REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiele przepisów nadal oczekuje na dostosowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Mimo trzech lat obecności w UE część polskich przepisów nadal jest sprzeczna ze wspólnotowymi. Podatnicy uczą się jednak powoli wykorzystywać przepisy unijne i orzecznictwo ETS w sporach z fiskusem.


Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej spowodowało konieczność zmiany wielu przepisów. Mimo że od 1 stycznia 2004 r. obowiązują przepisy nowej ustawy o podatku od towarów i usług, to nadal znajdują się w niej przepisy, które naruszają regulacje unijne. Są szanse, że Sejm przy okazji prac parlamentarnych nad ustawą usunie te sprzeczności. Nie najlepsza jest również sytuacja w zakresie podatków dochodowych: PIT i CIT. Tu proces dostosowania do regulacji unijnych jest raczej szczątkowy. Tymczasem często wystarczyłoby dodać do przepisów wymóg dotyczący konieczności uwzględnienia regulacji unijnych.

Zmiany wymagają również stawki akcyzy. Stając się członkiem Unii, Polska wynegocjowała okresy przejściowe na dostosowanie krajowego poziomu opodatkowania akcyzą dla pewnej grupy produktów. Niektóre terminy wkrótce miną.

Mamy również coraz mniej czasu na zmianę zasad opodatkowania VAT budownictwa mieszkaniowego. Obniżoną 7proc. stawkę możemy stosować tylko do końca tego roku.

Po przystąpieniu do Unii pojawiły się również inne problemy. Sądy administracyjne zostały zobowiązane do stosowania prawa europejskiego w sprawach podatkowych. Janusz Drachal, sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego, uważa, że liczba spraw sądowoadministracyjnych z elementem europejskim stale wzrasta.

- Bez wątpienia wynika to z faktu, że coraz częściej przedmiotem kontroli sądowej są decyzje organów administracji publicznej wydane po 1 maja 2004 r. Także wzrost świadomości znaczenia prawa wspólnotowego powoduje, że powoływane są przez strony postępowań i ich pełnomocników normy zawarte w rozporządzeniach i dyrektywach europejskich, z których wywodzą oni korzystne dla siebie skutki prawne, nieuwzględnione przez organ rozpoznający sprawę wyłącznie na płaszczyźnie prawa polskiego - dodaje sędzia NSA.

Pierwsze trzy lata członkostwa w UE to również pierwsze sprawy podatkowe przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. W tym czasie do Trybunału trafiły trzy sprawy związane ze stosowaniem prawa podatkowego. Dotyczyły one akcyzy i VAT.


Spór o akcyzę od aut


Jedną z najgłośniejszych spraw polskich, która została rozstrzygnięta 18 stycznia 2007 r. przez ETS (C-313/05), jest problem akcyzy nakładanej przez Polskę na używane samochody sprowadzane z innych krajów Unii. Z pytaniem prejudycjalnym w tym zakresie zwrócił się do ETS Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Tę sprawę Polska przegrała, choć sam podatnik - Maciej Brzeziński - może mówić o zwycięstwie. Zdaniem ETS zgodnie z polskimi przepisami podatek akcyzowy nakładany był w związku z nabyciem używanych pojazdów pochodzących z innych państw członkowskich. Nie był on nakładany w związku z nabyciem używanych pojazdów zarejestrowanych już w Polsce, na które to pojazdy został już nałożony przed ich pierwotnym zarejestrowaniem. W przypadku samochodów nowych lub mających mniej niż dwa lata stawka akcyzy wynosiła (i od 1 grudnia 2006 r. wynosi) 3,1 proc. lub 13,6 proc., w zależności od pojemności silnika. Natomiast dla samochodów starszych niż dwa lata stawka ta zmieniała się wraz z wiekiem samochodu i może dochodzić do 65 proc.

ETS stwierdził, że prawo wspólnotowe sprzeciwia się polskiemu podatkowi akcyzowemu w zakresie, w jakim obciąża on samochody używane, starsze niż dwa lata, przywożone z innego państwa członkowskiego, w większym stopniu niż te, które zostały już zarejestrowane w Polsce. Dzięki takiemu orzeczeniu podatnicy, którzy po 1 maja 2004 r. sprowadzili do Polski z innego państwa UE auto starsze niż dwa lata, mogą starać się o zwrot części nadpłaconego podatku.


Kłopoty z sankcją VAT


Drugi obszar spraw, jakimi zajmuje się ETS, to polski VAT. Na razie są to problemy związane z sankcją VAT. W tej kwestii do Trybunału wpłynęły już dwie sprawy, jedna 25 stycznia 2007 r. (C-25/07), w drugiej zapadł już wyrok 6 marca 2007 r. (C168/07). Jeśli chodzi o pierwszy przykład, pytanie dotyczy sankcji VAT i jej zgodności z VI Dyrektywą. Trybunał tą sprawą jeszcze się nie zajął.

Drugi przypadek to pytanie prejudycjalne WSA w Łodzi dotyczące interpretacji VI Dyrektywy w zakresie sankcji VAT. Sprawa dotyczyła zobowiązania podatkowego, powstałego w 2003 roku. ETS nie udzielił odpowiedzi w tym zakresie. W swoim postanowieniu uznał, że skoro sprawa dotyczy okresu, gdy Polska jeszcze nie była członkiem Unii, to pozostaje ona poza jurysdykcją Trybunału.

Skarg do ETS z pewnością będzie przybywało. Jerzy Martini, doradca podatkowy, Baker & McKenzie uważa, że w polskich przepisach o podatku od towarów i usług i akcyzie istnieje wiele elementów niezgodnych z prawem wspólnotowym.

- W pierwszej kolejności do Trybunału mogą trafić sprawy związane z ograniczeniem prawa do odliczenia VAT - podkreśli Jerzy Martini.


Zmiana stawek akcyzy


Kolejne problemy, z jakim Polska musi się uporać, to stawki akcyzy. Do 1 stycznia 2006 r. mieliśmy czas na dostosowanie do wymogów wspólnotowych zasad opodatkowania energii elektrycznej. Nie udało się to. Odpowiednie regulacje znalazły się dopiero w obecnie przygotowanym projekcie ustawy. Zakładają one, że ciężar opodatkowania akcyzą energii elektrycznej zostanie przesunięty z producentów na dostawców energii ostatecznemu konsumentowi.

Więcej czasu Polska ma na dostosowanie do unijnych standardów cen papierosów. Okres przejściowy mija 31 grudnia 2008 r. Do tego czasu ceny papierosów wzrosną o 24,7 proc.

Akcyza wzrośnie również na inne produkty. Przepisy unijne przewidują opodatkowanie akcyzą węgla i koksu. W przypadku tych produktów (w Polsce węgiel i koks nie są objęte akcyzą) wynegocjowaliśmy okres przejściowy do 1 stycznia 2012 r. Znacznie krócej, bo do 1 stycznia 2010 r. Polska musi uporać się z opodatkowaniem akcyzą oleju opałowego wykorzystywanego jako materiał pędny. Do 2009 roku mamy czas na uregulowanie kwestii opodatkowania akcyzą benzyny bezołowiowej. Do 1 stycznia 2008 r. musimy dostosować do unijnego minimum krajowy poziom opodatkowania akcyzą ciężkiego oleju napędowego.


VAT na budownictwo


Wejście Polski do UE spowodowało również konieczność zmiany opodatkowania VAT budownictwa mieszkaniowego. Na mocy przepisów przejściowych do końca 2007 roku możemy stosować zamiast 22 proc. obniżoną 7 proc. stawkę VAT. Polska musi zatem szybko rozwiązać kwestię definicji budownictwa społecznego, która pozwoli na dalsze stosowanie obniżonej stawki VAT po 31 grudnia 2007 r.

Jak na razie jasnej definicji budownictwa społecznego nie ma. Na początku kwietnia Ministerstwo Finansów zaprezentowało jedynie jej założenia. Wynika z nich, że preferencyjna 7proc. stawka VAT miałaby dotyczyć mieszkań o powierzchni do 120 mkw. i domów jednorodzinnych do 220 mkw., kupowanych od deweloperów czy spółdzielni mieszkaniowych. Każdy metr ponad wspomniany limit będzie opodatkowany stawką 22 proc.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Aleksandra Tarka
Bogdan ŚwiĄder

gp@infor.pl



OPINIA POLITYKA


ALEKSANDRA NATALLI-ŚWIAT

przewodnicząca sejmowej Komisji Finansów Publicznych


Zmiany potrzebne w akcyzie

Przepisy regulujące podatki dochodowe, które nie są zharmonizowane w ramach Unii Europejskiej, nie wymagały szczególnych zmian związanych z dostosowaniem do prawa wspólnotowego. Natomiast pewne rozbieżności istnieją jeszcze w zakresie podatków zharmonizowanych, tj. VAT czy akcyzy. Zasadnicza kwestia, która jeszcze w tym roku będzie realizowana, dotyczy podatku akcyzowego. Konieczne jest tutaj dostosowanie do regulacji unijnych przepisów dotyczących sposobu rozliczania akcyzy na energię elektryczną. Chodzi tu o opodatkowanie energii na etapie jej sprzedaży ostatecznym konsumentom. Oznacza to, że obowiązek płacenia podatku będzie ciążył na dystrybutorach, czyli zakładach energetycznych, a nie na producentach.


OPINIA EKSPERTA


JULIANA BRZEZIŃSKA

ekspert podatkowy w kancelarii Krawczyk i Wspólnicy


Podatnicy nie korzystają z przywilejów

Po akcesji do Unii Europejskiej sytuacja podatników zmieniła się. Obowiązuje nas, zgodnie z Traktatem Akcesyjnym, wspólnotowy dorobek prawny, na który składają się wspólnotowe rozporządzenia i dyrektywy oraz dorobek orzeczniczy sądownictwa wspólnotowego - przede wszystkim orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Istotnym elementem tego porządku jest zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego przed prawem krajowym, w związku z czym ograniczeniu uległa swoboda państwa przy nakładaniu podatków.

Naruszenie przez przepisy krajowe bezwzględnie obowiązujących przepisów wspólnotowych daje podatnikom duże możliwości obrony, zwłaszcza jeżeli chodzi o zharmonizowane przepisy o VAT i akcyzie. Jeśli naruszenie przepisów wspólnotowych jest niekorzystne dla podatników, mogą oni stosować bezpośrednio przepisy prawa wspólnotowego z pominięciem przepisów krajowych.

W praktyce jednak podatnicy rzadko decydują się korzystać z przywilejów, jakie daje im prawo wspólnotowe, a szkoda, bo dotychczasowa praktyka krajowych sądów administracyjnych wskazuje, że prawo wspólnotowe potrafi skutecznie ochronić prawa podatników.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA