnej - podkreśliła Anna Kisielewska.

Z informacji uzyskanych od naszej rozmówczyni wynika także, że w przypadku przesyłek o wartości powyżej 1 tys. euro przeznaczonych dla przedsiębiorców, a także przesyłek przeznaczonych dla przedsiębiorców, zawierających towary podlegające należnościom celnym i podatkowym, adresat jest zobowiązany do dokonania (złożenia lub wysłania) zgłoszenia celnego na dokumencie SAD. W tym celu Poczta Polska, na wniosek urzędu celnego, przekazuje adresatowi zawiadomienie o nadejściu przesyłki i konieczności dokonania niezbędnych formalności. Po ich dopełnieniu przez adresata przesyłka jest zwalniana przez celnika i przekazywana poczcie do doręczenia.

- W przeszłości zdarzały się przesyłki np. z USA, w których znajdowały się broń, leki, sprzęt elektroniczny itd. Całą procedurą zajmowali się celnicy, wydając decyzje o nadaniu towarom przeznaczenia celnego lub określające zwrot towarów za granicę lub zniszczenie - powiedziała nam Iwona Fołta, przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej.

Ważny limit

Sprzedaż przez internet w ramach UE najczęściej podlegać będzie opodatkowaniu według mechanizmu tzw. sprzedaży wysyłkowej.

- W skrócie jest to dostawa towarów między dwoma państwami, w której sprzedawca jest podatnikiem VAT, a kupujący - najczęściej osobą fizyczną, niemającą obowiązku rozliczenia tego podatku - tłumaczył Rafał Gąsiorowski, konsultant firmy Deloitte.

Dodał, że zgodnie z ustawodawstwem unijnym, sprzedaż wysyłkowa podlega opodatkowaniu w kraju przeznaczenia wysyłanych towarów. Sprzedawca będzie mógł jednak wybrać państwo opodatkowania, jeżeli wartość netto sprzedaży na rzecz konkretnego kupującego w bieżącym lub poprzednim roku nie przekroczy limitu ustalonego w danym państwie.

- W Polsce limit wynosi równowartość w złotych 35 tys. euro rocznie. Przy sprzedaży wysyłkowej z terytorium innego państwa członkowskiego UE do Polski, sprzedawca, jeśli nie przekroczy wspomnianego limitu, zadecyduje, czy zastosować stawkę VAT właściwą dla państwa, z którego dokonuje dostawy, czy też opodatkuje sprzedaż według reguł obowiązujących w Polsce. Po przekroczeniu limitu, sprzedawca zobowiązany będzie jednak do rejestracji w Polsce i zastosowania obowiązującej tutaj stawki VAT - wskazał Rafał Gąsiorowski.

Kontrole wyrywkowe

Maciej Jaworowski, z PricewaterhouseCoopers, biuro w Krakowie, wyjaśnił, że w zależności od tego, czy dany sprzedawca przekroczył limit dokonywanej do Polski sprzedaży wysyłkowej, transakcja może być opodatkowana albo polskim, albo zagranicznym VAT - o wyborze decyduje sprzedawca, kierując się m.in. wysokością stawki VAT w danym kraju.

- Gdy kupujemy u sprzedawcy spoza UE, oprócz VAT możemy być zmuszeni do zapłaty cła. Kontrole paczek przysyłanych z zagranicy są przeprowadzane wyrywkowo przez urzędy celne. Każdy towar znajdujący się w paczce podlega opodatkowaniu i ocleniu - wyjaśnił ekspert.

Dokonując zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, trzeba zastanowić się, czy taka transakcja będzie się opłacać. Opisana procedura kontrolna przesyłek, a także dodatkowe opłaty, mogą bowiem powodować, że takie zakupy nie będą ani łatwiejsze, ani tańsze.

Współpraca Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA