REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cło i VAT na zakupy poza UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Polacy coraz częściej robią zakupy za granicą korzystając z pośrednictwa internetu. Przesyłki zagraniczne przed doręczeniem adresatowi w Polsce podlegają kontroli celnej. Dokonując zakupów poza krajem, trzeba liczyć się z możliwością dodatkowych kosztów.


Coraz więcej osób kupuje przez internet, zwłaszcza w zagranicznych sklepach. Powód - zakupy internetowe są tańsze. Podatnicy nie zdają sobie jednak sprawy, że od tego, gdzie znajduje się sklep, w którym kupują, zależeć będzie wysokość dodatkowych podatków, na jakie mogą być narażeni.

Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna, twierdzi, że kupując w sklepie znajdującym się w Unii Europejskiej, nie powinniśmy raczej obawiać się dodatkowych opłat ponad cenę za towar.

- W obrocie konsumenckim będziemy w takim przypadku mieli do czynienia ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju, opodatkowaną VAT bądź w kraju sprzedawcy, bądź w kraju nabywcy - w zależności od wartości obrotu tego sprzedawcy z krajem nabywcy. Kwota VAT będzie najprawdopodobniej już wliczona w cenę towaru w momencie dokonywania zamówienia - podkreśla Andrzej Pośniak.

Jego zdaniem inaczej będzie, gdy zrobimy zakupy np. w USA. Wtedy należy liczyć się z dodatkowymi opłatami: cło, VAT oraz opłaty manipulacyjne.

- Zgłoszenia celnego dokona firma kurierska dostarczająca nam towar, a następnie przerzuci ciężar podatków na nas przy odbiorze towaru. VAT i cło naliczane są od wartości towaru powiększonej o koszty transportu, a zatem zaoszczędzimy parę złotych, jeżeli sprzedawca dopisze na fakturze, że cena zawiera już takie koszty - podkreśla nasz rozmówca.

REKLAMA

Autopromocja

 



Procedura weryfikacyjna

Amatorzy internetowych zakupów rzadko zdają sobie sprawę z tego, że zagraniczne przesyłki mogą być kontrolowane.

Anna Kisielewska z Działu Informacji i Komunikacji Społecznej Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej wyjaśnia, że przesyłki pocztowe z towarami, nadane do Polski w krajach spoza obszaru celnego UE, podlegają w Polsce odprawie celnej. Dodaje, że przesyłki z towarami niepodlegającymi należnościom celnym i podatkowym stemplowane są przez funkcjonariusza celnego pieczęcią o treści: Urząd Celny w... Objęto procedurą dopuszczenia do obrotu. Następnie przekazywane są do doręczenia. W przypadku przesyłek podlegających należnościom celnym lub podatkowym, funkcjonariusz celny wystawia do każdej przesyłki dokument celny, do którego wpisuje wymierzone należności.

- Należności te pobierane są przez Pocztę Polską od adresata przesyłki przy jej doręczaniu, a następnie przekazywane na konto właściwej izby celnej - podkreśliła Anna Kisielewska.

Z informacji uzyskanych od naszej rozmówczyni wynika także, że w przypadku przesyłek o wartości powyżej 1 tys. euro przeznaczonych dla przedsiębiorców, a także przesyłek przeznaczonych dla przedsiębiorców, zawierających towary podlegające należnościom celnym i podatkowym, adresat jest zobowiązany do dokonania (złożenia lub wysłania) zgłoszenia celnego na dokumencie SAD. W tym celu Poczta Polska, na wniosek urzędu celnego, przekazuje adresatowi zawiadomienie o nadejściu przesyłki i konieczności dokonania niezbędnych formalności. Po ich dopełnieniu przez adresata przesyłka jest zwalniana przez celnika i przekazywana poczcie do doręczenia.

- W przeszłości zdarzały się przesyłki np. z USA, w których znajdowały się broń, leki, sprzęt elektroniczny itd. Całą procedurą zajmowali się celnicy, wydając decyzje o nadaniu towarom przeznaczenia celnego lub określające zwrot towarów za granicę lub zniszczenie - powiedziała nam Iwona Fołta, przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej.

Ważny limit

Sprzedaż przez internet w ramach UE najczęściej podlegać będzie opodatkowaniu według mechanizmu tzw. sprzedaży wysyłkowej.

- W skrócie jest to dostawa towarów między dwoma państwami, w której sprzedawca jest podatnikiem VAT, a kupujący - najczęściej osobą fizyczną, niemającą obowiązku rozliczenia tego podatku - tłumaczył Rafał Gąsiorowski, konsultant firmy Deloitte.

Dodał, że zgodnie z ustawodawstwem unijnym, sprzedaż wysyłkowa podlega opodatkowaniu w kraju przeznaczenia wysyłanych towarów. Sprzedawca będzie mógł jednak wybrać państwo opodatkowania, jeżeli wartość netto sprzedaży na rzecz konkretnego kupującego w bieżącym lub poprzednim roku nie przekroczy limitu ustalonego w danym państwie.

- W Polsce limit wynosi równowartość w złotych 35 tys. euro rocznie. Przy sprzedaży wysyłkowej z terytorium innego państwa członkowskiego UE do Polski, sprzedawca, jeśli nie przekroczy wspomnianego limitu, zadecyduje, czy zastosować stawkę VAT właściwą dla państwa, z którego dokonuje dostawy, czy też opodatkuje sprzedaż według reguł obowiązujących w Polsce. Po przekroczeniu limitu, sprzedawca zobowiązany będzie jednak do rejestracji w Polsce i zastosowania obowiązującej tutaj stawki VAT - wskazał Rafał Gąsiorowski.

Kontrole wyrywkowe

Maciej Jaworowski, z PricewaterhouseCoopers, biuro w Krakowie, wyjaśnił, że w zależności od tego, czy dany sprzedawca przekroczył limit dokonywanej do Polski sprzedaży wysyłkowej, transakcja może być opodatkowana albo polskim, albo zagranicznym VAT - o wyborze decyduje sprzedawca, kierując się m.in. wysokością stawki VAT w danym kraju.

- Gdy kupujemy u sprzedawcy spoza UE, oprócz VAT możemy być zmuszeni do zapłaty cła. Kontrole paczek przysyłanych z zagranicy są przeprowadzane wyrywkowo przez urzędy celne. Każdy towar znajdujący się w paczce podlega opodatkowaniu i ocleniu - wyjaśnił ekspert.

Dokonując zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, trzeba zastanowić się, czy taka transakcja będzie się opłacać. Opisana procedura kontrolna przesyłek, a także dodatkowe opłaty, mogą bowiem powodować, że takie zakupy nie będą ani łatwiejsze, ani tańsze.

Współpraca Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA