REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Polacy coraz częściej robią zakupy za granicą korzystając z pośrednictwa internetu. Przesyłki zagraniczne przed doręczeniem adresatowi w Polsce podlegają kontroli celnej. Dokonując zakupów poza krajem, trzeba liczyć się z możliwością dodatkowych kosztów.


Coraz więcej osób kupuje przez internet, zwłaszcza w zagranicznych sklepach. Powód - zakupy internetowe są tańsze. Podatnicy nie zdają sobie jednak sprawy, że od tego, gdzie znajduje się sklep, w którym kupują, zależeć będzie wysokość dodatkowych podatków, na jakie mogą być narażeni.

Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna, twierdzi, że kupując w sklepie znajdującym się w Unii Europejskiej, nie powinniśmy raczej obawiać się dodatkowych opłat ponad cenę za towar.

- W obrocie konsumenckim będziemy w takim przypadku mieli do czynienia ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju, opodatkowaną VAT bądź w kraju sprzedawcy, bądź w kraju nabywcy - w zależności od wartości obrotu tego sprzedawcy z krajem nabywcy. Kwota VAT będzie najprawdopodobniej już wliczona w cenę towaru w momencie dokonywania zamówienia - podkreśla Andrzej Pośniak.

Jego zdaniem inaczej będzie, gdy zrobimy zakupy np. w USA. Wtedy należy liczyć się z dodatkowymi opłatami: cło, VAT oraz opłaty manipulacyjne.

- Zgłoszenia celnego dokona firma kurierska dostarczająca nam towar, a następnie przerzuci ciężar podatków na nas przy odbiorze towaru. VAT i cło naliczane są od wartości towaru powiększonej o koszty transportu, a zatem zaoszczędzimy parę złotych, jeżeli sprzedawca dopisze na fakturze, że cena zawiera już takie koszty - podkreśla nasz rozmówca.

REKLAMA

REKLAMA

 



Procedura weryfikacyjna

Amatorzy internetowych zakupów rzadko zdają sobie sprawę z tego, że zagraniczne przesyłki mogą być kontrolowane.

Anna Kisielewska z Działu Informacji i Komunikacji Społecznej Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej wyjaśnia, że przesyłki pocztowe z towarami, nadane do Polski w krajach spoza obszaru celnego UE, podlegają w Polsce odprawie celnej. Dodaje, że przesyłki z towarami niepodlegającymi należnościom celnym i podatkowym stemplowane są przez funkcjonariusza celnego pieczęcią o treści: Urząd Celny w... Objęto procedurą dopuszczenia do obrotu. Następnie przekazywane są do doręczenia. W przypadku przesyłek podlegających należnościom celnym lub podatkowym, funkcjonariusz celny wystawia do każdej przesyłki dokument celny, do którego wpisuje wymierzone należności.

- Należności te pobierane są przez Pocztę Polską od adresata przesyłki przy jej doręczaniu, a następnie przekazywane na konto właściwej izby celnej - podkreśliła Anna Kisielewska.

Z informacji uzyskanych od naszej rozmówczyni wynika także, że w przypadku przesyłek o wartości powyżej 1 tys. euro przeznaczonych dla przedsiębiorców, a także przesyłek przeznaczonych dla przedsiębiorców, zawierających towary podlegające należnościom celnym i podatkowym, adresat jest zobowiązany do dokonania (złożenia lub wysłania) zgłoszenia celnego na dokumencie SAD. W tym celu Poczta Polska, na wniosek urzędu celnego, przekazuje adresatowi zawiadomienie o nadejściu przesyłki i konieczności dokonania niezbędnych formalności. Po ich dopełnieniu przez adresata przesyłka jest zwalniana przez celnika i przekazywana poczcie do doręczenia.

- W przeszłości zdarzały się przesyłki np. z USA, w których znajdowały się broń, leki, sprzęt elektroniczny itd. Całą procedurą zajmowali się celnicy, wydając decyzje o nadaniu towarom przeznaczenia celnego lub określające zwrot towarów za granicę lub zniszczenie - powiedziała nam Iwona Fołta, przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej.

Ważny limit

Sprzedaż przez internet w ramach UE najczęściej podlegać będzie opodatkowaniu według mechanizmu tzw. sprzedaży wysyłkowej.

- W skrócie jest to dostawa towarów między dwoma państwami, w której sprzedawca jest podatnikiem VAT, a kupujący - najczęściej osobą fizyczną, niemającą obowiązku rozliczenia tego podatku - tłumaczył Rafał Gąsiorowski, konsultant firmy Deloitte.

Dodał, że zgodnie z ustawodawstwem unijnym, sprzedaż wysyłkowa podlega opodatkowaniu w kraju przeznaczenia wysyłanych towarów. Sprzedawca będzie mógł jednak wybrać państwo opodatkowania, jeżeli wartość netto sprzedaży na rzecz konkretnego kupującego w bieżącym lub poprzednim roku nie przekroczy limitu ustalonego w danym państwie.

- W Polsce limit wynosi równowartość w złotych 35 tys. euro rocznie. Przy sprzedaży wysyłkowej z terytorium innego państwa członkowskiego UE do Polski, sprzedawca, jeśli nie przekroczy wspomnianego limitu, zadecyduje, czy zastosować stawkę VAT właściwą dla państwa, z którego dokonuje dostawy, czy też opodatkuje sprzedaż według reguł obowiązujących w Polsce. Po przekroczeniu limitu, sprzedawca zobowiązany będzie jednak do rejestracji w Polsce i zastosowania obowiązującej tutaj stawki VAT - wskazał Rafał Gąsiorowski.

Kontrole wyrywkowe

Maciej Jaworowski, z PricewaterhouseCoopers, biuro w Krakowie, wyjaśnił, że w zależności od tego, czy dany sprzedawca przekroczył limit dokonywanej do Polski sprzedaży wysyłkowej, transakcja może być opodatkowana albo polskim, albo zagranicznym VAT - o wyborze decyduje sprzedawca, kierując się m.in. wysokością stawki VAT w danym kraju.

- Gdy kupujemy u sprzedawcy spoza UE, oprócz VAT możemy być zmuszeni do zapłaty cła. Kontrole paczek przysyłanych z zagranicy są przeprowadzane wyrywkowo przez urzędy celne. Każdy towar znajdujący się w paczce podlega opodatkowaniu i ocleniu - wyjaśnił ekspert.

Dokonując zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, trzeba zastanowić się, czy taka transakcja będzie się opłacać. Opisana procedura kontrolna przesyłek, a także dodatkowe opłaty, mogą bowiem powodować, że takie zakupy nie będą ani łatwiejsze, ani tańsze.

Współpraca Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA